Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joudutteko joka kouluaamu tappelemaan lapsen heräämisestä?

Vierailija
02.08.2015 |

Jos joudutte niin miten toimitte?
minkä ikäiseksi asti olette huolehtineet herätyksestä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joudu, koska olen itse töissä jo siihen aikaan kun heräävät. Tosin lapset nyt jo yläkoulu- ja lukioikäiset, joten tajuavat jo syy-seuraussuhteita sen verran että saavat itsensä ajoissa ylös. Alakoululaisille soittelin aamulla ja varmistin että ovat hereillä. Pikkukoululaisille soitin muistaakseni useammankin kerran aamun aikana ja jos oli kahdeksan aamu koululaisella, herätin itse kun olin lähdössä töihin. Mut en muista että silloinkaan olis tarvinnut tapella. Ajoissa nukkumaan?

Vierailija
2/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella vielä herätin lapset aamuisin. Nyt ovat jo yläasteella ja laittavat herätyksen itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelevasti.

Pojan kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Ei ole tarvinnut herättää koskaan, herää itsenäisesti aamulla pieneenkin kolahdukseen.

Tytön kanssa oli ennen kouluikää hitsin vaikeaa. Vaikka mitä yritettiin niin riitaa tuli joka aamu. Ekan luokan alkaessa onnistuttiin tarrapalkitsemissysteemin avulla saamaan tyttö ylös pääsääntöisesti ilman riitaa. Vaihtelevaa on sen jälkeen tuo herääminen ollut. Kauhulla odotan murrosikää, jolloin rytmi vielä todennäköisesti myöhentyy.

Näillä lapsilla on vaan niin eri rytmit. Poika herää lomallakin 7 aikoihin, tyttöä pitää 10 aikoihin herätellä että pääsee muun perheen touhuihin mukaan tai leikkimään kavereiden kanssa (kaverit välillä odottelee että tyttö saa vaatetta päälle).

Vierailija
4/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen tähän asti. Lapsi menee nyt kolmannelle luokalle. Nukkuu vielä vähän herätyksen jälkeen ja kitisee, ettei jaksa nousta. Osti itselleen herätyskellon, mutta ei se mitään muuttanut. Väsyttää joka aamu, kun pitäisi nousta ylös. Lomalla ei väsytä.

Vierailija
5/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappeluita ei ole käytännössä koskaa . Lapset menevät nukkumaan hyvissä ajoin ja eivät ole väsyneitä aamuisin. Nyt ovat 2. ja 5. luokkalaisia. Vanhempi herännyt omaan kelloon kolmoselta lähtien. Pidetään nukkumaanmenoajoista poikkeustapauksia lukuun ottamatta kiinni myös vkl ja lomilla. Näin ei esim maanantai-aamutkaan ole ongelmia.

Toiminut hyvin tähän asti, mutta katsotaan mitä tuo murkku kohta keksii.

Vierailija
6/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia, mutta pakko silti kommentoida. Vuosia sitten, kun olin muuttanut itse jo pois kotoa ja opiskelin toisessa kaupungissa, veljeni kävi yläastetta.
...
Ala-asteella muistaakseni vielä heräsi itse omaan kelloon, välillä äidin soittoon ja meni ajoissa kouluun.
...
Yläasteella rytmi muuttui niin paljon, että valvoi todella myöhään yöhön ja aamulla herääminen oli hankalaa. Oli kyllä laittanut itselleen herätyksen, torkutti jotain maksimissaan 10 kertaa ja nukahti uudelleen. Äiti aina välillä soitti sille töistä, mutta nukahti silti. Saattoi myöhästyä koulusta 3-4 tuntia.
...
Amiksessa otti itseään niskasta kiinni kun kaveriporukkakin vaihtui ja kävi nukkumaan aiemmin.

Vierailija
7/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä herätän alakoululaiset. Eivät kitise. Olen kertonut, että jos ei aamulla jaksa nousta, niin pitää mennä aikaisemmin nukkumaan eli tietävät joutuvansa aikaisemmin nukkumaan, jos riitelevät heräämisestä.

Vierailija
8/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joudu. Heräävät ihan nätisti joko itse tai sitten minä herättelen.

Hankalaa on ollut kolmannen lapsen kohdalla läpi koko lukion, kun olisi nukkunut pommiin joka toinen päivä karmeaäänisestä herätyskellosta huolimatta. Niin sikeäuninen poika, että jatkoi unia tajuamatta mitään koko päivästä, vaikka olisi puhunut useamman lauseen herätyksen jälkeen. Yritti ja yritti herätä, mutta aina meni pieleen. Oli itsekin tosi tuskastunut koko hommaan. Onneksi olen ollut kotona kaikki vuodet herättelemässä ja sai lakkinsakin.

Herääminen sujuu, kun käy illalla ajoissa nukkumaan ja aamut ovat mukavan rauhallisia.

Vierailija
9/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenavat riittävän ajoissa nukkumaan, ilman kännykkää ja tietokonetta/TV:tä virkistää kummasti aamuja.

Vierailija
10/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jouduta, meillä on onneksi suhteellisen aamuvirkku lapsi, joka herää viimeistään silloin kun me vanhemmat lähdetään töihin seitsemän ja puoli kahdeksan välillä.

