Naapuri syyttää salakuuntelusta
Olen nyt peloissani. Naapurin mies tuli ovelle tänään ja sanoi vihaisena: "ota heti nuo itkuhälyttimet pois käytöstä. Tuollainen salakuuntelu on laitonta ja olen jo tehnyt kantelun sinusta. Noilla itkuhälyttimillä pääset vaikka mihin verkkoon laittomasti". Meillä siis vauva nukkuu rivarin terassilla päiväunet. Nyt sit mietin, että mitä nyt? Ja mihin verkkoon? Vauvojen uni-verkkoon.. Voi hyvänen aika.. Ei kai itkuhälytin voi olla laiton?
Kommentit (7)
Älä välitä vaan jatka normaalisti kuten tähänkin asti.
"pääset vaikka mihin verkkoon laittomasti" samalla perusteella voisit kieltää häneltä puhelimen ja tietokoneen käytön
Soita poliisit ja kerro että naapurillasi on alkoholipsykoosi.
Rikoslaki 24. luku 5 §
Salakuuntelu
Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee tai tallentaa
1) keskustelua, puhetta tai yksityiselämästä aiheutuvaa muuta ääntä, jota ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa ja joka tapahtuu tai syntyy kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka
2) muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa salaa puhetta, jota ei ole tarkoitettu hänen eikä muunkaan ulkopuolisen tietoon, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole syytä olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan,
on tuomittava salakuuntelusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
Eli salakuuntelu voisi olla kyseessä, jos piilottaisit sen itkuhälyttimen naapurisi asuntoon. Omalla pihallasi saat lähtökohtaisesti kuunnella ihan niin paljon kuin sielu sietää.
Periaatteessa voidaan ehkä ajatella, että jos olisit asettanut omalle pihallesi itkuhälyttimen sillä nimenomaisella tarkoituksella, että kuuntelet naapurin omalla pihallaan käymiä keskusteluja, joiden ääni kantautuu sinun pihallesi, niin tätä ehkä voisi pitää oikeudenvastaisena, mutta käytännössä tuollaista tuskin ikinä tapahtuu, saati päätyy tuomioistuimeen asti.
Sekavat puheet laittomasta pääsystä verkkoihin kuuluvat varmaankin enemmän psykiatrian kuin juridiikan osaamisalaan.
Itse kuvittelin juurikin psykoosissa että meitä vakoillaan myös itkuhälyttimen kautta. Psykoosi sillä on ja hoitoa tarvitsee.
Lisäys vielä. En ole mitenkään naapuria kiusannut tms..