Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielenterveyveys-eläkeläinen mielestänne luuseri?

Vierailija
31.07.2015 |

Jos hänen tilanne on, ettei kertakaikkiaan vuosikausien taistelun jälkeen kykene työhön. Entä jos on eläkkeellä osa-aikaisesti ja käy osa-aikaisesti töissä Eli yrittää parhaansa, onko tilanne eri?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 21:34"]

Mun mielestä monet mielenterveyseläkeläiset vois tehdä jotain työtä, ja esimerkiksi kaksi päivää viikossa valinnan mukaan. Vaikka mainosten jako. Mikä hulluus estää mainosten jaon? Tai Illalla teatterin narikassa seisomisen? Tai jäätelökioskin pitämisen? Tai jos on lahjoja moni taiteellinen työ?

[/quote]

Miksi nakittaisit sairaseläkeläiset johonkin paskaduuniin? Miksei ne voi tehdä oman alansa töitä? Vai onko sen työn tarkoitus olla rangaistus?

[/quote]

Koska ketään ei ole nykyään varaa jättää pois työelämästä. Kaikkien panosta tarvitaan!

Vierailija
22/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee siitä että nämä "mielenterveysongelmat" ovat välillä (nykyään) myös ihmisten laiskuutta ja saamattomuutta. Tunnen montakin "masentunutta" jotka eivät vain halua opiskella ja käydä töissä. Lääkärissä valehtelevat että tappavat itsensä eivätkä kykene mihinkään, ottavat reseptin, mutta eivät hae lääkkeitä. (Ja kela pystyy antamaan karenssia jos olet vielä saikulla ja toimit näin lääkkeiden kanssa, eläkkeellä ei taida karenssia voida tulla.) Tunnen kuitenkin monia ihan mielisairaita (=parantumattomasti sairaita) jotka silti yrittävät elää hieman, tekevät pieniä töitä, käyvät kuntoutuksessa, opiskelevat. Eivät varmasti ikinä pysty oikeisiin töihin, mutta puuhastelevat. Monelle mielenteveysongelmat kuten muutkin sairaudet on vain syy jättää jotain tekemättä ja vain oleskella. En silti sano, etteikö siis oikeasti olisi ihmisiä jotka ovat sairaita ja kykenemättömiä töihin, mutta jos siis ihmettelet miksi teitä pidetään luusereina, on vastaus se että sinne joukkoon mahtuu myös väärin syin eläkettä saaneita hoitoon sitoutoutumattomia luovuttajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole mikään luuseri vaan taistelija! Ole ylpeä itsestäsi kun olet jaksanut yrittää sairaudesta huolimatta! Ja hienoa on, että pystyy osa-aikaisestikin käymään töissä. Ja vaikka ei pystyisikään, luuseri ei ole silti. Sellaiset ihmiset ovat vahvoja, jotka päivästä toiseen jaksavat elää oireidensa kanssa eivätkä luovuta!

Vierailija
24/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siis käyn töissä ja jatkossa osa-aikaisesti töissä ja eläkkeellä. En kykenisi täyteen työviikkoon, jo muutamassa kuukaudessa olisin aivan burn out. Pieni määrä töitä "kuntouttaa" mua ja pitää vireänä. Mun henkinen olo on karmea, muistihäiriöitä yms. Mä tunnen, että oon luuseri, hävinnyt taistelun, pudonnut oravanpyörästä. Tuntuu kauheelta. ap

Vierailija
25/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:11"]

Mun mielestä monet mielenterveyseläkeläiset vois tehdä jotain työtä, ja esimerkiksi kaksi päivää viikossa valinnan mukaan. Vaikka mainosten jako. Mikä hulluus estää mainosten jaon? Tai Illalla teatterin narikassa seisomisen? Tai jäätelökioskin pitämisen? Tai jos on lahjoja moni taiteellinen työ?

[/quote]

Miksi nakittaisit sairaseläkeläiset johonkin paskaduuniin? Miksei ne voi tehdä oman alansa töitä? Vai onko sen työn tarkoitus olla rangaistus?

[/quote]

Koska ketään ei ole nykyään varaa jättää pois työelämästä. Kaikkien panosta tarvitaan!

[/quote]

Paljon niitä työttömiä nyt taas olikaan?

Vierailija
26/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:14"]Ei todellakaan ole mikään luuseri vaan taistelija! Ole ylpeä itsestäsi kun olet jaksanut yrittää sairaudesta huolimatta! Ja hienoa on, että pystyy osa-aikaisestikin käymään töissä. Ja vaikka ei pystyisikään, luuseri ei ole silti. Sellaiset ihmiset ovat vahvoja, jotka päivästä toiseen jaksavat elää oireidensa kanssa eivätkä luovuta!
[/quote]

Ihanasti sanottu. Kiitos! ap

Vierailija
27/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi narikkaan eikä oman alan töihin?

Vierailija
28/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuhan se olo luuserilta. Kun ei pysty tai kykene siihen mihin muut. Yrittää kerta toisensa jälkeen ja kaatuu. Olo on kuin luuserilla. Koko elämä menee uusiksi. Saa rahaa vähemmän ja ei ole varaa tehdä mitään tai toteuttaa unelmiaan.

Vierailija
29/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sä et ole luuseri vaikka kuka mitä sanoisi. Sairaudelle ei voi mitään. Eikä se ole oikeasti sairaiden vika, että jotkut käyttävät sairautta härskisti tekosyynä lorvimiselle. Älä anna paskojen ihmisten lannistaa.

Vierailija
30/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten voi olla eläkkeellä kuin vanhuuttaan tai sairauden vuoksi?

Luuaseruudesta ei taida eläkkeelle päästä.

Vierailija
31/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jotenkin luulen että onnekas. Aikamoista paskaa joutua kuuntelmaan jonkun työkkärin akan vittuilua ja mielivaltaa.  

Vierailija
32/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap! Et ole luuseri! Ikävää, että voit huonosti. Toivottavasti sulla on hyvä hoitosuhde jonnekin ja puhut siellä murheistasi. Huomaa hyvät puolesi, kuten se, miten jaksat kuitenkin olla elossa oireista huolimatta. Ja jaksat käydä jopa töissä! Mielenterveysongelmissa kun oireet voivat pahastikin rajoittaa elämää. Sun on syytä olla ylpeä itsestäsi! Kunpa ymmärtäisit sen. :)

T. Nro 21

Vierailija
33/45 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hulluus estää mainosten jaon?

No kun se hulluus on sairaus. Tämä on juuri klassista tietämättömyyttä mielenterveysonglemista. Esimerkiksi masennus on raskas sairaus. Ensinnäkin olet niin väsynyt, että et suihkuun pääse. Ja toiseksi, ihmisen mieli voi kokea samalla tavalla kipua kuin kehokin, ja ainakin minun masennuksessani (vaikea) kipua on riittänyt.

Sanoisitko muuten syöpäpotilaalle, että voisithan sä mennä myymään jäätelöä? Tutkimusten mukaan syöpäpotilaan sairauden akuuttivaiheessa on parempi kuin msaennuspotilaan.

Vierailija
34/45 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun  mielestäni ja sen suuremmin mielenterveyden vaivaa erittelemättä: on.
Tuo on siis yleispätevä vastaus, toki sisältöön on poikkeuksia mutta ne on aina tapauskohtaisia.

Mutta jos henkilö sanoo olevansa työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveysongelmien vuoksi, erityisesti jos on alle 50v, päätyy henkilö luuseri-lokeroon.

Vierailija
35/45 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastan nuorena puhjennutta, mutta vasta parikymppisenä diagnosoitua tyypin 1 bipolaarihäiriötä. Sairasjaksoihin liittyy mm. psykooseja. Diagnoosin jälkeen olin kaksi vuotta kuntoutuksessa, sain mm. ammattitutkinnon samalla. Olin kuitenkin opintojen ajan ja sen jälkeen jatkuvasti huonossa kunnossa. Minulle ei löydetty sopivaa lääkettä. Kerran melkein kuolin, kun sain yhdestä kokeilusta vakavan komplikaation. Melkein heti valmistumisen jälkeen Kela kirjoitti minut pysyvälle eläkkeelle, vaikka olin hakenut määräaikaista.

En voi saada lasta sairauteni takia. Eikä tällä diagnoosilla kannatakaan. Nykyisen pitkäaikaisen lääkityksen sivuoireena hampaat tippuvat suusta, minulla on sisäelimet rasittuneet ja käsiin on tullut pysyvä vapina. Rahaa ei tietenkään ole koskaan tarpeeksi. En silti pidä itseäni luuserina. Aina kun voin, suoritan opintoja avoimessa yliopistossa. Opintopisteitä on eri aineista (ammattiini liittyvistä) kasassa nyt 161. Parempina kausina teen joitakin työkeikkoja myös. Oman alani työ on kivaa. Olisi ihanaa voida tehdä sitä koko ajan (ilman että jossain vaiheessa alkaa päässä soimaan äänet, yöunet menee ja kuolemanajatukset puskevat 24/7). Ja matkustaa palkkarahoilla vaikka Japaniin. ;)

Luuseriko? En ole, enkä välitä hevonpaskaakaan niistä ihmisistä jotka sitä mieltä ovat. Eläkeläinen pystyy valikoimaan seuransa yllättävän hyvin. :P

Vierailija
36/45 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee siitä että nämä "mielenterveysongelmat" ovat välillä (nykyään) myös ihmisten laiskuutta ja saamattomuutta. Tunnen montakin "masentunutta" jotka eivät vain halua opiskella ja käydä töissä. Lääkärissä valehtelevat että tappavat itsensä eivätkä kykene mihinkään, ottavat reseptin, mutta eivät hae lääkkeitä. (Ja kela pystyy antamaan karenssia jos olet vielä saikulla ja toimit näin lääkkeiden kanssa, eläkkeellä ei taida karenssia voida tulla.) Tunnen kuitenkin monia ihan mielisairaita (=parantumattomasti sairaita) jotka silti yrittävät elää hieman, tekevät pieniä töitä, käyvät kuntoutuksessa, opiskelevat. Eivät varmasti ikinä pysty oikeisiin töihin, mutta puuhastelevat. Monelle mielenteveysongelmat kuten muutkin sairaudet on vain syy jättää jotain tekemättä ja vain oleskella. En silti sano, etteikö siis oikeasti olisi ihmisiä jotka ovat sairaita ja kykenemättömiä töihin, mutta jos siis ihmettelet miksi teitä pidetään luusereina, on vastaus se että sinne joukkoon mahtuu myös väärin syin eläkettä saaneita hoitoon sitoutoutumattomia luovuttajia.

[/quote]

Oletko varma, että he ovat terveitä? Mistä tunnistat persoonallisuushäiriöisen? Minä olen sellainen ja voin vakuuttaa, että tämä on rankkaa. :( Olisin paljon mieluummin terve.

Vierailija
37/45 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 22:31"]

Voi ap! Et ole luuseri! Ikävää, että voit huonosti. Toivottavasti sulla on hyvä hoitosuhde jonnekin ja puhut siellä murheistasi. Huomaa hyvät puolesi, kuten se, miten jaksat kuitenkin olla elossa oireista huolimatta. Ja jaksat käydä jopa töissä! Mielenterveysongelmissa kun oireet voivat pahastikin rajoittaa elämää. Sun on syytä olla ylpeä itsestäsi! Kunpa ymmärtäisit sen. :)

T. Nro 21

[/quote]

Kiitos kivasta kirjoituksestasi! t. persoonallisuushäiriöinen

Vierailija
38/45 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisarvo tai onnellinen elämä ole tuollaisista asioista kiinni. Eikä sillä ole merkitystä, mitä joku muu ajattelee, aina löytyy vaikka presidentillekin arvostelija.

t. mt-eläkeläinen 34-v.

Vierailija
39/45 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, elämä on edessäpäin. Uskokaa.

Oma lapseni on piitkäällä kuntoutustuella kaksisuuntaisen, persoonallisuushäiriön, syömishäiriön ja... en jaksa edes muistaa diagnooseja. Hän on nyt 25, ja uskon vakaasti, että hän vielä sieltä nousee!

Usko, luota!

Et todellakaan ole luuseri!!! Et varmasti!

T. Äiskä 52-vee.

Vierailija
40/45 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku ei pyge ni ei pyge

käytä huumeita sit saa psykoosi menetä työkyky ja nosta sairaseläkettä ja käytä niillä lisää huumeita sano muuan manu joskus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme