Miten saada makrulaatikosta hyvää? Mulla tulee aina mautonta.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitä sanotaan että liharuoat on automaattisesti niin maukkaita. Totuus on kuitenkin se, että ihan yhtä lailla liharuoat saa maistumaan hyvältä mausteilla, kuten kasvisruoatkin.
Mä olen kasvissyöjä, mutta en kyllä voi väittää, ertä esim. soijarouhe olisi maustettunakaan yhtä hyvää maultaan kuin maustettu jauheliha. Tai että joku porkkala maistuisi lohelta, vaikka hyvää mielestäni onkin. Makuasioita tietysti. Itse en kyllä kauheasti noita "korvikkeita" käytäkään, esim. siihen makaronilaatikkoon laitan lihan sijasta esim. sieniä ja tomaattia, tai muita kasviksia.
Juu olen itsekin kasvissyöjä, ja soijarouhehan on itsessään niin mautonta ja pahvin makuista, että sitähän sopiikin verrata paistettuun naudan tai kananlihaa.. Niissä kun on luontaisestu hieman rasvaa ja suolaa. Onneksi nykyään on kasvisjauhista jne, joita sopii maustaa ihan lihan lihalla.
Sikanautaa jauhelihaa 400 g. Paketti pekonia, 1 iso sipuli. Yksi kolmio mallinen sinihomejuusto. Pussilinen makaronia. Litra maitoa ja 2 kananmunaa. Juustoa raastettuna päälle. Saksi pekoni paistinpannulle. kun se alkaa paistua lisää jauheliha ja ruskista se. Lisää pilkottu sipuli ja anna vähän paistua. Lopuksi lisää yksi lihaliemikuutio ja murkasttua pippuria. sekoita huolellisesti.
Keitä makaroneja 2-3 minuuttia. Huom, ei kypsäksi asti. Sekoita kaikki vuokaan. Myös se sinihomejuusto murustettuna. Kaada sekaan munamaito seos. Niin tosiaan vatkaa munat ensin vispilällä. Lisää vielä päälle juustoraaste. Laita 200 asteiseen uuniin noin 45 minuutiksi.
Älä välitä seukki päivänä kun pierutkin haisee sinihomejuustolle. Itsellä petti pokeri niiden pierujen kanssa. Aivan uskomaton haju.
Texmex -maustettua juustoraastetta eikä mitää emmentaalia. Raastetta sekoitetaan enimmäkseen jauholihan ja makaruunin sekaan. Ketsuttpia paljon päälle.
Lihan määrää kannattaa lisätä. Jos on 400 grammaa makaronia (keitettynä enemmän), vähän toista litraa maitoa ja munia, niin 400 g jauhelihaa on kovin vähän lihaa tuossa mällissä.
Mausta jauheliha tacomaustepussillisella.
Kokeilen juuri Hanna Sumarin makaronilaatikkoa, saa nähdä miltä maistuu.
Vedä 12 pack olutta illalla niin puolilta öin maistuu mikä tahansa laatikko oikeinkin hyvältä.
Kaiken perusta on jauhelihan paistaminen kunnolla, googleta Maillard-ilmiö.
Hyvää juustoa päälle eikä liikaa nestettä, siinä se. Perusmausteet suola ja maustepippuri riittää, munamaitoon voit lisätä valkopippuria.