Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Finnairin kone Kyproksella - Iltapäivälehdet sensuroivat keskusteluja?

Vierailija
28.07.2015 |

Mielenkiintoinen juttu! Jokainen lehti uutisoi siitä, että Finnairin lento Kyprokselta on tuntikausia myöhässä koska laskuportaat ovat kolhineet konetta.

Sen sijaan yhdessäkään lehdessä ei ole mainittu, että EU-pykälien perusteella joka ikinen matkustaja on oikeutetty 400 euron suuruiseen myöhästymiskorvaukseen Finnairilta.

Ja mikä vielä mielenkiintoisempaa: Yksikään lehti ei julkaise kommentteja, joissa kerrotaan tästä korvauksesta! Minä ja muutama kaverini olemme yrittäneet lähettää kymmeniä kommentteja aiheesta useamman lehden uutiskommentteihin, mutta ainuttakaan niistä ei ole julkaistu!

Onko oikeasti niin, että suomalaislehdet suojelevat Finnairia ja yrittävät pimittää suomalaisilta matkustajilta tiedon siitä, että he ovat tällaisiin korvauksiin oikeutettuja?

Tulee pikkaisen vainoharhainen olo kun ihan asialliset kommentit eivät mene läpi!

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:43"]

Vakiokorvaukset koskevat kaikkia EU-maiden lentoyhtiöitä sekä kaikkia EU:hun saapuvia ja EU:sta lähteviä lentoja. Sen sijaan EU:n ulkopuolella lennetyistä ei-EU-alueen yhtiöiden lennoista näitä korvauksia ei automaattisesti saa. Ja korvauksia tietysti saa vain jos osaa niitä hakea.

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Matkustaminen-ja-matkan-jarjestaminen/matkustaminen-ja-liikenne/lentomatkustajan-oikeudet/lennon-viivastyminen/

t. ap, joka luonnollisestikin on selvillä oikeuksiaan ja hakee korvauksia silloin kun on niihin oikeutettu - tottakai

[/quote]

Hiukan tympeän kuvan annat itsestäsi, jos tässä keississä jaksat vaahdota korvauksista.

Varmasti on huolehdittu ruokailuista ja jatkokuljetuksista, ihan hetkessä sitä toista konetta tuonne ie taiota.

Mutta sä olet näitä minäminä-asiakkaita, se tuli selväksi  ; )

Vierailija
42/52 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:12"]Mielenkiintoinen juttu! Jokainen lehti uutisoi siitä, että Finnairin lento Kyprokselta on tuntikausia myöhässä koska laskuportaat ovat kolhineet konetta.

Sen sijaan yhdessäkään lehdessä ei ole mainittu, että EU-pykälien perusteella joka ikinen matkustaja on oikeutetty 400 euron suuruiseen myöhästymiskorvaukseen Finnairilta.

Ja mikä vielä mielenkiintoisempaa: Yksikään lehti ei julkaise kommentteja, joissa kerrotaan tästä korvauksesta! Minä ja muutama kaverini olemme yrittäneet lähettää kymmeniä kommentteja aiheesta useamman lehden uutiskommentteihin, mutta ainuttakaan niistä ei ole julkaistu!

Onko oikeasti niin, että suomalaislehdet suojelevat Finnairia ja yrittävät pimittää suomalaisilta matkustajilta tiedon siitä, että he ovat tällaisiin korvauksiin oikeutettuja?

Tulee pikkaisen vainoharhainen olo kun ihan asialliset kommentit eivät mene läpi!
[/quote]Valtamedia valehtelee ja hyysää, MV-lehti on ainoa joka uskaltaa kertoa totuuden

Vierailija
44/52 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saatiin vuosi sitten 3000€ (5 x 600€) kun lento oli vuorokauden myöhässä.

Vierailija
45/52 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:58"]

Vakiokorvaukset koskevat kaikkia EU-maiden lentoyhtiöitä sekä kaikkia EU:hun saapuvia ja EU:sta lähteviä lentoja. Sen sijaan EU:n ulkopuolella lennetyistä ei-EU-alueen yhtiöiden lennoista näitä korvauksia ei automaattisesti saa. Ja korvauksia tietysti saa vain jos osaa niitä hakea.

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Matkustaminen-ja-matkan-jarjestaminen/matkustaminen-ja-liikenne/lentomatkustajan-oikeudet/lennon-viivastyminen/

t. ap, joka luonnollisestikin on selvillä oikeuksiaan ja hakee korvauksia silloin kun on niihin oikeutettu - tottakai

[/quote]

Hiukan tympeän kuvan annat itsestäsi, jos tässä keississä jaksat vaahdota korvauksista.

Varmasti on huolehdittu ruokailuista ja jatkokuljetuksista, ihan hetkessä sitä toista konetta tuonne ie taiota.

[/quote]

Eikös tuo kuulosta pikemminkin sinä-sinä-ihmiseltä kun jakaa täällä muille vinkkejä korvauksen perimisestä? Minä-minä-asiakashan olisi varmistamassa, että hän saa niitä itse eikä muista niin väliä.

Minä ainakin olen vinkistä kiitollinen, jotta osaan korvauksia anoa jos joskus on lento myöhässä. Ei olisi tullut itselle mieleenkään että tällaiset rutiinikorvaukset on olemassa.

Vierailija
46/52 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:58"]

[/quote]

[/quote]

Eikös tuo kuulosta pikemminkin sinä-sinä-ihmiseltä kun jakaa täällä muille vinkkejä korvauksen perimisestä? Minä-minä-asiakashan olisi varmistamassa, että hän saa niitä itse eikä muista niin väliä.

Minä ainakin olen vinkistä kiitollinen, jotta osaan korvauksia anoa jos joskus on lento myöhässä. Ei olisi tullut itselle mieleenkään että tällaiset rutiinikorvaukset on olemassa.
[/quote]eikös ne lue jokaisen lentoyhtiön sivuilla?

Vierailija
47/52 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juu, hae vaan korvauksia, ja valita seuraavaksi lentojen hinnasta  ;)

Tämänpäiväinen keissi ei ole ihan jokapäiväinen tapahtuma, varsinkaan kun lentoyhtiö ei ollut millään tapaa syyllinen.

Vierailija
48/52 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap, kun kerroit tämän. kerran ovat jääneet korvaukset meiltäkin hakematta, mutta toista kertaa ei jää :-)

Vierailija
49/52 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:44"]Matkan pituus Viivästys määränpäässä Korvaus Lennon pituus enintään 1500 km yli 3 h 250 € EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), 1500–3500 km yli 3 h 400 € Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km 3–4 h 300 € Lento EU:n ulkopuolelta
(lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km yli 4 h 600 € Matkan pituus Arvioitu viivästys määränpäässä Huolenpito A B C D alle 1500 km yli 2 h ✔ ✔     1500–3500 km yli 3 h ✔ ✔     yli 3500 km yli 4 h ja EU:n ulkopuolinen lento ✔ ✔     Kaikki lennot yli  5 h ✔ ✔ ✔ ✔ Aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan. Ilmaiseksi kaksi puhelua, faksia tai sähköpostiviestiä. Hotellimajoitus sekä kuljetus lentoaseman ja hotellin välillä, kun yöpyminen on välttämätöntä Kuluttaja voi valita, haluaako peruuttaa lennon kokonaan ja saada lipun hinnan takaisin vai toteuttaa matkan. Lennon peruuttaneelle matkustajalle lentoyhtiön on maksettava lentolipun hinta 7 päivän kuluessa. Lentoyhtiön on palautettava lipun hinta kultakin matkan osalta sekä jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää matkasuunnitelman kannalta hyötyä. Matkustajalla  on oikeus saada myös ilmainen paluulento lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan.

Vakiokorvaus

EU-tuomioistuin on luonut ennakkoratkaisullaan (päätökset C-402/2007 ja C-432/2007) matkustajille oikeuden samanlaiseen vakiokorvaukseen kuin lennon peruuntuessa, jos hän saapuu määräpaikkaansa vähintään 3 tuntia aikataulun mukaista saapumisajankohtaa myöhemmin, paitsi jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu.

Mahdollinen korvaussumma määräytyy lennon pituuden ja uudelleenreitityksestä johtuvan viivästyksen mukaan. Lentoyhtiö voi palauttaa lipun hinnan ja maksaa korvauksen käteisenä, pankkisiirtona, sekillä tai matkustajan allekirjoittamalla suostumuksella matkakuponkeina tai muina palveluina.

Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriski, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen.

Teknistä vikaa ei EY-tuomioistuimen ratkaisun C-549/07 nojalla ole pidettävä ylivoimaisena esteenä ellei vika johdu tapahtumista, jotka eivät liity lentoyhtiön tavanomaiseen toiminnan harjoittamiseen ja jotka eivät olleet sen tosiasiallisesti hallittavissa. Lentoyhtiöllä on näyttövelvollisuus siitä, että viivästys johtui poikkeuksellisista olosuhteista ja että niitä ei olisi voitu välttää tilanteeseen soveltuvilla toimenpiteillä.

[/quote]

Meille osui tommoinen, joka ei ollut lentoyhtiön hallittavissa, mutta hyvittivät parhaansa mukaan.

Eli, joitain vuosia sitten (2007 jälkeen kuitenkin), Finnairin Helsingistä Roomaan lähteneeseen koneeseen osui iso lintu lennon alkuvaiheessa. Osumakohta siiven etuosassa. Kone kykeni lentämään kyllä, ja laskeutumaan, mutta lentoemolta kuulin että nousu olisi ollut liian vaarallinen. Ongelma ei siis ollut Finnairin syy, vaan ihan Force Majouren piiriin kuuluva (miten 800km/h kulkeva väistää lintua?). Odotusaika kentällä Rooman päässä venyi 8h, saimme ateriakupongit + koneessa ilmaiset juomat (ruoka oli koneessa vielä tuolloin reittilennoilla ilmainen).

Pääosa odotuksesta johtui siitä, että koska kone oli käyttökelvoton sillä hetkellä, piti Finnairin hommata tilalle toinen, jolla tuotaisiin koneen korjaaja + osat paikalle. Eka vapautuva kone oli Pariisista tullut, ja se oli Roomassa vasta 7 aikaan illalla (alkuperäinen lähtöaika 11 aamupäivällä). Kone vain oli liian pieni, ja vain osa mahtui mukaan, lopuille tuli iltakone, joka vaihdettiin tavallista suurempaan että ylimääräiset mahtuu mukaan. Nämä myöhmmälle lennolle jääneet saivat toiset ateriakupongit (koneen lähtöaika vähän ennen puoltayötä).

Koneessa meille kyllä kerrottiin, että voi hakea korvauksia jos joutuu jäämään Helsingin päässä yöksi tai/koska myöhästyi jatkoyhteydestä. Eli hotelliyön jälkeen vaan paperit Finskille, niin maksoivat. Meidän piti alunperin lähteä Tikkurilasta iltajunalla, mutta oltiin sitten yö keskustassa (Hki), ja siitä yöstä maksoivat kyllä täyden hinnan takaisin.

Mitään näistä Finskin ei olisi täytynyt tehdä, mutta tekivät silti.

Kyproksen tapauksessa en ole varma, onko kyse Finnairin vastuulla olevasta asiasta. Eikö syypää ole se taho, joka kolhi koneen? Eikö SE taho ole se, jonka pitäisi maksaa korvauksia? Eikö autokolareissakin se syyllinen joudu maksamaan eikä syytön?

Vierailija
50/52 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:12"]

[/quote]

Jos suomalaislehdet suojelisivat Finnairia ei tätä täysin turhanpäiväistä "uutista" olisi edes julkaistu.

Ainakin Iltasanomien komenttien "sensurointi" tunuu olevan ihan mielivaltaista ja epämääräistä ilman mitään järkeä!

Vierailija
51/52 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:17"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:58"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:43"] Vakiokorvaukset koskevat kaikkia EU-maiden lentoyhtiöitä sekä kaikkia EU:hun saapuvia ja EU:sta lähteviä lentoja. Sen sijaan EU:n ulkopuolella lennetyistä ei-EU-alueen yhtiöiden lennoista näitä korvauksia ei automaattisesti saa. Ja korvauksia tietysti saa vain jos osaa niitä hakea.   http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Matkustaminen-ja-matkan-jarjestaminen/matkustaminen-ja-liikenne/lentomatkustajan-oikeudet/lennon-viivastyminen/   t. ap, joka luonnollisestikin on selvillä oikeuksiaan ja hakee korvauksia silloin kun on niihin oikeutettu - tottakai   [/quote]   Hiukan tympeän kuvan annat itsestäsi, jos tässä keississä jaksat vaahdota korvauksista. Varmasti on huolehdittu ruokailuista ja jatkokuljetuksista, ihan hetkessä sitä toista konetta tuonne ie taiota. Mutta sä olet näitä minäminä-asiakkaita, se tuli selväksi  ; )   [/quote]   Eikös tuo kuulosta pikemminkin sinä-sinä-ihmiseltä kun jakaa täällä muille vinkkejä korvauksen perimisestä? Minä-minä-asiakashan olisi varmistamassa, että hän saa niitä itse eikä muista niin väliä.   Minä ainakin olen vinkistä kiitollinen, jotta osaan korvauksia anoa jos joskus on lento myöhässä. Ei olisi tullut itselle mieleenkään että tällaiset rutiinikorvaukset on olemassa. [/quote]   Juu, hae vaan korvauksia, ja valita seuraavaksi lentojen hinnasta  ;) Tämänpäiväinen keissi ei ole ihan jokapäiväinen tapahtuma, varsinkaan kun lentoyhtiö ei ollut millään tapaa syyllinen. [/quote] Voi lol. Mieti nyt vähän kuinka monta lentoa Finnairilla on vaikka vuoden aikana, kuinka monta asiakasta on lentänyt ja millä hinnalla. Sitten mietit kuinka monta näistä kymmenistä tuhansista lennoista on yli 3 h myöhässä. Sitten vielä mietit kuinka monta asiakasta tietää oikeudestaan korvauksiin. Sitten vielä mietit kuinka moni jaksaa valittaa ja vaatia korvausta. Sitten vielä täytyy muistaa, että Finnairin ensimmäinen vastaushan on tietysti jyrkkä EI, väitetään, että kyseessä oli Force Majeure tai jotain. Sitten mietit, että kuinka moni jaksaa alkaa vääntää ja taistella. Eli joo, kyllä ap:n ja kaltaisten minä minä minä-asenne nostaa hintoja ehkä yhden sentin. Ihan sama kuin jos jättäisit vaikka lapsilisät nostamatta, kun pelkäisit, että se vaikuttaa elintasoosi loppupeleissä negatiivisesti. Mutta joo, suomalainenhan ei voi vaatia, vaan on kiitollinen siitä, että lentoyhtiö korjasi vian, jotta asiakas ei sentään kuollut. <3 Tämähän ei tietenkään ole itsestäänselvyys tässä taloudellisessa tilanteessa. Olkaa kiitollisia saatana!

[/quote]

Ainahan sä voit lähetellä korvausvaatimuksia vaikka mistä, mutta tässä tapauksessa et niitä tule saamaan.

Tuskin muuten edes olit ko. lennolla? ; )

Vierailija
52/52 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:17"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:58"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:43"] Vakiokorvaukset koskevat kaikkia EU-maiden lentoyhtiöitä sekä kaikkia EU:hun saapuvia ja EU:sta lähteviä lentoja. Sen sijaan EU:n ulkopuolella lennetyistä ei-EU-alueen yhtiöiden lennoista näitä korvauksia ei automaattisesti saa. Ja korvauksia tietysti saa vain jos osaa niitä hakea.   http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Matkustaminen-ja-matkan-jarjestaminen/matkustaminen-ja-liikenne/lentomatkustajan-oikeudet/lennon-viivastyminen/   t. ap, joka luonnollisestikin on selvillä oikeuksiaan ja hakee korvauksia silloin kun on niihin oikeutettu - tottakai   [/quote]   Hiukan tympeän kuvan annat itsestäsi, jos tässä keississä jaksat vaahdota korvauksista. Varmasti on huolehdittu ruokailuista ja jatkokuljetuksista, ihan hetkessä sitä toista konetta tuonne ie taiota. Mutta sä olet näitä minäminä-asiakkaita, se tuli selväksi  ; )   [/quote]   Eikös tuo kuulosta pikemminkin sinä-sinä-ihmiseltä kun jakaa täällä muille vinkkejä korvauksen perimisestä? Minä-minä-asiakashan olisi varmistamassa, että hän saa niitä itse eikä muista niin väliä.   Minä ainakin olen vinkistä kiitollinen, jotta osaan korvauksia anoa jos joskus on lento myöhässä. Ei olisi tullut itselle mieleenkään että tällaiset rutiinikorvaukset on olemassa. [/quote]   Juu, hae vaan korvauksia, ja valita seuraavaksi lentojen hinnasta  ;) Tämänpäiväinen keissi ei ole ihan jokapäiväinen tapahtuma, varsinkaan kun lentoyhtiö ei ollut millään tapaa syyllinen. [/quote] Voi lol. Mieti nyt vähän kuinka monta lentoa Finnairilla on vaikka vuoden aikana, kuinka monta asiakasta on lentänyt ja millä hinnalla. Sitten mietit kuinka monta näistä kymmenistä tuhansista lennoista on yli 3 h myöhässä. Sitten vielä mietit kuinka monta asiakasta tietää oikeudestaan korvauksiin. Sitten vielä mietit kuinka moni jaksaa valittaa ja vaatia korvausta. Sitten vielä täytyy muistaa, että Finnairin ensimmäinen vastaushan on tietysti jyrkkä EI, väitetään, että kyseessä oli Force Majeure tai jotain. Sitten mietit, että kuinka moni jaksaa alkaa vääntää ja taistella. Eli joo, kyllä ap:n ja kaltaisten minä minä minä-asenne nostaa hintoja ehkä yhden sentin. Ihan sama kuin jos jättäisit vaikka lapsilisät nostamatta, kun pelkäisit, että se vaikuttaa elintasoosi loppupeleissä negatiivisesti. Mutta joo, suomalainenhan ei voi vaatia, vaan on kiitollinen siitä, että lentoyhtiö korjasi vian, jotta asiakas ei sentään kuollut. <3 Tämähän ei tietenkään ole itsestäänselvyys tässä taloudellisessa tilanteessa. Olkaa kiitollisia saatana!

[/quote]

Ainahan sä voit lähetellä korvausvaatimuksia vaikka mistä, mutta tässä tapauksessa et niitä tule saamaan.

Tuskin muuten edes olit ko. lennolla? ; )
[/quote]

En ollut tuolla lennolla, enkä nyt ottanutkaan kantaa varsinaisesti tuohon kyseiseen lentoon ja viivästymiseen. Otin kantaa lähinnä tuohon naurettavuuteen, että hinnat nousisivat merkittävästi, jos asiakkaat vaatisivat heille oikeutettuja korvauksiansa, ja että se muka olisi vielä kaiken päälle itsekästä.