Ihan hirveää oli palata takaisin toimistolle
Ensin aamulla järkyttävän aikainen herätys, sitten bussin odottelu, sitten toisen myöhässä olevan bussin odottelu, toimistolla joutuu pakkokuuntelemaan toisten keskusteluja yli 7 tuntia, sen jälkeen bussille joka on taas myöhässä, täpötäydessä bussissa kitumista kotimatka. Olipa ihanaa. Omalla kohdallani lähityö ei anna yhtään mitään, vie vain aikaa ja energiaa.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat koronan aikana hypänneet tuntemattomaan, opettaneet lähi ja etänä, menneet töihin vaikka tietää, että riskialtista itselle ja läheisille… Ja sinä valitat, kun menet toimistolle?
Opettajat ovat alansa valinneet. Jos haluaa työskennellä etänä, ei valitse ammattia, jossa se ei ole mahdollista. Tosin opettaminenhan on, mutta ilmeisesti oppilaiden hyvinvoinnin kannalta haitallista.
Tuota.. Kukaan opettaja ei ole sopinut, että suostuu töihin striimaamaan opetustaan. Ovat tehneet sen lasten ja nuorten hyväksi - ilman eri korvausta.
Ei kai nyt jokaikiseen työtehtävään tai työnteon muotoon erikseen hyväksyntää kysytäkään, millään alalla.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat koronan aikana hypänneet tuntemattomaan, opettaneet lähi ja etänä, menneet töihin vaikka tietää, että riskialtista itselle ja läheisille… Ja sinä valitat, kun menet toimistolle?
Taas tää ope täällä kitisemässä tästä samasta. "nyyhnyyh, säälikää meitä opettajia, kun meillä on ollut ihan kaikista rankinta ja vaikeinta korona-aikana, kun pitää opettaa ETÄNÄ!"
Älä jaksa.
Entäpä sitten me etätyöläisten perheet ja puolisot?
Kaikilla ei ole kotona työhuonetta varsinkaan pääkaupunkiseudulla. On aika rasittavaa tulla töistä kotiin ja kuunnella kotona toisen palavereita vielä omien töiden jälkeen. Muut sitten yrittävät siinä olla hissukseen kotona.
Meilläkin etätyöläinen toivoisi voivansa pysyä kotona, mutta muu perhe jo toivoisi hänen menevän välillä toimistollekin, jotta saisi kotona olla rauhassa eikä jonkun työpaikalla. :D
Vierailija kirjoitti:
Kotitöistä rääkyvät, itse kahvitauon sijaan pidän pyykkitauon, tai tiskikoneen tyhjennys/täyttötauon. Mukavaa katkaista työ hetkeksi ja saa vähän hyötyliikuntaa samalla. Aikaa menee max. 15 minuuttia.
Minä saatan imuroidakin, tai käydä lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole kotona työhuonetta varsinkaan pääkaupunkiseudulla. On aika rasittavaa tulla töistä kotiin ja kuunnella kotona toisen palavereita vielä omien töiden jälkeen. Muut sitten yrittävät siinä olla hissukseen kotona.
Meilläkin etätyöläinen toivoisi voivansa pysyä kotona, mutta muu perhe jo toivoisi hänen menevän välillä toimistollekin, jotta saisi kotona olla rauhassa eikä jonkun työpaikalla. :D
Eikö teidän etätyöläisellä ole työaikaa?
Työt jatkuu hybridinä. Osa viikosta etänä, osa työpaikalla.
No, hyvä että ei kokonaan työpaikalla.
Yhtään ei ole ollut ikävä sitä kälättävää akkalaumaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten pitkää tai myöhäistä päivää sun puoliso painaa, kun työpäivä jatkuu niin pitkälle että sinäkin ehdit omista töistäsi kotiin?! Vai menetko itse aamuyöstä töihin ja palaat keskipäivällä?
Uteliaisuudesta kysyn. Meillä minä teen etätöitä kotona, mutta oon saanut työt hoidettua ennenku lapset tulee koulusta ja mies töistän(hänen alalla ei voi olla etänä). Kertaakaan ei oo kukaan joutunut mun työjuttuja kuunteleen :D
Ap, paljon tsemppiä työpäiviin.
Meillä mies palasi etätöistä toimistolle maanantaina, minä taas jatkan etänä kotona. Mies oli selvästi jo ehtinyt unohtaa kaikki ne haittapuolet, kuten autoilu ruuhkassa, livepalaverit (jotka heillä tuuppaavat livenä venähtämään tehokkuutta syöden), lounastauon kaaoksen, huonetoverien hälinän. Kotona etänä säästi autoiluajan, kun sen pystyi käyttämään jo aktiiviseen työhön kotona, ruokailu onnistui töitä tehden tarvittaessa (heillä työpaikkaruokailu on viereisessä rakennuksessa) ja kotona mies sai olla omassa rauhassaan, kun työtilamme ovat eri huoneissa.
Olen kiitollinen työnantajalleni siitä, että voin tehdä yhä etätöitä kotona. Aiemmin tätä mahdollisuutta ei ole kaikilla ollut, ja huomaan selkeästi ne edut, joita muutama kollega ylisti aikana ennen koronaa. Nautin työelämän sosiaalisestakin puolesta, mutta huomaan, miten tehokkaampaa kotona työskentely on, kun kollegat eivät tuosta vain piipahtele huoneen ovella kyselemässä sitä tai tätä ja rupattelemassa ohessa niitä näitä. Meillä on sovittu, että palaverien ulkohuolella on aivan sama, että mihin aikaan tekee työt, kunhan kaikki on tehty ajallaan, joten jos joku saattaa aamulla koululaisen, hoitaa lounastauolla ruokaostokset tai tekee kauniina päivänä vaikka kävelyn, niin se on aivan sama, kunhan työt on tehty ja projektit etenevät aikataulussa. Etätyöaikana tuottavuus ja työyhteisön hyvinvointi on noussut, joten kaikki halukkaat saavat jatkaa etätöissä ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Ei työn olekaan tarkoitus olla ihanaa. Se on nimenomaan työ ja saat siitä korvauksen palkkana. Mitä siis valitat? On kuule ihmisillä hieman rankempia duunejakin kuin se, että sinun nyt täytyi hiilata persauksesi toimistolle ja istua siellä 7 tuntia kuuntelemassa muiden rupattelua.
En ole ikinä ymmärtänyt miksi työnteon pitäisi olla kärsimystä? Eikö se voi olla mukavaa ja että siitä silti saa myös palkkaa?
Sitäkään en ymmärrä että ihmisiä pakotetaan työpaikalle tekemään töitä joita ei ole tai jotka olisi jopa parempi jättää tekemättä ihan siksi vaan ettei kukaan saa "ilmaiseksi" rahaa. Ennemmin laitetaan ihminen kaivamaan ojaa ja täyttämään se seuraavana päivänä - sitten vasta voi palkan maksaa kun se on oikein turhan kanssa aikaa tuhrannut.
Kansalaispalkkaa odotellessa. (Itse tekisin sen lisäksi töitä koska satun pitämään hommastani, kuten moni muukin, ei tarvi tulla vinkumaan.)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Ihmiset joutuvat asumaan liian ahtaasti, monella ei ole sitä ylimääräistä omaa huonetta. Mutta luulen että ihmiset alkavat tämän takia valkkaamaan asuntonsa eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todella paljon tehokkaampi kotona,kun työt saa tehdä rauhassa ja ilman keskeytystä.
Aamuruuhkassakin se on kaikkien etu mitä vähemmän ihmisiä on täyttämässä julkisia ja tukkimassa omalla autolla liikennettä.
Eli teet työt tunnissa ja saat kahdeksalta tunnilta palkkaa? Eikö hävetä?
Hävetä mistä? En todellakaan tee töitäni tunnissa ja en ole missään niin väittänyt tekeväni. Suosittelen sinulle lämpimästi sisälukutaitoa ja lääkkeitä😘
Jääkö sulla siis toimistolla työt kokonaan tekemättä? Mun laskuoppiin vaan ei mahdu, että miten etänä voi tehdä enemmän työtä kuin toimistolla, jos on kummassakin täsmälleen sama työnkuva.
Mä huomasin tämän jo ennen koronaa, kun olin monessa projektissa, jotka sijaitsivat eri paikoissa. Sen lisäksi, että siirtymiin meni aikaa, vaikka yritinkin olla tehokas ja olla päivän siellä, toisen täällä, oli myös paikan päällä "pakollista" sosiaalista aikaa, joka oli pois tuottavasta työstä. Jos tilaajan edustaja pölähtää paikalle, niin kyllä sitä pitää vähän rupatella, ja pitää kahvitunti, jonka normaalisti skippaisi. Toisaalta taas, jos en ikinä käy kohteissa, jää tietämys ongelmista melko pintapuoliseksi. Onneksi oli vapaus järjestellä omaa liikkumistaan, niin sai tietopläjäyksen kohdekäynnillä ja varsinaiset työt tein sitten toimistolla.
Nyt etätyöaikana häiriöt on vaan siirtyneet teamsiin tai puhelimeen, toisaalta ne on myös tehostaneet työskentelyä merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko asua pääkaupungissa. Meiltä löytyy kotoa kolme IT-pistettä. Kaikissa niissä on useampia näyttöjä ja nettiyhteydet on loistavat lasten nettipeliharrastusten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten pitkää tai myöhäistä päivää sun puoliso painaa, kun työpäivä jatkuu niin pitkälle että sinäkin ehdit omista töistäsi kotiin?! Vai menetko itse aamuyöstä töihin ja palaat keskipäivällä?
Uteliaisuudesta kysyn. Meillä minä teen etätöitä kotona, mutta oon saanut työt hoidettua ennenku lapset tulee koulusta ja mies töistän(hänen alalla ei voi olla etänä). Kertaakaan ei oo kukaan joutunut mun työjuttuja kuunteleen :D
Mun työt alkavat pari tuntia aiemmin ja puoliso on työssä kansainvälisessä yrityksessä, jossa ei aina noudateta Suomen kellonaikoja. Sanotaan vaikka niin, että olen usein kotona n. klo 15.30-16.00 ja toisen työt loppuu siinä klo 18.
Puoliso myös on johtavassa asemassa, niin ei voi alaisille sanoa, että työt on jo tehty, en vastaa enää palaverikutsuihin.
Luojan kiitos, saan jatkaa etätöitä ainakin toistaiseksi.. Erosin, kun korona alkoi ja muutin kesämökilleni kokonaan. Mulla on yli sata kilsaa toimistolle.
Voin paljon paremmin täällä maaseudun rauhassa, pihatyöt ja viljely.
Kunhan joskus saan säästettyä ja omavaraiseksi ammun tuon läppärin kuuhun ja otan loparit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko asua pääkaupungissa. Meiltä löytyy kotoa kolme IT-pistettä. Kaikissa niissä on useampia näyttöjä ja nettiyhteydet on loistavat lasten nettipeliharrastusten takia.
Toisilla vain on koko suku ja ystävät täällä, kun on tänne sattunut syntymään. Toki sitä voisi muuttaa muuallekin, mutta kyllä mulle on läheiset ihmiset kuitenkin sen verran tärkeitä, etten yksinkertaisesti halua.
Ala, jolla työskentelen, on myös sellainen, jolta harvoin löytyy muualta töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teidän etätyöläisellä ole työaikaa?
Joo, kaikillahan onkin samat työajat... Mistä näitä aivopieruja oikein tulee?
Vierailija kirjoitti:
Ukrainassa on sota, ja sä valitat, miten toiset valittaa niiden huonoista työoloista. Teillä, tästä aloituksesta valittajilla, menee vielä huonommin kuin ap:lla. Mulla menee varmaan kaikkein huonoiten. :D
Onneksi itselläni on ollut yli kymmenen vuotta jo etämahdollisuus, ennen koronaakin riitti että toimistolla kävi kerran viikossa. Yritysjohto on tyytyväinen, kun toimistokuluissa säästyy valtavasti rahaa. Kaikilla pitäisi olla sama optio, joiden toimenkuva sen antaa myöden. Ihmeellisiä työnantajia osalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Ihmiset joutuvat asumaan liian ahtaasti, monella ei ole sitä ylimääräistä omaa huonetta. Mutta luulen että ihmiset alkavat tämän takia valkkaamaan asuntonsa eri tavalla.
Etätyön yleistyminenhän juuri mahdollistaa asumisen melkein missä vain, jolloin on varaa asua väljemmin.
Meilläkin on kummallakin oma työhuone.
No tokkopa kenellekään muullekaan etätyöstä vielä eri korvaus maksetaan.