Löysin eilen turkiskuoriaisen kotoa. Mitä kannattaisi tehdä?
Yhden elävän kuoriaisen löysin eteisestä seinältä.
Kävin taskulampun kanssa läpi sitten kaikki kolot, laatikot ja lipaston aluset, mutta niitä ei löytynyt enempää. Yhtään toukkaa tai toukannahkaa en ole tässä asunnossa koskaan nähnyt.
Vaatteisiin ei ole alkanut ilmestyä reikiä yhtä keinokuitusekoitepaitaa lukuunottamatta. Siinä oli pieni reikä hihassa, mutta ajattelin että on pesukoneesta tullut. Nämähän ei vissiin muutenkaan tee keinokuiduille mitään?
Olen tänään imuroinut ja tehosiivonnut enkä vieläkään ole löytänyt mitään ötököitä. Onkohan tuo voinut tulla ulkoa tai jostain toisesta asunnosta? Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä kirpputorille ja ostaa halpoja turkiksia. Näillä saat kuoriaisesi tyytyväiseksi ja kantaa lisättyä. Tätä varmaan hait?
Turkiskuoriaisilla ei ole mitään tekemistä turkisten kanssa.
Tietenkin on, ei sitä nimeä ole ihan hatusta vedetty. Turkiskuoriainen viihtyy kun sillä on turkiksia, joissa mellastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että se oli turkiskuoriainen eikä vyöihrakuoriainen? Niitä tuppaa asuintiloihin näin keväisin ihan ikkunanraoistakin, kuten monet kerrat näin asuessani omakotitalossa.
Eikö vyöihrakuoriainen ole isompi? Tämä oli aika pieni ja juuri semmoinen vaalea juova kuin vyöturkiskuoriaisella. Ap
Vyöihrakuoriainen on just se pienempi jolla raita kuoressa. Ällöttäviä otuksia. Meillä olivat kerran innostuneet pesimään kissan märkäruokiin. Kissa päässyt itse vähän raapimaan pusseja. Sen jälkeen pistin tiukasti piiloon kissan ruoat.
Mutta vyöihrakuoriainen ei ole tekstiilituholainen, eihän? Kulkeutuukohan näitä eläinten tarvikkeiden mukana, koska meillä oli kanssa joskus vuosia sitten jotain öttiäisiä lemmikin tarvikelaatikossa. Heitin vaan tylysti menemään kaiken missä olivat, imuroin ja pesin laatikon.
Ilmeisestikin tuo vyöihrakuoriainen voi pieni muotoisesti tuhota myös vaatteita mutta on ennemminkin eläinten ruoan perään. Tulevat vanhoista ampiaispesistä ja linnun pesistä jos ullakolla niitä on. Ollut meillä joitain yksilöitä sen kissanruoka episodin jälkeenkin.
Bongasin meiltä sohvan alta jumalattoman määrän ilmeisesti ihrakuoriaisen toukkien nahkoja, ainuttakaan kuoriaista en ole nähnyt. Voiko olla mahdollista? Tämä on yli 20vuotta vanha vuokra rivitalo jossa vielä alkuperäinen muovimatto ja lattialistat repsottaa.. ällöttävää.
Viihtyvät keittiössä koneiden ja listojen alla ja tuo sohva hyvin lähellä keittiötä. Makuuhuoneesta edes sängyn alta en näitä löytänyt eikä vaatteissa ole reikiä.
Nyt ahkeraa imurointia joka nurkasta ja vielä lattianpesu mopilla jossa aineena tolua. Imurinpussin vaihdan joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä kirpputorille ja ostaa halpoja turkiksia. Näillä saat kuoriaisesi tyytyväiseksi ja kantaa lisättyä. Tätä varmaan hait?
Jos asut kerrostalossa niin naapuri voi käydä kirpputorilla, työttömyyskorvauksia aina leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä kirpputorille ja ostaa halp
oja turkiksia. Näillä saat kuoriaisesi tyytyväiseksi ja kantaa lisättyä. Tätä varmaan hait?
Jos asut kerrostalossa niin naapuri voi käydä kirpputorilla, työttömyyskorvauksia aina leikataan.
Turkiskuoriaiset leviävät asunnosta toiseen ilmastointikanavien kautta ja kerrostaloissa on yhteisiä säilytystiloja, varastokopit vierekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan melkein kaikki vaatteet kirpputorilta, ei ole vakituista työpaikkaa.
Kannattaa vaihtaa hiippakuntaa, se on ainoa alue minne ne ei seuraa.
Ap palaa ketjuun päivittämään öttiäistilannetta.
Tosiaan, silloin viime kevättalvella oli yksi elävä kuoriainen eteisen seinällä. Sen jälkeen löysin kaksi elävää toukkaa, yhden sängyn takaa ja yhden wc-pöntön takaa.
Kävin kaikki paikat silloin taskulampun kanssa läpi ja olen tässä pitkin vuotta penkonut laatikoita, siirrellyt huonekaluja, imuroinut listoja jne. mutta ötököitä ei ole löytynyt lisää. Olen jopa tutkinut keittiön sokkelin alusen taskulampun kanssa pariinkin otteeseen. Nyt joulun alla löysin yhden kuolleen turkiskuoriaisen toukan kylppäristä. Todellakin toivon, ettei niitä ole lisää eikä tule. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan melkein kaikki vaatteet kirpputorilta, ei ole vakituista työpaikkaa.
Pakastaminen, pesu 60astetta, sauna, tai rumpu, niin ei tule ötökkäongelmia. Jos tulee kunnon talvipakkaset, voi laittaa kirppislöydöt ulos tuulettumaan.
Gör som standardfinnen och släng in den igenom grannens postlucka då de inte är hemma. Sedan låtsas du att det regnar.
Nuita toukkia olen nähnyt vain seinän välissä jonka jaan naapurini kanssa, elikäs ulkoseinistä näitä ei tule. Voivatko toukat matkustaa listojen välistä asunnosta toiseen? Vai onko tämä vain minun asunnon ongelma? Kyseessä siis rivitalo.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, silloin viime kevättalvella oli yksi elävä kuoriainen eteisen seinällä. Sen jälkeen löysin kaksi elävää toukkaa, yhden sängyn takaa ja yhden wc-pöntön takaa.
Kävin kaikki paikat silloin taskulampun kanssa läpi ja olen tässä pitkin vuotta penkonut laatikoita, siirrellyt huonekaluja, imuroinut listoja jne. mutta ötököitä ei ole löytynyt lisää. Olen jopa tutkinut keittiön sokkelin alusen taskulampun kanssa pariinkin otteeseen. Nyt joulun alla löysin yhden kuolleen turkiskuoriaisen toukan kylppäristä. Todellakin toivon, ettei niitä ole lisää eikä tule. Ap
Oletko tutkinut myös hellan ja jääkaapin takaa/alta? Itsellä noita toukanraatoja löytyy myös jääkapin alta jossa nyt yleensä kaikkea pölyä ja ruuantähteitä. Ilmeisesti pesivät sielä.
Muuttaisin pois tästä paskaläävästä jos olisi mahdollista tällä hetkellä. Ja sohva lähtisi kaatopaikalle ensimmäisenä.
Toimiiko tuo punaseetri oikeasti? Esim. Prismassa myytävät punaseetripalat vaatekaappiin
Ainakin meillä toimi!
Myöskin koit häipyivät, kun sivelin kaikkien komeroiden ovet karmit seetriöljyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tutkinut myös hellan ja jääkaapin takaa/alta? Itsellä noita toukanraatoja löytyy myös jääkapin alta jossa nyt yleensä kaikkea pölyä ja ruuantähteitä. Ilmeisesti pesivät sielä.
Muuttaisin pois tästä paskaläävästä jos olisi mahdollista tällä hetkellä. Ja sohva lähtisi kaatopaikalle ensimmäisenä.
Joo, olen eikä ollut ötököitä siellä. Vahva epäilys, että nämä on tulleet kylppärin ilmastointikanavan kautta. Nimittäin eteinen, missä ensimmäinen ötökkä oli, on suoraan kylppärin vieressä ja sieltä löytynyt enemmän toukkia kuin asunnon puolelta. Kuollut toukka oli kipossa, jossa oli ollut etikkaa, jota olin käyttänyt pyykkäämiseen, eli nämä ei taida sitten etikasta tykätä? Ap
Tuntuu että nuo viihtyisi aina jossain yhdessä paikassa asuntoa. Eli ei välttämättä leviä pitkin asuntoa yhtä massiivisesti. Toukat siis ainakaan.
Ongelma on siitä viheliäinen että noita yksittäisiä toukkia ei helposti näe normaalissa valaistuksessa. Ovat pieniä ja vaaleita. Itsekin huomasin ongelman laajuuden tutkittuani nurkat kirkkaalla taskulampulla.
Minä maksanut ison summan pilalle syödyistä vaatteista.Miten ne haistaakin laadun ja syövät reiät rakkaimppin vaatteisiin.Mielellään etupuolelle että on vaan pakko heittää vaate pois. Silkki suurinta herkkua.
Anna Sue silkkipaita 200 euroa ,hyvältä näköjään maistunut kun ei ollut paljoakaan jäljelä etuosasta.
Silkkijakku 320 euroa, ateljeesta ,syöty suurpiirtein niin ettei voi korjata .
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein mitään muuta voi tehdä kuin säilyttää vaatteita niin, etteivät kuoriaiset pääse niihin käsiksi. Turkiskuoriaisista ei pääse eroon kuin niin, että tuholaistorjunta käsittelee koko talon. Jos niinkään. Vanhoissa taloissa on niitä melkeinpä aina.
Myös uusissa taloissa niitä on, sillä ne elävät Suomen luonnossa ja kulkeutuvat sisään avoimista ovista/ikkunoista. Kerrostaloon ihmiset tuovat niitä muuttaessaan, vaatteidensa kätköissä.
Myös uusiin kerrostaloihin muutetaan .
Vyöihrakuoriainen on just se pienempi jolla raita kuoressa. Ällöttäviä otuksia. Meillä olivat kerran innostuneet pesimään kissan märkäruokiin. Kissa päässyt itse vähän raapimaan pusseja. Sen jälkeen pistin tiukasti piiloon kissan ruoat.