Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

helvetti noita lasten äitejä, jotka vaan tiuskii pienille lapsilleen.

Vierailija
26.07.2015 |

Ollaan lapsen kanssa lasten leikkipaikassa ja täällä nää kärttyiset läskit mammat tiuskii pienille lapsille, kun nää ei tee HETI sitä mitä mamma pyytää. Yök! Liikkuis ite ja hakis tavaransa, eikä käskytä lastaan. Vois jopa vähän laihtua, kun nostais perseen ylös penkistä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:23"]Mä näin Prismassa mamman, joka uhkaili alle 3v:tä, että kaupan täti tulee ja vie sut eteiseen, jos et ole nätisti. Teki mieli mennä sanomaan lapselle, että ei kukaan sua tuu viemään mihinkään, äitis on vaan vastuunpakoilija...
[/quote]ihan oikeasti miinustelijat! Onko teistä oikein väistää kasvatus ja lapsen komentaminen ja oikoa niin, että lapset alkaa pelkäämään vieraita ihmisiä? Teidän tehtävä on olla vanhempia, ei "kaupantädin" tai muiden. Voitte sanoa, että "en tykkää että teet noin, tee näin!" Ei niin, että "jos teet niin kaupantäti/poliisi/setä tai joku tulee ja tekee..." jälkimmäinen on a)valehtelua ja b) vastuun ja kasvatuksen pakoilua c)kaverina oloa d)osoitus vanhemmuuden hukkumisesta

Vierailija
22/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:34"]Mäkin tiuskin välistä lapsille. Toki pyydän anteeksi, jos olen aiheettomasti ollut liian tiukka. Oon vaan välillä ihan loppu, kun pyöritän huushollia yksin työpäivän päätteeksi. Ja niin, en ole ylipainoinen. Tällähän oli kai jotain merkitystä tässä ketjussa.
[/quote]
Mäkin pyöritän arkea yksin. Käyn korkeakoulussa ja myös töissä aina kun vaan
kerkeän. Ja oon totaali yh. Silti en käytä lastani orjanani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhoan sitä kun kuulen jonkun vanhemman tiuskivan lapselleen.

Toinen on että kaupungissa ei oikein mihinkään pääse pakoon juoppoja kesällä. Tarkoitan juopolla oikeastaan suurta osaa suomalaisista. Juovat liikaa ja sitten alkaa selitys ja avautuminen. Tätä pidetään normaalina käytöksenä.

Vierailija
24/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:23"]Mä näin Prismassa mamman, joka uhkaili alle 3v:tä, että kaupan täti tulee ja vie sut eteiseen, jos et ole nätisti. Teki mieli mennä sanomaan lapselle, että ei kukaan sua tuu viemään mihinkään, äitis on vaan vastuunpakoilija... [/quote] Ähh juuri tollasta käytöstä vihaan! Onpas lapsen kiva elää siinä pelissä, että jos et käyttäydy, joku tuntematon ihminen tulee ja vie sut.. -- Ja viestiin 17: Ei tosiaankaan ole passattava, mutta jos lapsi on siellä ilman minua kylässä, niin minkäs teet.. Ja tää mies ei uskalla sanoa sille pirttihirmulle mitään, vaan tekee juuri niin kun vaimo sanoo. [/quote] *pelossa, hemmetin autocorrect!

[/quote]

Olet oikeassa. Äitini jatkuvasti tiuski, riehui ja raivosi minulle. Puhui kuin orjalle. Olin todella stressaantunut koko lapsuuden ja nuoruuden. Esim. postit komensi hakemaan, kun ei itse jaksanut.

Piti minua nälässä ja oli itse lihava. Olin niin aliravittu että sen huomasi monet selvästi. Kukaan ei puuttunut asiaan. Olisin mennyt mieluummin vaikka lastenkotiin. Ja se että joku (ystävällinen) tuntematon olisi vienyt minut olisi ollut hyvä juttu. Äitini pelotteli sillä myös. Tuntui siltä että kuolee, niin hirveää se oli.

Vierailija
25/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:23"]Mä näin Prismassa mamman, joka uhkaili alle 3v:tä, että kaupan täti tulee ja vie sut eteiseen, jos et ole nätisti. Teki mieli mennä sanomaan lapselle, että ei kukaan sua tuu viemään mihinkään, äitis on vaan vastuunpakoilija...
[/quote]ihan oikeasti miinustelijat! Onko teistä oikein väistää kasvatus ja lapsen komentaminen ja oikoa niin, että lapset alkaa pelkäämään vieraita ihmisiä? Teidän tehtävä on olla vanhempia, ei "kaupantädin" tai muiden. Voitte sanoa, että "en tykkää että teet noin, tee näin!" Ei niin, että "jos teet niin kaupantäti/poliisi/setä tai joku tulee ja tekee..." jälkimmäinen on a)valehtelua ja b) vastuun ja kasvatuksen pakoilua c)kaverina oloa d)osoitus vanhemmuuden hukkumisesta
[/quote]

Itse asiassa, jos lapsi tarpeeksi perseilee, niin heidät voidaan kaupan henkilökunnan toimesta poistaa. Mikä vaatii aika paljon perseilyä ja oletan, että tapauksessa on ollut kyse vain jostain kiukuttelusta. Toisekseen, lapselle voi sanoa, että poliisi tulee paikalle, jos tekee jotain kiellettyä. Eilen esimerkiksi yksi naapurin poika yritti kivittää ulkovaraston ikkunan rikki. Eli ei sitä vastuuta varsinaisesti siirretä, vaan kerrotaan mitä voi käydä.

Vierailija
26/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:34"]Mäkin tiuskin välistä lapsille. Toki pyydän anteeksi, jos olen aiheettomasti ollut liian tiukka. Oon vaan välillä ihan loppu, kun pyöritän huushollia yksin työpäivän päätteeksi. Ja niin, en ole ylipainoinen. Tällähän oli kai jotain merkitystä tässä ketjussa.
[/quote]
Mäkin pyöritän arkea yksin. Käyn korkeakoulussa ja myös töissä aina kun vaan
kerkeän. Ja oon totaali yh. Silti en käytä lastani orjanani.
[/quote]

En missään välissä sanonut käyttäväni lapsiani orjina. Kerroin välillä tiuskivani heille, aiheettomastikin. Siitä tulee itsellekin paha mieli. Yritin vain valaista ap:ta, että äiditkin ovat vain ihmisiä ja joskus tulee kohdille huono päivä.
Ainoa missä "orjuutan" lapsia on kotityöt. He (kouluikäiset) hoitavat omien huoneiden siivouksen ja koulun jälkeen tyhjentävät ja täyttävät tiskikoneen.

Kiva kuitenkin tietää, että sä olet yli-ihminen, joka jaksaa tilanteessa kuin tilanteessa säilyttää malttinsa ja hymyn kasvoilla. Harvinaista, että olet yh. Luulisi sinun olevan melkoinen saalis. ;)

Vierailija
27/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että olisin juuri tuollainen, siksi en lasta teekkään. :)

Vierailija
28/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä Prisman salassapätijätäti: Minun entisessä lähikaupassani muuten kaupan tädit oikeasti käskyttivät joitain lapsia eteiseen. Siis, kun maahanmuuttajalapsia oli menossa kauppaan oikein iso lauma, niin yksi täti, joka siellä muutenkin vastasi järjestysasioista, määräsi, että vain ne, jotka tekevät ostoksia, menevät kauppaan, muut voivat odottaa siellä aulassa. Ilmeisesti siellä katosi tai särkyi paljon tavaraa, en yhtään ihmettele. Kolmivuotiaan äitikin saattoi puhua ennakoiden, vaikka kukaan kaupantäti ei vielä sen ikäisen käytökseen puuttuisi. Isompien pahantekoon voi puuttua jo poliisi, vaikka he eivät vielä olisikaan rikosoikeudellisessa vastuussa. Ei ole mielestäni aivan väärin, jos aikuinen muistuttaa, että jos vanhempien käskyjä ei kuunnella, myöhemmin voi joutua tekemisiin viranomaisten kanssa. Näin yhteiskunta toimii. -7

Vierailija
29/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:23"]Mä näin Prismassa mamman, joka uhkaili alle 3v:tä, että kaupan täti tulee ja vie sut eteiseen, jos et ole nätisti. Teki mieli mennä sanomaan lapselle, että ei kukaan sua tuu viemään mihinkään, äitis on vaan vastuunpakoilija... [/quote] Ähh juuri tollasta käytöstä vihaan! Onpas lapsen kiva elää siinä pelissä, että jos et käyttäydy, joku tuntematon ihminen tulee ja vie sut.. -- Ja viestiin 17: Ei tosiaankaan ole passattava, mutta jos lapsi on siellä ilman minua kylässä, niin minkäs teet.. Ja tää mies ei uskalla sanoa sille pirttihirmulle mitään, vaan tekee juuri niin kun vaimo sanoo. [/quote] *pelossa, hemmetin autocorrect!

[/quote]

Olet oikeassa. Äitini jatkuvasti tiuski, riehui ja raivosi minulle. Puhui kuin orjalle. Olin todella stressaantunut koko lapsuuden ja nuoruuden. Esim. postit komensi hakemaan, kun ei itse jaksanut.

Piti minua nälässä ja oli itse lihava. Olin niin aliravittu että sen huomasi monet selvästi. Kukaan ei puuttunut asiaan. Olisin mennyt mieluummin vaikka lastenkotiin. Ja se että joku (ystävällinen) tuntematon olisi vienyt minut olisi ollut hyvä juttu. Äitini pelotteli sillä myös. Tuntui siltä että kuolee, niin hirveää se oli.

[/quote]Minullakin oli syömisen kanssa ihme valtapeliä kotona. Syömisestä syyllistettiin ja usein ruokana oli jotain tosi pula-ajan ruokaa hyvin yksinkertaista. Ihan turhaan koska kyllä meillä olisi varaa ollut syödä kunnolla eikä ollut ruuasta pulaa niinkuin hänen lapsuudessaan. Syömisestä tehtiin liian suuri numero. Aikuisena kun vietin joulun vanhemmillani, äitini oli marttyyriroolissa ja ruuaksi ei ollut kuin keitettyjä perunoita, lipeäkalaa ja kinkkurullaa. Syötiin hyvin ankeassa ilmapiirissä. Lol. Edelleen rahasta ei ollut pulaa mutta piti pilata mun joulutunnelma.

Kun olin vielä lapsi äitini osti minulle sängyn ja se oli minun toiveideni mukainen. Oli kuulemma niin kallis. Sitä sain kuulla vuosia, syyllisti minua siitä miten kallis se oli. Vaikka olisi voinut olla ostamatta, minähän olin lapsi ja hän aikuinen. Eikä se mikään Hästens moottorisänky ollut vaan ihan tavallinen metallirunkoinen.

Vierailija
30/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:39"]

[/quote]

[/quote]Minullakin oli syömisen kanssa ihme valtapeliä kotona. Syömisestä syyllistettiin ja usein ruokana oli jotain tosi pula-ajan ruokaa hyvin yksinkertaista. Ihan turhaan koska kyllä meillä olisi varaa ollut syödä kunnolla eikä ollut ruuasta pulaa niinkuin hänen lapsuudessaan. Syömisestä tehtiin liian suuri numero. Aikuisena kun vietin joulun vanhemmillani, äitini oli marttyyriroolissa ja ruuaksi ei ollut kuin keitettyjä perunoita, lipeäkalaa ja kinkkurullaa. Syötiin hyvin ankeassa ilmapiirissä. Lol. Edelleen rahasta ei ollut pulaa mutta piti pilata mun joulutunnelma.

Kun olin vielä lapsi äitini osti minulle sängyn ja se oli minun toiveideni mukainen. Oli kuulemma niin kallis. Sitä sain kuulla vuosia, syyllisti minua siitä miten kallis se oli. Vaikka olisi voinut olla ostamatta, minähän olin lapsi ja hän aikuinen. Eikä se mikään Hästens moottorisänky ollut vaan ihan tavallinen metallirunkoinen.
[/quote]

Tuo on ollut ikävää. En ymmärrä vanhempia, jotka syyllistävät lapsiaan. Pakkoko niitä lapsia on tehdä, jos he kerran pilaavat vanhemman elämän?

Vierailija
31/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 16:17"]

No nämä lapset olivat nätisti hiljaa äitinsä vieressä. Äiti ei jaksanut nousta ja käskytti poikaansa tuomaan hänelle tavaran. Poika liikkui hitaasti (ja kiltisti/ hiljaa olemalla) ja äiti tiuskaisi " no vauhtia nyt". Ja jotain sen jälkeen. Riuhtasi myös tämän tavaran agressiivisesti lapseltaan. Minua ärsytti se miten lapsilleen puhui siinä. Ei niinkään se että oli lihava. Mutta kyllä tuli mieleen, että onko tuo kiukkuisuus ylipainon syytä.

[/quote]

Usein on. Se "lihavat on leppoisia" ei tosiaankaan pidä paikkaansa. Ei ainakaan naisten kohdalla ja tuskin miestenkään, mutta varmaksi voi sanoa vain naisista ettei suotta mene yleistyksen puolelle. Lihavat naiset on enimmäkseen äkäisiä ja hirvittävän hermostuneita. Ähkävät ja puhkavat ja kaiken pitäisi tapahtua kuin tuli ja leimaus, eikä hetkeäkään olisi hukattavana. Ihan kuin koko ajan olisi ihan hirvittävän paha ja hankala olla.

