Pääseekö nykyään miten helposti eläkkeelle mt-syistä?
Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä. Kävin psykologilla, joka antoi kirjan luettavaksi, mutten siitä saanut mitään irti, mitä en jo aiemmin olisi tiennyt.
Kommentit (76)
Kaksisuuntaisen mielialahäiriön vakava masennusjakso psykoottisin piirtein, yleistynyt adistuneisuushäiriö, toipuva paniikkihäiriö tms. Vuosi sairaslomaa, 10kk kuntoutustukea sitten eläke.
Olen käynyt yli 20 vuotta enemmän ja vähemmän masentuneena töissä ja aion jaksaa vielä eläkeikään eli noin 15 vuotta. Ei ihmisen tarvitse olla täysin terve käydäkseen töissä, se on niitä lumihiutalelasten höpötyksiä. Elämässä ei kestetä mitään, mitään ei saa tapahtua, ei saa tulla paha mieli, kaikesta pitää saada joku sairasloma. Kyllä pääsee liian helposti eläkkeelle jos 29-vuotiaana jäädään notkumaan tukien varaan.
Ei kai nykyään edes pääse eläkkeelle ennen aikaisesti kuin mielenterveyssyistä.
Mä pääsin 30 vuotiaana. Syynä voimakas pakko-oireinen häiriö+ pakkohuolen aiheet mielessä.
Tuon lisäksi fyysinen pitkäaiksissairaus.
Työkykyni itsessään kovalla pinnistelyllä olisi ehkä ok luokkaa, mutta lopulta vain palloin loppuun.
En enää pystynyt keskittymään työhön, oli epähuolellinen, uupunut ja aloin saada harmia aikaan työpaikalla.
Riitti syyksi. PS. Fyysinen sairauteni ei ole tappava.
Vaikeaa on. Kela harrastaa innokkaasti ihmekaukoparannuksia. Itselläni kuntoutustuki hylättiin, esim. koska minulla on lääkitys. Siis että se vain on olemassa, ei mitään puhetta sen toimimisesta tai oikeastaan toimimattomuudesta. Terapiasuhteenkin takia olen heidän mielestä työkykyinen, vaikka terapeutin mukaan olen psyykkisesti vammautunut ja loppuelämäni psykiatrisen hoidon tarpeessa. Kelaa vastaan taisteleminen on todella kuluttavaa, koska Kela pelaa peliä, jota ei mt-kuntoutujana voi voittaa.
Mielenterveyssyistä eläkkeelle jääviä on aina vaan enemmän ja enemmän, joten eläkkeelle pääsemisen mt-syistä on pakko olla helppoa. Netistä löytyy paljon ohjeita, siitä vaan valitsemaan hyväksi todettu strategia.
Ei ole helppoa.itsellä ptsd, yleinen ahdistuneisuushäiriö, keskivaikea masennus.ja myös fyysisiä sairauksia monta.nii osakuntoutustuki hylättiin.mikä neuvoksi voisiko joku neuvoa?
Hullunahan on hyvä ja helppo olla. Miksi pitäisi eläkkeelle?
Olenko mielestäsi hullu?jos minulla on sairauksia niin en ymmärrä että minut leimataan hulluksi!
Yli 7 vuotta kuntoutustuella ja kolme työkokeilua sinä aikana.
Henkilö, joka kärsii sosiaalisten tilanteiden pelosta, jos piiloutuu jatkossa pois ihmisten seasta, se tuskin korjaa oireilua.
Käyköön psykiatrilla kertomassa ongelmastaan.
Itsellä on useita vuosia sitten tapahtunut ikävä asia, joka jätti traumaperäisen stressihäiriön. Mutta: olen työstänyt sitä, ja vihan tunteita tekijää kohtaan, ettei asia juuri vaivaa minua enää henkisesti.
Senkin opin että melko yksin väkivaltakokemuksen jälkeen jää. Itsellä oli kaksi vaihtoehtoa: joko käydä tulonmenetyksiä aiheuttavat prosessit läpi, tai koittaa selviytyä omin voimin.
On hienoa, kun kävelen, kirjoitan ja luen itse. Teen työtäni, pystyn tanssimaan, saunomaan ja elämään muutenkin.
Aloittajalle: etsi apua, äläkä juutu yksinäisyyteen- se ei paranna tilannettasi.
Ei tästä mitään tule.taidan tappaa itseni niin pääsevät eroon.
Ei ole helppoa vaikka olisi pitkään kestänyt vaikea masennus, johon lääkitys ei tehoa. Ne tietämäni tapaukset, joissa myönteinen eläkepäätös on tullut ovat sellaisia, että takana on pitkiä sairauslomia, osatyökyvyttömyyseläke, psykoterapiaa sekä masennuksen lisäksi kroonisia fyysisiä sairauksia. Aika pirstana saa nykyään olla ihminen ennen kuin työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee.
Duunari-isäni pääsi 80-luvulla työkyvyttömyyseläkkeelle 55 -vuotiaana, koska oli jokin työn aiheuttama käsivamma. Sekin tuli leikkaamalla kuntoon ja ukko jatkoi viraabeliduunejaan yli 70-vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsee. Päätellen siitä kuinka paljon nuoria ja terveitä ihmisiä on työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveydellisistä syistä. Oikeasti sairaiden ikäihmisten sen sijaan on hyvin vaikeata päästä ennenaikaiselle eläkkeelle.
Näinhän se menee. Mitä enemmän olet tehnyt töitä sitä kauemmin kituutat kuntoutustuella. Joka vuosi saa ahdistua siitä meneekö kuntoutustuki hakemus läpi.
Yli 60-v pääsee. Yksityislääkärin todistus eläkevakuutusyhtöön.
Hänen ikäistään ei kela kuntouta.
Itsellä on kolme mt- diagnoosia joista yksi psykoosisairaus ja minulle ei myönnetty edes määräaikaista eläkettä eli kuntoutustukea vaikka kaksi lääkäriä on todennut minut työkyvyttömäksi. Työeläkeyhtiön mukaan olen täysin työkuntoinen. Tästä varmaan voi päätellä miten helppoa työkyvyttömyyseläkkeen saaminen on.
Riippuu miten hyvin osaa näytellä ja miten sinnikäs on.