Mitä tehdä kun mies välillä valehtelee, jotta en pahoittaisi mieltäni?
Avomieheni on ihana ja kiltti ja olemme pitkän suhteemme aikana kokeneet paljon vastoinkäymisiä mutta haluamme silti olla yhdessä ja rakastamme molemmat toisiamme kovasti. Mies kuitenkin on muutaman kerran jäänyt kiinni valehtelusta. Asiat eivät ole aina olleet kovin vakavia enkä ymmärrä miksi niistä pitää valehdella.
.
Kaikista pahimmalta tuntuu, että hän voi katsoa minua silmiin ja valehdella enkä edes huomaa mitään. Itselleni tulee huono omatunto jo siitä jos jätän kertomatta hänelle jotain asioita.
.
Mitä voin tehdä? En halua erota, mutta miten voin luottaa enää? Miten saan miehen tajuamaan että valehtelu satuttaa sata kertaa enemmän kuin totuuden kuuleminen?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:32"]Haluaisit siis miehen, joka tahallaan pahoittaisi mielesi?
[/quote]
Mieluummin haluan kuulla mitä mies on oikeasti esimerkiksi tehnyt kuin kuulla valheita. Tuntuu typerältä kun tällä hetkellä tuntuu, että mikä vain mitä hän sanoo saattaa olla valhetta enkä saa koskaan tietää totuutta ellei hän jotenkin jää kiinni..
Kyse ei siis todellakaan ole mistään "Näytänkö lihavalta näissä housuissa?" "Et tietenkään rakas" - tyyppisestä valehtelusta..
Ap
Mitä miehesi on sanonut, kun olet asian ottanut puheeksi?
Eihän tuollaiseen patologiseen valehtelijaan voi luottaa missään asiassa, jos aina vain satuilee sitä, mitä ajattelee toisen haluavan kuulla..
Erosin juuri vastikään itse samanlaisesta suhteesta.
Loppuajan mietin itsekseni, että miten tunnistan enää puhuuko mies totta, kun pystyi kirkkain silmin valehtelemaan ihan mitättömistäkin asioista, kun totuuden puhumisesta ei olisi ollut haittaakaan hänelle.
Kulutat itseäsi turhaan.
"Hurt me with the truth but never comfort me with a lie."
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:38"]Mitä miehesi on sanonut, kun olet asian ottanut puheeksi?
Eihän tuollaiseen patologiseen valehtelijaan voi luottaa missään asiassa, jos aina vain satuilee sitä, mitä ajattelee toisen haluavan kuulla..
[/quote]
No siis ei mies nyt tietääkseni mikään patologinen valehtelija ole, vaikuttaa muuten todella rehelliseltä.. Mutta koska vaikea enää uskoa mitään niin mistäpä minä tiedän. Hän vaan sanoo että "no joo anteeksi olisi pitänyt kertoa totuus" ja sanoo ettei tiedä miksi valehteli ja pyytelee anteeksi.. Joskus väitti kun jäi kiinni siitä, että oli jo parin kuukauden ajan valehdellut että "no olin just kertomassa sulle totuuden mutta sait just silloin tietää!".. Huoh.
Ap
Kokemuksen syvällä rintaäänellä, miehesi ei tule muuttumaan. Valitettavasti. Toi on nimenomaan patologista valehtelua, hän uskoo itsekin noihin juttuihin mitä syöttää sulle, ja saa sinut uskomaan myös. Jotain on pielessä, jos pitää valehdella jatkuvasti.
Nyt nainen jalat alle!
Minäkin valehtelen paljon, silloin kun tiedän ettei siitä ole harmia muille. Se on vain tapa.
Nainen
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:48"]Minäkin valehtelen paljon, silloin kun tiedän ettei siitä ole harmia muille. Se on vain tapa.
Nainen
[/quote]
No on siitä varmaan silloin harmia kun jäät kiinni? Eipä ole kauaa enää ketään kelle valehdella tollasen tyhmän "tavan" vuoksi.
Ap
Mun mieskin tekee tuota. Millaisista asioista sun miehes ap valehtelee?
No ehkä isoin asia mistä on valehdellut oli se, kun hän muutama vuosi sitten tapaili erästä naispuolista työkaveriaan vapaa-ajalla baareissa ym eikä kertonut/valehteli. Pian näin facessa näiden kahden viestit ja sitten mies äkkiä poisti kaikki tekstarit ym ja sen jälkeen on väittänyt ettei muista yhtään mitä viesteissä luki ja että hän poisti ne vaan "kostaakseen mulle" sen että luon hänen fb keskusteluja..
.
Hän siis valehteli oikeastaan koko kesän (en voi tietää kauan jatkui) ajan tästä ja kun jäi kiinni, väitti että oli ihan just kertomassa!
Ap
Meillä ihan sama juttu! Todella kuluttavaa. Sitä sitten epäilee josko valehtelee isommistakin asioista. Meillä esim saattaa valehdella, että lähtee käymään työpaikalla. No sitten selviääkin että oli kaverilla ropaamassa moottoripyörää ja ottamassa pari olutta. Selviää sillä, että satun just vaihtamaan kuulumisia kaverin vaimon kanssa facessa tms. Ei siis vakavaa mutta ärsyttävää. Toki saattaa johtua siitä etten IHAN aina "laskisi" miestä iltaisin kaverille kun on lapsia ja haluaisi viettää perheen kanssa aikaa. Sitten valehtelemalla mies pääsee. Tämä nyt yksi esimerkki monista.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:58"]Pahoita kunnolla mieli valehtelusta
[/quote]
No mä olen todellakin pahoittanut ja itkenyt asiaa mutta mies vaan sanoo että ei voi enää tehtyä tekemättömäksi muuttaa.. Totta, mutta tulevaisuuteen voi vaikuttaa. Oon sanonutkin hänelle, että melkein mitä vaan voin anteeksi antaa mutta tuntuu ihan hirveältä että rakas mieheni katsoo mua silmiin ja valehtelee pokerinaamalla.. :'(
.
Ap
Valehteleeko mies muillekin? oletko miettinyt tarkemmin syytä valehteluun? Joo, siksi, että et pahoittaisi mieltäsi. Mutta on siihen kai muitakin syitä, esim. pelkää kuinka toinen reagoi ikäviin juttuihin yms. Joskus kannattaa miettiä syitä toisen ei-toivottuun käytökseen myös ihan oman toiminnan kannalta...
No eiköhän se jotain kerro että pystyy katsomaan sinua silmiin, valehtelemaan kirkkain silmin eikä edes asia jää vaivaamaan häntä. Tunnen pari tuollaista tapavalehtelijaa, heillä tuntuu muutenkin olevan löyhä moraali. He pettävät puolisoitaan, pettävät ystävänsä, kertakaikkiaan valehtelevat asiat omaksi edukseen, pieniä ja mitättömiä asioita, mutta myös suuria ja merkityksellisiä asioita. Se on heille tapa, eikä tosiaankaan voi luottaa mihinkään, mitä he sanovat. Olen joskus miettinyt, että uskovatkohan he itsekin juttunsa!?
Appiukkoni on tuollainen. Perheenjäsenensä tietävät, että KAIKKEEN, mitä hän sanoo, pitää suhtautua varauksella. Paljon myös välttelevät häntä, tai sitten vain jutut toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.
Uusia tuttavuuksia hän kusettaa mennen tullen, naisia pyörittää vuosia, kunnes naiset ehkä alkavat tajuta kuvion ja lähtevät. Siihen kuitenkin menee aina vuosia, en tiedä miksi. Sitten vaan uutta kierrokseen.
Tuo piirre on oikeasti aika pelottava. Kun olettaa ihmisten lähtökohtaisesti olevan rehellisiä ja sitten joku pelaakin täysin eri säännöillä ja puhuu toisinaan ihan mitä sattuu.
Haluaisit siis miehen, joka tahallaan pahoittaisi mielesi?