Kilpirauhanen meni liikatoiminnalle, taas!
En jaksa enää tätä. Vuoden ajan jo arvot heitelleet liikatoimnnasta vajaalle ja toisin päin. Annostusta on laskettu ja nostettu moneen kertaan. Nyt se on taas mennyt liikatoiminnalle. Tämä lamaannuttava ahdistus ja pakokauhun tunne on kamalimmat oireet tässä liikatoiminnassa. Verenpaineet on nousseet taas tosi korkeelle ja sydän takoo välillä niin hulluna, että meinaa tulla rinnasta ulos. Sain taas kestomenkatkin, viimeksikin kun oli liikatoiminnalla, niin minulla oli kuukautiset yli 2 kuukautta putkeen ja välillä tosi runsaina. Nyt ovat kestäneet taas jo 12 päivää.
Muutama kuukausi sitten olin taas vajaalla, ja lihoin ja menetin lisää tukkaa päästä, juuri kun näytti siltä, että olin saamassa edes vähän hiuksia takaisin. Olin niin väsynyt että nukahtelin istuma-asennossakin välillä. Muutama kuukausi sitä ennen olin taas liikatoiminnalla ja sitä ennen vajaalla. Muisti menee molemmissa ihan kokonaan. En muista edes muutamaa minuuttia aiemmin käymiäni keskusteluja. Pari viikkoa tuossa vajaan ja liikatoiminnan välissä minulla oli jopa ihan hyvä olo ja muistikin toimi ihan normaalisti. Mutta arvot ei asettuneet vieläkään. Mitenköhän kauan tässä pitää vielä odotella ja säätää annosta?
Kilpirauhanen on kuvattu ja tulehdusarvot mitattu. Ei ole struumaa, eikä tulehdusta. Olen sairastanut vajaatoimintaa jo noin 10 vuotta, ja ikinä aiemmin ei ole ollut tällaista heittelyä arvoissa. Alan olla jo ihan poikki.
Anteeksi, jos kuulostaa sekavalta, mutta käyn tosi ylikierroksilla ja en pysty keskittymään mihinkään.
Kommentit (5)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:48"]
Mene yksityiselle, mielellään endolle. Ja laske nyt ite sitä annosta. Järkeä voi käyttää.
[/quote]
Olen jo laskenut annosta. Ja lääkärin kanssa on oltu tiiviisti yhteyksissä. Pitää kai ruveta säästämään rahaa, että pääsen endolle.
Mulla on ollut samaa, mutta nyt se on ehkä viimein saatu kuriin. Tosin ihan noin pahoja oireita ei tullut. Millä lääkityksellä olet? Tyrazol vai tyroksiini vai joku muu?
Minulla tyroksiini ja nyt on otettu se linja, että lääkitystä laskettiin ensin roimasti alas päin ja sitten ei olla heti lähdetty muuttamaan annostusta, jos vähän arvot heiluu. Vuoden olen nyt pärjännyt tällä logiikalla samalla annostuksella. Pari kertaa käväissyt vajaalla ja kerran meinannut taas kivuta, mutta korjautunut kaikilla kerroilla itsestään.
Vaikeeta on tasapainon löytäminen mullakin. Syksyllä oli TSH 1,2 eli kohdillaan mutta oireet viittasi jo liikatoimintaan: ahdistus, nopea syke ja hikoilu. Laskettiin annostusta ja nyt on TSH 4,7. Vituttaa kohtalaisesti. Sekin, että tietyt oireet (lihasjäykkyys, ohuet hiukset, ihon kuivuus) eivät helpota oli annostus mikä hyvänsä. Kahdeksan vuotta olen jo lääkitystä käyttänyt.
Minulla tsh 0,69 ja voin hyvin . Lääkäri nosti annosta ja tsh 1,2. Aloin taas lihomaan ja palasin entiseen annokseen. Kova tauti ollut 5v, alkoi basedowin taudilla. Verenpaineet vuosia kovia ja lääkityksillä, pulssikin levossa oli 90.
Nyt verenpainelääkkeet pois jo vuoden. Pulssi ollut alimmillaan 47, niin kuin terveenäkin ollessa.
Voin sanoa, että alidiagnostisoitu ja alihoidettu sairaus.
Mene yksityiselle, mielellään endolle. Ja laske nyt ite sitä annosta. Järkeä voi käyttää.