Onko 100€/kk liian iso kuukausiraha 13-vuotiaalle?
Siihen pitää yrittää opiskella hyvin koulussa. Sanon, yrittää, kun hänellä on hankaluuksia opiskeluissa. Saada wilmaan positiivisia merkintöjä, hoitaa harrastukset hyvin ja tehdä jotain kotitöitä. Tuosta rahasta osan säästää ja osan käyttää, jos haluaa jonkun merkkituotteen.
Kommentit (40)
Raha ei ole paljon, jos elintasoonne kuuluu, mutta lahjoaminen opettaa ohjautumaan korruptiolla.
Onko hän suuntautumassa politiikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmettelette, mistä alaikäinen saa tupakkaa ja alkoholia. Rahalla saa, satasella jo ison läjän.
Jos miettii oman yläkoulun rööki- ja kaljaveikkoja, niin eivät todellakaan olleet raharössiperheiden lapsia. Taskuvisa on keksitty.
Maksu opiskelumenestyksestä opettaa, ettei opiskelu ole hänen edukseen suoraan, eikä itsenäisyyden ja vastuun harjoittelua... vaan auktoriteetilta saadun lahjuksen kannattelemaa toimintaa.
Meillä samanikäinen saa lapsilisät tililleen.
Ihan ok, jos seuraa mihin rahat kuluu esim 25e viikossa pelkkään karkkiin on tosi paljon, mutta jos ostaa vaikka vaatteita tai meikkejä se on ok.
No ei todellakaan ole liian iso raha. Ei 100€ ole nykyaikana paljon. Toki, jos se on vain huvitteluun, niin sit sillä pääsee pari kertaa leffaan, mutta ei se rahankäytöstä mitään opeta.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain 2000-luvun alkupuolella 5 e viikossa eli kuukaudessa 20 e. Olihan tuo vähän, mutta isovanhemmilta sai ekstraa jos teki hommia.
20 v sitten.
Luin kirjoituksen, jossa äiti kertoi saaneensa aikoinaan viikkorahaa 5 markkaa. Antoi siksi lapsilleen 2 euroa
Vierailija kirjoitti:
En koskaan saanut mitään kuukausi- tai viikkorahaa. Kirjat piti maksaa itse käymällä töissä. Hyvät arvosanat tuli.
Tililläni oli 17€ kun täysi-ikäistyin. Se ei silloinkaan riittänyt bensaan, autoon tai edes ajokorttiin. Toisaalta miten ilmakehään mahtuisi vielä lisää päästöjä.
Meillä 19 v saa 50 € kuussa.... Opiskelee yliopistossa. Pääasiassa ollut nyt etänä kotona
Meidän 12v saa 10e viikkorahaa ja sen eteen on myös tehtävä joitain kotitöitä ja hoidettava koulu kunnialla. Kyllähän tuo teidän 100e/kk aika isolta summalta kuulostaa.
50e/kk ja jos tarvitsee jotain niin tapauskohtaisesti (esim. vaatteita). Rahan arvo on heikentynyt 20 vuoden takaiseen, joten turha muistella omia kouluaikoja. Tuon ikäinen alkaa olla sen verran itsetietoinen, että ulkonäkö ja kaveripiiri on tärkeitä, joten helposti jää ulkopuolelle ilman rahaa.
Teini saa 50€/kk, jolla ostaa herkut yms. Tarvittaessa kustannan vaateostoksia, kouluun liittyvät yms. On kesäisin kesätöissä, joiden rahoilla ostaa mitä haluaa. En maksa hyvistä koulusuorituksista, koska olisin niiden takia vararikossa.
Teinillä kaksi tiliä, koska siirtää tarvittaessa säästötililtä rahaa arjen käyttötililleen. Säästöillä kesätöiden rahat, lahjarahoja yms.
Tuntui surrealistiselta se rahan määrä opiskelijana mitä oli yhtäkkiä käytössä. Ensin 20v ei mitään ja sitten joka ikinen kuukausi vuokran jälkeen satakin euroa käteen vielä vuokran jälkeen 🤑
En osannut alaikäisenä hakea apua siihen että piti itse maksaa ruokansa lapsuudenkodissa.
Vierailija kirjoitti:
On. Tuon ikäinen ei tarvitse tuollaista summaa käyttörahaa kuukaudessa.
Seuraa rahankäyttöä, jotta säästö todella pysyy säästössä eikä se hupene aivan turhuuteen. Muuten riippuu siitä, mitä kaikkea sillä pitää ostaa. Jos esimerkiksi suurimman osan vaatteista ostaa itse, on aivan kohtuullinen.
Fleshlight maksaa 80€ joten ei ole liian iso raha
kyllä se pitää toimintatonni olla lapsellakin 😁😁😁😁😁
eipä tarvitse enempää miettiä miksi nykypäivän nuorilla on kasvava määrä ongelmia..
Rahan käytön oppimisen kannalta antaisin itse tuon ikäiselle 30-50€ kuussa ja silloin tällöin ekstraa esim. vaatteisiin ja meikkeihin. Pelkkään huvitteluun on mielestäni liian suuri summa antaa 100€ kuussa tuon ikäiselle, jolla on kotona kuitenkin täysi ylläpito. Liian suurella summalla lapsi ei välttämättä opi miettimään, onko 10€ smoothiet, pikaruokaloissa notkuminen ja kertakäyttömuodin jatkuva ostelu tarpeellista.
Jos 13-vuotias on vielä lapsekas ja rahaa menee lähinnä herkkuihin, niin en antaisi useita kymppejä ollenkaan. Kun jollain viidellä eurolla saa jo enemmän kuin tarpeeksi turhaa mässyä.
Kaverilla oli mielenkiintoinen systeemi. Hänellä oli kaksi melko samanikäistä lasta, joista toinen harrasti ratsastusta. Hän antoi molemmille saman kuukausirahan, josta toinen maksoi ratsastustunnit, varusteet ja kaiken muunkin, vaatteet, herkut, jne. Toinen, jolla ei kummemmin ollut harrastuksia, osti joskus vähän herkkuja ja pisti melkein kaiken säästöön. Muutaman vuoden päästä toisella oli tonnien rahasto, toisella toki kiva harrastus.
Tuossa on ainakin kaksi hyvää puolta: sisarukset eivät koe eriarvoisuutta, ja kummallekin hahmottuu, että elämä on valintoja.
Itse olen maksanut hieman pienemmille lapsille koulumenestyksestä, kymppi kokeen kympistä. Joinakin kuukausina voi tulla 50 euroa, toisina ei mitään. Mutta meillä kuuluukin vaatteet, polkupyörät ja humputtelurahat täyteen ylläpitoon, koerahat lapset pistävät säästöön ja ostavat myöhemmin jotain isompaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole liian iso raha. Ei 100€ ole nykyaikana paljon. Toki, jos se on vain huvitteluun, niin sit sillä pääsee pari kertaa leffaan, mutta ei se rahankäytöstä mitään opeta.
Kyllä 100e on minusta iso raha edelleen. Se on esim meidän nelihenkisen perheen viikon ruokabudjetti.
Meillä 14v saa 50€ kuukaudessa. Jos tekee enemmän kuin oman osuutensa kotitöistä, saa vähän ekstraa. Ja hyvistä numeroista myös.