Vierailija
11/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töissä, kun lapset herää. Vanhempi myöhästyi viime vuonna kerran, menee nyt kutoselle. Mun mielestä koululaiset ottaa itse vastuun heräämisestä, en todellakaan rupea sellaisesta "tappelemaan". Toki mä huolehdin siitä, että lapset menee ajoissa nukkumaan ja että muistavat herätyksen kännykkään laittaa. Mutta siitä eteenpäin on vastuu itsellä, nousta pitää kun herätys tulee.

Vierailija
12/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:51"]

Tenavat riittävän ajoissa nukkumaan, ilman kännykkää ja tietokonetta/TV:tä virkistää kummasti aamuja.

[/quote]Jos kyseessä on iltavirkku yksilö, niin ei se uni tule vaikka kuinka ajoissa menisi nukkumaan. 

Minä voisin hyvin viisastella juuri tuosta aikaisesta nukkumaanmenosta aamuvirkun esikoisen vanhempana, mutta kuopuksen kanssa on saatu taistella kun ei vaan saa unta illalla. Valvoo siis sängyssään ja aamulla väsyttää. Esikoinen on nytkin ollut hereillä jo useita tunteja, kuopus nukkuu vielä vaikka "meni nukkumaan" klo 22 kuten esikoinenkin.

Vierailija
13/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:28"]

[/quote]Jos kyseessä on iltavirkku yksilö, niin ei se uni tule vaikka kuinka ajoissa menisi nukkumaan. 

Minä voisin hyvin viisastella juuri tuosta aikaisesta nukkumaanmenosta aamuvirkun esikoisen vanhempana, mutta kuopuksen kanssa on saatu taistella kun ei vaan saa unta illalla. Valvoo siis sängyssään ja aamulla väsyttää. Esikoinen on nytkin ollut hereillä jo useita tunteja, kuopus nukkuu vielä vaikka "meni nukkumaan" klo 22 kuten esikoinenkin.

[/quote]

Jos se illanvirkku herätetään aamulla ajoissa ja viikonloppuisn sama luulisi rytmin asettuvan, monella illanvirkulla on kännykätn ja nmuut vermeet käytössä pitkälle yli puolen yön ei ihme ettei nukuta.

Vierailija
14/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöä ei ole tarvinnut herätellä ikinä, mutta poika on täysin toivoton tapaus, täytyy herätellä edelleen ja tiedän, että tuleva vuosi tulee olemaan tappelua aamuisin...

Vierailija
15/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätys on klo 6.15 joka kouluaamu, itsekseen heräävät ja yhtä matkaa lähdetään, minä töihin ja lapset kouluun. Viimeiseen 12 vuoteen  ei ole kertaakaan tarvinnut mennä herättelemään, mutta itse olen kahdesti nukkunut pommiin.

Vierailija
16/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:28"]

[/quote]

Jos se illanvirkku herätetään aamulla ajoissa ja viikonloppuisn sama luulisi rytmin asettuvan, monella illanvirkulla on kännykätn ja nmuut vermeet käytössä pitkälle yli puolen yön ei ihme ettei nukuta.

[/quote]

Lisäksi meillä kotona sähköiset vemapimet sulkeutuvat klo 19 illalla, rauhoittaa nukkumaanmenoa klo 21 maissa kun ei ole innokkaasti pelannut pelejä hetkeä ennen, kirjaa saa lukea sitten vielä sängyssä jos haluaa.

Vierailija
17/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:28"]

[/quote]

[/quote]Höpö höpö. Sama ongelma ollut jo päikyssä. Ei vaan nukahda illalla. Ei tietenkään ole mitään laitteita huoneessa. Aamuvirkut ei vaan tajua.

Vierailija
18/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappelin neljäsluokkalaisen kanssa koko viime lukuvuoden, etenkin kevätpuolella. Kuudesluokkalaisen kanssa no broblemos!
Parhaiten taitaa meillä toimia lahjonta ja kiristys. Lapsi on sängyssä ilman vempeleitä viimeistään kymkeneltä, mutta nukahtaa vasta yhdeltä, minkäs teet.
Fyysinen harrastus on 3-4 kertaa viikossa.
Tiukat säännöt on. Ei härveleitä ellei hommat suju. Silti tappelen joka helkutin aamu. :(

Vierailija
19/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anneta pelata illalla, ajoissa nukkumaan ja pittä ottaa itse vastuu heräämisistä eka luokalta lähtien. Itse oon päässyt vähällä . Ei ole tarvinnut läksyistä huolehtia eikä heräämisistä.

Vierailija
20/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 08:49"]

Kyllä olen tähän asti. Lapsi menee nyt kolmannelle luokalle. Nukkuu vielä vähän herätyksen jälkeen ja kitisee, ettei jaksa nousta. Osti itselleen herätyskellon, mutta ei se mitään muuttanut. Väsyttää joka aamu, kun pitäisi nousta ylös. Lomalla ei väsytä.

[/quote] ajoissa nukkumaan, herätyskello on mennyttä maailmaa, kännykkä herätys.