Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkä QT-aika sydänkäyrässä. Tietoa tai kokemuksia?

Vierailija
28.07.2015 |

Minulla oli rytmihäiriötuntemuksia ja kävin lääkärissä. Sydänfilmissä ei lääkärin mukaan ollut mitään outoa, mutta kun mainitsin, että sen ylälaidassa lukee, että on pitkä QT-aika, niin sit sanoikin, että menepäs kardiologille. Varasin tänään siis ajan, mutta olisi kiva kuulla, että onko jollain kokemusta moisesta. Pelottavalle kuulosti, kun googlailin netistä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostelios

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kardiologilla käytynä ja se qt-aika ei onneksi ollut paha, kun sen käsin paperista mittasi. Sen sijaan sain hirveän ryöpytyksen, että miten läski olen ja huonokuntoinen. 45 minuutin lääkärikäynnin aikana lääkäri muisti mainita ylipainoni noin 40 kertaa ja muistutti diabeteksen vaaroista, sydäntautien ja munuaisten tuhoutumisen vaaroista ja kun määräsi minulle lisälääkettä, niin muisti siinäkin mainita, miten sitä määrätään vain äärimmäisen ylipainoisille. Paras oli se, että lääkäri lähetti minut ostamaan kotiin isomman mansetin verenpainemittariin, koska tavallinen mittari ei kuulema näin läskille riitä. Meninkin sitten kiltisti Instruun ostamaan extraisoa mansettia verenpainemittariini, mutta kun katsoimme, niin normaalit mansetit riittävät 22-42 cm paksuun käsivarteen ja ei minun käsivarteni nyt ylipainostani huolimatta ole kuin 28 cm eli kaukana vielä siitä ylärajasta, että pitäisi ostaa isompi. Edes 20 kg minua painavammalle miehelläni ei olisi mahdollista mitata edes sillä sillä xl-mansetilla, koska hänenkään kätensä ei ole niin paksu kuin xl-mansetin alaraja.

Mut se on nyt morjens, mä lähden kävelylenkille, kun se lääkäri niin määräsi. Onneksi ei ollut mitään muuta vakavaa kuin läskiys ja huono kunto. Jos joku muu ylipainoinen haluaa kuulla saman 180 euron edestä, niin voin luvata toistaa lääkärin sanat hänelle sillä hintaa :D

Tepastelu, tepastelu...

Vierailija
4/21 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:02"]

Nyt on kardiologilla käytynä ja se qt-aika ei onneksi ollut paha, kun sen käsin paperista mittasi. Sen sijaan sain hirveän ryöpytyksen, että miten läski olen ja huonokuntoinen. 45 minuutin lääkärikäynnin aikana lääkäri muisti mainita ylipainoni noin 40 kertaa ja muistutti diabeteksen vaaroista, sydäntautien ja munuaisten tuhoutumisen vaaroista ja kun määräsi minulle lisälääkettä, niin muisti siinäkin mainita, miten sitä määrätään vain äärimmäisen ylipainoisille. Paras oli se, että lääkäri lähetti minut ostamaan kotiin isomman mansetin verenpainemittariin, koska tavallinen mittari ei kuulema näin läskille riitä. Meninkin sitten kiltisti Instruun ostamaan extraisoa mansettia verenpainemittariini, mutta kun katsoimme, niin normaalit mansetit riittävät 22-42 cm paksuun käsivarteen ja ei minun käsivarteni nyt ylipainostani huolimatta ole kuin 28 cm eli kaukana vielä siitä ylärajasta, että pitäisi ostaa isompi. Edes 20 kg minua painavammalle miehelläni ei olisi mahdollista mitata edes sillä sillä xl-mansetilla, koska hänenkään kätensä ei ole niin paksu kuin xl-mansetin alaraja.

Mut se on nyt morjens, mä lähden kävelylenkille, kun se lääkäri niin määräsi. Onneksi ei ollut mitään muuta vakavaa kuin läskiys ja huono kunto. Jos joku muu ylipainoinen haluaa kuulla saman 180 euron edestä, niin voin luvata toistaa lääkärin sanat hänelle sillä hintaa :D

Tepastelu, tepastelu...

[/quote]

rehellinen lääkäri. 

Vierailija
5/21 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen lääkäri oli, siitä pisteet sille. Vittumainenkin se kyllä oli, mutta väliäkö tuolla, jos sai mut tänäänkin kello 10 jälkeen kävelylle.

ap

Vierailija
6/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en mä mihinkään lähetettä saanut vaan käski vaan mennä kardiologille. Luki tietokoneelta sitä mun qt-aikaa ja katseli, että vähän on viitearvon yläpuolella. Ei hän sitä mitenkään mittaillut, mähän sen kerroin lääkärille, että siinä paperissa lukee pitkä qt-aika, ei lääkäri osannut sitäkään lukea.

Rytmihäiriöä siis ei käyrässäni näkynyt tai mistä minä tiedän, kun en nyt osannut sitä käyrää lääkärin lailla lukea. Muttai ei siis lukenut siinä paperissa eikä lääkäri mitään maininnut, mutta lääkäri ei nyt osannut mitään muutakaan.

ap

Vierailija
7/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:33"]

Siis en mä mihinkään lähetettä saanut vaan käski vaan mennä kardiologille. Luki tietokoneelta sitä mun qt-aikaa ja katseli, että vähän on viitearvon yläpuolella. Ei hän sitä mitenkään mittaillut, mähän sen kerroin lääkärille, että siinä paperissa lukee pitkä qt-aika, ei lääkäri osannut sitäkään lukea.

Rytmihäiriöä siis ei käyrässäni näkynyt tai mistä minä tiedän, kun en nyt osannut sitä käyrää lääkärin lailla lukea. Muttai ei siis lukenut siinä paperissa eikä lääkäri mitään maininnut, mutta lääkäri ei nyt osannut mitään muutakaan.

ap

[/quote]

Ei ne lääkärit katso mitä kone diagnosoi, vaan katsovat sitä käyrää miltä se näyttää.

Vierailija
8/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kiellettiin kilpaurheilu, uiminen, hypokalemiaa pitää välttää. Eli oksennustaudissa huolehdittava nesteytyksestä. Ja netistä löytyy ne lääkkeet joita pitää välttää. Oletkin ne jo ilmeisesti tsekannut. Silti joudun joskus niihin turvautumaan. Julkisella puolella sattumalta huomattiin kun olin sairaalassa ja pian pääsin kardiologille. 

Vierailija
9/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sulla 15 oli se qtc aika? Oletko koskaan saanut tajuttomuuskohtausta? Testattiinko sinulta lähisukua?

Joo, katsoin ne lääkkeet ja mulla on jatkuvasti hirveä määrä noita lääkkeitä ja en pysty millään niitä lopettamaan, koska ne ovat minulle tärkeitä, että pysyn elossa. Odottelen huomista kardiologia mielenkiinnolla, mutta iso show tästä saattaa tulla, jos minulta joudutaan vähin erin vaihtamaan suuri määrä lääkkeitä.

14: mulla meni se luotto siihen lääkäriin, kun sen piti netistä etsiä, että onko se qt-aika pitkä vai ei ja ei mitenkään katsonut sitä sydänkäyrää eikä edes lukenut siitä sitä mainintaa.

Vierailija
10/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla todettiin parikymmentä vuotta sitten. Hän oli syönyt erilaisia psyykenlääkkeitä ja unilääkkeitä. Sai tahdistimen n kymmenen vuotta sitten. On ollut ihan ok sydämenn suhteen, muuten ei.

Vierailija
11/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla (15v.) löytyi myös tuo pitkä qt.Kardiologi sanoi että ei huolta.Voi liittyä kasvuun ym.Jos olet jo aikuinen niin voi liittyä esim kilpirauhasen häiriöihin ym.Nekin kannattais tsekata.Saitko jo ajan kardiologille?Jos ei kiirreellisenä laittanut niin en huolestuisi.

Vierailija
12/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan saat tahdistimen... Käy ensin kardiologilla, niin tarkistaa onko oikeasti. Onko sulla säännöllisiä lääkityksiä, joka vois tuon aiheuttaa?

Vierailija
13/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidentynyt QT-aika voi johtua niin miljoonasta asiasta, ettei kukaan voi sanoa mistä se johtuu. Paitsi kardiologi ja hänkin tutkimusten kautta. Kaikki riippuu siitä onko se huomattavasti pidentynyt vai vain hieman. EKG-filmin omiin tulkintoihin ei voi luottaa lainkaan. Siellä voi lukea, että pidentynyt QT-aika, mutta se voi olla aivan minimaalinen normin ylitys.

Vierailija
14/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös pidentynyt qt-aika. Ei vaikuta elämääni mitenkään.

Vierailija
15/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:01"]

Pidentynyt QT-aika voi johtua niin miljoonasta asiasta, ettei kukaan voi sanoa mistä se johtuu. Paitsi kardiologi ja hänkin tutkimusten kautta. Kaikki riippuu siitä onko se huomattavasti pidentynyt vai vain hieman. EKG-filmin omiin tulkintoihin ei voi luottaa lainkaan. Siellä voi lukea, että pidentynyt QT-aika, mutta se voi olla aivan minimaalinen normin ylitys.

[/quote]

Ja tosiaan, jos sinulla ei suvussa (siis lähisuvussa) ole selittämättömiä kuolemia, esim. parikymppinen kuollut pururadalle tai kukaan ei ole kuollut hukkuen kylmään veteen tai pelästyttyään kovaa ääntä, on aivan minimaalinen riski että sinulla olisi mitään ongelmia sydämen kanssa. 

Vierailija
16/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään siis yksityisellä ja yksityiselle kardiologille sain ajan keskiviikolle. Itse tein tuon diagnoosin, kun ei lääkäri siihen kyennyt, ehdotteli vain närästystä ja määräsi närästyslääkkeitä (noloa, sillä syön jo närästyslääkkeitä, mutta ei hän sitä minulta älynnyt kysyä). Minulla on lukuisia lääkkeitä, jotka voivat tuohon qt-aikaan vaikuttaa. Äkkisilmäyksellä huomasin, että ainakin neljä lääkettäni on kiellettyjen listalla.

Vierailija
17/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:12"]

Kävin tänään siis yksityisellä ja yksityiselle kardiologille sain ajan keskiviikolle. Itse tein tuon diagnoosin, kun ei lääkäri siihen kyennyt, ehdotteli vain närästystä ja määräsi närästyslääkkeitä (noloa, sillä syön jo närästyslääkkeitä, mutta ei hän sitä minulta älynnyt kysyä). Minulla on lukuisia lääkkeitä, jotka voivat tuohon qt-aikaan vaikuttaa. Äkkisilmäyksellä huomasin, että ainakin neljä lääkettäni on kiellettyjen listalla.

[/quote]

Tällöin se johtuu varmasti noista lääkkeistä eikä ole vaarallista. Sitä pitää vain seurata todennäköisesti, ettei pitene liikaa. Ei se yhtäkkiä liikaa pitene vaan ajan kanssa, joten voit huoletta odotella.

Vierailija
18/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
19/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, et sinä mitään tahdistinta saa noin nuorena :D Sitä seuraillaan, rytmihäiriöt nuorella ihmisellä ovat normaaleja.

Vierailija
20/21 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekg:n automaattiseen diagnoosiin ei pitäisi ikinä luottaa sokeasti, vaan tarvitaan myös ammattilaisen tulkinta! Nuorilla ihmisillä kone herjaa helposti arytmiaa, koska syke vaihtelee hengityksen mukaan ja väliin jäävät lyönnit ovat hyvin tavallisia. Ottiko ap lääkäri ekg-viivainta käteen ja laskiko qt-aikaa? Jos ei tehnyt näin niin on joko laiska tai ammattitaidoton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme