Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rinnassa patti, apua!!!!

Vierailija
30.07.2015 |

Minulla on ilmeisesti mastopatia rinnat, mutta nyt olen huomannut rinnoissani n. Sormenpään kokoisen paukaman. Millä aikataululla tätä pitäisi näyttää lääkärille? Pitääkö pelätä syöpää. Minulla on nyt kuukautiset, ilmeisesti muutokset voivat johtua niistäkin. Ahdistaa niin etten meinaa saada hengitettyä. Pitäisikö nyt mennä yksityiselle? Auttakaa. Olen 25 v :(

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa. Kävin lääkärissä, en saanut mielenrauhaa. Olen töissä terveydenhoitoalalla, joten tiedän asiasta jotain, kun eräs puhui googlailemisesta. Kyllä suvussamme on syöpää. En vain aijemmin osannut ajatella kirkkaasti, kun ahdisti niin kovasti. Olen taipuvainen paniikkikohtauksiin. Nyt helpompi olla ja lähete ultraääneen saatu. Pieni hinta mielenrauhasta. Kiitos asiallisista vastauksista. -ap

Vierailija
2/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:52"]

Hei AP, älä turhaan hermoile - mulla on ollut patteja rinnoissa epäsäännöllisesti sen jälkeen kun täytin 16v. Ovat kystia (rasvapatteja), eikä lainkaan vaarallisia. Todennäköisesti sulla jotain vastaavaa. 

[/quote]

Mutta ymmärrät varmaan että kuulut riskiryhmään? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:15"]Mene vain lääkäriin ja varaa kuvantamiseen aika. Kerrot puhelimessa että mahdollinen syöpäpatti niin järkkäävät ajan nopeasti. Koepala kannattaa ottaa kanssa jos yhtään epäilystä että syöpä. Kannattaa toimia nopeasti koska pahimmassa tapauksessa on syöpä ja voi lähettää etäpesäkkeitä jos ei puututa nopeasti asiaan. En halua nyt pelotella kuitenkaan voi olla myös joku rasvapatti jos se tuntuu pehmeältä. Mutta jos patti on kova niin sitten ainakin heti lääkäriin. [/quote] En osaa sanoa onko kova. On niin syvällä rinnassa etten tiedä :( [/quote] Jos on syvällä rinnassa niin tuskin on syöpä vaan voi olla turvonnut maitorauhanen. Nekin aktivoituvat menkkojen aikana. Syöpäkasvain tuntuu selkeästi heti ihon läpi. Sitä ei mistään kaivella.

[/quote]

Mitä tarkoitat että ei kaivella? Voihan se olla ihan missä vaan. 

Vierailija
4/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:01"]

Hei AP, älä turhaan hermoile - mulla on ollut patteja rinnoissa epäsäännöllisesti sen jälkeen kun täytin 16v. Ovat kystia (rasvapatteja), eikä lainkaan vaarallisia. Todennäköisesti sulla jotain vastaavaa. 

[/quote]

[/quote]

So? Seurailen kyllä rintojani joten jos jotain ilmaantuu niin sille ei voi sitten mitään.

Vierailija
5/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:15"]Mene vain lääkäriin ja varaa kuvantamiseen aika. Kerrot puhelimessa että mahdollinen syöpäpatti niin järkkäävät ajan nopeasti. Koepala kannattaa ottaa kanssa jos yhtään epäilystä että syöpä. Kannattaa toimia nopeasti koska pahimmassa tapauksessa on syöpä ja voi lähettää etäpesäkkeitä jos ei puututa nopeasti asiaan. En halua nyt pelotella kuitenkaan voi olla myös joku rasvapatti jos se tuntuu pehmeältä. Mutta jos patti on kova niin sitten ainakin heti lääkäriin. [/quote] En osaa sanoa onko kova. On niin syvällä rinnassa etten tiedä :( [/quote] Jos on syvällä rinnassa niin tuskin on syöpä vaan voi olla turvonnut maitorauhanen. Nekin aktivoituvat menkkojen aikana. Syöpäkasvain tuntuu selkeästi heti ihon läpi. Sitä ei mistään kaivella.

[/quote]

Mitä tarkoitat että ei kaivella? Voihan se olla ihan missä vaan. 
[/quote]
Sitä että menkkojen aikana mm. Maitorauhasetkin turpoilevat ja jos työnnät sormet syvälle rintaan niin saatat tuntea ne (silloinkin kun ei ole menkat.) Ylimääräiset kyhmyt ja patit tuntuvat yleensä jo kevyellä tunnustelulla. Sitten voi ihan rauhassa varata sen lääkäriajan ja sitten selvitetään onko kyseessä oikeasti ylimääräinen kyhmy vai rintaan kuuluva ja sitten vielä sekin että onko se hyvän- vai pahanlaatuinen. Älä siis missään nimessä ala riehumaan ja juoksemaan jollain kalliilla yksityisellä. Täällä lietsotaan turhaa paniikkia. Toki kyseessä voi olla syöpä, mutta "en tiedä onko kova, on niin syvällä rinnassa" kertoo siitä ettei paniikkia ole ja on todennäköisesti aivan normaali asia.

Vierailija
6/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:01"]

[/quote]

[/quote]

So? Seurailen kyllä rintojani joten jos jotain ilmaantuu niin sille ei voi sitten mitään.

[/quote]

Voihan sitä esim poistattaa rinnat. 

Vierailija
7/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:07"]Minulla on ilmeisesti mastopatia rinnat, mutta nyt olen huomannut rinnoissani n. Sormenpään kokoisen paukaman. Millä aikataululla tätä pitäisi näyttää lääkärille? Pitääkö pelätä syöpää. Minulla on nyt kuukautiset, ilmeisesti muutokset voivat johtua niistäkin. Ahdistaa niin etten meinaa saada hengitettyä. Pitäisikö nyt mennä yksityiselle? Auttakaa. Olen 25 v :(
[/quote]
Mistä tämä "ilmeisesti" johtuu? Oletko itse diagnosoinut vai häh? Aloituksesta päätellen olet googletellut. Jos asia vaivaa kovasti niin varaa aika ihan omalle lääkärille kunhan menkat ovat loppuneet ja kyllä se sitten ne rinnat tutkii ja laittaa sut eteenpäin tarvittaessa. Älä nyt heti ala pahinta ajattelemaan. Onko suvussa vahvasti rintasyöpää niin että sinulle on rintojen poistoa suositeltu tms vai miksi noin panikoit?

Vierailija
8/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:27"]Mene yksityiselle, saat lähetteen ja pääset pikaisesti mammoon ja ultraan. Itse pääsin keskiviikkoaamuna, lähetteen hain maanantai-iltana. Tsemppiä [/quote] Saako yksityiseltä lähetteen julkiselle puolelle?

[/quote]

Jos on syöpä niin silloin saa lähetteen jatkohoitoon. 
[/quote]

No saa sinne mammoonkin ajan sinne julkiselle yks.lähetteellä, ei pelkkiin hoitoihin. Se vain sitten kestää se kuvantamiseen pääsy

Vierailija
9/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:52"]Hei AP, älä turhaan hermoile - mulla on ollut patteja rinnoissa epäsäännöllisesti sen jälkeen kun täytin 16v. Ovat kystia (rasvapatteja), eikä lainkaan vaarallisia. Todennäköisesti sulla jotain vastaavaa. 
[/quote]

Kysta ja lipooma eli rasvapatti ovat kaksi ihan eri asiaa.

Vierailija
10/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysta on nesteen täyttämä, rasvapatti taasen on rasvaa

Vierailija
11/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Mulla oli pieniä patteja rinnassa muistaakseni about kierron keskivaiheen jälkeen. Ikää reilu 20v. Hätäännyin kamalasti ja kävin ultrassa - niitä patteja ei edes näkynyt! Ilmeisesti rintakudos on vain välillä jotenkin muhkuraisempaa. Mulla myös vihloo ja kipuilee välillä rinnat ja kainalon alue. Älä siis huolehdi, mutta tiedän tunteen :)

Vierailija
12/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa patti on? Voi olla myös aterooma joka ei siis ole vaarallinen mutta pitää hoitaa. Yleensä siinä rinnan juuressa rintäkehän lähellä kai. Jos patti on kipeä niin viittaa tulehdukseen tai vastaavaan ei syöpään. Rauhallisin mielin lääkäriin menkkojen jälkeen :)

Vierailija
13/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:52"]Missä kohtaa patti on? Voi olla myös aterooma joka ei siis ole vaarallinen mutta pitää hoitaa. Yleensä siinä rinnan juuressa rintäkehän lähellä kai. Jos patti on kipeä niin viittaa tulehdukseen tai vastaavaan ei syöpään. Rauhallisin mielin lääkäriin menkkojen jälkeen :)
[/quote]

Syöpäpatti voi, siis voi olla myöskin kipeä.

Vierailija
14/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:23"]

Moikka! Mulla oli pieniä patteja rinnassa muistaakseni about kierron keskivaiheen jälkeen. Ikää reilu 20v. Hätäännyin kamalasti ja kävin ultrassa - niitä patteja ei edes näkynyt! Ilmeisesti rintakudos on vain välillä jotenkin muhkuraisempaa. Mulla myös vihloo ja kipuilee välillä rinnat ja kainalon alue. Älä siis huolehdi, mutta tiedän tunteen :)

[/quote]

Siis kuukautisten aikaisista pateista ei tarvitse olla huolissaan. Eikä vihlonnasta. 

Vierailija
15/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:27"] [quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:27"]Mene yksityiselle, saat lähetteen ja pääset pikaisesti mammoon ja ultraan. Itse pääsin keskiviikkoaamuna, lähetteen hain maanantai-iltana. Tsemppiä [/quote] Saako yksityiseltä lähetteen julkiselle puolelle? [/quote] Jos on syöpä niin silloin saa lähetteen jatkohoitoon.  [/quote] No saa sinne mammoonkin ajan sinne julkiselle yks.lähetteellä, ei pelkkiin hoitoihin. Se vain sitten kestää se kuvantamiseen pääsy

[/quote]

Ai saa vai? Miksi kaikki ei sitten käytä tätä hyväkseen? Yksityisellä on törkeän kalliit hinnat.

Vierailija
16/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se on vielä siellä ensi viikolla niin voit käydä yksityisellä lääkärissä. Olet niin nuori että tk-lääkäri sanoo ettei sinulla voi olla syöpää ja lähettää sinut kotiin. Minulla oli rintasyöpä päälle kolmikymppisenä ja monta vuotta kuuntelin tuota että ei noin nuorella voi olla syöpää rinnassa. Sitten kun pääsin kuviin niin koko rinta oli jo nekroosissa:) 

Vierailija
17/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vain lääkäriin ja varaa kuvantamiseen aika. Kerrot puhelimessa että mahdollinen syöpäpatti niin järkkäävät ajan nopeasti.

Koepala kannattaa ottaa kanssa jos yhtään epäilystä että syöpä. Kannattaa toimia nopeasti koska pahimmassa tapauksessa on syöpä ja voi lähettää etäpesäkkeitä jos ei puututa nopeasti asiaan.

En halua nyt pelotella kuitenkaan voi olla myös joku rasvapatti jos se tuntuu pehmeältä. Mutta jos patti on kova niin sitten ainakin heti lääkäriin.

Vierailija
18/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten aikaan ei kannata tutkia rintoja. Silloin niissä voi tuntua kyhmyjä, joita ei normaalisti ole.

Vierailija
19/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kystia rinnoissa. Kovia patteja nekin.

Vierailija
20/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Olen jotenkin niin peloissani tästä, koska rinnassa on kipua. Juu vahingossa osuin rintaan ja tunsin kyhmyn. En jättänyt rauhaan ja nyt en muuta mietikään ja ahdistun ajatuksesta. En yleensä mastopatian takia "uskalla" tutkia rintoja, kun aina jotain uutta. Ei kehtaa päivystykseen Jorviinkaan lähteä vain tämän ahdistuksen vuoksi, nauravat vielä pihalle. Pakko huomenna saada kiireellistä aikaa lääkärille tai mennä yksityiselle. Ahistaa kovasti. -ap