Annatteko lasten maistella monipuolisesti uusia makuja?
Vai tarjoatteko samoja ruokia ja makuja päivästä ja viikosta toiseen? Itse elin lapsuuteni perunalla, makaronilla, ruskealla kastikkeella, jauhelihalla, ruisleivällä ja margariinilla. Mausteina käytettiin suolaa, pippuria ja joskus grillausmaustetta.
Nykyään pyrin käyttämään monipuolisesti kasviksia, syön paljon kalaa ja maustehylly repeilee pian liitoksistaan. Ruskeaa kastiketta en ole syönyt omaan asuntoon muuton jälkeen.
Kommentit (21)
Anna, varsinkin niissä kaupoissa missä on se itsepalvelu salaattitiski siinä saatavilla. Ottavat sieltä pikkusormillaan makupaloja joka kiposta ja sylkäsevät takaisin jos ei maku miellytä :)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:49"]
No en todellakaan. Kiellän aina kun kysyykin jotain uutta! Meillä saa vain ja ainoastaan perunaa, ja sitä yhtä ja samaa jauhoista lajiketta, ei mitään muuta. Muustahan voi tulla syöpää, eikä ole oikein tottua uusiin makuihin. Mitä kuvittelet? korkeintaan lunta voi talvella maistaa minulta salaa! muu on pahasta!
[/quote]
Taisi kolahtaa johonkuhun perunat ja ruskea kastike -mammaan.
[/quote]
Upeasti ymmärrät sarkasmia. Täydet pisteet siitä! :)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:14"]
No en todellakaan. Kiellän aina kun kysyykin jotain uutta! Meillä saa vain ja ainoastaan perunaa, ja sitä yhtä ja samaa jauhoista lajiketta, ei mitään muuta. Muustahan voi tulla syöpää, eikä ole oikein tottua uusiin makuihin. Mitä kuvittelet? korkeintaan lunta voi talvella maistaa minulta salaa! muu on pahasta!
[/quote]
[/quote]
Upeasti ymmärrät sarkasmia. Täydet pisteet siitä! :)
[/quote]
En ymmärrä mitä hait mukahauskalla sarkasmillasi. Mutta jos tuo on käsityksesi huumorista niin sanottoni :)
Aika yksipuolista ruokaa meillä on. Ei olla koskaan edes kokeiltu ugalipuuroa... casu marzusta tai muurahaisenmunista puhumattakaan.
Meillä on muinaissuomalainen ruokavalio eli ei mitään kalliita ulkomaalaisia mausteita lisäaineineen. Paljon naurista ja riistaa, joita maustetaan rippusella suolaa. Kaikkea luonnosta löytyvää saa syödä, jos se on kiinnisaataessa elävä, vaikka se kävelisi vielä.
Aika väsynyt aihe, mutta kyllähän se kieltämättä alkaa jo olla helpompaa, kun tietää, että isompi lapsi syö lähes mitä vain. Ei tarvitse sanoa missään tilanteessa, että meidän lapsi ei syö.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:49"]
[/quote]
[/quote]
Tai sitten joku ei osannu lukea sarkasmia tekstistä.. ;)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:13"]
Aika väsynyt aihe, mutta kyllähän se kieltämättä alkaa jo olla helpompaa, kun tietää, että isompi lapsi syö lähes mitä vain. Ei tarvitse sanoa missään tilanteessa, että meidän lapsi ei syö.
[/quote]
Niin - sehän on hyvän äitiyden mitta.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:49"] No en todellakaan. Kiellän aina kun kysyykin jotain uutta! Meillä saa vain ja ainoastaan perunaa, ja sitä yhtä ja samaa jauhoista lajiketta, ei mitään muuta. Muustahan voi tulla syöpää, eikä ole oikein tottua uusiin makuihin. Mitä kuvittelet? korkeintaan lunta voi talvella maistaa minulta salaa! muu on pahasta! [/quote] Taisi kolahtaa johonkuhun perunat ja ruskea kastike -mammaan. [/quote] Tai sitten joku ei osannu lukea sarkasmia tekstistä.. ;)
[/quote]
Tai sitten toisilla ihmisillä on vähän kehittyneempi käsitys sarkasmista ja siitä milloin ja miten sitä käytetään? Silmäniskuhymiötä en viitsi edes apinoidakseni laittaa tähän perään.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:15"]
[/quote]
[/quote]
Niin - juuri sitähän mä viestissäni sanoin, että hyvä äitiyden mitta on. Onnittelut poikkeuksellisen korostuneestä rivienväliyuijottelusta.
[/quote]
[/quote]
Kuka niin on väittänyt?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:19"]
[/quote]
[/quote]
Niin - juuri sitähän mä viestissäni sanoin, että hyvä äitiyden mitta on. Onnittelut poikkeuksellisen korostuneestä rivienväliyuijottelusta.
[/quote]
Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:20"]
[/quote]
[/quote]
Kuka niin on väittänyt?
[/quote]
Minä.
eipä paljon auttanut...lapsi maisteli kaikkea mielellään ja söi mitä vain sille eteen laittoi....mutta muuttui nirsoksi heti koulun alkajaisiksi. Entiset mieliruuat ei maistu, mitään normaalia lapsiperheruokaa ei kannata harkitakaan (esim makaronilaatikko), mutta kasvikset ja salaatit onneksi uppoaa.
Minä tiedän tasan tarkkaan mistä ruuasta minä tykkään, ja mitä minä haluan syödä. Vaikka äitini olisi yrittänyt tuputtaa minulle lapsena mitälie sammakonreisiä, niin en takuulla olisi syönyt. Enkä söisi vieläkään.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:29"]
Minä tiedän tasan tarkkaan mistä ruuasta minä tykkään, ja mitä minä haluan syödä. Vaikka äitini olisi yrittänyt tuputtaa minulle lapsena mitälie sammakonreisiä, niin en takuulla olisi syönyt. Enkä söisi vieläkään.
[/quote]
Se on sinun häviösi sitten se.
On annettu maistella kaikkea mahdollista, mutta ei lapsi silti tykkää kaikenlaisesta ruoasta. Onneksi ei ole kuitenkaan pahimman luokan nirsoilija, joten ruoanvalmistuksessa saa käyttää mausteita, sipulia jne. ihan ilman kitinän ja valituksen kuuntelua. Paremmin lapsille maistuu, kun saavat itsekin tehdä ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:29"]
[/quote]
Se on sinun häviösi sitten se.
[/quote]
Kieltämättä, olisi kyllä houkuttelevaa pitää sammakonreisistä.
Meillä on heti annettu maistella kaikkea kun lapsi on siirtynyt normiruokaan eli n 10-12 kuisena. Kuopus aloitti sitten graavilohella... Lapset on kaikkiruokaisia ja uteliaita uusien makujen suhteeen. Jopa enemmän kuin äitinsä joka on hieman varovainen äyriäisten suhteen mutta tykkää kyllä esim sammakoista.
[/quote]