03 ja 04 syntyneiden perheet...
Onko tullut uusia ajatuksia tuon asepalveluksen/sivarin suhteen?
Mitä teillä meinataan???
Kommentit (21)
Minulla tytär -04. Kyllä tuntuu pahalta samanikäisten poikien puolesta. Kutsunnat tänä vuonna.
Kannattaa hakea lykkäystä tai mennä sivariin
Kieltämättä 04 poika on tuota miettinyt. Aiemmin ajatukset intin ja sivarin suhteen olivat aika 50/50. Eli lyhyempi palvelusaika vs. ideologia. Kyllä tämä tilanne on tainnut painaa vaa'an selkeästi sivarin puolelle.
Ihan sairaan pelottavaa!
En halua lastani sotaan!!!!
No kyllä minä luulen, että meillä poika haluaa tehdä osuutensa ja oppia myös selviämiskeinoja kriisissä. Itsekin keski-ikäisenä naisena kävin MPK pistooli- ja kivöörikurssit ja suoritin reservin ammuntakokeen ja olen muutenkin perehtynyt selviämiseen ja kriisivalmiuteen. Täällä on turha naureskella itämaiden geelitukkia, jos oma poikakin on samanlainen velliperse. Suomen puolustusvoimien yksi tärkein tehtävä on ison reservin aiheuttama pelotevaikutus. Suomessa on yleisen asevelvollisuuden takia yksi Euroopan modereneimmista ja vahvimmista armeijoista ja se on ihan todellinen hidaste vaikkapa itäiselle naapurillemme. Jokaiselle löytyy kuitenkin tehtäviä, jos esim. terveyssyistä pysty aseelliseen palvelukseen.
Tällä viikolla lähettivät kutsuntakirjeet. Hyvä ajoitus 👌
Asepalvelukseen menossa mutta vasta lukion jälkeen. Se on vielä auki, käykö lyhyemmän vai pitemmän kaavan mukaan. Vanhemmat kaverit kaikki käyneet lyhyimmän, vaikka ainesta olisi kaikilla paitsi yhdellä ollut pitempään. Eivät halunneet opiskelua siirtää enempää.
Kutsunnat viime vuonna ja C-paperit tuli. Itse olisi halunnut armeijaan mutta fyysisen sairauden takia ei päässyt.
Tietenkin pohdituttaa, mutta eihän tilanteen pitäisi mitenkään vaikuttaa. Mahdollista tositilannetta vartenhan koko systeemi on perustettu, ei se mikään rippikoululeiri ole, joka loppuu siihen kun se on suoritettu.
04-syntyneen äiti.
Ei uusia ajatuksia, meillä kaikki käyvät armeijan.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä luulen, että meillä poika haluaa tehdä osuutensa ja oppia myös selviämiskeinoja kriisissä. Itsekin keski-ikäisenä naisena kävin MPK pistooli- ja kivöörikurssit ja suoritin reservin ammuntakokeen ja olen muutenkin perehtynyt selviämiseen ja kriisivalmiuteen. Täällä on turha naureskella itämaiden geelitukkia, jos oma poikakin on samanlainen velliperse. Suomen puolustusvoimien yksi tärkein tehtävä on ison reservin aiheuttama pelotevaikutus. Suomessa on yleisen asevelvollisuuden takia yksi Euroopan modereneimmista ja vahvimmista armeijoista ja se on ihan todellinen hidaste vaikkapa itäiselle naapurillemme. Jokaiselle löytyy kuitenkin tehtäviä, jos esim. terveyssyistä pysty aseelliseen palvelukseen.
Respect! Juuri näin! Itsekin lähden suorittamaan nuo asekurssit ja harmittaa, etten aikoinaan nuorempana käynyt armeijaa.
N44
Itse olisin kyllä syntynyt mielummin syntynyt mieheksi, koska miehen elämä on naisen elämää helpompaa. En kuitenkaan ole transsukupuolinen tai mitään sellaista. Yksi ainoita hyviä puolia naiseksi syntymisessä on se, että armeijaa ei tarvinnut käydä. En tiedä, mitä miehenä olisin asian suhteen tehnyt. Varmaankin olisin sinne mennyt, mutta vaatinut päästä Santahaminaan. Luultavasti en olisi kuitenkaan sinne päässyt, koska varmaankin miehenäkin arpaonneni olisi yhtä huono kun naisenkin.
Eikun pojan on mukavampi "liittyä" eli tulla pakotetuksi sit Venäjän armeijaan ja tulla lähetetyksi kahdeksi vuodeksi jonnekin Siperian vankileiritukikohtaan hakattavaksi ja harjanvarrella raiskattavaksi. Jes, hyvä valinta!👍
Oma -03 syntynyt lapsi on tyttö joten ei koske häntä. Hänen ikäisiään poikia kuitenkin koskee ja niistä monet pojat tiedän ihan sieltä tyttären ekaluokalta lähtien. Ihan lapsia vielä nuo tytöt ja pojat vielä.
Ei ole olemassa sotilaallisia tyhjiöitä. Joko maassa on oma armeija tai jonkun muun armeija. Se kannattaa jokaisen muistaa.
Kai ymmärrätte, että sota-aikana myös siviilipalveluksen käyneillä on maanpuolustusvelvollisuus? Helpompaa on tällöin niillä, jotka ovat armeijan käyneet, ettei tarvitse "pikakurssituksen" jälkeen osallistua puolustukseen. Ketjun joistain vastauksista tulee olo, että äiti luulee, että jos hänen poikansa valitsee siviilipalveluksen, voi poika sodan tullen jäädä kotiin tai lähteä Ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
Kohta todennäköisesti liitytään natoon ja sitten yleiselle asevelvollisuudelle on heikot perusteet.
Ajatukset on sekavat, mutta tämä on rakas maa. Tässä kohdassa nuorikin miettii asiaa vähän eri kantilta kuin esim. vuosi sitten.