marimekko-Iittala kivituikku tietäjät
Löysin varastosta violetin värisen marimekko-iittalan kivituikun. Miten tunnistaa onko se ametisti vai lila? Minkä arvoisia nämä ovat? Hyväkuntoinen on vaikka Iiittala tarra kulunut pois ja laatikkoa ei enää tallella. Mietin kannattako myydä vai pitää itselläni, kaunis on.
Kiitos jos joku jaksaa vastata.
Kommentit (10)
Jos tuo on ametisti, siitä voi kuule saada jopa satoja euroja, ne ovat harvinaisia ja haluttuja. En itse osaa tunnistaa mutta viepäs vaikka lasikauppiaalle.
Mä muistan lukeneeni että ne ametistit muuttavat väriä luonnonvalossa ja feikkivalossa.
Perustuikut maksaa Iittalan omassa myymälässä reilu 10e. Eli max 10e voi pyytää käytetystä joka siistissä kunnossa. 5€ jos kulumaa.
Kannattaa katsoa onko ametisti:
Mikäli tuikkusi on ametisti, niin se vaihtaa väriä lilan, harmaa ja punertavan välillä. Lila tuikku vaihtaa väriä sinisen ja violetin välillä. Ametisituikun pohjassa ei ole koskaan muottinumeroa, mutta lilasta se voi löytyä. Hyväkuntoisista ametistituikuista on maksettu noin 400-800 euroa :)
Ostetaan ametisti tuikku, torissa mulla istoilmoitus jonka kautta voi ottaa yhteyttä. Hakusana iittalan kivi
Olisiko jollakulla tietoa onko lila tuikulla joka vaihtaa väriä siniseksi keinovalossa minkälainen arvo? Koko iso 80 mm ja i-tarrallinen?
Pampali kirjoitti:
Olisiko jollakulla tietoa onko lila tuikulla joka vaihtaa väriä siniseksi keinovalossa minkälainen arvo? Koko iso 80 mm ja i-tarrallinen?
Sanoisin hintahaarukaksi 60-100€
No ei niistä montaa euroa saa.