Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 100€/kk liian iso kuukausiraha 13-vuotiaalle?

Vierailija
04.03.2022 |

Siihen pitää yrittää opiskella hyvin koulussa. Sanon, yrittää, kun hänellä on hankaluuksia opiskeluissa. Saada wilmaan positiivisia merkintöjä, hoitaa harrastukset hyvin ja tehdä jotain kotitöitä. Tuosta rahasta osan säästää ja osan käyttää, jos haluaa jonkun merkkituotteen.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole jos sulla on varaa antaa noin paljon.

Vierailija
2/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohtuullinen, mutta huomioi ettei wilmamerkintöihin ihan niin vaan oppilas itse voi vaikuttaa, jos ope ei tykkää henkilöstä niin paikkansapitämättömiä myöhästymismerkintöjä yms vaan tulee, joten älä sido rahan antamista Wilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annat enemmän, alkaa huumeiden käyttö.

Vierailija
4/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Tuon ikäinen ei tarvitse tuollaista summaa käyttörahaa kuukaudessa.

Vierailija
5/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ton ikäisenä 20 e ja en todellakaan joka viikko

Vierailija
6/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 2000-luvun alkupuolella 5 e viikossa eli kuukaudessa 20 e. Olihan tuo vähän, mutta isovanhemmilta sai ekstraa jos teki hommia. 

Vierailija
7/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa 150 e/kk eikä vaadita erikseen yhtään mitään. Tosin koulu sujuu hyvin, ei tee typeryyksiä jne.

Vierailija
8/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole varaa koska pörssi romahti ja olet kuitenkin sekaantunut sijoittamiseen kuten kaikki muutkin trendikkäät pösilöt

Vierailija
9/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa 150 e/kk eikä vaadita erikseen yhtään mitään. Tosin koulu sujuu hyvin, ei tee typeryyksiä jne.

No niin tämä servaus vielä päälle.

Vierailija
10/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihmettelette, mistä alaikäinen saa tupakkaa ja alkoholia. Rahalla saa, satasella jo ison läjän.

Vierailija
11/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Itse annan 200 euroa ja niillä voi ostaa merkkivaatteita, meikkejä tai muuta ja sitten käydä leffassa ym.oppii rahan arvon ja säästää.

Vierailija
12/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesithän, että ulkoiset motivaatiot voi heikentää sisäistä motivaatiota. Tarjoamalla rahaa suorittamisen (arvosanat) vastineeksi oppimisen ilo jää jalkoihin. Vaikutus voi olla paljon suurempi ja ikävämpi kuin ajattelit.

Vierailija
13/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan saanut mitään kuukausi- tai viikkorahaa. Kirjat piti maksaa itse käymällä töissä. Hyvät arvosanat tuli.

Vierailija
14/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan mitä kaikkea tuolla 100 eurolla on tarkoitus ostaa? Sisältääkö vaatteita ja peruselämisen tarpeita? Vai onko koko summa tarkoitettu hurvitteluun tai mihin ikinä haluaakaan käyttää. Mutta jokainen tietenkin päättää itse. Tossakin varmasti huomaa osaako säästää vai hassaako joka kuukausi kaiken menemään.

Vierailija
15/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Liian suuri määrä hämärtää rahan arvon ymmärrystä. 

Vierailija
16/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 100 e/kk tuntuu kyllä todella paljolta 13-vuotiaalle, etenkin jos koko rahan saa käyttää mihin haluaa, eikä tarvitse maksaa esim omaa puhelinlaskua, mahdollisia Spotifyita/netflixejä jne. Mutta jokainen perhe tyylillään.

Vierailija
17/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tosi suuri summa tuon ikäiselle. Itse en saanut mitään viikko- tai kuukausirahaa vaan sain rahaa pyytämällä siihen mihin milloinkin sitä tarvitsin. Eli käytännössä se varmaan olisi ollut sitten jotain parikymppiä kuussa kun ei tuon ikäisenä hirveästi rahaa tarvitse. 

Vierailija
18/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ite sain ton ikäsenä 10e kuussa.

Vierailija
19/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin 13-vuotias saa kulumaan lähes 2000e vuodessa?

Itse sain tuon ikäisenä 5e viikkorahaa, josta säästin.

Vierailija
20/40 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yliopisto-opiskelijana 50€ kk kuukausirahaa. Sitä ennen ehkä viitosen tai kympin.

Opetat lapsellesi sellaisen rahankäyttömallin, jota hän ei voi nuorena aikuisena jatkaa -> velkakierre.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi