lapsi haukkasi palan sienestä, apua!!
Ruskea, n 5cm halkaisija. Kasvaa nurmikolla koivun alla. Apua mikä se on? Myrkytystietokeskus ei voi auttaa kun en tiedä mikä sieni on!
Kommentit (169)
Ei näy seittimäistä. Pieni kohoama löytyy lajista mutta ei tappia
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:09"] Nyt äkkiä lääkäriin tuo voi olla seitikki ja se on myrkyllinen. Oliko lakissa tappi päällä? Tuon sienen myrkky vaikuttaa vasta vuorokauden jälkeen. Pienikin määrä myrkkyä on hyvin haitallista. Näin sanotaan seitikistä netissä. [/quote] Seitikkejä on yli 200 lajia jotka voivat olla hyvinkin erinäköisiä. [/quote] Mutta miksi ei voi pelata varman päälle, kun on lapsesta kyse?
[/quote]
Siksi kun tuo ei ole suippumyrkkyseitikki. Ihan turha lietsoa paniikkia omalla tietämättömyydellään. Rasittaa tuo SEITIKKI!!!!11 -huutelu kun joitain ihmisiä on selkeästi lapsena peloteltu kaikkien sienien olevan myrkyllisiä ja he sitten möyhäävät harhaluulojaan eteenpäin. Opetelkaa tunnistamaa sienet niin nuo hysteeriset pelot hälvenevät.
Voi jessus tätä nykypäivää :D Naurattaa nuo kuvat :D Tässä sieni ylhäältä ja tässä alhaalta, tässä sivuttain ja tässä kuusen latvaan ripustettuna.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 12:59"]
Suippomadonlakki, ei tapa, mutta lapsesta tulee kyllä narkkari
[/quote]
Ei ole lähelläkään suippumadonlakkia.
[/quote]
Jos olisi niin eiköhän hipit olisi jo löytäneet paikalle.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:17"]
Ota nyt vähän lisää kuvia sienen alapinnaltakin, minkäväriset heltat ja onko varressa rengasta. Hyvänen aika. Riittämätön kuva tuo.
[/quote]
Joo, pyydetään kuorossa lisää kuvia :). Oikeastaan ap voisi lavastaa tilanteen uudestaan ja kuvata sen videolle. Naapurin Ville voi esittää ap:n lasta.
Olen soittanut kolme kertaa päivystykseen ja kerran myrkytyskeskukseen. Silti olen yhä jähmettynyt kauhusta ja ihan lukossa.
Voisiko joku oikeasti sienistä ja asiasta tietää nyt sanoa onko syytä huoleen. Olen yhä täydellisessä paniikissa vaikka se ihan vain kävi suussa.
Eikö nuo sienet maistu niin pahalta, että luulisi sylkäisseen ulos? Itse en ainakaan saisi nielaistua, kun kokattunakin on siinä ja siinä.
Suuhun meni mutta eihan niellyt
Sitä mietin, että jos oikeasti onkin syönyt jotain myrkkyseitikkiä, niin luuletteko että joku arvauskeskus tekee yhtään mitään??? Ei ainakaan meidän kyseinen laitos. Joku hoitsu sieltä toteaa että ei tarvetta, seuraile.
Lääkäriä ei edes näe, ja jos näkeekin, niin se on joku valmistuva, joka ei sieniä ole kuuna kullan valkeana nähnytkään kuin varpaanväleissä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:31"]Sitä mietin, että jos oikeasti onkin syönyt jotain myrkkyseitikkiä, niin luuletteko että joku arvauskeskus tekee yhtään mitään??? Ei ainakaan meidän kyseinen laitos. Joku hoitsu sieltä toteaa että ei tarvetta, seuraile.
Lääkäriä ei edes näe, ja jos näkeekin, niin se on joku valmistuva, joka ei sieniä ole kuuna kullan valkeana nähnytkään kuin varpaanväleissä.
[/quote]
Määräävät vielä buranaa, jos joku luu on katkennut :DD
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:17"]
Ota nyt vähän lisää kuvia sienen alapinnaltakin, minkäväriset heltat ja onko varressa rengasta. Hyvänen aika. Riittämätön kuva tuo.
[/quote]
Joo, pyydetään kuorossa lisää kuvia :). Oikeastaan ap voisi lavastaa tilanteen uudestaan ja kuvata sen videolle. Naapurin Ville voi esittää ap:n lasta.
[/quote]
Hyvät kuvat ja tuntomerkit nyt vain sattuvat olemaan aika tärkeitä sienen tunnistamisen kannalta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:29"]Olen soittanut kolme kertaa päivystykseen ja kerran myrkytyskeskukseen. Silti olen yhä jähmettynyt kauhusta ja ihan lukossa.
Voisiko joku oikeasti sienistä ja asiasta tietää nyt sanoa onko syytä huoleen. Olen yhä täydellisessä paniikissa vaikka se ihan vain kävi suussa.
[/quote]
Nyt rauhotu hyvä ihminen. Loeta hätäily jos et muuten, niin mietipä hetki miten hädänkokemuksesi vaikuttaa lapseen. Eikö sinun pitäisi olla hälle se turvallunen aikuinen, eikä se joka sellaisen seurakseen tarvitsisi?
Nyt pitää vaan rauhoittua. Kamala kokemus. Kaikkea pahaa voi sattua vaik oli vieressä!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 13:29"]Olen soittanut kolme kertaa päivystykseen ja kerran myrkytyskeskukseen. Silti olen yhä jähmettynyt kauhusta ja ihan lukossa.
[/quote]
Sulle on nyt jo muutaman kerran sanottu, että anna lääkehiiltä. Onko lukutaidoissa vai päässä vikaa?
Ettet vaan ois ite napannu palasta. Jos on trippi paukahtanu päälle, niin ovat psiloja ja reisu kestää n. 3 h.
Tsoukki, mutta oikeesti sama ohje pätee em. tapaukseen kuin tähänkin: ÄLÄ HÄTÄILE!
Sanoivat ettei ole aihetta antaa lääkehiiltä. Vain mahdollisissa myrkytyksissä.
Lapsen elimistö ei tarvitse paljoakaan.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:12"]NURMIKIRJOHELTTA!!
[/quote]
Elä nyt pilaa tätä keskustelua huutelemalla oikeita vastauksia, tiedä mikskä tämä kehkeytyy tästä. Kohta se on varmaan kärpässieni ja kohta päästään haukkumaan mammaa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:45"]Ap tässä vielä. Onko risakas vaarallinen?
[/quote]
Www.google.fi
Ei rengasta näytä olevan. Soiton jo terveyskeskukseen ja sanoivat että mitättömän pieni määrä eikä aiheuta toimenpiteitä. Tarkkailen lasta kuitenkin taukoamatta. Eri asia jos olisi ottanut kunnon puraisun. Olkaa tekin tarkkana näiden kanssa. Seisoin itse vieressä kun tämä tapahtui.