Help! Kannattaako mun kouluttautua lääketeknikoksi vai merkonomiksi?
Ok, eli olen lukion käynyt hyvin arvosanoin, mutta täysin pihalla tulevaisuudestani. Ajattelin, että haluan hankkia ensin ammatillisen koulutuksen jollekin alalle ja sitten myöhemmin mennä yliopistoon. Nyt haluaisinkin tietää, että minkälaista työtä lääketeknikot tekevät, mikä on työllisyystilanne, palkka- ja työskentelymahdollisuudet jne. Kaikki info kiitos. Merkonomi taas on aika ypä ja tiedän, että heitä on paljon työttömänä, mutta olisiko se sitten toisaalta parempi koulutus laajempien työskentelymahdollisuuksien suhteen?
Kommentit (6)
Älä tuhlaa aikaasi kumpaankaan. Lähde suoraan yliopistoon.
Merkonomina saat lähinnä naurut. Aivan turha "koulutus". Lähinnä kuin yläasteen kävisi. Olen tyhmänä käynyt tuplasti... eri paikkakunnilla tosin. Että tiedän mistä puhun.
Ei ainakaan merkonomiksi, sillä toimistotyöntekijöistä on ylitarjontaa. Yhä useampia merkonomin hommia tekee työtön tradenomi.
Lääketeknikon työllisyystilanteesta en osaa sanoa, mutta työ on sen verran tylsää ja farmasialle on sen verran helppo päästä ja lyhyt koulutus, että hae suoraan sinne. Teknikko saa hyllyttää tuotteita ja rahastaa, mutta ei edes lukea itsehoitolääkepaketin kyljestä annostusohjeita. Sellainen kaikki neuvo täytyy tulla farmaseutilta.
Lääketeknikon työtehtävät vaihtelevat riippuen siitä, missä työskentelee. Enimmäkseen logistisia hommia ja toimistotyötä se on, apteekissa myös kassalla oloa. Palkka on lääketeknikolla tosi huono: apteekissa 1500 + lisät, lääketukussa, -teollisuudessa ja sairaala-apteekissa muutamia satasia parempi. Työllisyys on suht. hyvä niillä paikkakunnilla, missä niitä ei kouluteta mutta vastaavasti opiskelukaupungeissa jo pelkästään harjoittelupaikoista joutuu taistelemaan. Toisaalta pidin työstä, mutta huono palkka kaihersi. Nyt siis opiskelen farmaseutiksi. Ei niilläkään mitenkään loistelias palkkaus ole, mutta ainakin sillä jo elää.
Kannattaa ehkä kehittää ihan yleistäkin toimintakykyä, ei ole kovin vaikea googlata mitä lääketeknikko tekee. Miksi et samalla lukisi farmaseutiksi, jos rahkeet riittävät? Tutkinto on käytännössä sama kuin ammatti.
Merkonomi nyt on aivan bullshittiä, turha tuhlata siihen aikaa. Parhaimmillaankin junnaat jonain toimisto-apulaisena ihan helvetin pitkään.