kuka on karppaja?
Morjens!Minä olen karpannut 1 1/2 vuotta ja kiloja on kauniista lähtenyt 10 ja kiinteytynyt olen itsestään!Olo on hyvä ja virkeä mutta vielä on 5-10 kg pudotettavana!Ketkä olette kiinnostunut karppaamisesta niin karpataanko yhdessä?=)olisi kiva jos olisi tukea ja uusia reseptejä ja vinkkejä=)
Kommentit (8)
Motivaationa pelkästään jaksaminen, vatsan toiminta, hyvä iho yms. Täällä vauvalehden sivuilla näyttää olevan vaan pääasiassa paikkarilaisia, harmi. Karppaajat katoavat tänne:
http://karppaus.info/forum/
Itse jaksan edelleen ihmetellä sitä virtaa miten nykyään jaksan. Esim. viime yönä jouduin heräämään lasten vuoksi ainakin 4 kertaa, yöunet 23-06 ja SILTI virtaa täynnä! Mulla siis 3 alle 4 vuotiasta. Siivoustakin tässä tehnyt.. huhhuh.. :)
Päiväunia en ole tarvinnut karppauksen jälkeen kuin hyvin satunnaisesti. On tää mahtavaa!
Kuten Geeralla, mullakin on mielessä vaan terveellinen ruokavalio oman jaksamisen ja ihon takia, plus että meillä on erittäin vilkas 2-v taapero, jolle yritän kans tarjota hitaita hiilareita. Keksin koko karppausjutun vasta männäviikolla, joten oon kyllä melkeinpä ummikko valitettavasti, mutta olisin tosi kiinnostunu resepteistä ja muistakin vinkeistä. Laitoin alotuksen tuonne ruokapuolelle ja siellä vastasi Vekara_2 (muistaakseni) ja antoi jotain vinkkejä alkuun. Voitte käydä siellä kurkkaan jos kiinnostaa. Tuolla Geeran mainitsemalla sivustolla kävin vähän vakoilemassa ja yritin sieltä napata kans jotain vinkkejä. Meillä on nyt viikon verran syöty ahkeraan matalahiilihydraattista ruokaa, eli enpä voi vielä vaikutuksista puhua mitään, mutta on ollu tosi kiva kokata jotain uutta ja ite tykkään kyllä hirveesti syödä esim. höyrytettyjä vihanneksia. Taapero on valitettavasti poistunut ruokapöydästä koskematta ruokaansa, mutta kyllä se sillekki hyvää tekee totutella vähän vaihtelevampaan ruokavalioon. Kaks oikeen onnistunutta ruokareseptiä voin tähän kirjottaa, nappasin ne tuolta karppaussivustolta:
Uunipaistia
n. 400g naudan ulkopaistia
voita
1 sipuli
1valkosipulinkynsi
vajaa ½ koskenlaskijaa ja saman verran fetaa
1dl kermaa
pippuria
suolaa
paprikamaustetta
sinappia
tomaattipyrettä
Leikkaa paisti ohuiksi pihveiksi mausta pippurilla, suolalla ja paprikalla ruskista voissa. Siirrä uunivuokaan. Kuullottele silputtu sipuli ja kaada lihojen päälle. Huuhtele pannu n 1dl vettä ja kaada päälle. Siivuta vielä juustot ja heitä sekaan kerma, sinappi ja tomaattipyre. Laita uuniin 175 asteeseen pariksi tunniksi. Voi tehdä ilman fetaa ja sinappia.
Toisen puolikkaan koskenlaskijapaketista voi sekoittaa esim. paistetun jauhelihan ja pakastevihannesten sekaan. Suolaa ja mausteita maun mukaan. Tähän olen pistänyt vielä kermaa, ruohosipulia ja persiljaa lisäksi.
Keitän näihin lisäksi pojille tummaa riisiä tai tummaa makaronia tai höyrytän porkkanaa, kukkakaalia ja parsakaalia.
Ollaan tehty myös melkeinpä mitä tahansa (makkaraa, pinaattilättyjä jne.) uunissa niin että kun se esim. makkara on valmistunut, heitän päälle höyrytetyt vihannekset, kermaa, pippuria, yrttisuolaa ja juustoraastetta. Annan vielä ruskistua päältä uunissa ja hyvää tulee.
Meillä tosiaan yritetään enimmäkseen vaan vältellä liiallista nopeiden hiilareiden syöntiä, eli resepteissä on mukana paljon tosikarppaajan kauhujakin. Minkälaisia safkoja teillä tehdään? Ja mitä tarkottaa paikkarilainen?
Vilja
Vai miten sen nyt kirjoittaisi.. eiköhän kaikki ymmärrä kuitenkin. Karkeasti sanottuna paikkarilaiset ja karppaavat suhtautuvat eri lailla proteiinin ja varsinkin rasvan käytöön.
Laitanpa tähän reseptilinkit kiinnostuneille:
http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=2&sid=fef6709372c82ef083f8fe…
ja sitten tämän perus ateriamatriisin, josta on hyvä lähteä liikkeelle.
http://karppaus.info/ruoto/numerot/05/02/index.php?sivu=ateriamatriisi
Mä olen karpannut tammikuusta lähtien, jolloin odotin nelosta rv27. Nyt vauveli on jo kohta 6kk ja karppaus jatkuu yhä, tottakai! Paino on pudonnut synnytyksen jälkeen n. 13 kg ja tavoite on saavutettu.
Yövalvomiset, päivärumban neljän oman (vanhin ekaluokkalainen) ja parin hoitolapsen kanssa jaksaa tällä ruokavaliolla ja raskaustauolta heränneen juoksuharrastuksen voimin. Koko perhe ollaan nyt vähintään hyväkarppajia, mä en ole koskaan laskenut hiilareita, mutta mitään hiilarimössöjä ei tee edes mieli.
Tuolla karppi-sivuilla käyn katselemassa juttuja ajoittain, joten sinne vaan kaikki asiasta kiinnostuneet!
Ei vaan tuu käytettyä sitä kun siellä harvoin saa vastauksia tai keskusteltavaa...Mutta nytmulle kaikki alkaa jo olla selkeetä ja taas on alkanu keventyä=) se johtukin liikkunnasta...nyt pistin lenkkeilyä enemmän kehiin ja johan on ollu hyvä olo tietysti karppaus tukenani=) mutta nyt täytyy lähteä poitsun perään ....
Aluksi kokeiltiin miehen kanssa Zoneilua ja sitten miehen luettua enemmän asioista ja karppaukseen tutustuttua siirryimme siihen. On kyllä ollut sellaista sinnepäin karppausta välillä ja välillä vähän enemmän. Joskus tulee herkuteltua ja kiireessä on tullut mussutettua leipää liikaa, varsinkin raskausaikana. Vauvan synnyttyä jäi mehun juonti päälle, kun yritti juoda tarpeeksi. Reilu kuukausi sitten sain taas paremmin otettua itseä niskasta kiinni ja vähän aiemmin vaihdettiin taas mehutkin vichyyn.
Kaikenkaikkiaan ollaan oltu karppausfaneja jo pitkän aikaa. Peruna, riisi ja pasta ei ole kuulunut meidän ruokavalioon juurikaan ainakaan 5 vuoteen. Sokerinhimo on se, jota pitää aina taltutella =). Monestikkin se on kuitenkin se mieli, joka haluaa, ei se suu... Absoluuttisia ei nytkään olla ja viikonloppuna herkutellaan aina jollain lailla (esim. jäätelöllä tai tummalla suklaalla). Viikollakin kohtuullisesti, esim. marjarahkaa " makeannälkään" . Ruoka tehdään kotona aina lihasta/kalasta ja kasviksista ja liikkeellä/kylässä ollessakin pyritään valitsemaan vähä/hyvähiilihydraattisia vaihtoehtoja.
Tällainen ei niin tiukka karppaus on todellakin helppoa (ja nautinnollista! ;)) ja itse olen saanut kiloja jo muutaman pois sen jälkeen kun paino jäi jumittamaan pitkäksi aikaa, kun ei tullut ollenkaan seurattua hiilareiden (suurta!) määrää. On tietenkin hirveän yksilöllistä kuinka tiukka rajoittaminen on tarpeen omalle hyvinvoinnille. Itsellä saisi lähteä vielä muutama kilo pois ja sitten ylläpidolle. Saa nähdä miten tilanne säilyy itsellä sitten tulevaisuudessa imetyksen loppuessa.
Mutta aloitteleville suosittelen vielä " Laihdu ilman nälkää" -kirjaa ja em. karppaussivuja aloituksen tueksi =).
- Salsatar (-3,7 kg sitten elokuun puolenvälin) sekä karppi-jälkeläinen kohta 6kk (ensiviikolla aloitellaan siis kasviksilla maidon ohella =))
Karpannut olen jo reilu 2 vuotta - en niinkään painoa pudottaakseni (joskin max. 5 kg karisi pulleimmasta tilastani) vaan yleisestä kiinnostuneisuudestani terveellisiin elämäntapoihin. Karppaamisesta olen tykännyt sen takia, että sen keinoin olen paremmin saavuttanut tasapainon syömisissäni...jopa mielialassani (joskin raskaus ja synnytys sitä taas heilautteli =/ ). Raskausaikanikin karppasin tottuneeseen tapaani, ja ongelmitta. Nyt 3,5 kk synnytyksen jälkeen, täysimettäessäni on painoa -1 kg raskautta edeltäneeseen tilaani =)
Kokkailussa käytän " puhtaita raaka-aineita" : kasvikset ostan mielelläni tuoreena ja höyrytän/kypsennän al dente, lihat&kalat marinoimattomana, lisäaineita pyrin välttelemään enkä siten juuri edes (lisäaineellisia) puolivalmisteita/light-limuja/yms. käytä. Luomun käyttö olisi tietysti toivottavaa, mutta toistaiseksi olen tyytynyt tarjous- yms. tuotteisiin.
Kosmom ja pikkukarppi, 3,5 kk
Minäkin olen karpannut 1½ vuotta, tai oikeastaan pian tulee jo 2 vuotta mittariin. Pudotettavaa ei ole enää aikoihin varsinaisesti ollut, mutta ei haittaisi jos 5 kg lähtisi. Tuskin kuitenkaan lähtee, kun paino on ollut näissä lukemissa jo puoli vuotta, eikä huvittaisi millekään kitukuurille ruveta pelkästään sen vuoksi, että saisi kauniimmat painolukemat.
Kirjoitelkaa muutkin karppaajat kuulumisia, niitä on mukava lukea. :)