Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seurustelu kristityn uskovaisen kanssa ja uskovaisen moraali

Vierailija
01.08.2015 |

Onko selvä että eivät petä tai edes valehtele, vai ovatko ihmisiä siinä missä muutkin? Onko kokemusta parisuhteesta "aktiivikristityn" kanssa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kristitty ja taatusti en petä. Valehtelemista yritän välttää viimeiseen asti, joskus on tilanteita joissa on pakko vähän asiaa kaunistella esim jos kaveri kysyy "näyttääkö että oon lihonut hirveesti?" on vaikeaa vastata että "joo tosi paljon". Kristitytkin on erehtyväisiä ihmisiä jotka tekee virheitä...

Vierailija
22/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:22"]

Minä olen kristitty ja taatusti en petä. Valehtelemista yritän välttää viimeiseen asti, joskus on tilanteita joissa on pakko vähän asiaa kaunistella esim jos kaveri kysyy "näyttääkö että oon lihonut hirveesti?" on vaikeaa vastata että "joo tosi paljon". Kristitytkin on erehtyväisiä ihmisiä jotka tekee virheitä...

[/quote]

Mielestäni kristityt ovat pelottavia. Heillä ei ole mitään sisäistä hyvyyttä tai moraalia, he eivät itse voi päättää olevansa uskollisia ja rehellisiä. He valehtelisivat, pettäisivät, murhaisivat ja raiskaisivat, ellei Jumala heitä käskisi olemaan kunnolla ja pelottelisi helvetillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus kirjan johon oli koottu suomalainen seksitutkimuksen tulokset ja sen mukaan uskovaisilla oli aivan yhtä paljon sukupuolitauteja kuin muillakin eli siis kyllä pettävät. Vähän tämän jälkeen eräs uskovainen kaverini kertoi menevänsä naimisiin uskovaisen miehen kanssa "jotta ei tarvitse pelätä tauteja". En sanonut mitään.

Vierailija
24/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:25"]

[/quote]

Mielestäni kristityt ovat pelottavia. Heillä ei ole mitään sisäistä hyvyyttä tai moraalia, he eivät itse voi päättää olevansa uskollisia ja rehellisiä. He valehtelisivat, pettäisivät, murhaisivat ja raiskaisivat, ellei Jumala heitä käskisi olemaan kunnolla ja pelottelisi helvetillä.

[/quote]

Sä nyt olet ymmärtänyt asiat hieman väärin :D Vaikka luopuisin uskostani niin en edelleenkään haluaisi tehdä noita mainitsemiasi asioita.

Vierailija
25/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty on ihminen, jolla saattaa kyllä omatunto enemmän kolkuttaa, koska jos on oikeasti uskossa siis rakastaa Jeesusta sydämestään ja Pyrkii noudattamaan raamattua niin kyllä silloin pyrkii hyvyyteen.. silloin siihen kuuluisi ne kaikki ihanat viitteet raamatusta, rehellisyys, uskollisuus, anteeks antavuus, välittäminen, kunnioittaminen. Rakastaminenkin on pitkälle tahdon kysymys. Ah, jos itse saisin sellaisen uskovaisen, ottaisin*haave

Vierailija
26/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Pöh. Jumala on luonut meille omatunnon, joka on hyvä tienviitta. Raamatussa lukee myös että suurin rakkaus. Jumala myös tietää mikä on meille parhaaksi, joten käskyt on sen mukaisia. 

Vierailija
27/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää on että valehtelu ja pettäminen on kielletty, voi olla että näiden suhteen ollaan ehdottomampia. Kuitenkin ihmisiä kaikki ovat, myös kristityt, eli erehtyväisiä.

Vierailija
28/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Ei se noin ole. Joidenkin kohdalla ehkä mutta silloin ko ihminen ei ole kohdannut rakastavaa ja armahtavaa Jeesusta/Isä Jumalaa. Kristityllä on halu olla "hyvä" koska itse on saanut kokea armon ja Pyhä Henki pikkuhiljaa muuttaa uskovaa Kristuksen kaltaiseksi - jos vain ihminen itse antaa siihen luvan. Kristitty myös tietää ettei ole arvokkaampi tai parempi kuin kukaan muukaan ihminen.

Helvetin pelon tai käskyttämisen takia ei kristitty tee hyviä tekoja/valintoja ja ole hillittömän moraaliton todellisuudessa, tuo on vain "vihollisen" tarjoama näkemys jolla mollata uskovia.

Vierailija
29/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen uskovainen kristitty, mieheni enemmänkin agnostikko (vaikka perinteisen kristillisen kasvatuksen iltarukouksineen, kasteineen, rippikouluineen jne onkin saanut kuten minäkin). 

Luulen uskovaisten olevan keskimäärin kiltimpiä, mutta ihmisiä olemme siinä missä muutkin. Monenlaista mahtuu joukkoon. 

Vierailija
30/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:28"]

Luin joskus kirjan johon oli koottu suomalainen seksitutkimuksen tulokset ja sen mukaan uskovaisilla oli aivan yhtä paljon sukupuolitauteja kuin muillakin eli siis kyllä pettävät. Vähän tämän jälkeen eräs uskovainen kaverini kertoi menevänsä naimisiin uskovaisen miehen kanssa "jotta ei tarvitse pelätä tauteja". En sanonut mitään.

[/quote]Mikähän tämä tällainen kirja ja tutkimus on?

Vierailija
31/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen kristityn pariskunnan, jotka tosiaan eivät koskaan pettäisi kumpikaan. Toisaalta tiedän myös aktiivikristityn, jolla ollut seksisuhde vuosia perheellisen miehen kanssa. Taitaa olla täysin yksilöllistä.

Vierailija
32/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vaikka tuo on kärjistys, niin on se myös totta - tuntemani uskovaiset ovat aika julmia, esimerkiksi parisuhdejutuissa, mutta eivät sitä itse näe koska kokevat toimivansa oikein eli jonkun jumalan tahdon mukaisesti.

Vierailija
33/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä olin yhden kesän töissä sukupuolitautiklinikalla, jonne tuli potilaaksi tuttu pappi. Tai ei tiennyt, että hänet tiesin, on vain samasta pikkukylästä kotoisin kuin minäkin, vain vuosikymmeniä vanhempi. Oli pettänyt miestään ja oikein kivan tartunnan saanut, jota siellä sitten hoidettiin.

Tämä on niitä asioita, joita en vain voi koskaan ääneen missään kertoa kenellekään, vaikken edes nimiä mainitsisi. Liian helppoa olisi yhdistää meidät kummatkin siihen pikkukylään.

Vierailija
34/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterialinen uskovainen mies jonka kanssa meillä oli orastava suhde jätti siihen paikkaan kun kuuli että opiskelen teoreettista fysiikkaa. Olikohan neljännet treffit kun puhe tuli työstä ja opiskelusta.

Mies: "Entä oletko sä töissä"

Minä: "Opiskelen fysiikkaa" 

Mies: "Ja sä niinkun uskot siihen totuutena"

Minä: "Joo. Mutta ei minua haittaa että sinä uskot jumalaan" 

Mies: "Anteeks, mutta meillä on liian erilainen maailmankatsomus"

Sit se käveli pois, olin siinä sit ravintolan pöydässä yksinäni ja jouduin vielä maksamaan se ruuat. Se vielä poisti kavereista Facebookissa ja jopa vaivautui estämään minun numeron ihan kuin olisin joku vainoaja. Soitin kerran kun olisi minusta saanut maksaa minulle oman ruokansa mutta ei niin ei.

Vierailija
35/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:40"]

Luterialinen uskovainen mies jonka kanssa meillä oli orastava suhde jätti siihen paikkaan kun kuuli että opiskelen teoreettista fysiikkaa. Olikohan neljännet treffit kun puhe tuli työstä ja opiskelusta.

Mies: "Entä oletko sä töissä"

Minä: "Opiskelen fysiikkaa" 

Mies: "Ja sä niinkun uskot siihen totuutena"

Minä: "Joo. Mutta ei minua haittaa että sinä uskot jumalaan" 

Mies: "Anteeks, mutta meillä on liian erilainen maailmankatsomus"

Sit se käveli pois, olin siinä sit ravintolan pöydässä yksinäni ja jouduin vielä maksamaan se ruuat. Se vielä poisti kavereista Facebookissa ja jopa vaivautui estämään minun numeron ihan kuin olisin joku vainoaja. Soitin kerran kun olisi minusta saanut maksaa minulle oman ruokansa mutta ei niin ei.

[/quote]

Outoa. Mä tunnen luterilaisen uskovan fysiikanopettajan. ;)

Vierailija
36/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin uskovana -ja ihan uudestisyntyneenä elävässä uskossa olevana en voi olla nauramatta tuolle että joku kristitty torjuu jonkun joka "ihan oikeasti uskoo fysiikkaan".

En naura sinulle joka tämän tapauksen kerroit, älä vain luule niin.

Mutta jos joku on kristitty tai "kristitty" se ei tarkoita että hän edustaisi uskovia ylipäätään saati Jumalaa.

Niinhän sen tulisi olla mutta kuten todettu, me uskovatkin olemme ihmisiä teemme virheitä. Tarkoitus on että "pyhittyisimme" elämämme aikana mutta houkutuksia on jokaisella, kenellä lihallisia, kenellä mitäkin ja meitä koetellaan ja vihollinenkin asettelee ansojansa muodossa jos toisessakin.

Lainausmerkeissä olevalla kristityllä tarkoitin sitä että on ihmisiä jotka esittävät tai kuvittelevat olevansa uskovaisia mutta eivät kuitenkaan todellisuudessa tunne Jumalaa.

On myös heitä joille riittää Jeesus pelastajana mutta ei ole sydämen halua seurata Häntä ja kulkea Jumalan tarkoittamaa tietä, ja siksi ikäviä asioita tapahtuu.

Vierailija
37/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:33"]

[/quote]Mikähän tämä tällainen kirja ja tutkimus on?

[/quote]

Osmo Kontula ja Elina Haavio-Mannila (toim.): Suomalainen seksi: Tietoa suomalaisten sukupuolielämän muutoksesta. WSOY. Juva 1993. 579 s.

Vierailija
38/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:35"]

[/quote]

Minä olin yhden kesän töissä sukupuolitautiklinikalla, jonne tuli potilaaksi tuttu pappi. Tai ei tiennyt, että hänet tiesin, on vain samasta pikkukylästä kotoisin kuin minäkin, vain vuosikymmeniä vanhempi. Oli pettänyt miestään ja oikein kivan tartunnan saanut, jota siellä sitten hoidettiin.

Tämä on niitä asioita, joita en vain voi koskaan ääneen missään kertoa kenellekään, vaikken edes nimiä mainitsisi. Liian helppoa olisi yhdistää meidät kummatkin siihen pikkukylään.

[/quote]

Mikä tauti sillä oli?

Vierailija
39/39 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä bullshittiä- Aina vaan vammaisempaa väkeä, mitä enemmän #uskossa".