Miksi mulle tulee aina finnejä meikistä?
En ole vuosikausiin käyttänyt meikkejä, kun niistä on aina tullut finnejä yhdenkin käytön jälkeen. Nyt naamastani löytyi ihosyövän esiaste ja ihotautilääkäri määräsi valkoista aurinkovoidetta naamalle ja näytän sen kanssa ihan kummitukselta. Ostin sitten meikkivoiteen ja käytin sitä tämän päivän ja nyt oikein tuntee, miten poskeen on tulossa kutisevia finnejä. Ostin saman merkkisen puhdistusaineen / pesuaineen kasvoille ja pesin kahdesti, mutta silti on paukamia tulossa.
Kommentit (34)
Jahas, kuvalinkki ei näköjään toimi. Sama kuvaa löytyy tältä sivulta: http://science.howstuffworks.com/nanotechnology3.htm (ensimmäinen kuva vasemmassa laidassa).
14
Lisään vielä, että todennäköisesti tämä lääkärin "resepti" on AP:lle loppuelämän pituinen, koska ihosyövän kehittymisen/uusiutumisen riski on aina olemassa. Itsekin laitan nykyään SPF50-suojaa kaikille paljaana oleville kehon osille vuoden jokaisena päivänä varmaankin loppuelämäni. Oikeasti suojaa pitäisi laittaa myös vaatteiden alle, mutta siinä vähän luistan. Käytän kuitenkin kemiallista suojaa (paitsi UV-riskialueilla, mistä mainitsinkin aiemmin). Kukaan minua hoitanut lääkäri ei ole koskaan yrittänyt "pakottaa" fysikaalisen suojan käyttöön. Ajatus siitä, että joutuisi käyttämään sinkkioksidivoidetta koko kasvoilla loppuelämän ajan on täysin absurdi.
14
Tämä meni nyt vähän yksinpuheluksi, mutta AP:lle tiedoksi vielä, että fysikaalisia aurinkosuojia on kahdenlaisia: sinkkioksidi (zinc oxide) ja titaanioksidi (titanium oxide). "Valkoisessa aurinkovoiteessa" on väistämättä jompaa kumpaa näistä.
14
Mikä ihosyöpä sinulla 14 on ollut? Onko sinulla aurinkokeratoosia?
Mulle tulee myös. :( En ole ratkaisua keksinyt. Jos on vaikka vain kuusikin tuntia meikkivoide naamassa, niin iho on jo täynnä mustapäitä ja finnipaukamia. Ei ole mitään merkitystä, mitä merkkiä käytän. Myöskään mineraalimeikissä sama ongelma. Ei vaikuta myöskään, mikä kasvovoide on alla. Ärh! Kai sitten ihoni on vain niin toivottoman herkkä ja rasvainen.
Minulle tulee Mary Kayn tuotteista vesikelloja kasvoihin. Cliniquen tuotteita siedän paremmin. Yleensä en meikkaa ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 02:14"]
Mulla ikää siis ripauksen yli 40 ja todellakin jo nyt syövän esiastetta useampi jäädytetty naamasta. Käyttöön määrätty valkoinen aurinkovoide ja lierihattu. Olen aika hämmentynyt, koska en ole koskaan oikeasti ottanut aurinkoa ja kaikki kesätkin ollut ulkona yleensä klo 18 jälkeen. Kamala perimä siis ja todellakin on pakko käyttää aurinkosuojaa siis koko naamassa. En kyllä itse mitään sinkkiä huomannut aurinkovoiteen tuoteselosteessa, joten tuskin sitä siinä on.
ap
[/quote]
millainen iho sulla on? Onko paljon pisamia? Luomia kasvoissa? Onko suvussa syöpää todettu?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:30"]
Ihan oikeastiko minun pitäisi kulkea sellainen valkoinen aurinkovoide naamalla tuolla ihmisten ilmoilla siis?
En välitä juuri ulkonäöstäni, mutta kun sen laitan naamaani, niin jopa itse säikähdän, kun näen peilikuvani.
ap
[/quote]
Mietitäänpä nyt sinua ja ihoasi. Jos lääkäri on määrännyt sulle jotain rasvaa ihoon, siinä on kemiallisia aineita laitettu yhteen. Sitten kun otat sen meikkivoiteen, niin siinäkin on oma cocktaili erinäisiä ainesosia. Laittamalla molempia naamaasi, syntyy siis kemiallisia reaktioita - sellaisia joita ei kummankaan em. valmisteen tekijät todennäköisesti voi ennakoida, koska heille ei ehkä tule mieleen, että joku miksaisi juuri sellaisen keitoksen kokoon.
Pointti: laita nyt oma terveytesi etusijalle ja mieti vähemmän mitä muut ajattelee. Olet jo sen ikäinen, että luulisi olevan hieman enemmän henkistä kanttia kuin murrosikäisellä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:58"]
Mineraalimeikki on hyvä, ei ole ollut ongelmia näppyjen kanssa. BareMineralsista olen tykännyt ja minulla esim. Lumenen puuteri tarttuu jokaiseen karvaan mitä naamasta löytyy ja lopputulos on kamala, mutta mineraalimeikki levittyy iholle, eikä tarraudu karvoihin. Meikkivoiteista tulee aina kutiseva olo, ero mineraalimeikkiin on huima.
[/quote]
Mun läikikkäässä (rasvaisia ja kuivia kohtia) naamassa BareMinerals toimii kans hyvin, vaikka mikään tavallinen meikkivoide mitä oon kokeillut ei levity kovin nätisti.
Pisamia on. Äidilläni on ollut basasliooma nenän vieressä, hänellä ei pisamia vaan hän on kauniisti ruskettuvaa sorttia. Äidin äidillä oli koko naama jäädytetty ties miten monta kertaa aurinkokeratoosin takia, hänelläkään ei pisamia, mutta hän vaaleaihoinen. Isän puolelta tulee pisamat, mutta siellä ei käsittääkseni kellään aurinkokeratoosia eikä ihosyöpääkään. Muita syöpiä kyllä löytyy molemmilta puolilta sukua ihan riittämiin.
ap
Niin ja luomia ei ole.
Kemikaalialtistusta elämäni aikana ei ole juurikaan minulle tullut, sillä olen allerginen suurelle osalle meikkejä ja hiusvärejä.
Minulla ei ole minkään sortin itsetunto-ongelmia, mutta ihan oikeasti töissä on tosi hankala olla noin valkonaamaisena, sillä tapaan päivittäin kymmeniä ihmisiä.
ap
Millähän tässä nyt ap:tä lohduttaisi ja auttaisi. Kurja ja kamala tilanne.
Auttaisiko käynti kosmetologilla ja saisit neuvoja meikkausongelmaan? Ihotaudin kanssa painit lääkärin kanssa eikä sieltä taida neuvoja tulla arkipäivänelämään.
Jaksamista ja voimia.
Kosmetologit ovat kyllä kaikkein kauheimpia olleet mitä olen tähän mennessä törmännyt. Meininkin on sellaista, että tää taatusti sopii sulle, kun tää on sensitive ja sit vetävät naamaan jonkun tökötin, jossa on mulle allergisoivia aineita, vaikka yritän sanoa, että älä herranjumala laita mulle mitään ripsiväriä, jossa on keratiinia tms.
Talvihan tässä kohta tulee, joten sit ei tarvitse enää niin miettiä. Kamalaa olis, jos asuis jossain Italiassa vaikka.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:48"] Siis aurinkovoidetta. En saa sen syövän esiasteen takia saada kasvoihin enää lisää auringonvaloa. Ne kunnolliset aurinkovoiteet ovat sellaisia valkoisia. ap [/quote] Eli ilmeisesti fysikaalinen aurinkosuoja = sinkkiä. En ole kyllä koskaan kuullut, ettei kemiallinen suoja muka kelpaisi ihotautilääkärille. Ihan yhtä hyvin sekin toimii, jos sitä käytetään oikein eli riittävän paljon ja levitetään kunnolla. Sinkkivoiteessahan on se etu, että sen riittävyys ja levitysalue näkyy heti. Voin kyllä kuvitella, että se sinkkimaski on aika hurjan näköinen. Itse käytän sinkkiä vain nenässä UV-riskialueilla. Sitähän saa myös eri väreissä, tosin joku neonkeltainen naama ei varmaan AP:ta hirveästi lohduta. ;) Luulen kyllä, että AP on ymmärtänyt lääkärin sanat väärin. En ole koskaan nähnyt kenenkään levittävän sinkkisuojaa KOKO kasvoille eikä sitä varmastikaan voida ihmiseltä odottaa. Sosiaalinen elämähän siinä kärsii. 14 [/quote] Jäikö sulla huomaamatta toi ihosyövän esiaste kasvoissa ap:n kirjoituksesta? Siinä vaiheessa sosiaalisen elämän karsiutuminen ulkonäön takia on varmaan aika alhaalla tuota voidetta määränneen lääkärin prioriteeteissa...
[/quote]
Ei jäänyt huomaamatta. Olen itsekin sairastanut ihosyövän.
Tiedoksi, että tuo sinkkioksidirasva naamalla näyttää tältä: http://s.hswstatic.com/gif/nanotechnology-2.jpg. Kyse ei siis ole mistään pienestä kosmeettisesta haitasta, vaan kyllä tuo koko kasvoille päivittäin levitettynä häiritsisi sosiaalista elämää aika lailla.
14