Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettääkö vanhanakin, jos nuoruudessa on pettänyt?

Vierailija
27.07.2015 |

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleeni.

Ekassa vakavassa seurustelusuhteessani petin. Suhde oli silloin jo aika onneton, poikaystävä oli väkivaltainen, henkisesti ja fyysisesti. Pettäessäni olin niin humalassa, etten muistanut koko asiaa, kunnes kuulin asian laidan muualta, joten en tiedä miten väritetty juttu se oli.

Nyt vuosien päästä, tunnen yhä ihan sanoin kuvaamatonta häpeää ja tuskaa asiasta. Ajatus seksistä vieraan kanssa inhottaa ja pettäminen vielä enemmän. Olenko minä niin mätä ihminen, että tekisin sen uudelleen, vaikka nyt tuntuukin tältä? Syyllisyys on aina läsnä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynnys on korkein ensimmäisellä kerralla.

Vierailija
22/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:39"]Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleeni.

Ekassa vakavassa seurustelusuhteessani petin. Suhde oli silloin jo aika onneton, poikaystävä oli väkivaltainen, henkisesti ja fyysisesti. Pettäessäni olin niin humalassa, etten muistanut koko asiaa, kunnes kuulin asian laidan muualta, joten en tiedä miten väritetty juttu se oli.

Nyt vuosien päästä, tunnen yhä ihan sanoin kuvaamatonta häpeää ja tuskaa asiasta. Ajatus seksistä vieraan kanssa inhottaa ja pettäminen vielä enemmän. Olenko minä niin mätä ihminen, että tekisin sen uudelleen, vaikka nyt tuntuukin tältä? Syyllisyys on aina läsnä.
[/quote]

No, ite petin epätyydyttävässä suhteessa. Oli monella lailla "vajaa" suhde. Mies ei keskusteluista huolimatta mm. puhunu tunteista, ei osoittanu, että olisin kaveria kummempi tms. Mä en sitten jotenkin osannu ottaa koko asiaa vakavasti..

Nykyinen mieheni on alusta asti kertonut ja osoittanut, että mulla on erityinen merkitys hänelle, enkä vois kuvitellakaan pettäväni. Ollaan oltu 10v yhdessä. Ja siis tietää tuosta edellisestä suhteesta ja sen aikaisista. En edes suostunu suhteeseen nykyisen kanssa ennen ku olin kertonu kaiken ja siis kaunistelematta. Myös siitä, että oon pettäny jne. Ja silti tuo luotti ja luottaa edelleen, vaikka toisinkin vois olla. Enkä mä oo valmis tuhoamaan nykyistä suhdetta mistään hinnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran pettää niin oppii ettei siitä tule mitään seuraamuksia jos ei itse halua potea omantunnon tuskia. Tämän jälkeen ristiinnussiminen on pettäjän näkökulmasta ihan sallittua eikä siinä ole mitään pahaa ja jotkut saa siitä jopa kiksinsä kun saavat satuttaa sillä puolisoaan (salaa).

Eli, kerran pettää, aina pettää. Se on luonteenpiirre eikä mikään poikkeama. Ja pettäjät tekisikin kaikille palveluksen jos vaan suoraan hankkiutuisivat avoimiin- tai poly-suhteisiin.

Vierailija
24/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:42"]

Kun kerran pettää niin oppii ettei siitä tule mitään seuraamuksia jos ei itse halua potea omantunnon tuskia. Tämän jälkeen ristiinnussiminen on pettäjän näkökulmasta ihan sallittua eikä siinä ole mitään pahaa ja jotkut saa siitä jopa kiksinsä kun saavat satuttaa sillä puolisoaan (salaa).

Eli, kerran pettää, aina pettää. Se on luonteenpiirre eikä mikään poikkeama. Ja pettäjät tekisikin kaikille palveluksen jos vaan suoraan hankkiutuisivat avoimiin- tai poly-suhteisiin.

