Neljän vuoden ikäero lapsille
Onko neljä vuotta liian iso ikäero lapsille jos haluaa heistä vielä ns. leikkikaverit toisilleen? Jakaisivat myös huoneen keskenään.
Meidän esikoinen täyttää syksyllä 2v. Vauva-aika oli haastava koliikin ja refluksin vuoksi. Edelleen heräilee 3-4 kertaa yössä ja uusi päivä alkaa klo. 5. Haaveiltiin pienestä ikäerosta lapsille, mutta tässä väsymyksessä ei ole kyllä jaksanut edes harkita toista lasta.
Nyt on semmoinen olo, että ehkä joskus vuoden päästä voisi alkaa miettiä toisen lapsen yrittämistä. Ikäeroa tulisi siis varmaan joku neljä vuotta, tuskin lapsi saisi alkunsa ekasta kierrosta.
Kommentit (40)
Riippuu varmasti paljon lapsista. Meillä on tuo ikäero siskoni kanssa ja niin hänen kuin vuotta vanhempien kaveriensa kanssa leikin niin paljon, että välit ovat läheiset yhä näin yli nelikymppisinäkin sekä siskon, kuin ystävien kanssa.
No ei ole. Ikäerot 3v, ja 6v, enkä pienempiä olisi missään nimessä halunnutkaan. Oma jaksaminen on tärkeintä oman, lasten ja perheen hyvinvoinnin vuoksi.
Meillä 3,5 vuotta ja ovat kyllä leikkineet yhdessä, mutta se vaatii isommalta aika paljon. Meillä vanhempi pitää pienistä lapsista ja leikki jo päiväkodissa pienempien kanssa eli on sellainen luontainen isoveli.
Negatiivisena sitten se, että pienempi oli leikkivä lapsi lyhyemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
aivan liian iso ero on
Onko kolmekin vuotta aivan liikaa?
Haaveiltiin kyllä pienestä ikäerosta, mutta olisin varmaan saanut jonkun lapsivuodepsykoosin, jos uusi vauva olis syntynyt keskelle tuota esikoisen jokaöistä heräilyrumbaa :(
Eihän muutenkaan suositella alle 2,5 vuoden ikäeroa. Liian raskasta vanhemmille, eikä hyvästä äidin terveydelle. Ihan fiksusti olet suunnitellut.
Mulla ja siskollani on neljän vuoden ikäero, ja kyllä se teki sen, että meillä ei ollut mitään yhteistä. Lapsuudessa neljä vuotta on tosi paljon.
Kyllä se on persoonakysymys. Kaverilla ikäero isoveljeen 1, 5 vuotta ja lapsena tappelivat koko ajan fyysisesti eivätkä ikinä leikkineet yhdessä. Vasta aikuisina tuli ok välit. Sitten taas kaverin omat lapset ovat toistensa parhaat kaverit, iläeroa kaksi vuotta.
Koko ikäerokeskustelu on turha. Olin tosi läheinen 9v vanhemman serkkuni kanssa, kun kemiat vaan natsasivat.
Meillä 5 v ero, ja leikkivät päivittäin yhdessä. Isosisko 8 v pitää pikkuveljelle 3 v kerhoa ja koulua, ja pikkukaveri jumaloi siskoaan. Siskolla tietenkin myös omat kaverit ja harrastukset, mutta päivittäin silti pöllöilevät keskenäänkin. Välillä, jos siskolle on kavereita kylässä, pitää veljeä viihdyttää ankarasti, tai hommata oma kaveri, että ei mene sotkemaan isompien leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja siskollani on neljän vuoden ikäero, ja kyllä se teki sen, että meillä ei ollut mitään yhteistä. Lapsuudessa neljä vuotta on tosi paljon.
Joo no itsellä ja siskolla ei ollut edes puoltatoista vuotta väliä ja ei meilläkään ollut mitään yhteistä. Täysin omat kaveripiirit ja aikuisina ei juurikaan olla paria sukutapahtumaa lukuunottamatta tekemisissä. Ei se ole mikään automaatio, että sisarukset, joilla on pieni ikäero, viihtyvät yhdessä.
Mulla ikäero pikkuveljeen 4v 2kk. Oltiin parhaimmat kaverit koko lapsuuden ja vielä aikuisenakin 34v ja 30v meillä on erityinen yhteys.
Riippuu paljon luonteista.
Minulla on 27 vuotta eroa pikkuveljeen, eikä se nyt kauhea ole.
Se riippuu paljon enemmän lasten luonteista kuin ikäerosta, tuleeko heistä kavereita vai ei. Meillä vajaa 2v ikäerolla olevat eivät tule lainkaan toimeen keskenään, mutta 3,5v ikäerolla olevat ovat kavereita keskenään.
Ei ole. Meillä on pojat neljän vuoden ikäerolla ja aina ovat olleet lähes koko ajan yhdessä ja parhaita kavereita keskenään.
Minä en oikein edes tunne neljä vuotta vanhempaa sisartani, ei me ole koskaan leikitty eikä muutenkaan oltu läheisiä. Sillä oli omat menot kun minä aloin olla siinä iässä, että olisin halunnut leikkiä.
Hei,
Riipuu ehkä enemmän luonteesta kuin ikäerosta. Meidän pojilla on 3 vuotta ikäeroa ja ovat olleet toistensa parhaat kaverit. Pitävät samanlaisista asioista ja viihtyvät yhteisessä huoneessa. Välillä änkeäbät vieläkin samaan sänkyyn nukkuun vaikja toinen alkaa olla jo teini.
Mulla ja veljelläni olk 1,5 vuotta ikäeroa ja tapeltiin pienenä paljon. Samoin useallaveri sukupuolta olevalla kaveri disaruksella. Toisaalta yksillä kaveri veljeksillä on 5 vuotta ikäeroa ja ovat parhaat kaverit olleet jo pienestä eli ei ikäero kaikkea merkkaa.
On