olen 24-v nainen ja eläkkeellä mt-syistä
Kommentit (70)
Oletko kokeillut psykedeelisiä huumeita tai sieniä?
Tähän ketjuun on tullut todella paljon tietämöttömiä ja ilkeitä kommentteja.
Ei, minä en halua olla eläkkeellä. Mutta koska minulla on pitkäaikaissairaus, luultavasti koko elämän pituinen sairaus, niin eläke on oikea toimeentulo minulle.
Haluaisin tehdä töitä ja sen takia olen ollut kuntoutuksessa vuosia, käynyt hoidossa vuosia, käynyt psykoterapiassa sen kelan tukeman kolme vuotta, käyttänyt eri lääkkeitä. Mutta koska olen edelleen työkyvytön niin eläke on ainut ratkaisu.
Sanotteko syöpäsairaallekin että pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni?
Suurin osa ajasta menee pakko-oireisiin. En pysty koskemaan kodin ulkopuolisiin esineisiin joskus ollenkaan. Ml kerrostalon ulko-ovi. Joskus en kykene lähtemään kodista ollenkaan, silloin olen neljän seinän sisällä niin kauan että saan pakotettua itseni kauppaan tai ystäväni käy kaupassa. Kauppareissu kestää tunteja pakko-oireiden takia. Ajatukset piinaavaat jatkuvasti. Olen koko ajan ahdistunut. Kädet valuvat verta koska ovat niin kuivat. Jos nään kauppareissulla ruskean, punaisen tai valkoisen tahran, joudun palaamaan takaisin kotio. Ja lähtemään uudestaan. ap
ap. mitä ihmettä teet tällä foorumilla?
Auttaako mikään lääkitys? Pystytkö nukkumaan ollenkaan?
Voimia. Tuo kuulostaa rankalta.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:19"]
ap. mitä ihmettä teet tällä foorumilla?
[/quote]
Miksi ap ei saisi olla tällä foorumilla?! Mitvit mammat nyt?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:23"] Itsellä myös pakko-oireita. Pahentuvat koko ajan. Yritän päästä terapiaan, mutta se on vaikeaa päästä. Minkälaisia pakko-oireita sulla on? [/quote]
Tarkastelua (kortit, sähkölaitteet, tahrat, roskat, vesihanat), pesemistä (vartalo, kädet, pyykit, tiskit), asioiden varomista esim tahrat, patterit, veri, lika lukuisia eri asioita, joihin ei saa koskea. Pakkoajatuksia ja niitä ajatuksia pitää kumota toisilla ajatuksilla. ap [/quote] Ei noi nyt pahoilta kuulosta. Mä tarkistelen paikat monta kertaa ennen töihin lähtöä tietyllä kuviolla. Nyt on tullut joku pakko käyttää koko ajan töissä käsidesiä. Kerran saunoin ennen työvuoroa enkä meinannu päästä töihin, kun hysteerisenä tarkistelin kiusata ja pelkäsin tulipaloa. Oon ottanu helloista ym valokuvia, joita katselen töissä, että on turvallinen olo. Ei tollasilla jutuilla kannata eläkkeelle nuorena jäädä. Anna ku arvaan, toki baarielämä maistuu eikö ja miehet, seksissä et jostain syystä ehdikään pestä käsiä.
[/quote]
Käteni ovat veresinä pesemisestä. En pysty käymään joka päivä ulkona kun en pääse ulos kotoa. Suurin osa valveissaoloajasta kuluu pakko-oireisiin. Lähes jokaisella on jonkun verran pakko-oireita, sehän on normaalia. Mutta sitten kun se on sairaus, se on eri asia. Et siis voi verrata omaa tilannettasi minun tilanteeseen. Minä en edes pääse ulos aina asunnostani ja jos pääsen, joudun palaamaan takaisin. Jos en palaa, saan niin kovan ahdistuksen, että pitää soittaa ambulanssi. Sekoan täysi, alan repimään hiuksia päästäni, huudan, itken, raavin. Joinakin päivinä en pysty koskettamaan kodin ulkopuolisiin asioihin ollenkaan. Joskus en kykene ajattelemaan kuin pakkoajatuksia, koska minun on neutralisoitva joitakin toisia ajatuksia pakkoajatuksilla. Pyydän ettet vähättele sairauttani, koska et tiedä mitä olen käynyt läpi.
En käy baareissa, koska en pysty olemaan kodin ulkopuolella rennosti. Seksiä en pysty harrastamaan. ap
[/quote]
Ap, nuo vähättelevät sairaat ei oikeasti tiedä mitä puhuvat. Ovatko sairaita ollenkaan.
Sama kuin oikea syöpäsairas ei vähättele toisen syöpäsairaan kipuja tms.
Itsekin pakko-oireista häiriötä sairastan ja ymmärrän sun tilanteen :( Mulla sentään nyt sen verran hallinnassa lääkkeillä, että pystyn käymään koulussa.
Syöpäsairasta ja mt-ongelmista kärsivää ei voi oikein rinnastaa. Syöpäsairaalta loppuu jossain vaiheessa kerta kaikkiaan voimat ja hän kuolee. Mutta pakko-oireisiin on mt-ihmisellä jostain syystä aina energiaa! Mielestäni ankara työleiri sopisi useimpien mielenterveysoireiden hoitoon. Kuulostaa julmalta ja ymmärtämättömältä, mutta tehoaisi oikeasti. Paha siinä olisi käsiä pestä ja hinkata, kun tulisi ruoskaa. Aamulla nopeat pesut valvottuna, sitten porukka nimenhuutoon ja sitten marssitus työpisteeseen, jossa niin ikään valvonta. Ruokajonoon järjestäytyminen ja eteneminen sujuisi ripeästi piiskan tahdittamana, ja syötäisiin reippaasti. Iltaisin olisi kasarmilla vapaata aikaa, mutta vessaan ja suihkuun mentäisiin vain valvojan luvalla.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:19"]
Auttaako mikään lääkitys? Pystytkö nukkumaan ollenkaan?
Voimia. Tuo kuulostaa rankalta.
[/quote]
Rauhoittava lääkitys auttaa jonkin verran, niin että pysyn hengissä. Se myös väsyttää. Aamulääkitys juuri purettiin ja nyt mietitään uutta lääkitystä. Tuo edellinen aamulääke ei siis tehonnut. Nukkuminen vähän vaihtelee, koska joskus en pääse sänkyyn pakko-oireiden takia. Ja pitää nousta tarkistelemaan erilaisia asioita. ap
Ai että mt-sairaus paranee väkivallalla? Eiköhän sitä ole jo historian aikana testattu..
Oletko terapiassa? Entä onko sairauteen löytynyt jotain syytä tai tapahtumaa, tai ajatusmallia?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:23"]
Syöpäsairasta ja mt-ongelmista kärsivää ei voi oikein rinnastaa. Syöpäsairaalta loppuu jossain vaiheessa kerta kaikkiaan voimat ja hän kuolee. Mutta pakko-oireisiin on mt-ihmisellä jostain syystä aina energiaa! Mielestäni ankara työleiri sopisi useimpien mielenterveysoireiden hoitoon. Kuulostaa julmalta ja ymmärtämättömältä, mutta tehoaisi oikeasti. Paha siinä olisi käsiä pestä ja hinkata, kun tulisi ruoskaa. Aamulla nopeat pesut valvottuna, sitten porukka nimenhuutoon ja sitten marssitus työpisteeseen, jossa niin ikään valvonta. Ruokajonoon järjestäytyminen ja eteneminen sujuisi ripeästi piiskan tahdittamana, ja syötäisiin reippaasti. Iltaisin olisi kasarmilla vapaata aikaa, mutta vessaan ja suihkuun mentäisiin vain valvojan luvalla.
[/quote]
Et ymmärrä psyykkisistä sairauksista mitään. Mulla ei todellakaan ole yhtään energiaa, olen koko ajan väsynyt ja vihaan elämääni. Olisi helpompi olla kuollut. Jos en tee pakko-oireita, saan psykoottisen ahdistuskohtauksen. Jos siis joutuisin tuollaisella kuvailemallasi leirille, menisi ahdistus hyvin pian yli ja saattaisin saada psykoosin. ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:20"]
Miksi sä teet näitä samoja aloituksia vähän väliä? Sulla on OCD, kuuluuko siihen nämä samat aloituksetkin?
[/quote]Kuuluu. Ap
AP oletko kokeillut psykedeelisiä huumeita tai sieniä? Et vastannut tähän vielä.
Uskon, että voisit psykedeelien avulla saada ymmärrystä ongelmiisi ja ratkoa ne.
Pärjäile. Olen myös eläkeläinen samoista syistä. Olen 26-vuotias mies. Sekosin, kun sukulaissetä raiskasi. Olin 5-vuotias. Pää ei vaan kestänyt. Koko perhe oli muutenkin sekaisin. Eletään vaan kykymme mukaan. Ei tämä ole meidän vika. Toivon aina, että voisin tehdä jotain muiden hyväksi, ja voimattomuus ottaa pattiin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:25"]
Oletko terapiassa? Entä onko sairauteen löytynyt jotain syytä tai tapahtumaa, tai ajatusmallia?
[/quote]
En ole enää. Olen käynyt kolmen vuoden psykoterapian, mutta koska Kela ei tue enempää kuin kolme vuotta eikä minulla ole varaa maksaa itse terapiaa niin en pysty enää käymään. Minulla on silti hoitokontakti mielenterveystoimistoon, mutta sieltä ei saa terapiaa vaan keskustelua sairaanhoitajan kanssa.
Vaikea lapsuus ja nuoruus takana, minua kiusattiin todella rankasti koulussa lähes koko peruskoulu. Vaadin itseltäni loistavaa koulumenestystä ja olin hyvä koulussa. Sitten mielenterveys alkoi rakoilemaan. ap
Kauanko olit kuntoutustuella ennen kuin siirryit pysyvälle eläkkeelle?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:20"]
Miksi sä teet näitä samoja aloituksia vähän väliä? Sulla on OCD, kuuluuko siihen nämä samat aloituksetkin?
[/quote]Kuuluu. Ap
[/quote]
Tämä ei ollut oikea ap. ap
Onko sun elämässä tapahtunut jotain, että sinusta tuli tuollainen, vai onko ihan sisäsyntyistä? Minkä ikäisenä oireet alkoi, millaisilla oireilla, miten niihin suhtauduttiin kotona?
Kauanko olit kuntoutustuella ennen nyk.eläkettä?