Muistatko Helsinki–Tallinna-tunneli hankkeen?
Helsinki–Tallinna-tunnelin on ilmoitettu valmistuvan jouluksi 2024
"X lupailee tunnelin valmistuvan vuoden 2024 jouluaatoksi – jos poliitikot ja virkamiehet suovat" TM
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/17a-2021/helsinki-tallinna-tunnelin-o…
Miten hankkeelle kävi, missä mennään? Mitä ajattelet tunnelista nyk. eu ja maailmantilanteessa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Hankkeita oli kaksi, valtion ja Peter Vesterbackan kokoama yksityinen. Molemmat lepotilassa.
Minun puolestani tunnelin saa tehdä, jos rahoitus löytyy muualta kuin veronmaksajien taskuista.
Mitäs se lepotila tarkoittaa? Käynnistyykö vielä vai tuleeko venäjä/kiina tunnelin kautta, kuten joku epäilee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkeita oli kaksi, valtion ja Peter Vesterbackan kokoama yksityinen. Molemmat lepotilassa.
Minun puolestani tunnelin saa tehdä, jos rahoitus löytyy muualta kuin veronmaksajien taskuista.
Mitäs se lepotila tarkoittaa? Käynnistyykö vielä vai tuleeko venäjä/kiina tunnelin kautta, kuten joku epäilee?
Samaa tarkoittaa kuin Mannerheim-elokuva.
Mainitsin tosta hankkeesta Viron ja Suomen suhteet-nimisessä esitelmässäni yhdelle viron kurssilla loppuvuonna 2019.
T: viron kielen sivuaineopiskelija Helsingin yliopistosta
Tunnelihanke on edelleen vireillä.
Iltalehden juttu tunnelin suunnittelusta:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3e59cb4e-9a11-43b5-abf0-2bb06385aa83
Kustannusarvioita on esitetty monenlaisia, 8 - 13 miljardin euron välillä. Lontoossa rakennetaan Tideway-nimistä jätevesitunnelia, skaalattuna Lontoon kustannuksiin Helsinki-Tallinna tunneli maksaisi 15 miljardia euroa. Lontoon maaperä on vaikea rakennettava.
Tunnelin rakennuskustannukset pitää verrata:
- pankkitukeen 90-luvulla
- Soneran UMTS-kaupat
- Fortumin Uniper-sotku
- F35 hävittäjähankintojen kustannukset koko elinkaarensa aikana
- Päijänne vesitunneli 120km
Tunneli olisi rautatietunneli, jolloin tavaran kuljetukset Suomen ja Viron välillä mahdollistuisi ja samalla mahdollistuisi henkilöliikenne nopeilla junilla Keski-Eurooppaan Rail Baltican kautta.
Euroopan komissio on myös esittänyt rautateiden raidevälin harmonisoimista siten, että ainakin uudet rataosuudet tehtäisiin eurooppalaisella standardilla.
Liikenneministeri Harakan näkemys:
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/politiikka/timo-harakka-jyr%C3%A4ht%C…
Iltalehden juttu raidevälin yhteinäistämisestä:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/09621a7d-97ac-4e3e-9063-54692228d…
Hesarin juttu Euroopan komission esityksestä yleiseurooppalaiseksi raideväliksi:
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000008986466.html
Seuraavassa on englanninkielinen juttu raidevälin harmonisoimisen puolesta EU1435 leveyteen, haastateltu on kauppakamarin toimijoita, vihreiden ja RKP:n edustajia.
Päivi Wood, johtava liikenne- ja elinkeinopolitiikan asiantuntija, kauppakamari
Juho Romakkaniemi, kauppakamarin toimitusjohtaja
Atte Harjanne, vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja
Anders Adlercreuz, RKP
Baltian maissa raideväliongelma on ratkaistu rakentamalla Rail Baltica kahdella kiskotuksella siten, että niillä osuuksilla joilla on ollut 1520mm kiskotus rakennetaan kaksoiskiskotus mahdollistamaan ajo 1435 ja 1520 leveydellä toimivia junia. Muilla uusilla osuuksilla, joissa ei 1520mm rataa ole, on rakennettu rautatietä pelkästään 1435mm leveydellä.
Seuraava video esittelee Rail Baltican toimintaa:
Linkki siihen Helsinki Times lehden arikkeliin näköjään unohtui:
https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/21985-many-i…
Vielä linkki YLEn sivuilla olevaan juttuun, julkaistu 7.2.2018, Reeta Salminen:
Koitin googlata sen Lontoon Tideway-jätevesitunnelin suunnittelua ja rakentamista. Tulin siihen tulokseen, että esiselvitykset alkoivat noin 2001 (Samassa tilanteessa olisi Helsinki - Tallinnan suunnittelu nyt).
Aikajana:
- 2014 Varsinainen suunnittelu alkoi
- 2015 Urakoitsijoiden ja Rahoittajien valinnat
- 2016 Esityöt tehty, maanpäällisten apurakennelmien teko
- 2018 Tunnelin poraus alkoi
- 2019 Sivutunnelien teko alkoi
- 2022 Tunnelien poraus on valmis
- 2025 Arvioitu valmistumisaika
Lontoon Tideway viemäritunneli on 25 km pitkä, Helsinki - Tallinna tunneli saattaisi olla jopa 80 km pitkä.
Arvioin tuosta, että tunneliprojektiin saattaa mennä 20 vuotta aikaa.
Aika paljon enemmän kuin sen Vesterbackan kaavailema 3 vuotta.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/df160695-3fe0-4e5e-b405-2adcb934f1b8
Etsin muutaman Helsingin uutisissa olleen tunnelia käsittelevän artikkelin, jos jotakuta kiinnostaa lueskella:
https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/1985732
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1986023
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1986028
https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/1985732
https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/3135626
https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/2329155
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1315650
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1319165
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1554670
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/2146813
Jutut eivät ole mitenkään aikajärjestyksessä. Nyt kun Suomi on liittymässä NATO:on, on tunnelilla myös maanpuolustuksellinen näkökulma. Viron hallituksesta joku on muistaakseni ilmaissut, että tunneli pitää olla Suomen, Viron ja EU:n yhteinen projekti. Se lienee edellytys EU:n rahoituksen saamiseksi.
Tunneliprojektissa pitää korostaa Viron hyötyjä, koska Viro on EU:ssa nettosaaja ja Viron mukanaolo saattaa vaikuttaa siihen, millä osuudella EU on hankkeessa mukana! Ilmeisesti baltit olivat saaneet Rail Balticaan ihan hyvän maksuosuuden EU:n komissiolta. Neuvottelutilanne tässä siis.
Tässä vielä video Liettuasta, toimitusjohtaja Karolis Sankovski LTG Infrasta esittelee miten radalla toimitaan:
Tarkoitus heillä on siirtää rahti kumipyöriltä raiteille, Puoliperävaunut (semi-trailer) laitetaan kulkemaan raiteilla. Palemonas:in (Kaunas, Liettua) intermodaalisella terminaalilla rahtia voidaan siirtää kuljetusmuodosta toiseen. Rail Baltica-projektin rakennustyöt ovat alkaneet Liettuassa 2019 ja nyt kiskotukset ovat saatu valmiiksi. Puoliperävaunujen kuljetusta raiteilla on jo kokeiltu. Kaupallinen rahtiliikenne alkaa joskus vuonna 2022. Suomalaisen rahtarin kannalta tämä tarkoittaa sitä, että kun Rail Baltica saapuu Tallinnaan, todennäköisesti osa Viron kautta kulkevasta rahtiliikenteestä on siirtynyt kulkemaan raiteilla ja rahtarit joutuvat hakemaan trailerinsa tai konttinsa Tallinnasta. Video on tekstitetty englanniksi.
Tunnelihanke on 'lepäämässä', mutta pompsahtaa vielä esiin yhdessä Guggenheimin kanssa.
Moni taisi ostaa lipunkin siihen valmiiksi. Onnea vaan.
Ei tainnu tulla kuin vain viidenkympin tai satasen tappio maksimissaan.
Vesterbackan tunnelihanke on käytännössä kuopattu koska tunnelilinjaus tehtiin alkuvuonna Helsingin, ei Espoon kautta.
https://yle.fi/uutiset/3-12341898
Vesterbackan tunnelihanke olisi saattanut toteutuakin lähivuosina mutta tunneli Helsingin kautta tuskin toteutuu ainakaan seuraavan 10 vuoden aikana.
Linkitän tähän tosi vanhan jutun tunnelihankkeesta, vaikka juttu ei ole suoranaisesti kirjoitettu hankkeen puolesta:
https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/teknologia/eu-komission-liike…
Voi olla, että Vesterbackan hanke torpattiin, koska myöhemmin Viron hallituksessa oltiin sitä mieltä, että hankkeen tulisi olla kolmen toimijan: Viron, Suomen ja EU:n välinen. Luultavasti valtiollinen toimija takaa paremmin EU-rahoituksen mukanaolon. Yksityiset toimijat voivat olla vähemmistöosuudella mukana.
Pitäisi nähdä perustelut, miksi linjaukseksi valittiin Helsinki? Onko se puhdasta kotiinpäin vetoa, vai mahdollistaako Helsingin linjaus paremmin tunnelin integroimisen Suomen rauteteihin? Vuodesta 2017 tilanne on muuttunut siten, että Ukrainassa on syttynyt sota, Suomi on liittymässä NATO:oon ja Rail Baltica on valmistumassa. Vaikutelmani on, että tunnelin (ja Rail Baltican) merkitystä Suomen rahtiliikenteeseen ei ole arvioitu tarpeeksi.
Eivät ihmiset halua Tallinnaan. Ne haluavat kännin ja panon. Känni ja pano junassa on lähes mahdoton ja vastenmielinen.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ihmiset halua Tallinnaan. Ne haluavat kännin ja panon. Känni ja pano junassa on lähes mahdoton ja vastenmielinen.
Tjaah, pano lentokoneen ahtaassa kusisessa vaessassahan on monen suuri unelma.
Eikä jubáan voisi rakentaa pano-saleja lavereineen?
Rail Baltican valmistuminen tarkoittaa sitä, että osa rahtareista hakee trailerinsa Ülemisten terminaalista Tallinnasta. Tunnelin valmistuminen tarkoittaa sitä, että osa rahtareista hakee trailerinsa Helsingistä vastaavasta intermodaalisesta tai multimodaalisesta terminaalista kuin niissä kahdessa videossa oli esitelty.
Millaiseksi ratkaisut sitten käytännössä muuttuvat jää nähtäväksi.
Hankkeita oli kaksi, valtion ja Peter Vesterbackan kokoama yksityinen. Molemmat lepotilassa.
Minun puolestani tunnelin saa tehdä, jos rahoitus löytyy muualta kuin veronmaksajien taskuista.