Kolme vuotta ilman shampoota – tältä näyttää lopputulos
Kommentit (43)
Olen pessyt itseni päästä varpaisiin yksinomaan laimennetulla mäntysuovalla useita vuosia ja kaikki lika lähtee eikä ole sivuvaikutuksia. Samalla aineella tiskaan astiat käsin.
Shampoo pesee hiukset liian "puhtaiksi". Yleensä hiukset parhaimmillaan vasta seuraavana päivänä pesusta kun on hieman rasvoittuneet. Shampoissa ja hoitoaineissa hiusten luonnollinen rasvaisuus korvataan jollain silikoineilla ja muilla kemikaaleilla.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:02"]
Ja sitten kuitenkin värjää hiuksiaan :D
[/quote]
Aivan. Pointti jutussa lienee tyrkkyily ja huomionhakuisuus. Takuulla pesee suortuvansa välillä ihan oikeilla aineilla, mutta valehtelee tuollaista, jotta saa nassunsa julkisuuteen. Huokaus.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:05"]
Mulla on erittäin rasvoittuva tukka, johtuu PCO:n aiheuttamasta hormoniepätasapainosta. Pesen joka päivä hiukset. Aihe kiinnostaa, mutta en usko että hiusteni rasvoittuminen tasoittuisi, koska syyt ovat hormonaalisia. Pesen hiukseni ns. ekoshampoilla.
[/quote]
Mä pesen hiukset 2-6 viikon välein. En siis ole siirtynyt ihan shampoottomaksi. Jos sulla on joskus lomaa tai viikonloppu niin, että voit harventaa pesua niin kannattaa kokeilla. Esim. niin että huuhdot hiukset vain joka toinen päivä ja peset joka toinen. Mulla puhdistaa jo pelkkä sadevesi nykyään.
[/quote]
Tässä toinen, jolla tosi rasvoittuva tukka. Ei ole auttanut pesuvälin harventaminen - mitä harvemmin pesee, sitä paskaisempi tukka, ihan sama kuinka monta viikkoa tai kuukautta odottelee.
Olen aina pessyt tukan shampoolla enintään joka toinen päivä, kun mulle lapsena opetettiin että tukka ei kestä jokapäiväistä shampoopesua. Olen 30 vuotta kulkenut paskaisessa tukassa tämän takia, mutta nyt meinaan siirtyä jokapäiväiseen shampoopesuun. Vihdoinkin saan näyttää ja tuntua puhtaalta. Katotaan mitä tukalle käy...
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:08"]
Joo ja "olin kauhuissani! Entä lapsi!!" Kyllä juu shampoo on vaarallisin myrkky mitä lapsille voi antaa. Onnea sitten murrosiässä, kun on rasvalettisiä pahanhajuisia teinejä joilla hurja talin eritys myös päänahassa. Ja onhan tuo tukka selvästi värjätty. Ehkä hän käyttää hennaa. Hennalla värjäämisen ja syövän yhteen nitonut kohu ei ilmeisesti pelota.
[/quote]
Eikö se koske pelkästään synteettistä hennaa?
[/quote]
Viimeksi kun mulle linkattiin tutkimus, oli tutkimuksessa syötetty hennaa rotille ja todettu että jonkin ajan kuluttua syövät yleistyivät koepopulaatiolla :DDD Tällä perusteella vaadittiin hennan kieltämistä. Haluaisin nähdä kun markettiväriä syötetään rotille, ei varmasti olisi mitään terveysongelmia sen jälkeen.
Artikkelissa ihmettelen hiusten haisemista. En ole shampooton, mutta pesin hiuksia vuosia harvemmin kuin suurin osa naisista, eivätkä kyllä haisseet. Mitähän tuo nainen mahtaa syödä kun saa hiukset löyhkäämään?
Mulla on erittäin rasvoittuva tukka, johtuu PCO:n aiheuttamasta hormoniepätasapainosta. Pesen joka päivä hiukset. Aihe kiinnostaa, mutta en usko että hiusteni rasvoittuminen tasoittuisi, koska syyt ovat hormonaalisia. Pesen hiukseni ns. ekoshampoilla.
