Miten saada makrulaatikosta hyvää? Mulla tulee aina mautonta.
Kommentit (47)
jauhelihan sekaan yrttejä ja mustapippuria.
Maidoksi täysmaitoa. Päälle juustoraastetta. Suolaakin niin, että on makua.
Lapseni joka ei pidä makaroonilaatikosta yleensä ollenkaan kehui kumminsa tekemää laatikkoa. Kummi kertoi, että ei käytä munamaitoa vaan sipulikeittoa.
täytteeseen koskenlaskijajuustoa ja meetvurstia
Laitan sipulia suolaa musta-ja valkopippuria. Ap.
Mausteita sopivasti ja juustoraaste päälle. Laatikko ei saa myöskään olla liian kuivaa tai liian märkää. Tee myös naudanjauhelihasta, ei possusta tms.
Vierailija kirjoitti:
Valkopippuri on pahaa. Hyi. En käytä sitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni joka ei pidä makaroonilaatikosta yleensä ollenkaan kehui kumminsa tekemää laatikkoa. Kummi kertoi, että ei käytä munamaitoa vaan sipulikeittoa.
Yök,pelkkää esanssia ja lisäaineita hyi
Lisää joukkoon kasvis tai liheliemikuutio. Laita desi vettä kattilaa ja kiehauta siellä ja lisää sit vuokaan. Sit joku kerma lopuksi munamaidon lisäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök,pelkkää esanssia ja lisäaineita hyi
Sipulikeitto on helppoa tehdä itse, ei siinä lisäaineita ole.
Itsekään en pidä munamaitoruuista yhtään, joten teen myös sipulikeittoon laatikon jos joskus sitä teen.
Currya ja paprikajauhetta. Valkopippuria ja vähän suolaa tietysti.
Mausta jauheliha runsaammin ja lisää koskenlaskijaa, tai korvaa munamaito kokonaan koskenlaskija-lihaliemellä. Mä laitan myös tomaatteja, tai aurinkokuivattuja tomaatteja sekaan.
Ensinnäkin makaroni ei saa olla halvinta, mitä kaupasta saa. Menee aivan mauttomaksi mössöksi, ei kestä "kahta kertaa" kypsennystä eli ensin keittää ja sitten uuniin. Rummoa, Molisanoa yms. keitetään suolavedessä.
Sipulia runsaasti pieninä paloina. Sitä kuullotetaan pitkään, jopa niin pitkään, että ehtii karamellisoitumaan. Malttia!
Jauhelihana käytän vähärasvaista nautaa. Varmaan sopii muutkin vaihtoehdot. Soijarouhekin toimii, mutta se pitää maustaa vaikkapa miedolla kasvisliemellä turvotusvaiheessa.
Koko massaan maustamiseen mustapippuria, suolaa ja 1-2 tl currya (ei niin paljon, että lyö läpi, mutta että jää miellyttävänä makuna taustalle).
Munamaito. Liemi osa kasvislientä ja osa kermaa/maitoa. Tarkista suola.
eikun sekoittaen uunivuokaan ja uuniin. Ehkä voita pinnalle.
(sitten on nuo juustoversiot erikseen)
Muista maistaa jokaisessa vaiheessa. Kunkin valmistusvaiheen pitää maistua jo erikseen ja sitten valmiissa tuotteessakin on makua.
Koskenlaskijaa ja grillimaustetta minä laitan.Laitan kyllä jauhelihaa paistaessani myös sipulia tavallista ja 1 valkosipulin kynnen ei haise kun on niin vähän.
Juustoraastetta myös sekaan, esim. emmentalia, ei vain pinnalle. Loraus HP:ta muiden mausteiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Noilla tulee hyvää - käytä vaan riittävästi niitä mausteita eikä ohjeiden mukaisia 0,5...1 tl tms. Muista ruskistaa jauheliha oikeasti hyvin. Suolaa menee esim. yhteensä noin 3...4 tl laatikkoon, jossa 800g jauhelihaa, 2 pussia sarvimakaronia, 2 isoa sipulia, 1 l täysmaitoa ja 2 munaa. Mustapippuria 2...3 tl ja valkopippuria se 0,5...1 tl... Ei tarvita juustoraasteita tai Koskenlaskijoita.
Käytä maidon tilalla lihalientä. Tulee muuten tosi paljon maukkaampaa.
Jauhelihana paistijauhelihaa, jauhelihamaustetta, sipulia, vähän valkosipulia.
Tässä tulikin jo ihan hyviä vinkkejä. Mausteet tärkeintä; makaronin keitinveteen liemikuutio ja mustapippuria/paprikaa/mitä haluat. Munamaito+ sulatejuusto nesteeksi. Itse lisään yrttimausteita. Laatikon päälle loppupaistossa juustoraastetta.
Suolaa riittävästi. Vähintään 2 teelusikkaa per 400g lihaa.
laita mausteita ja sipulia