Ilmeneekö läheisriippuvuus siten ettei oikein pysty olemaan yksin tai kärsii yksin ollessaan?
Kommentit (4)
Ei ilmene. Nimenomaan yksin olemaan kykenevä on itsensä kanssa yleensä tasapainossa. Läheusriippuvaisuudesta lisää mm. www.mielenterveystalo.fi
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmene. Nimenomaan yksin olemaan kykenevä on itsensä kanssa yleensä tasapainossa. Läheusriippuvaisuudesta lisää mm. www.mielenterveystalo.fi
Otsikossa puhuttiin ihmisestä, joka ei kykene olemaan yksin.
Ei.
Minulla menee oikein hyvin kun olen yksin.
Ex-kumppanilla oli alkoholiongelma - ja on edelleen. Hänen seurassaan jotenkin jatkuvasti varpaisillaan ja haistellen tunnelmaa, että onko se nyt juonut ja mikä on kunto tänään. Omaa energiaa kuluu paljon toisen asioista ja tunnetiloista huolehtimiseen, eikä siihen että pitäisi huolta itsestään.
Mielenterveyspotilaan tai alkoholistin läheinen tanssii piirileikkiä tämän sairaan läheisensä ympärillä ja siinä se mitä läheisriippuvuudeksi kutsutaan - eletään toisen ehdoilla ja yritetään pitää kulissit pystyssä ja elämä rauhallisena.
Mitäs ongelmia minulla nyt olisi, kun ei tarvitse toisen puolesta enää pelätä? Muuta kuin että uusi suhde muodostuu helposti samalle kaavalle.
Voi ripustautua johonkin ihmiseen. Jatkaa sitten vaan tapailua, vaikka suhde ei olisi hyväksi tai ei saisi tehdä mitä haluaa. Toinen voi myös vaatia muuttumaan toisenlaiseksi, ja silti läheisriippuvainen mukautuu.