[/quote]
Mä pesen hiukset 2-6 viikon välein. En siis ole siirtynyt ihan shampoottomaksi. Jos sulla on joskus lomaa tai viikonloppu niin, että voit harventaa pesua niin kannattaa kokeilla. Esim. niin että huuhdot hiukset vain joka toinen päivä ja peset joka toinen. Mulla puhdistaa jo pelkkä sadevesi nykyään.
[/quote]
Niin ja unohdin vielä tästä. Sä voisit myös pikkuhiljaa vähentää käyttämäsi shampoon määrää. Ehkä laimennatkin sitä jo vedellä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:08"]
Joo ja "olin kauhuissani! Entä lapsi!!" Kyllä juu shampoo on vaarallisin myrkky mitä lapsille voi antaa. Onnea sitten murrosiässä, kun on rasvalettisiä pahanhajuisia teinejä joilla hurja talin eritys myös päänahassa. Ja onhan tuo tukka selvästi värjätty. Ehkä hän käyttää hennaa. Hennalla värjäämisen ja syövän yhteen nitonut kohu ei ilmeisesti pelota.
[/quote]
Eikö se koske pelkästään synteettistä hennaa?
[/quote]
Viimeksi kun mulle linkattiin tutkimus, oli tutkimuksessa syötetty hennaa rotille ja todettu että jonkin ajan kuluttua syövät yleistyivät koepopulaatiolla :DDD Tällä perusteella vaadittiin hennan kieltämistä. Haluaisin nähdä kun markettiväriä syötetään rotille, ei varmasti olisi mitään terveysongelmia sen jälkeen.
Artikkelissa ihmettelen hiusten haisemista. En ole shampooton, mutta pesin hiuksia vuosia harvemmin kuin suurin osa naisista, eivätkä kyllä haisseet. Mitähän tuo nainen mahtaa syödä kun saa hiukset löyhkäämään?
[/quote]
Veikkaan, että jos on suuremmassa kaupungissa niin pakokaasut jo tarttuvat hiuksiin. Tupakka on tietysti yksi ja ruuanlaitosta tulee käryjä ja varsinkin paistorasvan haju tarttuu tosi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:02"]
Ja sitten kuitenkin värjää hiuksiaan :D
[/quote]
Aivan. Pointti jutussa lienee tyrkkyily ja huomionhakuisuus. Takuulla pesee suortuvansa välillä ihan oikeilla aineilla, mutta valehtelee tuollaista, jotta saa nassunsa julkisuuteen. Huokaus.
[/quote]
Miksi pesisi "oikeilla aineilla"? Itse en ole käyttänyt markettishampoita kahteen vuoteen. Käytän pähkinöistä itse keittämääni pesunestettä silloin tällöin, useimmiten menen ihan vesilinjalla.
Julkisuushakuisuudesta voi spekuloida, mutta huvittaa se ajatus että koska MINÄ en pystisi on pakko olla niin että vegaanit syö salaa lihaa, shampoottomat käyttää salaa shampoota, autottomat pummivat kyytiä kavereilta ja varmaan kangaskasseja kauppaan roudaavat repivät välillä salaa muovipusseja kappaleiksi etteivät vain oikeasti suojelisi luontoa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:29"]Olen pessyt itseni päästä varpaisiin yksinomaan laimennetulla mäntysuovalla useita vuosia ja kaikki lika lähtee eikä ole sivuvaikutuksia. Samalla aineella tiskaan astiat käsin.
[/quote]
En tajua tätä miten mäntysuopaa pidetää jotenkin kauhean luonnollisena ja hyvänä aineena. Sitähä käytetään tuholaismyrkkynä tappamaan esim. kirvoja kasveista...ja hyvin tappaakin!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:33"]
Shampoo pesee hiukset liian "puhtaiksi". Yleensä hiukset parhaimmillaan vasta seuraavana päivänä pesusta kun on hieman rasvoittuneet. Shampoissa ja hoitoaineissa hiusten luonnollinen rasvaisuus korvataan jollain silikoineilla ja muilla kemikaaleilla.
