Passia ei saa 3-4 kuukauteen? Mihin maahan pääsee ilman passia?
Eikö eu:n sisällä saa ajokortilla mennä toiseen maahab?
Kommentit (84)
Kävin juuri ilman etukäteisajanvarausta hoitamassa passiasiat kuntoon Espoossa. Sähköisen hakemuksen olin tehnyt eilen netissä ja käynyt eilen passikuvassa, mutta minun piti käydä poliisilaitoksella tunnistautumassa. Netissä ajanvarausajat olivat täynnä, mutta siellä sanottiin, että voi myös tulla paikan päälle. Tällöin kannattaa varautua pitkään jonotusaikaan.
Menin aamulla noin 8.10 ja jonotin kolme tuntia (olin varautunut jonottamaan kauan). Asia hoitui hyvin ja minulle sanottiin, että passi tulee 5-8 arkipäivässä. Kalliimmalla hinnalla passin olisi käsittääkseni saanut nopeamminkin. Passin saa siis myös menemällä jonottamaan.
Pienten lasten kanssa menin jonottamaan 30 min ennen poliisin lupapalvelun avaamista. Meitä ennen oli 2 ja meidän jälkeen ennen avaamista kertyi jonoon n. 50 henkilöä. Avaamisen jälkeen odotimme 20 min. Jonottajat otetaan ajanvarausten välissä. Kyllä niillä, jotka tulivat paikalle avaamisen aikoihin jonotusta mahtoi tulla vähintään 3 tuntia, lupapalveluissa yksi työntekijä. Kysyin onko valmistuksessa ruuhkaa ja sanoi, että n. 7 päivässä on tullut passit nyt.
Meillä on vielä 1,5 kk passit voimassa. Tämä ruuhkahan johtuu niistä, jotka eivät ole viitsineet uusia vanhentunutta passiaan nyt viimeisen kahden koronavuoden aikana ja nyt sitten paniikissa vauhkotaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketä nää paniikinlietsojat täällä palstalla on? Mikä on pointti siinä että haluaa levittää paniikkia, en tajua?
Ei ne tahallaan sitä tee, ne ei yksinkertaisesti tiedä mistä puhuvat, osa valittaa lämpimikseen.
Passin saamisen helppous ja vaikeus selviää minuutissa jos osaa nettiä käyttää, täällä samasta asiasta voi vääntää päiväkausia paskaa.
Siinä ajassa olisi jo uuden passin saanut ja loikoilisi jo Fuengirolassa, sinnehän ne kaikki on matkalla kuitenkin - ja tarvitsevat siihen mukamas passia….
Tehkää hakemus netissä ja menkää aamusta jonottamaan, jos tarvitsee tunnistautumista. Tunnistautumisessa ei mene montaa minuuttia, jos passi on maksettu ja tiedot/kuva on syötetty ennakkoon. Täällä meni 15minuutissa homma, voi tosin olla paikkakuntaisia eroja paljonkin, mutta tuskin koko päivää menee.
Tosin sääli niitä, jotka menivät täyttämään hakemusta tiskille, se jono ei vetänyt juuri ollenkaan.
Ja passi tuli 4 päivässä (viime viikolla), vaikka otettiin se hitain toimitus.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää hakemus netissä ja menkää aamusta jonottamaan, jos tarvitsee tunnistautumista. Tunnistautumisessa ei mene montaa minuuttia, jos passi on maksettu ja tiedot/kuva on syötetty ennakkoon. Täällä meni 15minuutissa homma, voi tosin olla paikkakuntaisia eroja paljonkin, mutta tuskin koko päivää menee.
Tosin sääli niitä, jotka menivät täyttämään hakemusta tiskille, se jono ei vetänyt juuri ollenkaan.
Ja passi tuli 4 päivässä (viime viikolla), vaikka otettiin se hitain toimitus.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saa?
Poliisin lupapalveluista ei saa aikoja.
Se ajanvaraus ei edelleenkään ole pakollinen, asemalle voi mennä jonottamaan.
Tänään jonot oli ulos asti, ennennäkemätön ruuhka. Kaikki ei voi mennä työaikana jonottamaan tuntikausiksi.
Helsingissä on tällä viikolla ollut ruuhkaa, ja tosiaan tänään jono ulottunut ulos saakka. Poliisi antanut tiedotteen asiasta - ajanvarauksesta ajan saa kuuden viikon päähän, joten mistään 3-4 kk ruuhkasta ei todellakaan ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri ilman etukäteisajanvarausta hoitamassa passiasiat kuntoon Espoossa. Sähköisen hakemuksen olin tehnyt eilen netissä ja käynyt eilen passikuvassa, mutta minun piti käydä poliisilaitoksella tunnistautumassa. Netissä ajanvarausajat olivat täynnä, mutta siellä sanottiin, että voi myös tulla paikan päälle. Tällöin kannattaa varautua pitkään jonotusaikaan.
Menin aamulla noin 8.10 ja jonotin kolme tuntia (olin varautunut jonottamaan kauan). Asia hoitui hyvin ja minulle sanottiin, että passi tulee 5-8 arkipäivässä. Kalliimmalla hinnalla passin olisi käsittääkseni saanut nopeamminkin. Passin saa siis myös menemällä jonottamaan.
Ymmärtänet varmaan, että työssäkäyvä ei niin helposti jonota kolmea tuntia lasten kanssa arkiaamuna. Tämän sanominen ei ole mitään paniikin lietsomista vaan fakta.
Ensimmäinen vapaa aika oli eilen katsottuna yli kahden kuukauden kuluttua Riihimäellä, kun sen lähempää Helsinkiä ei ollut sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos sota syttyy niin hyvin äkkiä muuttuu myös matkustussäännöt.
Mitkä ihmeen matkustussäännöt?
Jos tulee kunnollinen sodan uhkaa, Suomessa raja suljetaan
Suomalaisia tarvitaqn täällä maata puolustamassa, sairaaloissa, elintarviketuotannossa jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtänet varmaan, että työssäkäyvä ei niin helposti jonota kolmea tuntia lasten kanssa arkiaamuna. Tämän sanominen ei ole mitään paniikin lietsomista vaan fakta.
Ensimmäinen vapaa aika oli eilen katsottuna yli kahden kuukauden kuluttua Riihimäellä, kun sen lähempää Helsinkiä ei ollut sitäkään.
Tämä viikko onkin ollut poikkeuksellinen. Kaverini kävi alkuviikosta passikuvassa ja olivat kuvaajan kanssa ihmetelleet jonoa passikuviin.
Ovatko kaikki tosiaan antaneet passinsa vanhentua koronan aikana, ja nyt ryntäävät paniikissa niitä uusimaan? Itse ainakin uusin passini matkustusrajoitusten ollessa vielä voimassa ihan sen takia, ettei minulla ole muuta virallista henkilöllisyystodistusta. Onhan tuota tullut käytettyä myös matkustusasiakirjana tasan kerran viime kesän lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Olis kannattanut varautua hyvissä ajoin. Nyt ihmiset paniikissa uusivat passejaan.
Ei ole välttis paniikistakaan kyse. Itse olin unohtanut koko passin olemassaolon kun on ollut koronaa ja tuli ostettua mökkikin, niin ettei ole niin hinkukaan matkustella enää. Nyt kun koronasta on päästy jollain tapaa voitolle, niin ihmiset saattavat jo miettiä jotain matkaa ja havahtuvat sitten, että mitenkäs se passi...
Oman passini tilanteen tarkistin tänään, kun en edes muistanut milloin sen olen uusinut. Näköjään helmikuussa 2020 olen sen uusinut, joten ei hätää. Miehen passi on mennyt viime kesänä vanhaksi.
Henkilökorttia ei ole meillä kummallakaan. Ongelma on miehellä edessä siinä kohtaa, jos/kun tarvitsee vahvaa tunnistautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kannattanut varautua hyvissä ajoin. Nyt ihmiset paniikissa uusivat passejaan.
Ei ole välttis paniikistakaan kyse. Itse olin unohtanut koko passin olemassaolon kun on ollut koronaa ja tuli ostettua mökkikin, niin ettei ole niin hinkukaan matkustella enää. Nyt kun koronasta on päästy jollain tapaa voitolle, niin ihmiset saattavat jo miettiä jotain matkaa ja havahtuvat sitten, että mitenkäs se passi...
Oman passini tilanteen tarkistin tänään, kun en edes muistanut milloin sen olen uusinut. Näköjään helmikuussa 2020 olen sen uusinut, joten ei hätää. Miehen passi on mennyt viime kesänä vanhaksi.
Henkilökorttia ei ole meillä kummallakaan. Ongelma on miehellä edessä siinä kohtaa, jos/kun tarvitsee vahvaa tunnistautumista.
Eli miehelläsi ei ole lainkaan voimassaolevaa, virallista henkilöllisyystodistusta? Nykyäänhän ei voi edes tallettaa rahaa pankkitilille ilman virallisia henkkareita (ajokortilla saa vissiin kuitenkin äänestää), joten minusta on outoa ettei aikuinen ihminen huolehdi henkilöllisyystodistuksensa voimassaolosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miehelläsi ei ole lainkaan voimassaolevaa, virallista henkilöllisyystodistusta? Nykyäänhän ei voi edes tallettaa rahaa pankkitilille ilman virallisia henkkareita (ajokortilla saa vissiin kuitenkin äänestää), joten minusta on outoa ettei aikuinen ihminen huolehdi henkilöllisyystodistuksensa voimassaolosta.
Ei monillakaan taida olla. Itse en ole passia mihinkään tarvinnut ja asia on vielä tehty turhan vaikeaksi niin olen antanut olla. Ja koko ajan pitäisi olla uusimassa vaikka ei mitään käyttöä ole.
Ruotsiin pääsee ajokortilla ja kaikkiin schengenmaihin henkilökortilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö niihin mökkikauppoihin tarvinnut henkkareita vai hoidettiinko kaikki sähköisesti? Yksi tuttuni uusi vanhenneen passinsa pandemia-aikaan asuntokauppoja varten, koska myyjä halusi allekirjoittaa paperit pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni passi vanheni 2016, enkä ole hankkinut uutta, mutta henkkarit olen uusinut. Miten pärjäätte ilman henkkareita? Nehän tarvii jo siihen kun hakee paketin postista tai käy pankissa hoitamassa melkein minkä tahansa asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö niihin mökkikauppoihin tarvinnut henkkareita vai hoidettiinko kaikki sähköisesti? Yksi tuttuni uusi vanhenneen passinsa pandemia-aikaan asuntokauppoja varten, koska myyjä halusi allekirjoittaa paperit pankissa.
Tarvii kyllä. Kaupanvahvistus on niin kivikautinen toimenpide, että se pitää jopa maksaa käteisellä, ei takuulla onnistu ilman henkkareita.
Kansainvälisiä lakeja on nyt muutettu niin, että enää matkustamiseen ei tarvita passia ja hammasharjaa vaan pelkkä hammasharja riittää.
Tosin sen harjan pitää olla paikallisen Hammaslääkäriliiton suosittelemaa mallia sekä lähtö- että kohdemaassa.
(Ja jos matkustaminen ulkomaille tapahtuu soutuveneellä, veneen tulee täyttää Suomen Meripelastusseuran kelluntasertifikaattien lisäksi muut vastaavat kansainväliset ehdot.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni passi vanheni 2016, enkä ole hankkinut uutta, mutta henkkarit olen uusinut. Miten pärjäätte ilman henkkareita? Nehän tarvii jo siihen kun hakee paketin postista tai käy pankissa hoitamassa melkein minkä tahansa asian.
Paketin hakemiseen ja iän todistamiseen kaupan kassalla onneksi riittää ajokortti. Mutta samaa ihmettelen, kuinka ihmiset tosiaan pärjäävät ilman virallisia henkkareita?
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti toki on, mikä toimii useimmissa tilanteissa. Ja ei ole tullut sellaisia tilanteita, missä tarvittaisiin vahvaa tunnistautumista. Tänään katselin Poliisin sivuilta, että vuoden vanhalla passilla voi uuden passin noutaa esim. R-kioskilta. Vähän opettelua tämä nyt on, kun aiemmin on matkustettu säännöllisesti ja tarkkaan huolehdittu, että passit on aina voimassa.
Hyvä tarkennus! Ja huomatkaa vielä, että vaikka esim. Viking Line listaa sivuillaan mm. ajokortin heille kelpaavaksi todistukseksi henkilöllisyydestä, se ei kelpaa jos turvallisuustasoa nostetaan. Lainaus Viikkarin sivulta: "Varaudu ennen lähtöä siihen, että saatat joutua näyttämään voimassa olevan matkustusasiakirjan. Hyväksyttäviä matkustusasiakirjoja ovat passi ja kuvallinen henkilökortti."
Me tosiaan usein reissataan Tukholmaan just tuon kansallispäivän aikaan ja moni seurue jää rannalle, kun ei ole muuta kuin ajokortti. Talvella meiltä ei ole taidettu tarkistaa ikinä Viikkarilla, se on ollut aina just tuo erikoispäivä.