Miten olisitte reagoineet tähän? (leikkipuistoasiaa)
Olin kahden poikani kanssa leikkipuistossa, jossa oli sellainen puujuna. Katto oli 170 cm:n korkeudella. 6-vuotiaani, joka kiipeilee aina ja kaikkialla, tietysti kiipesi katolle ensimmäiseksi. Luotan häneen, että hän on varovainen, eikä hän siellä pelleillyt. Kunhan seisoi ja tähysti. Minä istuin viereisellä penkillä.
Sitten puistoon tuli isä parivuotiaan lapsen kanssa. Isä sanoi lapselleni, ettei siellä katolla saa olla. (Isä ei sanonut mitään minulle) .Poika oli aivan hämillään, että miksi ei. En pystynyt sanomaan hänelle miksi siellä ei saisi olla. Pienen leikkipaikan ympärillä oli aidat, eikä aidoissa ollut mitään kieltoja.
Olen yrittänyt opettaa, että aikuista on aina toteltava. Eli mites tällaisessa tilanteessa te olisitte toimineet..? Miten pidän yllä aikuisen auktoriteettia, kun en itsekään siihen usko?
Todettakoon vielä, että asun ulkomailla, eikä täällä yksikään alle 13-vuotias ole ilman valvojaa yhtään missään.
Kommentit (10)
Vierailija:
Eli ei pidä näyttää huonoa ja vaarallista esimerkkiä pienemmille. Minä en esimerkiksi anna nelivuotiaani keinua seisaallaan puistossa (vaikka kotipihassa saakin), enkä kiipeillä mihinkään katoille yms.Kuusivuotias on jo aika isokin leikkipuistoon.
Minusta aikuiset voivat komentaa vieraitakin lapsia, jos nämä selvästikään eivät tunne sääntöjä tai jos omat vanhemmat eivät kiellä.
Kuusivuotias on todellakin vielä lapsi ja kuuluu juuri sinne leikkipuistoon ei mihinkään muualle.
Nämä ovat todella vaikeita asioita. Onneksi ne omatkin kullannuput kasvaa ja vanhemmat siinä heidän myötä. Lapsi on aika keksivä otus, keksii juttuja vaikkei näkisi kenenkään niitä tekevän.
Minä annan lapsen leikkipuistoissa kiipeillä sinne minne pääsee (jos ei ole kieltoja), sitä vartenhan niiden nimi on leikkipuisto. Lapsi saa leikkiä ja kokeilla. Nyt en tarkoita mitään muita lapsia häiritseviä tai satuttavia leikkejä.
ja lapsihan se kuusivuotias vielä on! Samoin musta on ihan ok, että varhaisteinit on leikkipuistossa, tai ei ok vaan mukavaa suorastaan. Silti varmaan kehottaisin omaani olemaan tekemättä hurjia temppuja kun puistossa on pieniä ja jos pienten vanhempia selvästi huolettaa. Terkuin se eka vastaaja...
Joskus nään leikkimässä ihan pieniä lapsia keskellä tietä tai laskemassa pulkalla autotielle, silloin sanon ihan ystävällisesti että varottehan ettei auto tule tms. varsinkin jos vanhempia ei näköpiirissä. Kyseinen isä ehkä liian jyrkästi asian esitti, mutta totta kyllä on ettei ne leikkipuiston kaikki lelut ole suunniteltu esim. just tuollaisiin kiipeilyleikkeihin, niihin on omat telineet. Isä olisi voinut sanoa ehkä että olethan varovainen ettet tipahda alas tms.
Vierailija:
Eli ei pidä näyttää huonoa ja vaarallista esimerkkiä pienemmille. Minä en esimerkiksi anna nelivuotiaani keinua seisaallaan puistossa (vaikka kotipihassa saakin), enkä kiipeillä mihinkään katoille yms.Kuusivuotias on jo aika isokin leikkipuistoon.
Minusta aikuiset voivat komentaa vieraitakin lapsia, jos nämä selvästikään eivät tunne sääntöjä tai jos omat vanhemmat eivät kiellä.
Kyllä mun 7v:kin on vielä niin lapsi että tykkää olla muiden mukana puistossa ja kyllä on lupa kiipeillä vaikka minne!!
Vierailija:
muista sitten kahden vuoden päästä jättää se kuusivuotiaasi seisomaan leikkipuiston aidan ulkopuolelle kun menet nuoremman kanssa sinne nätisti keinumaan!
Päiväkodeissakaan ei varmaan saiai laittaa eskarilaisia pihalle sitten ja puhumattakaan koulujen pihoista, missä on keinut ja kiipeilytelineet. Meillä ainakin 4-luokkalainen viihtyy ko. härveleissä.
silloin kun puistossa on pienempiä niin ei kannata näyttää esimerkkiä tuollaisiin temppuihin. Sanoisin myös, että tämän isän lapselta katolle kiipeily on kielletty, ja siksi isä kielsi poikaakin (tämä esimerkkijuttu taas).
oli huolissaan, että tipahdat sieltä... Ja sedälle sanonut, että on katolla äidin luvalla ja valvonnassa : ).
Minulla on vilkas 1,5- vuotias, joka aina tahtoo samaan paikkaan kuin isommatkin (esim. juuri jonnekin leikkimökin katolle yms.), ja minun olisi niin,niin paljon helpompaa, jos kukaan ei kiipeilisi. Joskus tekisi mieli sanoa, että tulkaa alas, ettei meidän kullannuppu joudu pahoittamaan mieltään, mutta en todellakaan ole niin tehnyt ;). Eli mielestäni ko. isä ei olisi kyllä saanut millään perusteella kieltää lastasi - varsinkin kun itse olit paikalla vahtimassa, ettei mitään satu! Ja sinun läsnäolosi kait tässä se oleellisin juttu olikin.
Itse olisin ehkä sanonut isälle, että lapsi on luvallani katolla eikä asiassa ole mitään väärää tms. Tai sitten olisi vain kutsunut lapsen katolta pois ja jutellut hänen kanssaan myöhemmin tilanteesta. Mutta vaikea sanoa, kun oma lapsi on vasta noin pieni.
Eli ei pidä näyttää huonoa ja vaarallista esimerkkiä pienemmille. Minä en esimerkiksi anna nelivuotiaani keinua seisaallaan puistossa (vaikka kotipihassa saakin), enkä kiipeillä mihinkään katoille yms.
Kuusivuotias on jo aika isokin leikkipuistoon.