[/quote]Entä jos potee omantunnontuskia?

Vierailija
25/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt katse eteenpäin. Jätä taaksesi tuo asia. Se, että olet joskus juonut itseltäsi muistin ja toiminut väärin, ei määritä sinua loppuiäksi.

Vierailija
26/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 12:42"]

[/quote]

Tunnen nyt 61-vuotiaan miehen, joka on pettänyt vaimoaan ainakin pari vuosikymmentä. Vaimo on katsonut läpi sormien miehen touhuja. On kyllä saanut tietää pettämisistä, esimerkiksi neljä vuotta kestäneestä intensiivisestä suhteesta toiseen naiseen. Tämä mies on niin tottunut siihen, että vaimo sietää. Ja ketkä tästä kärsivät: no ne kaikki naiset, joita tämä mies sivusuhteisiin harhauttaa. 

Btw. Maailma on kyllä pieni: Kuulin tästä miehestä, kun eräs tuttuni törmäsi häneen nettitreffeillä. Hän kuvaili miestä. Sitten muististani putkahti tieto, että hei, olen kuullut tästä miehestä ennenkin. Eli joskus 90-luvun alussa eräs toinen naistuttuni oli risteilyllä. Sieltä palattuaan hän kertoi harrastaneensa seksiä naimisissa olevan kolmen lapsen isän kanssa. Ja kertoi tuosta miehestä paljon muutakin. No totesin nyt, että nämä kaksi tuttuani ovat törmänneet samaan mieheen, välissä pari vuosikymmentä! Ja huomatkaa: sama vaimo yhä!!!!

Vierailija
27/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:59"]No itse olen sitten poikkeus :)
[/quote]

Kuinka niin? Petit ja nyt ollut pettämättä? Viikon? Kuukauden? Vuoden? Kolme vuotta? Pettäjät on pettäjiä eikä se siitä muuksi muutu.

Vierailija
28/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäjissä on varmaan paljon persoonallisuushäiriöisiä. Ei sellaisella ihmisellä ole mitään moraalia. Tekee mitä sattuu, vahingoittaa muita ja aivan ilman syyllisyyttä, häpeää tai katumusta. Niin surullista ja kammottavaa. 

Vierailija
29/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa ennustaa ihmisen käyttäytymistä on tutkia hänen aiempaa toimintaansa. Kaikki eivät petä uudestaan, mutta kyllä se ihmisen moraalista ja ajatusmalleista kertoo. Kyllä alkoholistitkin toisinaan raitistuvat, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että heillä on edelleen voimakas alttius jäädä hallitsemattomaan päihdekoukkuun.

Vierailija
30/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä petä vanhempana, koska ainakin miehellä potenssi laskee.

Vierailija
31/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 13:25"]

Paras tapa ennustaa ihmisen käyttäytymistä on tutkia hänen aiempaa toimintaansa. Kaikki eivät petä uudestaan, mutta kyllä se ihmisen moraalista ja ajatusmalleista kertoo. Kyllä alkoholistitkin toisinaan raitistuvat, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että heillä on edelleen voimakas alttius jäädä hallitsemattomaan päihdekoukkuun.

[/quote]

Aivan, itse en koskaan seurustelisi miehen kanssa, joka olisi kertonut joskus pettäneensä. Tosin eiväthän he aina kerro, varsinkaan eivät kerro, jos jo ovat päätelleet, että tässä on nainen, joka ei pettämistä siedä. 

Vierailija
32/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 13:28"]Ei välttämättä petä vanhempana, koska ainakin miehellä potenssi laskee.
[/quote]
Mieli kyllä tekis.

Vierailija
33/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sinä itse voit päättää, petätkö vielä joskus. Se on täysin merkityksetöntä, mitä muut ihmiset povaa käyväksi. Jos olet oikeasti oppinut virheestäsi ja voit kuvitella, että pystyt kieltäytymään mistä tahansa houkutuksista jatkossa, mielestäni voit antaa itsellesi anteeksi. Tulevaisuudessa on vain sitouduttava elämään omien elämänarvojen mukaan. 

Vierailija
34/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen ilmapiiri Suomessa tukee pettämistä. Annetaan ymmärtää, että pettäminen on aivan ok. Se on surullista, koska pettäminen särkee niin paljon. 

Vierailija
35/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus huvittaa ihmisten käyttäytymisen ristiriitaisuus: Eräs viiskymppinen mies petti vaimoaan aivan säännöllisesti. Sitten kävi niin, että vaimokin ihastui työkaveriinsa ja oli vissiin vihjaillut miehelle, että haluaa erota. Mies tuli tästä aivan hirveän surulliseksi. Oli avautunut jollekin rakastajittaristaan tästä asiasta!!!! Miten tyhmä voi mies olla. 

Vierailija
36/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 13:25"]

[/quote]

Aivan, itse en koskaan seurustelisi miehen kanssa, joka olisi kertonut joskus pettäneensä. Tosin eiväthän he aina kerro, varsinkaan eivät kerro, jos jo ovat päätelleet, että tässä on nainen, joka ei pettämistä siedä. 
[/quote] Kertoo ihmisen ajatusmalleista tai moraalista? Jos tekee yhden virheen teininä? On tosi hienoa, että olette pystyneet elämään tekemättä virheitä. Toiset kulkevat pidemmän ja risaisemman polun kasvaakseen aikuisiksi ja oppimaan oikean ja väärän. Joskus se on tehtävä itse, jos kotona sitä mallia ei ole saatu. Siksi aivan typerää leimata joidenkin virheiden takia ihmiset ikuiseksi ajaksi johonkin tiettyyn kastiin.

Vierailija
37/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 13:25"] Paras tapa ennustaa ihmisen käyttäytymistä on tutkia hänen aiempaa toimintaansa. Kaikki eivät petä uudestaan, mutta kyllä se ihmisen moraalista ja ajatusmalleista kertoo. Kyllä alkoholistitkin toisinaan raitistuvat, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että heillä on edelleen voimakas alttius jäädä hallitsemattomaan päihdekoukkuun. [/quote] Aivan, itse en koskaan seurustelisi miehen kanssa, joka olisi kertonut joskus pettäneensä. Tosin eiväthän he aina kerro, varsinkaan eivät kerro, jos jo ovat päätelleet, että tässä on nainen, joka ei pettämistä siedä.  [/quote] Kertoo ihmisen ajatusmalleista tai moraalista? Jos tekee yhden virheen teininä? On tosi hienoa, että olette pystyneet elämään tekemättä virheitä. Toiset kulkevat pidemmän ja risaisemman polun kasvaakseen aikuisiksi ja oppimaan oikean ja väärän. Joskus se on tehtävä itse, jos kotona sitä mallia ei ole saatu. Siksi aivan typerää leimata joidenkin virheiden takia ihmiset ikuiseksi ajaksi johonkin tiettyyn kastiin.

[/quote]

En nyt puhunut mistään teinipettämisistä, en edes ajatellut, että teinit harrastavat seksiä tai että heillä on parisuhteita. Tarkoitin aikuisia perheellisiä miehiä. Olen jo senikäinen, että tapaamani miehet ovat enimmäkseen eronneita. En tosiaankaan halua kumppaniksi miestä, joka on pettänyt vaimoaan. Pettäminen  kertoo ehkä seuraavista asioista: impulssikontrollin heikkous, ongelmanratkaisutaitojen vähäisyys, heikko moraali... 

Vierailija
38/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 13:25"] Paras tapa ennustaa ihmisen käyttäytymistä on tutkia hänen aiempaa toimintaansa. Kaikki eivät petä uudestaan, mutta kyllä se ihmisen moraalista ja ajatusmalleista kertoo. Kyllä alkoholistitkin toisinaan raitistuvat, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että heillä on edelleen voimakas alttius jäädä hallitsemattomaan päihdekoukkuun. [/quote] Aivan, itse en koskaan seurustelisi miehen kanssa, joka olisi kertonut joskus pettäneensä. Tosin eiväthän he aina kerro, varsinkaan eivät kerro, jos jo ovat päätelleet, että tässä on nainen, joka ei pettämistä siedä.  [/quote] Kertoo ihmisen ajatusmalleista tai moraalista? Jos tekee yhden virheen teininä? On tosi hienoa, että olette pystyneet elämään tekemättä virheitä. Toiset kulkevat pidemmän ja risaisemman polun kasvaakseen aikuisiksi ja oppimaan oikean ja väärän. Joskus se on tehtävä itse, jos kotona sitä mallia ei ole saatu. Siksi aivan typerää leimata joidenkin virheiden takia ihmiset ikuiseksi ajaksi johonkin tiettyyn kastiin.

[/quote]

Kyllä se nyt vaan kertoo ihmisten ajatusmalleista, minkälaisiin ratkaisuihin on aiemmin päätynyt eri tilanteissa. Toki ihmiset kasvavat ja myös ajattelutavat muuttuuvat, mutta ei kukaan ihminen muutu aivan erilaiseksi ja eri tavalla ajattelevaksi muutamien vuosien aikana. Perusluonne ja ratkaisumallit pysyvät varsin tiukasti mukana aina.

Kuten sanottu, pettäjä ehkä ymmärtää jälkikäteen, että nyt tuli tehtyä väärin. Samalla tavalla kuin teini ymmärtää, että eipäs pidäkään varastaa, koska voi häkki heilahtaa. Mutta tämä ei poista sitä tosiasiaa, että näillä henkilöillä ei luonnostaan ole niin voimakkaita estoja olla satuttamatta toisia. Kyllä he nyt varsin hyvin tietävät kotioloista huolimatta, että ikävyyksiä heidän toiminnastaan seuraa toisille, mutta eivät välitä siitä.

Pienet lapset ovat toki toinen juttu, mutta tämä ap:han oli 19-vuotias! Jos aikuisen ihmisen ajatusmallit oikeuttavat ratkaisun, joka aiheuttaa läheisimmälle ihmiselle loppuiän pysyvät arvet, niin kyllä se ihmisestä aika paljon kertoo. Esimerkiksi sen verran, että vältän sellaisia.

Vierailija
39/39 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 14:22"]

[/quote]

Kyllä se nyt vaan kertoo ihmisten ajatusmalleista, minkälaisiin ratkaisuihin on aiemmin päätynyt eri tilanteissa. Toki ihmiset kasvavat ja myös ajattelutavat muuttuuvat, mutta ei kukaan ihminen muutu aivan erilaiseksi ja eri tavalla ajattelevaksi muutamien vuosien aikana. Perusluonne ja ratkaisumallit pysyvät varsin tiukasti mukana aina.

Kuten sanottu, pettäjä ehkä ymmärtää jälkikäteen, että nyt tuli tehtyä väärin. Samalla tavalla kuin teini ymmärtää, että eipäs pidäkään varastaa, koska voi häkki heilahtaa. Mutta tämä ei poista sitä tosiasiaa, että näillä henkilöillä ei luonnostaan ole niin voimakkaita estoja olla satuttamatta toisia. Kyllä he nyt varsin hyvin tietävät kotioloista huolimatta, että ikävyyksiä heidän toiminnastaan seuraa toisille, mutta eivät välitä siitä.

Pienet lapset ovat toki toinen juttu, mutta tämä ap:han oli 19-vuotias! Jos aikuisen ihmisen ajatusmallit oikeuttavat ratkaisun, joka aiheuttaa läheisimmälle ihmiselle loppuiän pysyvät arvet, niin kyllä se ihmisestä aika paljon kertoo. Esimerkiksi sen verran, että vältän sellaisia.

[/quote]19-vuotias on kyllä aika nuori vielä