Kolme vuotta ilman shampoota – tältä näyttää lopputulos
Kommentit (43)
Mä pesen kerran kuussa. Siis pelkällä vedellä tietenkin!
Hohhoijjakkaa mitä turhuutta. Onko se jonkun palkinnon arvonen juttu, ootteko parempia ihmisiä kun kestättätte ilman shampoota?
Täältäkin lähti hilseongelma kun vaihdoin shampoot palasaippuaan muutama vuosi sitten. Plussana vielä parempikuntoinen ja paksumpi tukka, joka kasvaisi nyt pidemmäksi kuin koskaan olen sen luullut kasvavan (=ei haperru latvoista).
Mutta jos on tyytyväinen hiuksiinsa ja pesee shampoolla, en näe syytä vaihtaa pesurutiiniaan mihinkään muuhun.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:05"]
Mulla on erittäin rasvoittuva tukka, johtuu PCO:n aiheuttamasta hormoniepätasapainosta. Pesen joka päivä hiukset. Aihe kiinnostaa, mutta en usko että hiusteni rasvoittuminen tasoittuisi, koska syyt ovat hormonaalisia. Pesen hiukseni ns. ekoshampoilla.
[/quote]
Mä pesen hiukset 2-6 viikon välein. En siis ole siirtynyt ihan shampoottomaksi. Jos sulla on joskus lomaa tai viikonloppu niin, että voit harventaa pesua niin kannattaa kokeilla. Esim. niin että huuhdot hiukset vain joka toinen päivä ja peset joka toinen. Mulla puhdistaa jo pelkkä sadevesi nykyään.
[/quote]
Sanoisin, että kun tukka on luonnonkihara, kyllä se jo parin päivän jälkeen näkyy, että on pesun tarpeessa... nimittäin silloin tukka suoristuu. Miltähän mahtaisi näyttää luonnonkihara pehko kahden viikon pesemättömyyden jälkeen. Toki voisi kokeilla joskus, riittäisikö vesipesu.
Ainakin kasvojeni iho on voinut nyt paremmin, kun pesen sitä vähemmän saippualla. Aamulla kun käyn suihkussa, pesen herkän ihon nestesaippualla ja illalla pelkällä vedellä. Iho toki rasvoittuu päivän aikana, muttei ole finnejä eikä kuivu koppuraksi.
Kosmetologi oli tietysti suosittelemassa ties miten monen kymmenen euron hintaisia puteleita, joita on "pakko" käyttää, koska muuten iho voi jotenkin "huonosti". Höpöhöpö, mitä vähemmän aineita siihen tunkee, sitä parempi. Siihenhän se on luotukin.
Millä hän nyt sitten tukkansa "pesee"? Kananmunalla, etikalla... yhdessä vai erikseen? Tehdäänkö niistä joku sotku???
Paremmat hiukset minulla on ja markettishampoolla pesen. En todellakaan haluaisi harjata hiuksia jatkuvasti, kerran päivässä riittää. Olisi niin paljon isompia juttuja, jotka pitäisi muuttaa ennen kuin kannattaisi hifistellä shampoon kemikaaleilla. Ei kai nuo hiukset muuten ole värjätyt? Värjäämättömyys on minulle itsestäänselvyys.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:57"]
Millä hän nyt sitten tukkansa "pesee"? Kananmunalla, etikalla... yhdessä vai erikseen? Tehdäänkö niistä joku sotku???
[/quote]
Veikkaan että pesee kananmunalla ja huuhtoo etikkavedellä, siten nuo yleensä ainakin tekee. Tietty en varma voi olla.
Hieno juttu. Meidän uitetaan tätä nykyjään ties minkalaisissä kemikaaleissa, ihan vaan että saadaan tavara ja raha pyörimään
Hyi helvetti! Mulla tulee kohta oksennus. Aivan sairasta tuollainen naturelleilu. Joku raja!
Mulla on erittäin rasvoittuva tukka, johtuu PCO:n aiheuttamasta hormoniepätasapainosta. Pesen joka päivä hiukset. Aihe kiinnostaa, mutta en usko että hiusteni rasvoittuminen tasoittuisi, koska syyt ovat hormonaalisia. Pesen hiukseni ns. ekoshampoilla.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:03"]Hyi helvetti! Mulla tulee kohta oksennus. Aivan sairasta tuollainen naturelleilu. Joku raja!
[/quote]
Näin on mieluummin öljyjätteitä loreaalilta
Näkee heti, että nuo hiukset on paskaiset. Aivan raskaat kaikesta rasvasta. Hyi vittu. Lakkasi haisemasta, joopa joo, varmaan siinä oma ja läheisten nenä turtuu!
Isotätini pesi hiuksensa pari kertaa vuodessa ja sen upeampia hiuksia en ole kellään nähnyt. Vielä vanhana mummonakin hänellä oli upea , pitkä letti (pakaroihin asti). Hiukset ei ikinä haissut ja oli tosi terveen näköiset.
Voihan tuo värjätä tukkaansa jollain hennalla, mikä kaiketi on luonnonkosmetiikaksi laskettava tuote? Tietty luonnonkosmetiikan raja on hitusen hämärä eikä se nyt mikään fakta ole että kaikki kemikaalit mitä esiintyy luonnossa olisi harmittomia tai terveellisiä.
Joo ja "olin kauhuissani! Entä lapsi!!" Kyllä juu shampoo on vaarallisin myrkky mitä lapsille voi antaa. Onnea sitten murrosiässä, kun on rasvalettisiä pahanhajuisia teinejä joilla hurja talin eritys myös päänahassa. Ja onhan tuo tukka selvästi värjätty. Ehkä hän käyttää hennaa. Hennalla värjäämisen ja syövän yhteen nitonut kohu ei ilmeisesti pelota.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:08"]
Joo ja "olin kauhuissani! Entä lapsi!!" Kyllä juu shampoo on vaarallisin myrkky mitä lapsille voi antaa. Onnea sitten murrosiässä, kun on rasvalettisiä pahanhajuisia teinejä joilla hurja talin eritys myös päänahassa. Ja onhan tuo tukka selvästi värjätty. Ehkä hän käyttää hennaa. Hennalla värjäämisen ja syövän yhteen nitonut kohu ei ilmeisesti pelota.
[/quote]
Eikö se koske pelkästään synteettistä hennaa?
Minun mielestäni etikka on aika synteettinen kemikaali, koska etikkaa tehdään istuttamalla alkoholiin sopiva bakteerikanta.
Vai jättääköhän tuo rouva siideripulloja auki puutarhavajaan ja odottelee luonnollista etikoitumista?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:05"]
[/quote]
Mä pesen hiukset 2-6 viikon välein. En siis ole siirtynyt ihan shampoottomaksi. Jos sulla on joskus lomaa tai viikonloppu niin, että voit harventaa pesua niin kannattaa kokeilla. Esim. niin että huuhdot hiukset vain joka toinen päivä ja peset joka toinen. Mulla puhdistaa jo pelkkä sadevesi nykyään.
[/quote]
Niin ja unohdin vielä tästä. Sä voisit myös pikkuhiljaa vähentää käyttämäsi shampoon määrää. Ehkä laimennatkin sitä jo vedellä.
[/quote]
Kokeilin joskus noin 4-5kk ajan pestä hiukseni 2 kertaa viikossa. Tässä ajassa hiusteni rasvoittuminen ei vähentynyt lainkaan. Rasvoittuminen ei siis johdu siitä että olen liian usein pesemällä saanut päänahkani rasvoittumaan liiallisesti, vaan syyt ovat hormonaalisia. Pesuvälien harventaminen ei tällöin auta lainkaan. Tyydyn nyt käyttämään luonnonkosmetiikan shampoita, jotka sopivatkin hyvin hiuspohjalleni. Moni kampaamosarjan shampoo on aiheuttanut päänahan kutinaa. En myöskään koe joka aamuista hiustenpesua vaivalloisena, vaan se on osa päivän rutiinia. Illalla pesu ei onnistu, koska aamulla hiukset ovat jo yön jäljiltä rasvaiset.
T.8