Vierailija
32/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 16:17"]

No nämä lapset olivat nätisti hiljaa äitinsä vieressä. Äiti ei jaksanut nousta ja käskytti poikaansa tuomaan hänelle tavaran. Poika liikkui hitaasti (ja kiltisti/ hiljaa olemalla) ja äiti tiuskaisi " no vauhtia nyt". Ja jotain sen jälkeen. Riuhtasi myös tämän tavaran agressiivisesti lapseltaan. Minua ärsytti se miten lapsilleen puhui siinä. Ei niinkään se että oli lihava. Mutta kyllä tuli mieleen, että onko tuo kiukkuisuus ylipainon syytä.

[/quote]

Usein on. Se "lihavat on leppoisia" ei tosiaankaan pidä paikkaansa. Ei ainakaan naisten kohdalla ja tuskin miestenkään, mutta varmaksi voi sanoa vain naisista ettei suotta mene yleistyksen puolelle. Lihavat naiset on enimmäkseen äkäisiä ja hirvittävän hermostuneita. Ähkävät ja puhkavat ja kaiken pitäisi tapahtua kuin tuli ja leimaus, eikä hetkeäkään olisi hukattavana. Ihan kuin koko ajan olisi ihan hirvittävän paha ja hankala olla.
[/quote]
Juuri tätä hainkin asiallani. Hyvä että joku ymmärsi! Ne lihavat johon mä olen törmännyt, siis nimenomaan naiset, ovat aina pahalla päällä. Ja näköjään sysäävät sen oman pahan olon lapsiin. Lapsi on syytön aikuisen ihmisen lihavuuteen! Oksettavaa siis tälläinen käytös! Puistattaa oikeen, että mitenhän nämä mammat käyttäytyy kotona, jos jo yleisillä leikkipaikoilla puhutaan lapselleen noin.

Vierailija
33/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pakko siis todeta vielä se, että Tottakai vanhemmat joskus väsyy ja tiuskivat, mutta se minua vaivasi, että tämän lapsen olisi pitäny orjana juosta hakemaan tätä tavaraa äidilleen. Ja tämä naama norsun vitulla riuhtaisee lapsen kädestä ja tiuskii vieläkin. Lapsi ei ollut mitenkään osallinen, äiti halusi vain tyynyn perseensä alle. Mutta ei jaksanut itse sitä hakea. Onko siis oikeesti lapsellle tiuskimiseen aihetta tässä tapauksessa?

Vierailija
34/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 16:17"] No nämä lapset olivat nätisti hiljaa äitinsä vieressä. Äiti ei jaksanut nousta ja käskytti poikaansa tuomaan hänelle tavaran. Poika liikkui hitaasti (ja kiltisti/ hiljaa olemalla) ja äiti tiuskaisi " no vauhtia nyt". Ja jotain sen jälkeen. Riuhtasi myös tämän tavaran agressiivisesti lapseltaan. Minua ärsytti se miten lapsilleen puhui siinä. Ei niinkään se että oli lihava. Mutta kyllä tuli mieleen, että onko tuo kiukkuisuus ylipainon syytä. [/quote] Usein on. Se "lihavat on leppoisia" ei tosiaankaan pidä paikkaansa. Ei ainakaan naisten kohdalla ja tuskin miestenkään, mutta varmaksi voi sanoa vain naisista ettei suotta mene yleistyksen puolelle. Lihavat naiset on enimmäkseen äkäisiä ja hirvittävän hermostuneita. Ähkävät ja puhkavat ja kaiken pitäisi tapahtua kuin tuli ja leimaus, eikä hetkeäkään olisi hukattavana. Ihan kuin koko ajan olisi ihan hirvittävän paha ja hankala olla. [/quote] Juuri tätä hainkin asiallani. Hyvä että joku ymmärsi! Ne lihavat johon mä olen törmännyt, siis nimenomaan naiset, ovat aina pahalla päällä. Ja näköjään sysäävät sen oman pahan olon lapsiin. Lapsi on syytön aikuisen ihmisen lihavuuteen! Oksettavaa siis tälläinen käytös! Puistattaa oikeen, että mitenhän nämä mammat käyttäytyy kotona, jos jo yleisillä leikkipaikoilla puhutaan lapselleen noin.

[/quote]

Ole hyvä vaan. Jäi tuosta edellisestä viestistä pois, että töissä tulee näitä nähtyä useampia joka päivä. Tietenkään ei kaikki, mutta suurin osa. Ja onhan niitä kiukuttelijoita hoikemmissakin, mutta näitä tuhdimpia naisia yhdistää juurikin tuo tuskaisen kuuloinen ähinä jos ja kun kaikki ei mene oman mielen mukaan.

38

Vierailija
35/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nyt on tarpeeksi yksityiskohtia, ei ollut aiheellista tämä tiuskiminen. Osa reilusti ylipainoisista on sellaisia, jotka katsovat julkisillakin mennessään ainoastaan, millä tavalla voisi ottaa mahdollisimman vähän askelia (eivät kuitenkaan kaikki). Eivät siis ole hääräilevää sorttia. Jos toisia pyytää tekemään palveluksia itselleen, niin silloin jos koska pitäisi pyytää kauniisti, koskee perheessä kaikkia. -7

Vierailija
36/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 16:17"] No nämä lapset olivat nätisti hiljaa äitinsä vieressä. Äiti ei jaksanut nousta ja käskytti poikaansa tuomaan hänelle tavaran. Poika liikkui hitaasti (ja kiltisti/ hiljaa olemalla) ja äiti tiuskaisi " no vauhtia nyt". Ja jotain sen jälkeen. Riuhtasi myös tämän tavaran agressiivisesti lapseltaan. Minua ärsytti se miten lapsilleen puhui siinä. Ei niinkään se että oli lihava. Mutta kyllä tuli mieleen, että onko tuo kiukkuisuus ylipainon syytä. [/quote] Usein on. Se "lihavat on leppoisia" ei tosiaankaan pidä paikkaansa. Ei ainakaan naisten kohdalla ja tuskin miestenkään, mutta varmaksi voi sanoa vain naisista ettei suotta mene yleistyksen puolelle. Lihavat naiset on enimmäkseen äkäisiä ja hirvittävän hermostuneita. Ähkävät ja puhkavat ja kaiken pitäisi tapahtua kuin tuli ja leimaus, eikä hetkeäkään olisi hukattavana. Ihan kuin koko ajan olisi ihan hirvittävän paha ja hankala olla. [/quote] Juuri tätä hainkin asiallani. Hyvä että joku ymmärsi! Ne lihavat johon mä olen törmännyt, siis nimenomaan naiset, ovat aina pahalla päällä. Ja näköjään sysäävät sen oman pahan olon lapsiin. Lapsi on syytön aikuisen ihmisen lihavuuteen! Oksettavaa siis tälläinen käytös! Puistattaa oikeen, että mitenhän nämä mammat käyttäytyy kotona, jos jo yleisillä leikkipaikoilla puhutaan lapselleen noin.

[/quote]

Ole hyvä vaan. Jäi tuosta edellisestä viestistä pois, että töissä tulee näitä nähtyä useampia joka päivä. Tietenkään ei kaikki, mutta suurin osa. Ja onhan niitä kiukuttelijoita hoikemmissakin, mutta näitä tuhdimpia naisia yhdistää juurikin tuo tuskaisen kuuloinen ähinä jos ja kun kaikki ei mene oman mielen mukaan.

38

[/quote]

Heh, mä niin tiiän mistä sä puhut. Se ähinä ja puhina vaan kiihtyy, jos homma ei etene matamin mielen mukaan. Sitten pyyhitään otsaa ja muututaan kokoajan punaisemmaksi. Siitä tulee mieleen joku painekattila joka aikansa pihistyään ottaa ja posahtaa.

Vierailija
37/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran puistossa istuessani isän ja rattaissa istuvan taaperon. Pentu jostain syystä kirkui ja kiukutteli koko sen ajan, kun olivat näkösällä. Lopulta isä kyllästyi ja tiuskaisi "ja nyt se naama kiinni!" No, ainakin auttoi sillä mukula hiljeni saman tien.

Vierailija
38/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua oikein ärsytti? Läskiys vai laiskuus vai tiuskiminen? Vai kaikki nämä yhdessä?

Vierailija
39/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai sekö ettei ne mammat passaakkaan pikku enkeleitään 24/7?

Vierailija
40/43 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan OT huomautan että et vaikuta kovinkaan mukavalta itsekään. Siistippä sitä kieltäsi äläkä alennu samanlaiseksi kuin nämä tiuskimammat. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan