Apuja ärtyneen suolen kanssa elämiseen
Heippa!
Minulla on todennäköisesti IBS eli ärtyvä suoli. Oireita ovat muun muassa turvotus, ummetus ja pahoinvointi. Oireet ovat kiusallisia ja heikentävät elämänlaatuani. Siispä kysyisin asiasta tietäviltä, miten hallita ärsytävää suolta? Millaisia vinkkejä teillä olisi jakaa? :)
Onko joku kokeillut probimagea? Toimiiko se?
Lisäksi olen lukenut FODMAPista, jonka koen ruokarajoitteisuuteni takia aika ongelmalliseksi omassa tapauksessani, sillä moni ruoka aiheuttaa minulle lisää pahoinvointia. FODMAPin myötä ruokavalioni saattaisi mennä liian yksipuoliseksi. Oletteko saaneet apua FODMAPista?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:29"]
Täällä kans toinen IBS:n kanssa elämään opetteleva. Tää on tosi turhauttavaa, kun aloitin fodmap-dieetillä niin auttoi melkein heti, mutta silti vielä löytyy ruoka-aineita, jotka aiheuttavat oireita esim. inkivääri ja viinirypäleet. Olen yrittämyt mahdollisimman hyvin noudattaa fodmap-ruokavaliota ja voin kyllä sanoa sen auttaneen. En ehkä ihan 100% noudata, mutta kokonaan olen jättänyt pois laktoosin (syön maitotuotteet kaikki täysin laktoosittomina) gluteeniviljat (ruis, vehnä, ohra) sipulin, kaalin, pavut ja soijan. Alkoholia, mehuja ja hiilihapollisia juomia pyrin myös välttämään.
Itse en koe että toi ruokavalio olisi hirveän rajoittava, vaikka alkuksi listoja lukiessa oli aika epätoivoinen olo. Pystyn kuitenkin syömään monia kasviksia (pois lukien em) lihaa, kalaa, kanaa, monia hedelmiä, marjoja, pähkinöitä jne. Ärsyttävintä on juurikin tuo kun ruokavaliosta huolimatta joku uusi ruoka aiheuttaa oireita.
Vatsaa rauhoittamaan käytän vahvoja maitohappobakteereja (Apteekkarin probiootti comb) päivittäin otan aamulla kaksi tyhjään mahaan ja iltapäivällä yhden ennen ruokailua. Mustikat myös rauhoittavat vatsaa, varsinkin kuivatut. Kun vatsa on todella huonona liotan jonkin aikaa kuivattuja mustikoita viilissä, tuo ruoka rauhoittaa aika hyvin mun vatsaa. Myös kevyt liikunta helpottaa oloa, kevyt kävely, jooga. Jos vatsa on todella löysällä otan precosaa, mutta vain jos vatsa on todella löysällä. Lisäksi otan Visiblin-kuituvalmistetta joka päivä 1-2 mitallista. Lisäksi pyrin juomaan vettä vähintää 2 litraa päivässä pitkin päivää.
[/quote]
Oi kiitos paljon vastauksestasi! :) En mielelläni söisi lihaa eettisten syiden takia. Pähkinöistä ja rahkasta taas saan helposti huonon olon (molempia pystyn syömään vähän). Proteiinien saanti siis tulee haasteeksi, jos pavut & soija pitää jättää pois. :( Tiedätkö, onko maitohappobakteerien ottamisajankohdalla merkitystä? Onko aamu ja päivä tyhjään vatsaan sulla toimivin vaihtoehto?
AP
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:16"]
Ei liity aiheeseen mutta tykkäätkö anaaliseksistä? :DD
[/quote]
Miksi kysyt, jos ei liity aiheeseen? :) Ummetusvatsalla tuskin kukaan tykkää.
AP
Monet saavat foodmapista avun, itse koitin pari kuukautta ja en juuri huomannut eroa. Ärsyttää. Minulla turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Kiinnostaisi kokeilla vhh - ruokavaliota.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:50"]
Monet saavat foodmapista avun, itse koitin pari kuukautta ja en juuri huomannut eroa. Ärsyttää. Minulla turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Kiinnostaisi kokeilla vhh - ruokavaliota.
[/quote]
Kiitos, kun vastasit. :) Onko vhh -ruokavaliota joissain myös suositeltu vai muutenko vaan haluat kokeilla sitä?
FODMAP-kokeilua suosittelisin minäkin.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068
Ei sen tarvitse olla superrajoittava. Monille, kuten minulle, saattaa riittää oireiden vähentämiseen jo se, että välttää pahimpia oireiden aiheuttajia. Esim. minulla eniten oireita tulee ruisleivästä, sipuleista ja omenoista. Välttelen niitä, mutta saatan syödä vaikka yhden ruisleipäsiivun päivässä, jos ei ole tärkeitä juhlia illalla. Jos syön kolme siivua, saan mahan kipeäksi ja sekaisin. Oireet eivät näin ole kokonaan poissa, mutta pysyvät tarpeeksi lievinä, että voin elää suht normaalisti enkä koe IBS:n hirveästi haittaavan.
Fodmappia on tarkoitus käyttää vain vähän aikaa että opit tuntemaan omat "pahimmat ruokasi". Sitten kun tiedät ne voit välttää syömästä niitä esim. silloin kun paljon stressiä. Minulla auttaa myös kun onnistun stressinhallinnassa. Tietyt ruuat kuten pavut on ollut pakko jättää kokonaan pois.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:55"]
Ei sen tarvitse olla superrajoittava. Monille, kuten minulle, saattaa riittää oireiden vähentämiseen jo se, että välttää pahimpia oireiden aiheuttajia. Esim. minulla eniten oireita tulee ruisleivästä, sipuleista ja omenoista. Välttelen niitä, mutta saatan syödä vaikka yhden ruisleipäsiivun päivässä, jos ei ole tärkeitä juhlia illalla. Jos syön kolme siivua, saan mahan kipeäksi ja sekaisin. Oireet eivät näin ole kokonaan poissa, mutta pysyvät tarpeeksi lievinä, että voin elää suht normaalisti enkä koe IBS:n hirveästi haittaavan.
[/quote]
Kiitos! En ole vielä oppinut erottamaan yhtäkään ruoka-ainetta varmasti, mikä oireita aiheuttaisi. Kuinka pian sinulla ruokailun jälkeen alkaa oireilu? Pitäisikö sen alkaa esim. tunnin sisällä, vai voiko olla vasta useiden tuntien jälkeen? Tuntuu, että on koko ajan sellainen "ähky" olo - riippumatta siitä, mitä olen syönyt.
Olisi hienoa oppia tunnistamaan ne ruoka-aineet, jotta osaisin oikeassa tilanteessa niitä vältellä. Turvotus on karmeaa, jos pitäisi pukeutua tiukkoihin vaatteisiin. :D
AP
Omat ärsyttäjät kannattaa ehdottomasti selvittää - mikä sopii toiselle, vetää toisen vatsan ihan kuralle. Oma vatsani ei esim. siedä maissia tai paprikaa, näistä seuraa ripulia. Stressi on kans paha.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:55"]
[/quote]
Kiitos! En ole vielä oppinut erottamaan yhtäkään ruoka-ainetta varmasti, mikä oireita aiheuttaisi. Kuinka pian sinulla ruokailun jälkeen alkaa oireilu? Pitäisikö sen alkaa esim. tunnin sisällä, vai voiko olla vasta useiden tuntien jälkeen? Tuntuu, että on koko ajan sellainen "ähky" olo - riippumatta siitä, mitä olen syönyt.
Olisi hienoa oppia tunnistamaan ne ruoka-aineet, jotta osaisin oikeassa tilanteessa niitä vältellä. Turvotus on karmeaa, jos pitäisi pukeutua tiukkoihin vaatteisiin. :D
AP
[/quote]
Toisaalta jos jätät leivät pois niin mitä sitten tilalle?
Minulle todettiin ärtyvä suoli muutama kuukausi sitten. Probiooteista saattaa olla hyötyä ärtyvässä suolessa. Ainakin itse olen huomannut jonkin verran hyötyä FODMAP-ruokavalion lisäksi. Ilmeisesti kuitenkin probioottivalmisteella on väliä ja tutkimusnäyttöä niiden osalta näyttää olevan ristiriitaista. Tällaiseen hyvään kirjoitukseen törmäsin, kun googlettelin probiooteista:
https://ravitsemustalo.fi/2016/11/17/probiootit-artyvan-suolen-hoidossa/
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:30"]
Sellainen neuvo että syö säännöllisesti, koska osa ihmisistä voi saada paitsi ärtyvän suolen oireita mutta myös esim. sappikipuja jos vatsa on liian kauan tyhjillään. Jos ruokailun jälkeen on asiaa vessaan, skippaa aamupala kotona ja syö se myöhemmin töissä tai paastoa lounaaseen suoraan.
[/quote]
Kiitos vinkistä! Mä oon itse asiassa tässä just kuukauden ajan tsempannut ja syönyt 4-5 kertaa päivässä (ja juonut 3 litraa vettä). Muuten saattaisin syödä ihan vaan kerrankin päivässä.
AP