Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit! Kertokaa päivästänne

Vierailija
29.07.2015 |

Esim. Päivärytmistänne, ja mitä kotitöitä teette päivän aikana?
Itsellä on päivärytmi nyt vähän miten sattuu, ja tuntuu ettei kotitöitä juuri ehdi tekemään :/ lapset 4v, 2v ja 6kk. Olisi kiva kuulla millaisia päivät teillä muilla on, joilta löytyy pieniä lapsia :)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ihmettelee mikä on raskasta kotona ollessa. Mielestäni se ettei ole muita aikuisia, joille puhua. Samat rutiinit päivästä toiseen seitsemän päivää viikossa. Töissä, ainakin omassa, on paljon enemmän vaihtelua ja sosiaalisia kontakteja. Lasten uhmaa on siedettävä päivät aamusta iltaan vs. töissä käydessä saa 8-10 tunnin tauon. Töissä saa myös kahvi/ruokatauot viettää rauhassa. Kotona tulee myös todella paljon enemmän sotkua kun lapsi leikkii 10 tuntia kotona eikä päiväkodissa. Olen kokeillut siis molempia. Olla kotiäitinä 1-3 lapselle, tarha/työkuvioiden yhdistämistä. Kotona ei tarvitse valmistaa niin paljon ruokaa kun lapset syö 3x päivässä tarhassa. Siinäkin säästyy tiskeiltä, ruoan laitolta jne. Kotiäitinä pitää myös huolehtia että lapsi pääsee yli liikkumaan. Huomasin etten kolmannen kohdalla olisi enää jaksanut notkua leikkipuistossa, mennä kurasäällä ulos jne. Kotona pitää koko ajan pitää yllä aikataulua ja rytmiä ettei arki mene ihan vellomiseksi. Tarhassa ko. rytmi on muiden hoidettavana. Klo8 aamupala, leikkiä, ulos, klo 11 syömään, satu, nukkumaan, klo14 välipala, klo 15 ulos... Kotona kotiäiti hoitaa tämän, mutta myös siivoaa, pesee pyykit, tiskaa, valmistaa ruoat. Ja kaikki on hitaampaa kuin illalla tai viikonloppuna kun mies on paikalla = kaksi aikuista hoitaa asioita.

Vierailija
2/26 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ulos liikkumaan ! Puhelin keksi muuttaa sanan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:01"]Ja tämä on sitä raskasta "työtä" mitä mainostatte jatkuvasti? [/quote] Ei. Kun raskasta on se, että kaikki askareet keskeytyy kun lapset tarvitsevat jotain. Lisäksi otat vastaan päivän aikana lasten kiukkua, kinastelua, hälinää, mölinää, riehumista, riitoja, ulinaa, jankkaamista ja muuten vaan yleistämhölinää ja kysymyksiin vastailua. Se on raskasta.

[/quote]

Ihan normaalia perhe-elämää

Vierailija
4/26 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivät meni suunnilleen näin:

Herättiin joskus ennen kahdeksaa, yleensä heräsin siihen että jompi kumpi lapsista herätti. Kömmittiin alakertaan jossa lapset leikki tai katsoi Pikku Kakkosta ja minä tein aamupalan. Syötiin aamupala. Sitten hampaiden pesu, pukeminen ja sänkyjen petaaminen. Sitten minä joko join aamukahvia ja luin lehden tai tein luonaan tai hoidin pyykkejä (tänä aikana lapset leikki keskenään, tai pienemmän ollessa vauva imetin välissä tai vaihdoin vaippoja jne.) tai mitä nyt olikin, tai leikin vain lasten kanssa. 

Kymmenen pintaan ulos, kahdentoista pintaan sisälle ja lounas. Tai yhdeksän pintaan kerhoon/kylään/neuvolaan/kaupungille asioita hoitamaan/kirjastoon yms. ja sitten lounas joko kotona tai muualla. 

Kun vielä nukkuivat päikkäreitä, pyhitin sen ajan itselleni: luin/kuuntelin kirjaa, selasin nettiä, katsoin sarjoja tai dokumentteja. 

Päikkäreiden jälkeen välipala, jonka jälkeen saatoin tyhjentää astianpesukoneen/pyykinpesukoneen/tehdä ruokaa/siivota. Sitten leikkimistä kotona/ulos/kylään/kauppaan lasten kanssa tai sitten minä menin menoissani tai mies omissaan, syömiset, iltapesut tai suihkut/saunat ja lapset nukkumaan. Loppu ilta aikaa miehen kanssa. 

Kyllä ne kotityöt hoitui siinä sivussa samalla, ja mies myös teki osansa. Ihan tavallista arkea, ei vaikeaa. 

Vierailija
5/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 5v,3v ja 1v.
7.30 herätään, tehdään aamutoimet ja niiden jälkeen heti keittiö kuntoon ja petien petaus, pyykkikone päälle ja kuivien viikkaan kappiin

9 mennään ulos, samalla pihatöitä (pienin nukkuu osan aikaa vaunuissa)

11 Syödään. Ruuan jälkeen heti keittiö kuntoon. Pienin menee pitkille unille.unien aikana isompien lasten kanssa askartelua tms ja kotitöitä

14 Välipala. Taas keittiö heti kuntoon. Lelujen keräys suunnilleen paikoilleen.

15 30 ulos taas. Mies tulee kotiin neljän aikaan ja jää lasten kans ulos. Minä teen ruuan ja pyykkihommia tms

17 syödään ruoka.keittiö kuntoon. Yhdessäoloa, harrastuksia yms

19 Lelujen keräys, imurointi. Iltapala, iltatoimet

20 -20.30 Lapset unille

Vierailija
6/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:52"]Lapset 5v,3v ja 1v.
7.30 herätään, tehdään aamutoimet ja niiden jälkeen heti keittiö kuntoon ja petien petaus, pyykkikone päälle ja kuivien viikkaan kappiin

11 Syödään. Ruuan jälkeen heti keittiö kuntoon. Pienin menee pitkille unille.unien aikana isompien lasten kanssa askartelua tms ja kotitöitä

15 30 ulos taas. Mies tulee kotiin neljän aikaan ja jää lasten kans ulos. Minä teen ruuan ja pyykkihommia tms

20 -20.30 Lapset unille

[/quote]Aivan ihailtava sitkeyttäsi!!! itse en kyl kykenisi noin jämäkkään aikataulutukseen kotonani.

Vierailija
7/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin paljon alapeukutuksia? :D

Vierailija
8/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:52"]

Lapset 5v,3v ja 1v. 7.30 herätään, tehdään aamutoimet ja niiden jälkeen heti keittiö kuntoon ja petien petaus, pyykkikone päälle ja kuivien viikkaan kappiin
20 -20.30 Lapset unille

[/quote]

Todella ihailen minäkin. Mulla on vain yksi lapsi, 6kk ikäinen vauva, enkä aina ehdi tiskata tms. kotitöitä tehdä kun on muka niin hektistä :D Taidan tehdä jotain väärin.

Jatkakaa, otan mielelläni vinkkejä :)

Vierailija
9/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei niin tarkkaan kelloa seurata, varsinkaan näin kesäisin. Kuitenkin SUUNNILLEEN näihin aikoihin tapahtuu seuraavat:
Klo 8-9 herätään
Klo 9-11 syödään aamupala, laitan pyykit, siivoan, hoidan tiskit, puen lapset ja mennään ulos
Klo 12-13 ruoan laitto ja syönti ja pyykit kuivamaan. Siivoan.
Klo 14 nuorempi lapsi päikkäreille
Klo 14:15-16 esikoisen kanssa touhuilua. Siivoan.
Klo 16-17 syödään jotain. Siivoan.
Klo 17-19 ollaan ulkona tai sisällä, lapset leikkii ja mä siivoan tai teen piha hommia. Käydään suihkussa ja/tai saunassa.
Klo 20 syödään iltapala ja pestään hampaat. Siivoan ja laitan tiskejä.
Klo 21-22 aletaan nukkumaan.

Ja joo olen neuroottinen siisteyden kanssa. Meillä ei ole koskaan edes pientä kaaosta ja imuroin 1-2 kertaa päivässä. Silti ehdin myös olemaan lasten kanssa.
Lapset 2- ja 4-v.

Vierailija
10/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:30"]No meillä ei niin tarkkaan kelloa seurata, varsinkaan näin kesäisin. Kuitenkin SUUNNILLEEN näihin aikoihin tapahtuu seuraavat:
Klo 8-9 herätään
Klo 9-11 syödään aamupala, laitan pyykit, siivoan, hoidan tiskit, puen lapset ja mennään ulos
Klo 12-13 ruoan laitto ja syönti ja pyykit kuivamaan. Siivoan.
Klo 14 nuorempi lapsi päikkäreille
Klo 14:15-16 esikoisen kanssa touhuilua. Siivoan.
Klo 16-17 syödään jotain. Siivoan.
Klo 17-19 ollaan ulkona tai sisällä, lapset leikkii ja mä siivoan tai teen piha hommia. Käydään suihkussa ja/tai saunassa.
Klo 20 syödään iltapala ja pestään hampaat. Siivoan ja laitan tiskejä.
Klo 21-22 aletaan nukkumaan.

Ja joo olen neuroottinen siisteyden kanssa. Meillä ei ole koskaan edes pientä kaaosta ja imuroin 1-2 kertaa päivässä. Silti ehdin myös olemaan lasten kanssa.
Lapset 2- ja 4-v.

[/quote]

Ainiin ja tämän lisäksi käyn 1-2 kertaa viikossa siivoamassa äitini SUURESSA talossa. Hän on paljon poissa työnsä takia ja nuorimmat lapset asuu vielä kotona jotka eivät juuri huolehdi kuin huoneittensa siisteydestä. Autan mielelläni.

Vierailija
11/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:52"]

Lapset 5v,3v ja 1v. 7.30 herätään, tehdään aamutoimet ja niiden jälkeen heti keittiö kuntoon ja petien petaus, pyykkikone päälle ja kuivien viikkaan kappiin
20 -20.30 Lapset unille

[/quote]

Todella ihailen minäkin. Mulla on vain yksi lapsi, 6kk ikäinen vauva, enkä aina ehdi tiskata tms. kotitöitä tehdä kun on muka niin hektistä :D Taidan tehdä jotain väärin.

Jatkakaa, otan mielelläni vinkkejä :)
[/quote]
Kiitos :) Toisaalta useamman kanssa helpompaa, kun he viihtyvät mun lähellä mutta yhdessä leikkien sen aikaa kun touhuan muuta. Hyvä vinkki on mun mielestä jonkinlaisen päivärytmin seuraaminen, päivälliselle tekee niin paljon ruokaa et voi lämmittää seuraavana päivänä Lounaaksi, lasten ottaminen mukaan kotitöihin (vauva kantoliinaan, isommilla pieniä omia tehtäviä)

Vierailija
12/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tarkka myös siisteydestä, mutta tällä hetkellä valvottava ja huonosti päivälläkin nukkuva vauva vie kaiken ajan, joten kotitöille ei nyt niin kovin paljon aikaa jää. Mutta tiedän, että tämäkin on ohimenevä vaihe :)

T. Ap

Vierailija
13/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 11 kk.
Aamulla herätään klo 8-9.30 ja annan maidon jonka jälkeen noustaan sängystä ja minä alan siivoamaan ja tyttö leikkii omia leikkejään,sitten on aamupalan vuoro ja vielä vähän leikkimistä ja touhuamista ennen päikkäreitä jotka tyttö nukkuu noin 12-13 aikaan.
Itsekin nukun yleensä tytön kanssa samaan aikaan ainakin yhdet päikkärit että jaksan,mutta silloin kun en niin siivoan ja touhuan omia juttuja eli luen lehtiä tai katon telkkaria tai olen koneella yms.
Sitten kun tyttö herää päikkäreiltä niin syödään ja lähdetään ulos jonka jälkeen tullaan kotiin ja syödään taas ja leikitään ja touhutaan mitä milloinkin.
Sitten alkaaki olla siinä klo 20 aikaan iltapuuhien aika,käydään pesulla ja syödään iltapalaa ja laitan kotia kuntoon yms.
Tyttö nukahtaa yleensä klo 21-22
Siinäpä meidän normi päivä :)

Vierailija
14/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-8 herätään,aamutoimet,aamupala.tiskikone ja pyykkikone päälle
9 ulos,koira lenkille,pihahommia,kaupassa käynti
10.30 vauva nukahtaa päikkäreille vaunuun.
11.30-12 syödään
13.kotitöitä,leipomista,lapsien kans kivaa yhteistä aikaa(satuja,piirretään,leikitään)
14.30 välipala
15 vauvan päikkärit
17 syödään
18 ulos,koira lenkille
19.30-20 iltapala,iltatoimet
21 nukkumaan
Lapset 3v ja 10kk

Vierailija
15/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyypillinen päivämme kesällä menee näin:

Klo 8-8.30 heräämme, loikoilemme lasten kanssa sängyssä ja lapset katsovat Ryhmä Haun tai jonkun muun ohjelman minun puhelimestani tai tabletilta, aamutoimet, sänkyjen petaus ja leikkiä/pyykkien kuivamaan laittamista ennen alakertaan menoa (kone pesee päivän ekan koneellisen ajastimella).

Noin klo 9.30-10 aamupala

10-12 ulkoilua tai kaveritreffit tai asioiden hoitoa kaupungilla

12.30-13 lounas

13-15 kuopus nukkuu. Minä siivoan, laitan pyykkejä, teen ruokaa tai hoidan asioita tietokoneella hetken, minkä aikaa esikoinen leikkii itsekseen. Sitten pelaamme afrikan tähteä tai piirrämme tms.

15.30 välipala ja uudelleen ulos tai sisäleikkejä

18 päivällinen, minkä jälkeen mieheni tulee kotiin. Mies puuhailee lasten kanssa tai teemme kaikki yhdessä jotain.

19 ehkä pieni iltapala riippuen kuinka myöhään olemme syöneet

19.30 lasten iltapuuhat alulle, lapset nukkuvat viimeistään klo 21

Illalla mies usein tekee vähän lisää töitä ja minä hoidan jotain omia hommiani tai roikun netissä, luen tai soittelen kavereille.

Vierailija
16/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietkö koiran vaan 2 kertaa ulos?

Vierailija
17/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä on sitä raskasta "työtä" mitä mainostatte jatkuvasti?

Vierailija
18/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:01"]Ja tämä on sitä raskasta "työtä" mitä mainostatte jatkuvasti?
[/quote]

Ei. Kun raskasta on se, että kaikki askareet keskeytyy kun lapset tarvitsevat jotain. Lisäksi otat vastaan päivän aikana lasten kiukkua, kinastelua, hälinää, mölinää, riehumista, riitoja, ulinaa, jankkaamista ja muuten vaan yleistämhölinää ja kysymyksiin vastailua. Se on raskasta.

Vierailija
19/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:01"]Ja tämä on sitä raskasta "työtä" mitä mainostatte jatkuvasti?
[/quote]

No tekase säkin pari muksua, niin saat hengailla kotona!

Vierailija
20/26 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oin nyt muutaman kk ollut töissä, mutta voin kertoa kai silti minkälaista oli. Lapset nyt 4, 5 ja 1,5v

Aamulla herättiin siinä 730. Kerhoaamuina heti ylös, muina päivinä laiskottelua sängyssä ja samalla pikkukakkosen katselua. Ensimmäiseksi sängystä noustessa yleensä pyykinpesukone pyörimään, sitten puuro hautumaan. Isommat lapset ottaa ite vaatteensa kaapista ja pukevat päälleen. Pienemmälle puhdas vaippa. aamupala ja hammaspesu. Aamupalan aikaan kerhoeväät ja kerhoreput valmiiksi. Sitten vauvalle vaatetta päälle ja isommat pukee ulkovaatteensa, sitten lapset kerhoon klo 830 ja itse takaisin sisään. Pyykit kuivumaan ja uus koneellinen tarvittaessa pyörimään. Laiskottelua ja touhua vauvan kanssa. Ruoka valmiiksi ja levyt/uuni pois päältä ja lapsia hakemaan 11:30 ulkoilua vajaan tunnin verran ja sisään missä sopivaksi jäähtynyt ruoka odottaa. Vauva päiväunille ja isompien kanssa päivälevolle 30min. Sitten tiskikone pyörimään ja keittiln siivous. Touhua lasten kanssa kunnes pienin herää ja välipalaa kaikille. Imurointia tai laiskottelua tarpeen mukaan. Mies tulee neljältä töistä, silloin alan iltaruoan teon. Illalla usein vielä ulos tai esim kauppaan/uimaan/kirjastoon, milloin mitäkin. Iltapalan aikaan toinen laittaa lapsille iltapalaa, toinen siivoaa keittiön ja laittaa tiskikoneen päälle(2 kertaa päivässä siis kone pyörii)
Kotiaamuina touhut eroaa siten että aamulla leikkiä sisällä ja lähdetään ulos vasta 10 aikaan, sitä ennen kone ehtii yhden koneellisen pyörittää ja ripustan ne kuivuun.

Onhan niitä kotihommia ihan riittämiin, joskus vaan jätettävä hommat ja leikittävä lasten kansaa kun muuten ei koskaan ehdi, kämpän siiteys ei oo ykkösprioriteetti. Kuhan on puhdasta vaatetta ja puhtaita astioita. Monesti teen pikasiivouksia niin että kokoan suihkun lanalla lelut ja muun rojun isoksi kasaksi olohuoneen lattialle niin saan imuroitua keittiön, eteisen ja olkkarin. Lasten kansaa yhdesaä setvitään kasasta tavarat sitten paikoilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän