Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojeluilmoitus kaverista

Vierailija
30.07.2015 |

Millaisessa tilanteessa olisit valmis tekemään kaveristasi ls-ilmoituksen. Kertoisitko siitä hänelle etukäteen... Tai oletko kenties joutunut tekemään? Itselläni on kaveri, joka tarvitsisi apua. Uupunut. Äkäinen. Kovakourainen ja ylittää sopivuuden rajat... Kamalaa seurata, olen kyllä koettanut olla apuna mutta ei riitä!

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama tilanne, ystävä äiti aloittaa aamun oluella, joka aamun. Ei pysty olla yhtään selvinpäin. 4 lasta hoitavat toinen toistaan, äidin mielestä ongelmaa ei ole kun hän kuitenkin tekee ruuan jne. 6 kaljaa minimi pv annos. Mut oisko parempi niiden lasten lastenkodissa, ei välttämättä. Siksi en ole tehnyt ilmoitusta. Äiti ei juomista lopeta. Mies lähinnä käy töissä ja harrastaa, on mahdollisimman vähän kotona, kaljaa kyl kantaa vaimolleen.

Vierailija
22/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kertoa just nuo mistä oot huolissaan, niin voivat puhua juuri niistä asioista ja saada apua just noihin tilanteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:14"]

Ap vastaa. Kaverin lapset 1v ja 3,5v. Varsinkin vanhempi saa "kovaa kyytiä". Pienemmästäkin syystä tukistetaan, kiikutetaan "jäähylle" (jossa pidetään pitkiä aikoja 30min-1h). Paiskataan jopa talvipakkasella ulos, jos ei esimerkiksi istu kiltisti ruokapöydässä. Olen ollut näitä tilanteita paikalla todistamassa. Mietin vain, miten rajua kasvattamista heillä on silloin kun ei ole ketään ulkopuolisia näkemässä :(. Pahinta on kuitenkin henkinen väkivalta. Lasta sanotaan aivottomaksi, älykääpiöksi jne. En ole nähnyt helliä halihetkiä, vaan tuntuu, että lapset ovat tässä perheessä vain riesa.

[/quote]Kuulostaa pahalta. Tekisin ls-ilmoituksen. Lapset ovat tietenkin vaativassa iässä mutta tuollainen ei ole hyväksyttävää ja jos on jo tottunut käyttämään tuollaisia metodeja, otteet tod.näk. kovenevat vaan ajan myötä. 

Vierailija
24/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverista?. kaverisi on siis ala-ikäinen?

Vierailija
25/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeesti kyse sun kaverista, mun mielestä sun pitäisi ensin yrittää puhua sen kaverin kanssa. Onko sen mielestä ok, miten se toimii, kokeeko tarvitsevansa jotain tukea ja apua, onko kenties etsinytkin sellaista... Tuntuu pahalta 'selän takana' tehdä lastensuojeluilmoitus, jos ei ole voinut puhua suoraan ensin.

Luultavasti  kaverisi on liian väsynyt tmv. ja menee hermot liian helposti lasten kanssa. Tai kenties itse kasvanut sellaisessa kulttuurissa, jossa tottunut siihen että ronskit otteet lapsia kohtaan on ihan ok... Tuskin kuitenkaan mitään pahaa haluaa lapsilleen hänkään ja parempi olisi löytyä itsestä halu hakea apua kuin joutua nimettömän lastensuojeluilmoituksen takia lastensuojelun syyniin. Ehkä voisit soittaa ja kysyä, onko jotain palvelua, jota voisit kaverille ehdottaa? Ennen kuin turvaudut lastensuojeluilmoitukseen.

Vierailija
26/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä ap:n että 25:n kertomat asiat olisivat tällaisenaan hyviä lastensuojeluilmoituksia.

Vanhempien suojelijat surettavat, kun itse näen miten vaurioituneita lapsia tulee perheistä, joita ei ole voitu mitenkään tukea, kun lastensuojelu on nähty pahimpana optiona. No, nämä vanhempien suojelijat eivät toki näe sen vuosien aikana kertautuneen pahoinvoinnin seurauksia ja pahimmillaan lapsen totaalista psyykkistä hajoamista.

Ja ei, lastensuojelu ei ole täydellistä, virheitä on varmasti tehty ja tehdään. Suurin osa meistä tekee työtä siksi, että pyrkii aidosti parempaan. Ja jos ne "lasu sitä ja tätä" huutelijat olisivat edes alkeellisesti viitanneet lastensuojelulakiin ja siihen, miten tiukasti lastensuojelussa valvotaan *kaikkea* ja miten monin tavoin kaikesta voi valittaa (näin pitääkin olla), tähän somehuuteluun olisi helpompi suhtautua muuten kuin äärimmäisen skeptisesti. Eritoten, kun on vuosien saatossa nähnyt, miten asiat julkisuudessa voidaan esittää erittäin toisin kuin mitä on tapahtunut. Mikä on toki inhimillistä. 

Siihen mouhoamiseen mukaan meneminen ja ilmoitusten tekemättä jättäminen jättää myös täysin puolustuskyvyttömiä pikkulapsia oman onnensa nojaan. 

T. lasusossu vapaalla

Vierailija
27/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoituksen tekemättä jättäminen antaa hiljaisen hyväksynnän vanhemman laiminlyönnille lastaan kohtaan! Ajatelkaa asiaa lapsen kannalta ja sitä, miten laiminlyönti vaikuttaa tilanteeseen syyttömään lapseen. Vanhempien laiminlyönnistä ei kukaan lapsi eheänä aikuisuuteen selviä. Ihan kaikessa ei voi olla pelkästään jalon lojaali kaveria kohtaan. 

Entä jos/kun kaverin lapsi alkaa oireilemaan, ehkä murrosiässä? Sairastuu psyykisesti? Viiltelee itseään? Tekee itsemurhan? Kolkuttaako sivusta seuranneen omatunto? Yhtään? Kaduttako, kun en puuttunut? 

Vierailija
28/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
29/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, taidetaan tuntea sama ihminen. Minulle(kin?) vähän aikaa sitten kertoi miten kamalaa elämänsä on nykyään, lähinnä esikoisen takia...ls-ilmo kävi kyllä mielessä minullakin.

Vierailija
30/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää molemmat, please!

Vierailija
31/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

upsis

Vierailija
32/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojeluilmoitus voi tuntua pahalta, mutta siitä voi olla oikeasti apua ja jälkikäteen ystäväsi voi sitä arvostaa. Tosin jos kyseessä on hyvä ystävä, niin yrittäisin ensin jutella hänen kanssaan ja saada hänet itse hakemaan apua. Ja jos ei sitä saa, niin voihan sitä tehdä lastensuojeluilmoituksen itsestään, jolloin apua saa.

Tiedän, että moni pitää sitä ilmoitusta ihan kauheana asiana, mutta ei sen pitäisi sitä olla, pitäisi ajatella että hyvä että joku välittää ja saa apua.

Vierailija
33/51 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:50"]lastensuojeluilmoitus voi tuntua pahalta, mutta siitä voi olla oikeasti apua ja jälkikäteen ystäväsi voi sitä arvostaa. Tosin jos kyseessä on hyvä ystävä, niin yrittäisin ensin jutella hänen kanssaan ja saada hänet itse hakemaan apua. Ja jos ei sitä saa, niin voihan sitä tehdä lastensuojeluilmoituksen itsestään, jolloin apua saa.

Tiedän, että moni pitää sitä ilmoitusta ihan kauheana asiana, mutta ei sen pitäisi sitä olla, pitäisi ajatella että hyvä että joku välittää ja saa apua.
[/quote]
Se myös voi pahentaa tilanteen niinkuin meidän perheessä. Äidillä ei enää ollut syytä panostaa mihinkään. Liian usei sosiaalihuolto vie lapset pois pieninkin perustein ja jättää äidin tai isän selviämään yksin nyt vielä isommista ongelmista... mietippä vähän ennen ilmoituksen tekoa ja oikeasti autat etkä vaan mene paikan päälle istumaan ja tuijottamaan ja purkamaan omia ongelmiasi niinkuin minun ystäväni. Sanoi tulleensa auttamaan minua mutta todellisuudessa vain istui ja sotki muutenkin sekavaa elämäämme omilla parisuhdehuolillaan. Olipa vielä valehdellut silloiselle poikaystävälleen tulleensa vahtimaan lapsia minun luokseni vaikka todellisuudessa oli toisen miehen luona.

Vierailija
34/51 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos tarjoutuisit viemään molemma lapset leikkikentälle tai muuten vain pihalle, tai sitten vain isomman? Jos kerran aikaakin tuntuu olevan. Tekstistä päätellen et ole perheellinen. Siitä olisi varmasti enemmän apua kuin lastensuojelusta. Usein vanhemmat tarvii ihan oikeasti apua sen sijaan että ystävä tulee kahville ja passattavaksi. Tässä on usein syy sillekkin miksi lapsia tekevät ja lapsettomat ystäväsuhteet jäävät sivuun kun lapsia tulee...

Vierailija
35/51 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee ilmoitus heti! Ennekuin onliianmyöhäistä.lapset tarvitsevat apua!

Vierailija
36/51 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaljoittelevan äidin kaveri, tee ihmeessä se ilmoitus! Tuohan on aivan kamalaa :( Ei se automaattisesti tarkoita lastenkotia vaikka lapset huostaanotettaisiinkin (mitä sitäkin kai viimeiseen asti vältetään). Kunhan lastensuojelu on tutkinut tuen tarpeen, niin lapset saatetaan esim. sijoittaa joksikin aikaa sijaisperheeseen. Pliis, pelasta ne lapset!

Vierailija
38/51 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan (nyt jo aikuisen) lapsen näkökulmaa asiaan. Toivon, että joku olisi aikoinaan tehnyt perheestämme lastensuojeluilmoituksen. Äitini oli/on alkoholisti, jolla oli parempia ja huonompia kausia ja hänen juomisensa lopetti minun lapsuuteni esikoisena ja vanhimpana sisarusparvesta lyhyeen. Olen pitänyt huolta pikkusisaruksieni ohella äidistäni mm. isän ollessa työmatkoilla. Meidän perhe oli ylempää keskiluokkaa myös, kulissit kunnossa, mutta epäilen, että silti joku on uumoillut, ettei kotona ole kaikki kunnossa. Jospa vain joku olisi puuttunut. Itse en osannut edes ajatella sairasta kotitilannettamme muuna kuin "normaalina," sillä se oli se, mihin olin tottunut. Silti kärsin aina kun äiti joi, enkä olisi mitään toivonut hartaammin, kuin sitä, että se olisi yhtenä kauniina päivänä loppunut. 

Vierailija
39/51 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat menettää kyseisen kaverin, niin go ahead.

Vierailija
40/51 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että joku laittaisi ystävyyssuhteen pienen lapsen hyvinvoinnin edelle. Eihän se lapsi voi itse itseään puolustaa väärinkäytöksiltä! Nyt vähän aikuisuutta ja vastuuntuntoa peliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä