Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko laitonta jos laitan pienen kameran piiloon äitini huoneeseen?

Vierailija
03.03.2022 |

Äitini on hoitokodissa ja hänellä alzheimer jo aika pitkällä. Soitellaan useasti viikolla ja nyt on useammin kertonut itkien että hoitajat kohtelevat häntä kovakouraisesti. Heittelevät sängyssä ja ovat vihaisia. Olen kysynyt hoitajilta suoraan mutta he kieltävät kaiken. Äidilläni on hyvin ohut iho kortisonin takia ja meneekin helposti mustelmille.

Kerran kun olin käymässä niin äitini oli iloisella tuulella, hänen kanssaan pystyi hyvin juttelemaan hän oli niin mielissään kun sai herkkuja. Kaikki vaikutti olevan hyvin.

Lähdöstäni meni hetki niin hän soitti minulle ja kuiski puhelimeen että tuli piiloon puhumaan ettei hoitajat löydä häntä. Ne oli kuulemma ottaneet hänen herkut pois ja huutaneet ettei näitä tänne saa tuoda.
Soitin johtajalle ja tämä sanoi että tottakai saa tuoda herkkuja eikä niitä oteta pois. En vieläkään tiedä mihin karkit joutui, mutta se miten nopeasti hän muuttui iloisesta pelokkaaksi heti kun lähdin on hämmentävää.
Ymmärrän miten sairaus käyttäytyy ja potilas saattaa olla hyvinkin ailahtelevainen, mutta tämä pelokkuus ja itkeminen ei ole yhtään äitini tapaista.
Siksi tekisikin mieli piilottaa hetkeksi kamera hänen huoneeseensa, mutta kuinka laitonta se on?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on laillista, kunhan vaan ei jää kiinni.

Vierailija
2/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on laillista, kunhan vaan ei jää kiinni.

Olis kyllä noloa jäädä kiinni 😳

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laillista tuo ei ole.

Vierailija
4/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta.Ihan näkyvälle katon laitat valvontalaiten ja kerrot asiasta.Alzmer potilas ei eroita totutta ei omaa harhaista mieltä joka seikailee altovasti.He myös itse hävitävät omat tavarat roskin ,jos kokevat yht.äkkiä ei ole tarpelinen tai eivät tunista tavara vaate. Alkavassa hitamatomassa tapauksssa.esim.Nainen 72v. asui yksin.Tupakoi ja oli ylipainoinen,joka teki likuntarajoiteiseksi.Hänen pirteä napurin rouva joka yli 80v.Kulki rolatori.Toi kaupasta nuoremalle naisellle mitä pyysi.Eli röökiä.Tämä alzmer potilas 72v.alko puhuman vanhus varastanut hänen 3kpl yöpaitoja.HUOM! Paidat risoja ,tupakalla poltetut reijät. Vanhus ei varastanut.Kenties alzmer potilas jou vaihe.roskin reijäliset paidat? Unohti van sen itse.He eitävät myös kaikea muta roskin lusikoita harukoita ymm.Iha mitä vaan jos silä hetkelä eivät tunista tavaraa tai toteavat on tarpeeton.Valehtelu on yleistä koska eivät itse tunista reliakaa,ei meneisytä ,ei pän sisällä pyöriviä asioita,jotka sekoitavat arjen ajatus maailman.

Vierailija
5/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tuo alku...äidilläni on alzheimer....niin, muistisairaan vanhuksen elämä on hieman toista kuin "terveen". Oletko aikaisemmin ollut tekemisissä muistisairaan ihmisen kanssa? Ehdottaisin että juttelisit äitiäsi hoitavien ihmisten kanssa, ja ota selvää alzheimeristä.

Itse työskentelen vanhusten kanssa, ja sieltä tulee syytöksiä varastelusta, pahoinpitelystä, hampaitten hävittämisestä tahallaan, silmälasien piillottamisesta ja vaikka mistä. Jos ei ole helppoa sillä vanhuksella, niin ei ole helppo hoitohenkilökunnallakaan.

Vierailija
6/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan kyllä ajatusta niin näkee varmasti ettei hoitajissa ole ketään sadistia joka kiusaa äitiäsi. Jos äitisi antaa siihen luvan niin en ymmärrä miksi se ei olisi laillistakin.

Vierailija
7/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitonta.Ihan näkyvälle katon laitat valvontalaiten ja kerrot asiasta.Alzmer potilas ei eroita totutta ei omaa harhaista mieltä joka seikailee altovasti.He myös itse hävitävät omat tavarat roskin ,jos kokevat yht.äkkiä ei ole tarpelinen tai eivät tunista tavara vaate. Alkavassa hitamatomassa tapauksssa.esim.Nainen 72v. asui yksin.Tupakoi ja oli ylipainoinen,joka teki likuntarajoiteiseksi.Hänen pirteä napurin rouva joka yli 80v.Kulki rolatori.Toi kaupasta nuoremalle naisellle mitä pyysi.Eli röökiä.Tämä alzmer potilas 72v.alko puhuman vanhus varastanut hänen 3kpl yöpaitoja.HUOM! Paidat risoja ,tupakalla poltetut reijät. Vanhus ei varastanut.Kenties alzmer potilas jou vaihe.roskin reijäliset paidat? Unohti van sen itse.He eitävät myös kaikea muta roskin lusikoita harukoita ymm.Iha mitä vaan jos silä hetkelä eivät tunista tavaraa tai toteavat on tarpeeton.Valehtelu on yleistä koska eivät itse tunista reliakaa,ei meneisytä ,ei pän sisällä pyöriviä asioita,jotka sekoitavat arjen ajatus maailman.

Herranjumala mitä sössöä, eihän tuosta saa mitään selvää!

Vierailija
8/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan kyllä ajatusta niin näkee varmasti ettei hoitajissa ole ketään sadistia joka kiusaa äitiäsi. Jos äitisi antaa siihen luvan niin en ymmärrä miksi se ei olisi laillistakin.

Lupa pitkälle edennyttä Alzheimeria sairastavalta? Ja huoneessa käyvien hoitajien kuvaaminen salaa? Sinulla ei taida olla aavistustakaan Suomen laista?

6 §

Salakatselu

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa

1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka

2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,

on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000531#Pidm45237816796160

Vierailija
9/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsiisus sentään. What?

Vierailija
10/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo tuo alku...äidilläni on alzheimer....niin, muistisairaan vanhuksen elämä on hieman toista kuin "terveen". Oletko aikaisemmin ollut tekemisissä muistisairaan ihmisen kanssa? Ehdottaisin että juttelisit äitiäsi hoitavien ihmisten kanssa, ja ota selvää alzheimeristä.

Itse työskentelen vanhusten kanssa, ja sieltä tulee syytöksiä varastelusta, pahoinpitelystä, hampaitten hävittämisestä tahallaan, silmälasien piillottamisesta ja vaikka mistä. Jos ei ole helppoa sillä vanhuksella, niin ei ole helppo hoitohenkilökunnallakaan.

Luit alun, mutta luitko koko jutun ja lopunkin? Sanoin että ymmärrän miten alzheimer käyttäytyy ja vähintään 90% suodatankin hänen puheitaan. Mut olisiko se ennenkuulumatonta että hoitaja käyttäytyisikin kovakouraisesti? Uskon että häneen oikeasti sattuu koska hän on niin hauras ja hoitajien on tehtävä työnsä, mut tuntuu käsittämättömältä että pelkää joka päivä itkuun asti. Se ei ole huomionhakua tai teatraalista, olen nähnyt nekin itkukohtaukset. Tämä tehdään piilossa katseilta vain minun korvaan.

Olen vähän huolissani.

Ap

Vierailija
11/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka hyvin itse kirjoitat vierailla kielillä? Ymmärrät kai, ettei lähihoitajan/hoiva-avustan tai vastaavan työkyky riipu kirjoitustaidosta?

Vierailija
12/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli vessassa piilossa, kun desantit kuulemma oli olohuoneessa etsimässä naisia rskattaviksi.

Kotihoito varastaa hänen alushousujaan ja joku on yrittänyt kuristaa häntä. Parvekkeella myös kuollut isäni vaanii häntä.

Pitäisikö laittaa kamerat, että näkisin ne desantit ja jopa isäni

Vierailija
13/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luit alun, mutta luitko koko jutun ja lopunkin? Sanoin että ymmärrän miten alzheimer käyttäytyy ja vähintään 90% suodatankin hänen puheitaan. Mut olisiko se ennenkuulumatonta että hoitaja käyttäytyisikin kovakouraisesti? Uskon että häneen oikeasti sattuu koska hän on niin hauras ja hoitajien on tehtävä työnsä, mut tuntuu käsittämättömältä että pelkää joka päivä itkuun asti. Se ei ole huomionhakua tai teatraalista, olen nähnyt nekin itkukohtaukset. Tämä tehdään piilossa katseilta vain minun korvaan.

Olen vähän huolissani.

Ap

Laita ihmeessä niin pääset rauhaan. En itse ainakaan kestäisi ajatusta että joku kiusaa vanhaa äitiäni. Pienen kameran saa piilotettua hyvin ja niitä kameroita saa valmiiksi asennettuina kelloon pistorasiaan ym. paikkoihin.

Vierailija
14/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai äänen nauhoittaminen? Joku pieni nauhuri/sanelin jonnekin kirjahyllyyn /huomaamattomaan paikkaan, ainakin kuulisi mitä siellä tapahtuu.

Vierailija
15/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka hyvin itse kirjoitat vierailla kielillä? Ymmärrät kai, ettei lähihoitajan/hoiva-avustan tai vastaavan työkyky riipu kirjoitustaidosta?

Ei minun tarvitse kirjoittaa vierailla kielillä, kirjoitan omalla äidinkielelläni, suomenkielellä. Enkä minä ole pyytänyt sinua tänne, olisit pysynyt kotimaassasi.

Vierailija
16/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minun tarvitse kirjoittaa vierailla kielillä, kirjoitan omalla äidinkielelläni, suomenkielellä. Enkä minä ole pyytänyt sinua tänne, olisit pysynyt kotimaassasi.

:o/

Vierailija
17/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ettei äidilläsi ole suurta hätää, mutta sinun lähtösi aiheuttaa hänelle ahdistusta, jota hän purkaa kertomalla puhelimessa kuinka häntä kohdellaan huonosti että palaisit hänen luokseen. Tyypillistähän on että hoivakodeissa olevat dementikot soittelevat perheelleen, että miksi kukaan ei koskaan käy vaikka just olet bussissa matkalla kotiin hoivakodista.

Mutta koska niin paljon väärinkäytöksiä on tapahtunut hoivakodeissa, ei sekään ole mahdotonta että äitisi puhuisi totta. Siinäkin on tietysti tulkinnan varaa.

Minusta ei kannata laittomasti kuvata, koska mitään hyötyä siitä ei ole, koska et voi käyttää sitä todisteena.

Sun pitäisi saada jonkinlaisia todisteita. Kun äiti kertoo että häntä kohdellaan väkivaltaisesti, tarkistitko oliko jotain jälkiä kehossa? Jos sellaisia on, ota kuvat. Sitten pyydät selvityksiä mistä ne tulivat.

Jos äiti kertoo, että lähtösi jälkeen otetaan herkut pois, jne. tee niin että käyt äitisi luona ja lähdet pois. Varaudut kuitenkin odottamaan lähellä (vaikka aulassa) ja jos äiti soittaa että on jokin hätä, sitten pystyt äkkiä palaamaan. Tai palaa mahdollisimman huomaamattomasti jo lähdettyäsi ja tuo jonkin esine , jonka muka unohdit äidille antaa. Sitten tarkkailet mikä tilanne on.

Muista myös kaikki äidillesi tuomat tavarat ja mitä sovit hoitohenkilökunnan kanssa. Pidä pientä vihkoa näistä, päivämäärät sun muut ja äitisi väitteet. Jos vaikka viet äidillesi herkkuja, seuraa minne ne säilötään ja annetaanko niistä äidillesi vai ei.

Vierailija
18/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin hoitokodissa on ongelma parinkin diabeetikkovanhuksen kanssa, että omaiset tuovat herkkuja runsain mitoin, vaikka ohjataan, ettei terveydellisistä syistä pitäisi tuoda. Olisiko ap:n tapauksessa kysymys tällaisesta?

Vierailija
19/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko katsonut elokuvan Father?

Vierailija
20/25 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinä, laittaisin vaikka olisikin laitonta. En tietenkään kertoisi siitä henkilökunnalle. Ei paljon sakot haittaisi jos joku jäisi kiinni siitä että huonosti kohtelisi läheistäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme