Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini pakottaa pitämään yo-juhlat (ahdistaa)

Vierailija
04.03.2022 |

Olen tämän kevään ylioppilas. En ole koskaan tykännyt isoista juhlista yms. Sanoin äidilleni jo lukion alussa, etten halua yo-juhlia.
Nyt kun kirjoitukset ovat ohi, äiti on alkanut hössöttää juhlista. Olen edelleen sitä mieltä etten halua juhlia. Haluaisin mieluummin mennä vaikka perheen kanssa syömään johonkin parempaan ravintolaan. Sanoin tästä isälleni ja hänen mielestään se on hyvä ajatus.

Vanhempani ovat vähän vanhempia kuin kavereideni vanhemmat, jo melkein kuusikymppisiä, ja varsinkin äitini on aika perinteinen.

Äiti oli tyrmistynyt kun sanoin etten halua juhlia. Hän sanoi olleensa niin monissa ystävien ja sukulaisten lasten juhlissa, että on heille juhlat velkaa. Minusta tämä ei ole mikään syy. Ei minun yo-juhlia pitäisi juhlia siksi että äiti saa päteä.

Isäni on sitä mieltä, että voitaisiin juhlia sitten jos ja kun saan opiskelupaikan, koska hänen mielestään se on nykyään isompi saavutus. Mutta äidille tämä ei kelpaa.

Äiti on jo tehnyt alustavaa vieraslistaa, ja vieraita olisi tulossa niin paljon, että pitäisi jakaa juhlat kahdelle päivälle.

Minua ahdistaa. En tykkää yhtään siitä, että joutuisin olemaan kaksi päivää juhlavaatteissa kaikkien pällisteltävänä. Minusta äitini ei kunnioita minua ja toiveitani yhtään.

Kumpi on mielestänne oikeassa, minä vai äitini?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä,sano äidillesi suorat sanat ja ettet aio olla paikalla.

Vierailija
2/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sun kirjoitukset voi olla ohi, kun minulla ne vasta alkaa 15.3.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minä vuonna kirjoitit??

Vierailija
4/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämän kevään kirjoitukset ole vielä edes alkaneet😅

Vierailija
5/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit nyt edes faktat tarkastanut. Keksi nyt äkkiä jotain miksi joulukuussa saatua lakkiasi juhlitaan vasta nyt.

Vierailija
6/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut jo osan aineista, ja loput nyt keväällä. Mutta äitini suunnittelee jo täyttä häkää.

Olen aina ollut aika hyvä koulussa, joten hän ei ajattele että reputtaminen olisi edes mahdollista.

Ap

Vierailija
7/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tommosta on katsella joko sanot sille suoraan tuosta sun ahdistuksesta isoja juhlia kohtaan vielä uudestaan, tai sitten teet kuten aiempi kommentoi ja sanot vaan että et ole itse tulossa noihin juhliin sitten paikalle. Ketä varten ne juhlat järjestetään sitä YO valmistunutta varten vai sinun äitisi ja sukulaisten omaa mieltä pönkittämään vaan kun ei edes sinun mielipiteelläsi näemmä ole suurta merkitystä.

Vierailija
8/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pitää aikuistua. Jos et ole vielä murrosiässä oppinut sanomaan vastaan vanhemmillesi, niin nyt on hyvä aika oppia. Ilmoitat ystävällisesti mutta päättäväisesti äidillesi, että sinä et ole silloin itse paikalla.

Sinun kirjoituksesi ovat tältä keväältä ohi jo maaliskuun 4. päivä, joten olet kirjoittanut jossakin muualla kuin Suomessa. Siispä tulet kotiin vasta juhlien jälkeen.

Tai oletko nyt aivan varma, että sinun kohdallasi oli ylioppilaskirjoitukset vai olisiko ollut kyse jostain aivan muusta?

Vierailija
9/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46 vuotias. Sama oli minullakin aikoinaan. En olisi halunnut juhlia vaan lähteä töihin ulkomaille. Äiti kuitenkin pakotti. Jäin Suomeen löysin poikaystävän ja jäin tänne opiskelemaan. Harmitti. Myöhemmin opintojen jälkeen ehdin olla useaan otteeseen töissä ulkomailla ja kokea vaikka mitä. Nyt ei enää harmita vaan on jopa mukavaa muistella juhlia ja niitä harvoja hetkiä kun suku oli koolla. Myös isovanhemmat, jotka ei enää elä. Jos olisin ollut ltsekäs voisi nyt harmittaa pahemman kerran väliin jääneet juhlat ja saamatta jääneet muistot ja valokuvat.

Vierailija
10/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat vain, ettet halua juhlia, ja jos äitisi järjestää ne silti, et ole silloin kotona. Aikuisena voit vapaasti lähteä johonkin muualle.

Vierailija
11/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että selvitit yo-kirjoitukset jo ennen muita ikätovereitasi ja onnea valkolakista. Meillä esikoinen vasta lukee viimeisiä tärppejä eikä ehtinyt alkuvuoden kirjoituksiin mukaan kuten ei kukaan lukiostaan.

Äitisi on ilman muuta väärässä, et sinä juhlia ansaitse. Lisäksi on noloa, jos vanhempasi huomaavat, että huijasit heitä ja olet oikeastaan masentunut ja ahdistunut peruskoulunsa keskeyttänyt, joka elelee harhoissaan ja luulee olevansa ihan ylioppilas, vaikka ei ole kunnolla selvinnyt lukukokeista ja kertolaskukin jäi kahden kertotauluun.

Vierailija
12/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut itse päättää omista juhlistani aikoinani ja vieläkin ahdistaa vaikka siitä on ikuisuus. Jos olisin tiennyt millaiseksi muodostuu olisin laittanut tiukemmin vastaan.

Vierailija
13/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin juhlit. En sinun tarvitse tehdä muuta kuin istua sohvalla juhlavaatteissa. Tai jos tympii, sanot meneväsi piipahtamaan kaverin juhlissa pikaisesti. Anna äitisi juhlia. Saat lahjojakin. Taidat olla provo, jos halua lahjoja (rahaa).

Vierailija
14/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille on tosi tärkeää päästä brassailemaan ylioppilaaksi päässeen lapsen kustannuksella. 

Vierailija
15/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan siinä juhlitaan myös vanhempien onnistunutta kasvatustyötä ja aika isoa rahallista panostusta sun koulutukseen. Voisitko ajatella, että äiti saisi juhlansa, jos ne kerran ovat hänelle niin tärkeät.

Vierailija
16/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut jo osan aineista, ja loput nyt keväällä. Mutta äitini suunnittelee jo täyttä häkää.

Olen aina ollut aika hyvä koulussa, joten hän ei ajattele että reputtaminen olisi edes mahdollista.

Ap

"Nyt kun kirjoitukset ovat ohi, äiti on alkanut hössöttää juhlista."

Vierailija
17/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano se äidille selvästi. Kysy vielä ymmärsikö hän tahtosi.

Ulos syömään perheen kesken on loistava tapa juhlistaa mitä tahansa.

Miten olusi joku hemmottelu paketti hotellissa, jossa spa palvelut ja hyvä ravintola. Alappa varaamaan jo valmiiksi, niin pääset turvallisille vesille pois kotoa juhlapäivänäsi. 👍

Vierailija
18/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhla-addiktio äidillä ei hyvää tiedä tyttärelle.

Vierailija
19/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano se äidille selvästi. Kysy vielä ymmärsikö hän tahtosi.

Ulos syömään perheen kesken on loistava tapa juhlistaa mitä tahansa.

Miten olusi joku hemmottelu paketti hotellissa, jossa spa palvelut ja hyvä ravintola. Alappa varaamaan jo valmiiksi, niin pääset turvallisille vesille pois kotoa juhlapäivänäsi. 👍

Hemmottelu paketti? Alappa?

Missä sinä reputit yo-kokeissa?

Vierailija
20/56 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kompromissia. Lakkiaispäivänä olet vastaanottamassa vieraat tiettynä kellonaikavälinä (parisen tuntia), jonka jälkeen häippäiset paikalta omiin juhliisi kavereiden kanssa. Sinä aikana ehtivät käydä ne pikaiset onnittelijat, jotka käyvät vain kääntymässä. Äitisi voi sen jälkeen rauhassa juhlia pidemmän kaavan mukaan sukulaisten kanssa ja vaikka seuraavan päivänkin. Varaat vaikka hotellihuoneen itsellesi, kun olet juhlimassa kavereiden kanssa.

Lakkiaiset ovat etenkin äitisi ikäiselle perinteisesti myös vanhempien juhla, jotka juhlivat lapsensa tuloa ylioppilaaksi. Hän varmaan haluaa rintaansa myös äidinlyyran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi