Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö vaaleus

Vierailija
31.07.2015 |

historiaan tulevina vuosina?
Vaalea tukka, siniset silmät ovat kauniita, mutta suomalaiset taitavat saada enemmin tummia lapsia jatkossa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällämme on ruskeat silmät, äidillämme vihreät. Molemmat tummia. (Suomalaisia) Minä todella vaalea ja sain vihertävänruskeat silmät, 2 sisaruksistani ovat tummia ja saivat siniset silmät.

Vierailija
22/31 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:24"]Isällämme on ruskeat silmät, äidillämme vihreät. Molemmat tummia. (Suomalaisia) Minä todella vaalea ja sain vihertävänruskeat silmät, 2 sisaruksistani ovat tummia ja saivat siniset silmät.
[/quote]
Eli molemmilla vanhemmillasi sinisilmäisyys esiintyi piilevänä ominaisuutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:14"]Kyllähän vaaleus väistyvänä ominaisuutena tulee jossain vaiheessa häviämään, mutta minusta asian surkuttelu saa väistämättä natsihenkisiä sävyjä. Ihmisten lisääntymiskäyttäytymisen kontrollointi sen perusteella, mitä itse pitää kauniina, ei ole mitään muuta kuin rodunjalostusta ja sellaisena ihmisoikeuksien vastaista.
[/quote]
Miksi ei saa sanoa, että pitää vaaleudesta?

Vierailija
24/31 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 09:30"] [quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 09:28"]Tuskinpa. [/quote] Kuinka niin? Ruskeat silmät periytyvät, mikäli toisella vanhemmalla on ruskeat silmät. [/quote] Ei välttis, jos ruskeasilmäisellä on toinen vanhempi vaaleasilmäinen. Meidän tytöstä tuli vaaleansinisilmäinen, vaikka miehellä on ruskeat silmät. [/quote] Genetiikan perusteella mahdotonta. Monella silmien väri vaihtuu iän myötä.

[/quote]

Ruskeasilmäisellä voi olla yksi vaaleislmäisyysgeeni ja yksi rusekasilmäisyysgeeni. Hänellä on siis ruskeat silmät. Jos ko henkilö tekee lapsen sellaisen henkilön kanssa, jolla sama tilanne, voi lapsi saada molemmilta ne  vaalesilmäisyysgeenit ja olla vaaleasilmäinen. Sama tilanne, jos toisella vanhemmal on molemmat vaaleasilmäöusyysgeenit. 

Vierailija
25/31 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:24"]Isällämme on ruskeat silmät, äidillämme vihreät. Molemmat tummia. (Suomalaisia) Minä todella vaalea ja sain vihertävänruskeat silmät, 2 sisaruksistani ovat tummia ja saivat siniset silmät.
[/quote]
Eli molemmilla vanhemmillasi sinisilmäisyys esiintyi piilevänä ominaisuutena.
[/quote]
Ok, eli tästä syystä minä siis vaalea? :) Sitä olen kovasti miettinyt, että miksi näin.

Vierailija
26/31 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:14"]Kyllähän vaaleus väistyvänä ominaisuutena tulee jossain vaiheessa häviämään, mutta minusta asian surkuttelu saa väistämättä natsihenkisiä sävyjä. Ihmisten lisääntymiskäyttäytymisen kontrollointi sen perusteella, mitä itse pitää kauniina, ei ole mitään muuta kuin rodunjalostusta ja sellaisena ihmisoikeuksien vastaista.
[/quote]
Tästä ei ollut aloituksessa nyt kyse. Ainoastaan ilmiön pohdintaa, if you may.
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/bi/bi5/2_solun_perinnollinen_toiminta/2.1_nukleiinihappomolekyylit_dna_ja_rna_ovat_perinnollisyyden_perusta/2.1.8_mendelin_saannot?C:D=hNcG.gWyZ&m:selres=hNcG.gWyZ
ap
[/quote]

Minusta tuo "väistyykö vaaleus vai ei" -kysymys käsiteltiin jo aika lailla loppuun, joten ajattelin vain laajentaa keskustelua ilmiön toteamisesta ja määrittelystä sen eettisten ulottuvuuksien pohdintaan. Ilmeisesti tarkoitus kuitenkin oli vain pitäytyä juupas-eipäs-keskustelussa. Jatkakaa :)

Vierailija
27/31 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Eli sinisilmäisyys vaatii molemmilta vanhemmilta ainakin piilevän ominaisuuden?

Vierailija
28/31 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:14"]Kyllähän vaaleus väistyvänä ominaisuutena tulee jossain vaiheessa häviämään, mutta minusta asian surkuttelu saa väistämättä natsihenkisiä sävyjä. Ihmisten lisääntymiskäyttäytymisen kontrollointi sen perusteella, mitä itse pitää kauniina, ei ole mitään muuta kuin rodunjalostusta ja sellaisena ihmisoikeuksien vastaista.
[/quote]
Tästä ei ollut aloituksessa nyt kyse. Ainoastaan ilmiön pohdintaa, if you may.
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/bi/bi5/2_solun_perinnollinen_toiminta/2.1_nukleiinihappomolekyylit_dna_ja_rna_ovat_perinnollisyyden_perusta/2.1.8_mendelin_saannot?C:D=hNcG.gWyZ&m:selres=hNcG.gWyZ
ap
[/quote]

Minusta tuo "väistyykö vaaleus vai ei" -kysymys käsiteltiin jo aika lailla loppuun, joten ajattelin vain laajentaa keskustelua ilmiön toteamisesta ja määrittelystä sen eettisten ulottuvuuksien pohdintaan. Ilmeisesti tarkoitus kuitenkin oli vain pitäytyä juupas-eipäs-keskustelussa. Jatkakaa :)
[/quote]
Voit tehdä uuden, itseäsi miellyttävämmän aloituksen aiheesta, esim: Onko sinisilmäisyyden ihannoijat rasisteja?

Vierailija
29/31 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule silymään vaalea iho ja sinuset silmät suomalaisten tunnusmerkkeinä. Pian romaanin erottaa kadulla vain kansallispuvusta.

Vierailija
30/31 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/31 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 09:28"]Tuskinpa. [/quote] Kuinka niin? Ruskeat silmät periytyvät, mikäli toisella vanhemmalla on ruskeat silmät.

[/quote]No ei välttämättä periydy vaikka molemmilla olisi ruskeat silmät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi