Onko laitonta jos laitan pienen kameran piiloon äitini huoneeseen?
Äitini on hoitokodissa ja hänellä alzheimer jo aika pitkällä. Soitellaan useasti viikolla ja nyt on useammin kertonut itkien että hoitajat kohtelevat häntä kovakouraisesti. Heittelevät sängyssä ja ovat vihaisia. Olen kysynyt hoitajilta suoraan mutta he kieltävät kaiken. Äidilläni on hyvin ohut iho kortisonin takia ja meneekin helposti mustelmille.
Kerran kun olin käymässä niin äitini oli iloisella tuulella, hänen kanssaan pystyi hyvin juttelemaan hän oli niin mielissään kun sai herkkuja. Kaikki vaikutti olevan hyvin.
Lähdöstäni meni hetki niin hän soitti minulle ja kuiski puhelimeen että tuli piiloon puhumaan ettei hoitajat löydä häntä. Ne oli kuulemma ottaneet hänen herkut pois ja huutaneet ettei näitä tänne saa tuoda.
Soitin johtajalle ja tämä sanoi että tottakai saa tuoda herkkuja eikä niitä oteta pois. En vieläkään tiedä mihin karkit joutui, mutta se miten nopeasti hän muuttui iloisesta pelokkaaksi heti kun lähdin on hämmentävää.
Ymmärrän miten sairaus käyttäytyy ja potilas saattaa olla hyvinkin ailahtelevainen, mutta tämä pelokkuus ja itkeminen ei ole yhtään äitini tapaista.
Siksi tekisikin mieli piilottaa hetkeksi kamera hänen huoneeseensa, mutta kuinka laitonta se on?
Kommentit (25)
Välillä on pakko ottaa omaisten tuomat herkut pois, ja säännöstellä niitä. Moni muistisairas ahmii niin että oksentaa tai saa ripulin/ummetuksen. Hoitokodissa sitä paitsi syödään 5krt/pv, niin ylimääräiset herkut on usein turhaa. Moni vanhus hyötyy paljon enemmän wichystä, kun juominen tahtoo jäädä pieneksi, kun normaalit jano- ja kylläisyystunteet puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut elokuvan Father?
Kertoo lihavasta naisoletetusta?
Ihan perus alzheimerilta vaikuttaa. On hienoa, että omaiset käyvät mutta toisaalta käynnit aiheuttavat usein sekavuuden ja levottomuuden lisääntymistä vieraiden lähdettyä.
Joskus täytyy tehdä jotain laitonta jos sillä voidaan estää jokin vakava rikos. Byrokratia on perseestä. Ihminen ei ole lakia varten vaan laki on ihmistä varten.
Voithan hoitaa hänet itse jos et luota muihin.