[/quote]
Jos pesee hiukset kun ovat jo aika rasvaiset ja likaiset, shampoo pesee lähinnä sen ulkoisen lian pois ja hiukset lian alla saa olla aika rauhassa. Tällöin se shampoo ei myöskään vaahtoa niin paljon.
[/quote]
[/quote]
Tässä toinen, jolla tosi rasvoittuva tukka. Ei ole auttanut pesuvälin harventaminen - mitä harvemmin pesee, sitä paskaisempi tukka, ihan sama kuinka monta viikkoa tai kuukautta odottelee.
Olen aina pessyt tukan shampoolla enintään joka toinen päivä, kun mulle lapsena opetettiin että tukka ei kestä jokapäiväistä shampoopesua. Olen 30 vuotta kulkenut paskaisessa tukassa tämän takia, mutta nyt meinaan siirtyä jokapäiväiseen shampoopesuun. Vihdoinkin saan näyttää ja tuntua puhtaalta. Katotaan mitä tukalle käy...
[/quote]
olen tuo joka pesee 2-6 vkon välein. Olen sitä mieltä, että turha likaisen tukan kanssa on kärvistellä. Jos ei pysy puhtaana niin ei pysy. Kaikilla on erlainen hiuslaatu ja päänahka. Parempi pestä ja olla tyytyväinen.
Pienstä pitäen mun hiukset on pesty kerran viikkoon ja hoitoaineita ei lapsena pahemmin käytetty. Mun hiuslaatu on ehkä myös vähän erilainen, aika karhea.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:29"]Olen pessyt itseni päästä varpaisiin yksinomaan laimennetulla mäntysuovalla useita vuosia ja kaikki lika lähtee eikä ole sivuvaikutuksia. Samalla aineella tiskaan astiat käsin. [/quote] En tajua tätä miten mäntysuopaa pidetää jotenkin kauhean luonnollisena ja hyvänä aineena. Sitähä käytetään tuholaismyrkkynä tappamaan esim. kirvoja kasveista...ja hyvin tappaakin!
[/quote Olen huomannut mäntysuovan jättävän öljyisen kalvon suihkutilaan ja pesualtaaseen.Tämä pitää sitte pestä pois vahvoilla aineilla jolloin ekologisuus. ei toteudu. Ei aina tiedä mihin käyttää soodaa mihin etikkaa.Vaatisi kunnon perehtymisen.
No siis. Vähän ihmettyttää aina nämä ekohippeilijät, jotka eivät koskaan muista kertoa sitä, että on olemassa hellävaraisia luonnonkosmetiikan shampoita. Itse pesen hiukseni ehkä viisi kertaa viikossa, usein hien takia. Pesen käytännössä aina sellaisella shampoolla, joka on ilman sulfaatteja ja muita kemikaaleja. Tukkani on ihan loistavassa kunnossa, eikä mitää ongelmia ole ollut. Ihan turhaan mä koitan tunkea jotain muuta shampoota päähäni, se tukka kun on viimeistään parin päivän päästä jo siinä kunnossa, että en kehtaisi lähteä töihin ainakaan ilman kuivashampoota. Pääsen paljon vähemmällä, kun vaan kiltisti pesen melkein joka ilta tukkani hellävaraisella shampoolla.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:54"]
No siis. Vähän ihmettyttää aina nämä ekohippeilijät, jotka eivät koskaan muista kertoa sitä, että on olemassa hellävaraisia luonnonkosmetiikan shampoita. Itse pesen hiukseni ehkä viisi kertaa viikossa, usein hien takia. Pesen käytännössä aina sellaisella shampoolla, joka on ilman sulfaatteja ja muita kemikaaleja. Tukkani on ihan loistavassa kunnossa, eikä mitää ongelmia ole ollut. Ihan turhaan mä koitan tunkea jotain muuta shampoota päähäni, se tukka kun on viimeistään parin päivän päästä jo siinä kunnossa, että en kehtaisi lähteä töihin ainakaan ilman kuivashampoota. Pääsen paljon vähemmällä, kun vaan kiltisti pesen melkein joka ilta tukkani hellävaraisella shampoolla.
[/quote]
Kyse ei ole siitä etteivät "muista". Mediaa ei vain satu kiinnostamaan sössötys hellävaraisesta luonnonkosmetiikasta. Esiin nousevat huomiotaherättävät jutut, kuten shampoottomuus.
