Onko mielenterveyveys-eläkeläinen mielestänne luuseri?
Jos hänen tilanne on, ettei kertakaikkiaan vuosikausien taistelun jälkeen kykene työhön. Entä jos on eläkkeellä osa-aikaisesti ja käy osa-aikaisesti töissä Eli yrittää parhaansa, onko tilanne eri?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 21:18"]
Miksi näitä samoja aloituksia tulee koko ajan? Jos olet sairauden vuoksi eläkkeellä, olet sairas. Ei siinä muuta vaadita. Jos et kykene, et kykene.
[/quote]
Minä olen sairauden vuoksi eläkkeellä. En silti ole sairas.
[/quote]
niin. Jos toipuu, niin vois mennä töihin. Systeemi vois olla joustavampi.
Kahta mt-ongelmaista läheltä seuranneena voin todeta että kaikki eivät pysty työhön. Oma äitini teki masennuksen vuoksi itsemurhan. Ajoittain makoili sohvalla pitkiä jaksoja, ei kyennyt huolehtimaan kodistaan, ostoksita, hygieniastaan tai ylipäätään mistään. Mihinhän työhön olisi pitänyt pystyä?
Toinen on kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava alle 30v. eläkeläinen. Ajoittain on hyviä kausia, jolloin on alotekykyinen ja aikaansaapa. Silloinkin kykenee keskittymään vain vähän aikaa, aikatauluihin ei pysty sitoutumaan. Toisinaan taas on niin väsynyt ettei jaksa sängystä nousta. Ei työkykyinen.
Kun on pahoja mt-ongelmia on paras vaan keskittyä asioihin jotka ovat hyvin elämässä ja unohtaa työelämä. Syyllisyys ei näiden ihmisten elämää ainakaan helpota.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 21:34"]Mun mielestä monet mielenterveyseläkeläiset vois tehdä jotain työtä, ja esimerkiksi kaksi päivää viikossa valinnan mukaan. Vaikka mainosten jako. Mikä hulluus estää mainosten jaon? Tai Illalla teatterin narikassa seisomisen? Tai jäätelökioskin pitämisen? Tai jos on lahjoja moni taiteellinen työ?
[/quote]
Jos kykenee töihin on työkykyinen ei työkyvytön. Eläke otetaan pois, työttömien jonon jatkoksi vaan. Työttömät ei taas jaa mainoksia, koska etuja leikataan. Jää vain naurettavat mainosten jakamisesta saadut rahat
Mä olen vasta määräaikaisella eläkkeellä. En tiedä pystynkö enää ikinä elämään normaalia elämää tässä yhteiskunnassa. Joskus vaan mietin kumpi se oikeasti on sairas, minä vai tämä yhteiskunta(se oravanpyörä). Olen herkkä, taiteellinen, tuntuu että katselen tätä maailmanmenoa toisin kuin muut. Vaikea elää tällaisessa paikassa missä kaikki vaan ajavat omaa etuaan, mainettaan ym. ulkokultaisia ja turhia asioita sen sijaan että puhallettaisiin yhteen hiileen.
En tiedä olenko luuseri, ja mitäpä väliä sillä on vaikka olisinkin, ainakin yritän omalta osaltani tehdä tästä paikasta paremman, sen sijaan että käyttäisin kaiken aikani ja energiani sellaisten asioiden saavuttamiseen jotka kuuluvat luuserin vastakohdalle: arvostettu ammatti, hienot esineet ja omaisuus ym. Minusta tällaiset arvot ovat kertakaikkiaan vain niin junttia.
"Mun mielestä monet mielenterveyseläkeläiset vois tehdä jotain työtä, ja esimerkiksi kaksi päivää viikossa valinnan mukaan. Vaikka mainosten jako. Mikä hulluus estää mainosten jaon? Tai Illalla teatterin narikassa seisomisen? Tai jäätelökioskin pitämisen? Tai jos on lahjoja moni taiteellinen työ?"
Heti kun olo mulla vähän tasaantuu niin aion tehdä just jotain tällaista. Mulla on osa-aikatyö ja sieltä on jo pari kertaa soiteltukin että millon tulet takaisin. Taiteiluja teenkin jo mutta niillä ei elä. Ainakaan vielä :)
#25' töihin työkyvyn mukaan, räätälöityjä hommia, jos mahdollista, mutta ei ole varaa, kun maamme rahat on tuhlattu turhaan kulutukseen.