Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jumissa vakivirassa, työnantaja ei haluaisi päästää pois – neuvoja?

Vierailija
01.03.2022 |

Kaipaisin neuvoja ja vinkkejä tilanteeseeni. Heti alkuun sanon, että irtisanoutuminen tyhjän päälle ei ole minulle hyvä vaihtoehto. Perheessämme on pieni lapsi, joten en voi jättäytyä tyhjän päälle tai vuosien sijaisuuskierteeseen ilman varmuutta vakivirasta. Alallani on huono työtilanne, vakivirkoja avautuu vähän ja niihin on aina hakijoita.

Tein vuosia viransijaisuuksia eri puolilla Suomea ja onnistuin lopulta saamaan vakituisen viran. Heti töiden alettua kävi ilmi, että ei käynytkään hyvin. Jouduin alusta asti työpaikalla rankasti kiusatuksi. Kiusaaminen paheni ajan kanssa, en saanut kutsuja palavereihin, minulle ei kerrottu työhön liittyviä tietoja, puhuttiin pahaa selkäni takana ja asiakkaiden kuullen, eristettiin porukasta jne. Kiusaamiseen ei puututtu yrityksistäni huolimatta ja esimiehet kehottivat vain antamaan asialle aikaa ja olemaan kärsivällinen haastavien ihmisten kanssa. Työhyvinvointi näyttää muutenkin olevan huono, sillä työpaikastani on lähtenyt viimeisen parin vuoden aikana todella monta vakituista työntekijää. Perheettömät ovat irtisanoutuneet tyhjän päälle, perheelliset ovat lähteneet virkoihin jopa toiselle puolelle Suomea.

Haluaisin vaihtaa työpaikkaa, mutta työnantaja tekee asian vaikeaksi. Virkavapaan ehdot on kiristetty niin tiukaksi, että ainoastaan opintovapaata ja vanhempainvapaata myönnetään. Virkavapaata ei saa esimerkiksi muualle töihin lähtemistä (edes sijaisuus) varten. Eli jos haluaa toiseen työpaikkaan (sijaisuus tai vakituinen), niin irtisanoutuminen on ainoa mahdollisuus. Olen myös yrittänyt pyytää esimieheltäni suosituksia (alallani näillä on painoarvoa), mutta esimies ei suostu kirjoittamaan niitä. On ihan suoraan sanonut, että olen hyvä työntekijä eikä halua minun lähtevän muualle. Ei siksi suostu kirjoittamaan suosituksia eikä antamaan kirjallisena mitään hyvää palautetta, jotta en hyödyntäisi hyvää palautetta työnhaussa.

Onko mitään keinoa, miten voisin parantaa työllistymismahdollisuuksiani, kun esimies ei kirjoita suosituksia ja virkavapaan ehdot ovat tiukat? Jos sinulla on ollut tällainen tilanne, miten ratkaisit asian/miten asia ratkesi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu kampaviinerihommista ja lähde yksityiselle painamaan kunnolla duunia. Miks ihmeessä tuhlaat 6-7h/pv jossain mistä et nauti? 

Vierailija
2/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä auta kuin pistää esimies koville. Joko kiusaamisasialle tehdään oikeasti jotain konkreettista tai sitten sinä lähdet. Piste.

Tai voit toki saikuttaa niin paljon kuin tessi antaa palkallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat virkakyöstiksi. Et pahemmin stressaa työnteosta ja surffaat vaikka netissä. Eiköhän se pomo ala ehdottamaan paikan vaihtoa.

Vierailija
4/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ihmeen alalla olet, jos sieläl käytetään nykytyönantajan kirjallisia suosituksia työnhaussa?? Eihän kukaan sellaisia saa etukäteen.

Vierailija
5/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä:

Tykkään työstäni ja teen työni hyvin, lusmuilu ei ole juttuni. Haluaisin päästä töihin johonkin, missä saisin keskittyä rauhassa työhöni, eikä tarvitsisi sietää kiusaamista.

Ap

Vierailija
6/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt aloitusta alkuunkaan. Ei kai sinua voi vankina pitää. Etsit uuden paikan ja irtisanoudut vanhasta. Jos ei onnistu, niin kyse on orjuudesta.

Vierailija
7/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa auta muu kuin irtisanoutua tai sinnitellä niin kauan, että saat uuden paikan.

Vierailija
8/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikset voi hakea uutta työtä ja sen saadessasi sitten irtisanoutua?

Vierailija
9/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet noin hyvä ja korvaamaton työntekijä, saat uuden työpaikan leikiten. Tai sitten valehtelet.

Vierailija
10/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet noin hyvä ja korvaamaton työntekijä, saat uuden työpaikan leikiten. Tai sitten valehtelet.

Olen hyvä työssäni, mutta niin on alallani moni muukin. Kun johonkin tulee virka auki, on tarjolla useita samalla koulutustaustalla ja vastaavalla työkokemuksella olevaa hakijaa. Eli mikään ei takaa sitä, että juuri minä tulisin valituksi. 

Ap

Vierailija
11/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedät, että töitä voi hakea vaikka olisi töissä?

Vierailija
12/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä sievässä homma menee kivasti putkeen. Alkoholismi on sairaus ja pääset varmaankin työkyvyttömyyseläkkeelle kun jurrissa ryssit muutaman kerran oikein kunnolla. Sitä odotellessa voit solvata kaikkia kiusaajia yllinkyllin koska kaikki menee kännin piikkiin.

Vierailija
13/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä työtodistus arvosteluilla.

On lain mukaan pakko antaa.

Vierailija
14/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja olen hakenutkin. Ongelma on siinä, että suositukset auttaisivat työn saamisessa, mutta esimies ei niitä halua kirjoittaa. Eikä työtodistusta arvion kanssa voi saada kuin vasta töiden loputtua. Minulle ei suostuta kirjoittamaan arviota työstäni nyt "kesken töiden", olen kysynyt.

Ap

Vierailija
15/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei virkavapaa ole tarkoitettu siihen, että lähdetään toiselle työnantajalle ja pidetään vanhaa paikkaa varalla. Eikä vakituisessa suhteessa pyydetä suosituksia, eikä lupaa lähtemiseen.

Vierailija
16/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun kaikki voimat menevät työssäkäymiseen, uutta paikkaa ei vaan jaksa hakea. Työnhaku itsessään on tosi kuormittavaa, jos sen tarkoitusperänä on joku muu kuin kepillä kokeilla jäätä kiinnostuisiko tuo paikka minusta.

Vierailija
17/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei virkavapaa ole tarkoitettu siihen, että lähdetään toiselle työnantajalle ja pidetään vanhaa paikkaa varalla. Eikä vakituisessa suhteessa pyydetä suosituksia, eikä lupaa lähtemiseen.

Ihmettelen myös miksi kirjoittaja ei näe asiaa työnantajan näkökulmasta. Myöskään suositukset nykyisestä työpaikasta eivät edistä työnhakua.

Vierailija
18/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa ole kuin kolme vaihtoehtoa; tee kiusaamiselle jotain, sano itsesi irti tyhjän päälle tai etsi uusi työ.

Vierailija
19/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä haetaan kun ollaan vielä edellisessä työssä.

Suositukset pyydetään muilta, esim vanhalta pomolta tai prosessorilta. Kaikki ymmärtää jos hakee töitä niin ettei kerro nykyiselle työnantajalle.

Kun paikka on saatu ja valitusaikakin päättynyt, vasta sitten irtisanoudutaan vanhasta.

Ei ole mikään sääntö, että saisi virkavapaata koeajaksi. Olen itsekin aina lähtenyt irtisanoutumalla. Jos ei ole juoppo tai hidas tai ilkeä, ei pitäisi olla ongelmaa koeajan kanssa.

Vierailija
20/25 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä työtodistus arvosteluilla.

On lain mukaan pakko antaa.

Tämä koskee kyllä vain työsuhteen päättymisen jälkeen, joten AP ei voi sitä vielä vaatia. Se on kyllä pakko antaa joko suppeana tai laajana. Ottaen huomioon työpaikkakiusaamisen, suppea olisi varmaan parempi ettei pomosi voi kirjoittaa sinne jotain vääristeltyä.

AP:lle tässä vaiheessa ilmoittaisin työpsykologilla käyntiä, voivat antaa saikkua ja ammattilaiselle puhuminen voisi auttaa. Hanki työpaikkoja jo nyt, ja avoimia hakemuksia voi aina lähettää firmaan vaikka eivät sillä hetkellä hae työntekijöitä. Kyseenalainen ratkaisu voisi olla jatkuvaa saikuttamista, ehkä älyäisivät sitten irtisanoa sinut itse. Tämä voi toisaalta myös kostautua, jos sinusta alkaa liikkua huhuja saikuttajana ja vaikeuttaa työnsaantia. (Kävi näin erään oman työpaikan hakijan kanssa, kun paljastui että edellisessä firmassa saikutti oikein urakalla). Toki voit ottaa myös riskin ja irtisanot itsesi, mikään ammatti ei ole mielenterveytesi arvoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi