8- ja 12-vuotias keskenään julkisessa liikenteessä Helsingin perjantai-illassa
Mitä mieltä? Näin juuri kaksi poikaa, 8- ja 12-vuotiaat, jotka matkasivat ensin bussilla ja jatkoivat metrolla, kohti määränpäätään. Kello oli puoli kahdeksan, perillä kahdeksan jälkeen. Metro erityisesti voi olla melko levoton viikonloppuisin. Vartijoita toki on. Rahaa oli riittävästi. Isompi piti huolta pienemmästä. Mietin, olisiko pitänyt lähteä saattamaan?
Kommentit (15)
Ei. Kuka sunki tarkoitusperät tietää. Kahdeksan aikaan ei ole mikään yö kuitenkaan.
No aika pieniä mielestäni keskenään menemään
Omani ovat tottuneet kulkemaan julkisilla, kun koulu ei ole lähikoulu. Ja näin ollen kaveritkin asuvat ympäri kaupunkia.
Klo 20 ei ole mielestäni niin myöhä.
12-vuotiaalle liiankin iso vastuu katsoa kaiken lisäksi vielä 8-vuotiaan perään.
Ei tarvitse saattaa, jos 12-vuotias on huolehtivainen poika. Enemmän on ongelmia yksin liikkuvalla 16-vuotiaalla jos sattuu naama ärsyttämään jotakin aseman gangstaporukkaa.
Jos nämä pojat eivät ole omiasi, mistä tiedät heidän ikänsä? Menitkö utelemaan?
Olivatko sinulle tuttuja, vai miten tiedät iät noin tarkasti?
Mutta asiaan, riippuu kovasti lapsista itsestään, kuinka hyvin tuntevat ko. reitin ja millainen metroasema siellä on määränpäänä. Mutta kyllä rohkeat kaupunkilaislapset oppivat itsenäisesti liikuskelemaan julkisillakin, kun heidät on siihen oikealla tavalla tsempattu ja varustettu (miten suhtautua tuntemattomiin, millä kynnyksellä soittaa kotiin tai poliisille jne.). Ja, niin valitettavaa kuin se onkin, rasistisessa maassamme riippuu myös siitä, ovatko lapset valkoihoisia. Ruskeilla tai mustilla lapsilla on paljon suurempi todennäköisyys joutua häiriköidyksi, niin kuvottavaa kuin se onkin.
Toivottavasti poikaset pärjäävät!
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä tiedät monelta olisivat perillä?
Vierailija kirjoitti:
Mun 21-vuotias edes ei tykkää liikkua kun häntä uhattiin puuukotttaa. Mamukkaporukka asialla.
Kyllä suomalaisetkin uhkailevat puukolla, kansallispukuiset ainakin...
Vierailija kirjoitti:
Joo, menin utelemaan. Tulin samalla bussilla. Varsinkin pienempi vaikutti aralta. Olivat minulle täysin vieraita lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 21-vuotias edes ei tykkää liikkua kun häntä uhattiin puuukotttaa. Mamukkaporukka asialla.
Lausahdus "kyllä suomalaisetkin" nostaa verenpaineeni heti äärimmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat Etelä-Aasialaisia rosvoja, jotka ovat oppineet suomen kielen.
En nyt kyllä taas tajua. Aina sanotaan että lasten pitää itse kulkea harrastukseen ja kavereille. Sitten kun ne kulkee itse, on joku täti hössöttäjä heti kimpussa.
Kello ei ole vieläkään edes yhdeksää.
Olisi. Nuoret tarvitsevat suojaa.