SuoMaa: alkoholisti saa juoda itsensä hengiltä
Ihan hyvä juttu musta. Jokainen päättäkööt, mitä tekee elämällään.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:44"]
Ah tätä kirkasotsaista ylemmyydentuntoa kun ei käytä alkoholia :D
[/quote]
Mikäs juoppo se sieltä huutelee?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:44"]
[/quote]
Mikäs juoppo se sieltä huutelee?
[/quote]
Palstalla on tiheä keskittymä tiukkapipoisia alkoholin vastustajia. Ikäviä ihmisiä :D
Tuttuni, terveyskeskuslääkäri, kysyi alkoholiongelmaiselta vastaanotolla suoraan "aiotko juoda itsesi hengiltä?" nähtyään maksa-arvot. Potilas myöntävästi ja kieltäytyi kaikista hoidosta. Mitä lääkärikään tuohon voi jos toinen ei halua apua.
Samaa mieltä. Jos aikuinen ihminen halua tuhota elämänsä dokaamalla, niin ihan vapaasti. Tosin kantakoon myös vastuun ryypiskelystään, juoppojen hyysääminen olisi syytä lopettaa.
Mun mielestä ei hyvä juttu, minä en halua kuolla juomisen vuoksi, mutta vaikeaa tästä on parantuakaan. En ole juoppo, mutta alkoholisti kylläkin, en ole päättänyt ikinä tulla alkoholistiksi.
Kun ei ole edes varaa hoitaa ei-itse-aiheutettuja ongelmia, niin miten voi olla varaa hoitaa itseaiheutettuja ongelmia??
Kyllä pitää olla oikeus juoda itsensä hengiltä. Mitäpä hyysäys auttaa. Tosin apua haluavalle alkoholiongelmaiselle tulee aina olla apua tarjolla: apua jota tarjotaan tärkeää sanomaa painottaen eli että tämä on sinun valintasi ja tämä tulee olemaan vaikeaa. Kukaan ei tee raitistumista juopon puolesta.
Samoin iitsariin ja armokuolemaankin mielestäni pitää olla oikeus. Ei pidä leikkiä jumalaa ja tehdä valintoja aikuisen ihmisen puolesta.
Jokaisella vastuu omasta elämästä, jos haluaa juoda itsensä hengiltä niin siitä vaan. Ennemmin viinatippa kuin lääketippa jos sattuu tulemaan ensiapuun kun alkaa ahistaa
Eri mieltä, pitäisi olla pakolla hoitoon ohjausta.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:10"]
Eri mieltä, pitäisi olla pakolla hoitoon ohjausta.
[/quote]
Miksi laittaa rahaa tuloksettomaan pakkohoitoon? Aivan naurettava ajatus. Näytä mulle yksikin väkisin parannettu juoppo!
Alkoholin haitat ovat sen verran vaikeita, kun yleensä menee näin päin että toiset sopeutuvat, juoppo vain rypee. Sen tähden pitäisi olla sanktioita. On heitäkin jotka tahtovat parantua, eivät jaksa hakea apua.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:40"]
Samaa mieltä. Jos aikuinen ihminen halua tuhota elämänsä dokaamalla, niin ihan vapaasti. Tosin kantakoon myös vastuun ryypiskelystään, juoppojen hyysääminen olisi syytä lopettaa.
[/quote]
Haluaako anorektikko tuhota elämänsä laihduttamalla?
Myös mässäilyllä voi himoissaan tappaa itsensä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:46"]
[/quote]
[/quote]
Anorektia ei ole laihdutusriippuvuus, vaan vääristynyt kuva omasta kehosta. Idiootti
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:46"]
[/quote]
[/quote]
Anorektia ei ole laihdutusriippuvuus, vaan vääristynyt kuva omasta kehosta. Idiootti
[/quote]
Paskanmarjat.Säälittäviä pissiksiä jotka haluavat vaan huomiota
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En sanonut sen olevan "laihdutusriippuvuus", vaan vertasin alkoholismia ja anoreksiaa toisiinsa siinä suhteessa, että kummassakaan ei ole kyse potilaan tahdosta. Alkoholisti ei halua olla alkoholisti eikä anorektikko halua olla anorektikko. Anoreksia ei myöskään ole vääristynyt kuva omasta kehosta, vaan vääristynyt kuva omasta kehosta laukaisee anoreksian. Se on osa sairautta, mutta ei yhtä kuin koko sairaudenkuva. Huomaan, että et ymmärrä edes perusteita kummastakaan sairaudesta, joten en jaksa vängätä sinun kanssasi asiasta.
Tietysti saa juoda itsensä hengiltä. Tuntuu vaan olevan valitettavan hidasta, ja moni ehtiikin matkansa varrella aiheuttaa hirvittävän määrän kärsimystä esim. lapsilleen ja muille omaisilleen, siinä sivussa harmia naapureille, mahdolliselle työnantajalle ja välillä muillekin täysin sivullisille ihmisille. Mun puolesta nää sais sulkea johonkin saarelle dokaamaan keskenään.
Onhan se vapaus mukavaa, mutta varjopuolensakin siinä on; se näin päättävä ihminen saatta olla vaikka kolmen lapsen äiti. Terveisin oman alkoholiin kuolleen äitinsä haudannut.
Eikä muuten kannata luulla, että alkoholiin kuoleminen olisi sitä, että yhtenä iltana juo vihdoin liikaa, eikä vaan enää sammumisen jälkeen herää. Ei todellakaan mene noin siististi. Kerran kun näkee vierestä, kuinka ihminen valahtaa keltaiseksi, kehittää diabeteksen, menettää kaiken voiman ruumiistaan (ei 50v iässä pääse enää omin voimin vessan pöntöltä ylös tai lattialta ylös jos horjahtaa), ja vasta kuukausia myöhemmin kuolee hitaasti, niin ei se kovin romanttista ole. Ja kyllä tuokin muuten niitä resursseja kuluttaa, kun soitetaan ambulanssia, tehdään diagnooseja, otetaan ultrakuvia sisäelimistä, hankitaan diabeteslääkitystä, tukivälineitä kotiin, kotiapua jonka resurssien pitäisi mennä vanhuksille, hoidetaan pitkiä sairaalajaksoja yms. Ja kaikki tämä vaikka sokeakin näkee, että maksa on jo pettänyt, eikä siitä enää parane vaikka kuinka hoidetaan...
Tietenkin saa ja pitää saada juoda itsensä hengiltä, tiedän parikin tapausta, joissa henkilöt ovat kenenkään estämättä hiihtäneet itsensä hengiltä.
En kannata alkoholistien pakkohoitoa, se olisi yhteiskunnan rahojen tuhlausta, ei kukaan käskemällä raitistu, mutta hoitoon hakeutuminen ja sinne pääseminen tulisi tehdä helpommaksi. Itse olen raitistunut alkoholisti enkä päässyt hoitoon, koska päihdetyöntekijän mielestä olin liian siistin näköinen juopoksi. Tuosta vittuuntuneena lopetin juomisen ilman ammattilaisten apua.
Olen sitä mieltä, että raittiiksi tullaan juomalla. Kun saavuttaa sen pisteen, sen oman pohjan, jolloin ei enää halua vajota alemmas, niin silloin on helppo tavoittaa se viisauden siemen ja motivaatio raitistumiseen, ja silloin raitistuminen on uskomattoman helppoa. Olen nyt ollut viitisen vuotta raittiina eikä koko aikana ole tehnyt mieli alkoholia, ei vähääkään.