Mihin töihin pääsee ilman koulutusta?
Olen käynyt useita eri aloja ammattikoulussa mutta se pakkoruotsi, matematiikka ja muu paska ei ole napannut yhtään. Siksi jättänyt kesken. Nyt ollut työtön jonkin aikaa ja hakenut töihin esim kauppoihin. En ole päässyt edes haastatteluihin. Mitä muita aloja on mihin ei vaadita koulutusta? Kaikki kelpaisi paitsi joku puhelinmyyjä homma.
Kommentit (14)
Siivojaksi. Kun opiskelin ja pidin välivuotta, olin siivojaana sairaalassa eli laitoshuoltaja. Mutta työ voi olla rankkaa riippuen paikasta (esim leikkausosaston laikkarit käytännössä koko päivän seisovat) ja pieni osa muusta henkilökunnasta katsoo sinua alaspäin. Suurinosa on kyllä mukavia. Palkka ei mitenkään mainio, itselläni 1850€ + lisät eli noin 2000€-2200€ per kk riippuen lisistä (sunnuntaivuorot hyviä). Vuorotyötä, voi joutua ilta/aamutöihin ja viikonloppuisin ja jouluisin. Mutta opiskellessani ei haitannut kun rahat olivat tiukalla. Kannattaa sinunkin yrittää joku koulu loppuun käydä, koulutus avaa parempia mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Jos on vaikeaa, älä luovuta ja käy juttelemassa vaikka opoll ja täätälöi omanlainen ohjelma (esim oppisopimus tms).
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:03"]Siivojaksi luulis pääsevän
[/quote]
Ei pääse. Nykyisin siivojilta vaaditaan koulutusta vaikka koulutettu apinakin sen homman osaisi.
Lastenhoitohommiin tai henkilökohtaiseksi avustajaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:10"]
Miksi et mene oppisopimukseen?
[/quote]
Mistä se oppisopimuspaikka taiottaisiin?
Henkilökohtainen avustaja mutta se vaatii tiettyä "paloa" työtä kohtaan. Muuten ei tule onnistumaan...
Postinlajitteluun/jakajaksi pääsee ilman koulutusta.
Hae opteam/vara-avulle. Ne kouluttaa kaupan kassalle. Ei tarvitse aikaisempaa kokemusta
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:10"]
Miksi et mene oppisopimukseen?
[/quote]
Mistä se oppisopimuspaikka taiottaisiin?
[/quote]
Tuota osallistujille hoettiin työkkärin kurssilla joskus 3 vuotta sitten kun itse olin siellä. Kouluttajat siellä vaan toitottavat että kannattaa mennä oppisopimuspaikkaan, hakekaa semmoseen, menkää sinne. Mihinkään paikkaan ei vaan pääse oppisopimuskoulutukseen, niin mene siinä sitten.
Vaikka mitä töitä voi tehdä ilman koulutusta, mutta kokemusta täytyy alkaa kerryttää jo nuorena. Itse olen pelkän lukion käynyt ja tehnyt vaikka mitä töitä mm. myynnin ja markkinoinnin alalla. Nykyisen työni markkinointiassistenttina sain juuri siksi, että työnantaja arvosti laajaa työkokemustani.
Laitoshuoltaja/Sairaala-apulainen, lastenhoitaja, pihatyöntekijä, leipomotyöntekijä, lumientiputtaja (katolta/kolaaminen), pikaravintolan työntekijä, baarissa blokkaaja, baarissa rahapelien vetäjä, karaokejuontaja, marjanpoimija, laskettelukeskuksen työntekijä, lähetti sairaalassa, kukka/pakettilähetti kuljetusfirmalle, postinjakaja, postinlajittelija, rappusiivooja, rakennussiivooja, puhelinmyyjä, muuttomies, kioskin/grillimyyjä, kokoonpanija teollisuudessa.
Kuntouttavaan työtoimintaan 9e/päivä pääsee (joutuu)