[/quote]
Mä luulisin sen johtuvan siitä, että eivät tarvitse edes sitä hellävaraista ekoshampoota. Ei sitten tule asiaa maininneeksi.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:58"]
Paremmat hiukset minulla on ja markettishampoolla pesen. En todellakaan haluaisi harjata hiuksia jatkuvasti, kerran päivässä riittää. Olisi niin paljon isompia juttuja, jotka pitäisi muuttaa ennen kuin kannattaisi hifistellä shampoon kemikaaleilla. Ei kai nuo hiukset muuten ole värjätyt? Värjäämättömyys on minulle itsestäänselvyys.
[/quote]
Joo kunhan ensin saadaan vapaa maailma, niin hifistellään sitten shamppoilla.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:59"]
[/quote]
Mä luulisin sen johtuvan siitä, että eivät tarvitse edes sitä hellävaraista ekoshampoota. Ei sitten tule asiaa maininneeksi.
[/quote]
No omasta mielestäni on aika propagandaa nämä blogit, joissa leimataan aina kaikki shampoot aivan hirveäksi kemikaalikuormaksi.. Samoin kampaajat aina jaksavat valittaa, että älä pese joka päivä hiuksia. No en pesisikään niiden tuotteilla, oma päänahkani ei todellakaan kestä sulfaatteja tai silikoneja jokapäiväisessä käytössä. Toki kampaajat puhuvat omien tuotteidensa puolesta, samoin mediaa tietysti kiinnostaa nämä "pesen omalla pissalla päänahkani"-jutut.
Urheilen liki joka päivä itseni aivan hikiseksi. En millään usko, että tulisin puhtaaksi pelkällä vedellä.
Joskus kun en vielä urheillut noin paljon, niin kokeilin pidentää hiustenpesuväliä. Pari kuukautta jaksoin koittaa pestä hiuksia pari kertaa viikossa, mutta koko ajan ne olivat rasvaiset enkä enää kestänyt.
Mulla on takana kaksi shampootonta vuotta. Hoitoaineista luovuin kuitenkin jo neljä vuotta sitten. Ja väitän, että minunkin hiukseni ovat paremmassa kunnossa kuin koskaan.
Oma tukkani ei ole koskaan ollut rasvoittuvaa sorttia, joten siinä mielessä muutos oli helppo. Kun käytin shampoota, kärsin jatkuvasti kuivasta ja kutisevasta päänahasta, vaikka kokeilin tusinoittain erilaisia, kalliita tuotteita. Eipä ihme, shampoot luultavasti huuhtoivat pois senkin vähäisen luonnollisen talin, mitä päänahkani eritti. Shampoottomuus paransi myös hilseongelmani. Jo aiemmin olin huomannut, että hiukseni olivat talvellakin ihanan sähköttömät, kun en enää käyttänyt hoito-aineita.
Tukkani on paksu ja ulottuu lähes puoleen selkään. Urheilen suht paljon, joten huuhtaisen tukkani aina kun se on hikinen. Jos en jollakin viikolla urheile, voin olla viikonkin pesemättä. Kun pesen, pesen pelkällä vedellä ja hieron päänahkaa samalla kunnolla. Ehkä 4-5 kertaa vuodessa käytän esim. ruokasoodaa pesussa. Tukkani ei haise yhtään miltään. En käytä myöskään muotoilutuotteita, joten en osaa sanoa, miten shampoottomuus onnistuu, jos tapana on tärvätä tukkaan geelejä ja hiuslakkoja. Mahtavatko ne lähteä pelkällä vedellä?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:18"]
Minun mielestäni etikka on aika synteettinen kemikaali, koska etikkaa tehdään istuttamalla alkoholiin sopiva bakteerikanta.
Vai jättääköhän tuo rouva siideripulloja auki puutarhavajaan ja odottelee luonnollista etikoitumista?
[/quote]
Omenaviinietikkaa saa ainakin luomuna ostettua.
[/quote]
On se silti alkoholikäymisen tuote eli aikamoinen tahallisesti valmistettu kemikaali. Mihin tässä pitäisi raja vetää?