Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesittekö että henkilöhaastattelut tekee toimittaja?

Vierailija
29.07.2015 |

Eli lehteen kun haastatellaan ihmisiä niin toimittaja ne lauseet keksii juttuun, haastateltava vaan antaa bähän asian suuntaa. Minuakin on haastateltu lehtijuttuun monipuolisesti mutta ikäänkuin minun sanolina oli kuitenkin toimittaja itse muodostanut lauseet. Ei kannata aina ajatella että haastateltava olisi käyttänyt tiettyjä sanavalintoja.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on noin ja joskus toisin. Joskus toimittaja on painanut mun sanani sellaisenaan, kielioppivirheineen kaikkineen. Ei siihen voi luottaa.

Vierailija
2/10 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:12"]Joskus on noin ja joskus toisin. Joskus toimittaja on painanut mun sanani sellaisenaan, kielioppivirheineen kaikkineen. Ei siihen voi luottaa.
[/quote]Ok, mulla ei paljon kokemusta mutta ei ollut kyllä juuri mikään minun sanomaa. Toki asia oli sinnepäin, tuollaisia sanavalintoja en olisi ikinä käyttänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kyllä minulle lähetetään aina haastattelut tarkistettaviksi, jolloin joko minä tai joku avustajistani katsoo sen läpi ja muokkaa tarvittaessa. Lehteen ei mene sellaista sitaattia, jota en hyväksyisi.

Vierailija
4/10 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ootkos Porista?

Vierailija
5/10 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:13"]

Jaa, kyllä minulle lähetetään aina haastattelut tarkistettaviksi, jolloin joko minä tai joku avustajistani katsoo sen läpi ja muokkaa tarvittaessa. Lehteen ei mene sellaista sitaattia, jota en hyväksyisi.

[/quote]

Mainostoimiston lehtiinkö sinua haastatellaan?

Jos olet jotain sanonut, niin se voidaan lehteen laittaa, ja on yksi hailee, hyväksytkö sen vai et.

Vierailija
6/10 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:16"]Ap, ootkos Porista?
[/quote]
Mami itse.

Vierailija
7/10 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:16"]Ap, ootkos Porista?
[/quote]En, miksi?

Vierailija
8/10 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:16"]Ap, ootkos Porista?
[/quote]
Mami itse.
[/quote]Kuka tää mami on?

Vierailija
9/10 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:13"]

[/quote]

Mainostoimiston lehtiinkö sinua haastatellaan?

Jos olet jotain sanonut, niin se voidaan lehteen laittaa, ja on yksi hailee, hyväksytkö sen vai et.
[/quote]
Mä oon toimittaja ja lähetän aina kun mahdollista jutut ensin haastateltavalle hyväksyttäväksi (siis näissä mahdollisesti useammankin sivun henkilökuva haastatteluissa). Eipähän tuu mulle vihaisia puheluita että "mitä vittua en mä tuota tarkoittanut", kun on haastateltavan hyväksyntä julkaista juttu sellaisenaan.

Vierailija
10/10 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelut olen tarkastanut, mutta jotenkin ketuttaa se, ettei "toimituksellisista syistä" otsikoita ja nostoja voida laittaa tarkastettavaksi. Eli kun ne tekee joku muu ihan loppuvaiheessa. Jutun pointti vaan saattaa olla hieman eri, jos kanteen on irroitettu yksittäinen lause (myyvä tietty!) ja toimitussihteeri tai päätoimittaja onkin päättänyt poistaa osan haastattelusta (eli minusta olennaisimmat asiat, työhöni liittyvät) ja keskitytään johonkin ihan vähäpätöiseen. Esimerkiksi kuvailemaan vaatteitani.