Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäinen koulupäiväsi ekalla luokalla

Vierailija
02.08.2015 |

Minkälainen teidän eka päivänne oli? Muistoja tms traumoja...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kamalasti muistikuvia, vaikkei siitä oo kun 7 vuotta

Vierailija
2/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunavelliä oli ruokana ja ekalla välitunnilla jo alettiin kiusaamaan....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelotti ihan hirveesti. Äiti ja isä oli saattamassa ja kun ne lähti aloin itkemään. Ja itkin joka päivä kun kouluun menin varmaan viikon ellen pitempäänkin. Opettaja soitteli kotiin ja mietti että pitäisikö mun aloittaa koulu vasta vuoden päästä. Olin 6v. Hävettää vieläkin.

Vierailija
4/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli uudet vaatteet ja satoi kaatamalla vettä. Menin pyörällä kouluun. Aluksi mentiin aamuhartauteen. Tokaluokkalaisilla, jotka olivat samassa luokassa, oli jo virsikirjat. Meillekin jaettiin ne samana päivänä. En muista, saatiinko ekapäivänä aapiset. Kynät ja kumit ainakin. Ihmettelin, että mihin panen ne. Mulle oli kyllä ostettu koululaukku, muttei penaalia. Sen isä osti seuraavana päivänä.

Tapahtui 1.9.1970.

Vierailija
5/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pinaattikeittoo ruokana

Vierailija
6/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:47"]

Pelotti ihan hirveesti. Äiti ja isä oli saattamassa ja kun ne lähti aloin itkemään. Ja itkin joka päivä kun kouluun menin varmaan viikon ellen pitempäänkin. Opettaja soitteli kotiin ja mietti että pitäisikö mun aloittaa koulu vasta vuoden päästä. Olin 6v. Hävettää vieläkin.

[/quote]

Miksi sua hävettää? Olit kuusivuotias. Ja aivan sama vaikka olisit ollut vanhempikin. Olit lapsi vielä, sulla oli iso elämänmuutos etkä ehkä ollut vielä kypsä siihen. Nykyäänhän moni lapsi tuplaa eskarin, jos katsotaan että lapsi ei ehkä ole vielä kypsä kouluun. Sillä juuri halutaan välttää tuollaiset häpeäkokemukset ja itsetuntoon vaikuttavat pettymykset, jotka vaikuttaa lapsen minäkäsitykseen negatiivisesti, ja ihan turhaan.

Koulun aloittaa lapsiryhmä, jossa osalla on syntymäikansa puolesta melkein vuosi etumatkaan niihin, jotka ovat syntyneet loppuvuodesta. Tuossa iässä sillä on iso merkitys, koska lapsi kasvaa ja kypsyy vuodessa valtavasti. 

Vierailija
7/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille jaettiin sellaset pahviset nallet, joissa luki nimi. Istuin takapulpettiin parhaan kaverini viereen, kun ketään muita en tuntenut. Satiin ainakin matikankirjat, joihin tehtiin väritystehtäviä. Mulla oli eskarista saatu vihreä penaali. Muistan siis lähinnä yksityiskohtia. Tapahtui 2000-luvun alkupuolella.

Vierailija
8/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieraisin luokassa.

Vierailija
9/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:15"]

En muista kyllä yhtään mitään.

[/quote]

Kuten myös. Minulla ei ole minkään sortin muistikuvaa ekasta  päivästä.

Vierailija
10/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti luuli ettei reppua tarvitse vielä ekana päivänä ja kun hän huomasi koululla, että muilla oli reput, niin antoi minulle hänen käsilaukunsa. Hävetti tuo typerän näköinen kassi. Muistan myös, että opettaja oli hurjan kiva. Minua ei siitä laukusta kiusattu, eikä muutenkaan.

Vierailija
11/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin koulubussilla, se oli jännää. Äiti oli eka päivänä mukana. Jalassani oli nahkaiset remmilliset kävelykengät ja se oli hienoa, siihen asti olin juossut kesän kangastossuissa. Ope oli ihana vanhempi nainen joka piti villit pojat heti kurissa ja nuhteessa. Opella oli Kalevala-koru ekana päivänä ja myöhemmin huomasin että niitä koruja oli ihan huima valikoima. Ruokailussa jännitti miten perunoiden kuoriminen sujuu. Hyvin meni ja ruoka maistui vaikka ruokalan haju oli paha. Opin jatkossa että se oli ominaistuoksu, siellä haisi aina vähän pahalle.Ope soitti urkuharmoonia ja laulettiin lasten virsiä, virsikirjat saatiin omaksi. Käytiin katsomassa missä sijaitsi koulun hammashoitola, pelotti ja taas haisi pahalle. Kotona söin välipalan ja kirmasin ulos kuumana elokuun päivänä, koulu ei vielä rasittanut yhtään, elämä oli yhä lapsenelämää

Vierailija
12/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli punainen nallereppu, jonka olin ihan itse valinnut (alelaarista, totta kai). Se oli minusta kiva, mutta pelkäsin hirveästi, että se olisi jonkun mielestä lapsellinen ja että minua alettaisiin pilkata siitä.

Vierailija
13/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen alkoi heti ensimmäisenä koulupäivänä.

Vierailija
14/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todella ujo. En osannut vielä kelloa ja en muistanut/tiennyt monelta äiti tulee hakemaan, joten aloin itkemään. Opettaja tuli kysymään, että mikä hätänä. Itkuisena selitin tilanteen ja opettaja kesken tunnin vei minut kansliaan soittamaan äidille.

Vierailija
15/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että opettaja halusi leikkiä sellaista leikkiä että meidän pitää kysyä siltä kysymyksiä, joihin se voi vastata sen oman nimen. Kukaan ei keksiny mitään ja pitkän kiusallisen hiljaisuuden jälkeen joku keksi vihdoin kysyä "mitä sun pankkikortissa lukee?" En kyllä keksi vieläkään montaa hyvää tuollaista kysymystä, outo leikki :D

Vierailija
16/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 16:09"]Muistan että opettaja halusi leikkiä sellaista leikkiä että meidän pitää kysyä siltä kysymyksiä, joihin se voi vastata sen oman nimen. Kukaan ei keksiny mitään ja pitkän kiusallisen hiljaisuuden jälkeen joku keksi vihdoin kysyä "mitä sun pankkikortissa lukee?" En kyllä keksi vieläkään montaa hyvää tuollaista kysymystä, outo leikki :D
[/quote]

"Mikä sun nimi on?" :D

Vierailija
17/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan jäätävän innoissani, mutta petyin kun ei heti opetettu lukemaan. Valitin varmaan koko ekaluokan kun "tänääkään meitä ei opetettu lukemaan, vaan niitä tyhmiä aakkosia inhoon niitä" XD viisas lapsi. 

Vierailija
18/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vain kun seisottiin salissa ja siellä meidät jaettiin kolmee jonoon ja opettaja johti jonon luokkaan. Siinä sitten istuttiin siihen pulpettiin missä oli oma nimi ja vähän ajan päästä tuli koulukummit. Muuta en muista.

Vierailija
19/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:47"]

[/quote]

Miksi sua hävettää? Olit kuusivuotias. Ja aivan sama vaikka olisit ollut vanhempikin. Olit lapsi vielä, sulla oli iso elämänmuutos etkä ehkä ollut vielä kypsä siihen. Nykyäänhän moni lapsi tuplaa eskarin, jos katsotaan että lapsi ei ehkä ole vielä kypsä kouluun. Sillä juuri halutaan välttää tuollaiset häpeäkokemukset ja itsetuntoon vaikuttavat pettymykset, jotka vaikuttaa lapsen minäkäsitykseen negatiivisesti, ja ihan turhaan.

Koulun aloittaa lapsiryhmä, jossa osalla on syntymäikansa puolesta melkein vuosi etumatkaan niihin, jotka ovat syntyneet loppuvuodesta. Tuossa iässä sillä on iso merkitys, koska lapsi kasvaa ja kypsyy vuodessa valtavasti. 
[/quote]

Totta. Ja tälleen aikuisena olenkin sitä mieltä, että mun ois ollut parempi tosiaan odottaa vielä vuosi. Silloin lapsena en halunnut, koska kaikki kaverit kuitenkin oli siellä. Olin kaikinpuolin hyvin herkkä lapsi ja muistaakseni eskarissakin ehdotettiin josko jäisin vielä. En myöskään halunnut olla "huonompi" kuin muut.

Vierailija
20/20 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kyllä yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän