Niin kova kuume, että itkettää
Itselläni on niin paha vauvakuume, että kaikkien muiden raskausuutiset (puolituttujenkin) saa kyyneleet kohoamaan silmiin ja kuukautiskivut eivät ole enää pelkästään fyysisiä vaan myös henkisiä.. Itsellä ikää kohta 33 ja miehellä reilu 40 vee, kummallakaan meistä ei ole lapsia. Yhdessä ollaan oltu puolitoistavuotta ja koko tämä aika aikamoisessa symbioosissa. Virallisesti ollaan asuttu yhdessä vähän reilu vuosi. Mies kyllä tietää, että minulla on vauvakuume ja asiasta ollaan välillä puhuttu. Ehkäisy ollut koko ajan käytössä, eli jotenkin typerää itkeä kuukautisten aikaan sitä ettei ole raskaana kun raskauden mahdollisuus on alle 1 %. Mies kyllä sanoo haluavansa lapsia ja "vitsaileekin" usein sillä, että entäpä jos meille onkin tulossa vauva jos kuukautiseni ei ala ajallaan. Ehkäisyn lopettamiseen hän ei ole kuitenkaan vielä suostunut ja itsestä tuntuu etten voi asiasta enää edes juuri puhua kun hän kääntää keskustelut heti johonkin ihan muuhun. Hankalaa kun ei voi asiasta oikein puhua nyt sitten kenellekkään kun kaverit ei ymmärrä, suurimmalla osalla lapsia ja ovat sitä mieltä ettei minulla ole kiire mihinkään ja että kannattaa nyt vaan nauttia kun ei ole vielä lapsia että ehtiihän tuota. Itsestä kuitenkin tuntuu, että ikä painaa. Pelottaa, että tuleekin ongelmia etten voikkaan tulla raskaaksi (myös näistä peloista olen miehelle puhunut ja on puhuttu myös hänen peloistaan). Gynekologikin sanoi, että kyllähän tuo olis jo aika alkaa hommiin tällä ikää jos meinaa lapsia saada. Tiedän, ettei kukaan tässä asiassa voi auttaa mutta piti vaan johonkin saada purkaa näitä asioita ja huonoa oloa..
Kommentit (9)
Minusta on aika epäreilua sinua kohtaan mieheltäsi, että hän pakottaa sinut lapsettomaksi koska itse niin haluaa. Mies voi tehdä lapsia paljon myöhempään kuin nainen. Kannattaa nyt vaan kertoa ettei sinulle tilanne sovi, ja lyödä miehelle faktat pöytään: (väestöliiton sivuilta)
Ensimmäisen lapsen kohdalla on aina vaikeampaa tulla raskaaksi. Lapsettomien naisten kohdalla hedelmällisyys on korkeimmillaan 30-vuotiaana ja laskee sitten nopeasti.
Kun kyse on toisesta tai kolmannesta lapsesta, nainen tulee keskimäärin aika helposti raskaaksi aina 35-vuotiaaksi asti. Sitten mahdollisuus pienenee, joskin vähemmän jyrkästi kuin lapsettomalla naisella. Mahdollisuudet onnistua ovat kauttaaltaan korkeammat – nainen on jo kyennyt tulemaan kerran raskaaksi ja ruumis on saanut harjoitella. Toki iän myötä toiset riskit lisääntyvät, muun muassa liittyen lapsen terveyteen.
Miehesi taitaa itsekkin lämmetä pikkuhiljaa ajatukselle lapsesta jos jo vitsailee siitä. Minusta sinun kannattaa mennä vitsailuun mukaan ja näin tuoda esiin kuinka ihanaa raskaus olisi. Puhukaa nimistä ja minkä näköinen lapsesta tulisi. Itse olen yrittänyt miehelle sanoa ettei ehkäisyn pois jättäminen tarkoita että lapsi syntyy huomenna, raskaus voi tapahtua vaikka vuoden päästä ja sitten on 9 kuukautta vielä odotusta. Uudet asiat on pelottavia ja ymmärrän miestä, nyt hänen pitäisi vain hypätä tuntemattomaan koska ei se odottamalla katoa.
Mulla vähän sama tilanne, vaikka olenkin vähän nuorempi. Mä en ole pahemmin vauvoista tai lapsista koskaan pitänyt, vaikka aina ajatuksena on kuitenkin ollut omia lapsia hankkia. Nyt sitten keväästä asti ollut ihan hirvee vauvakuume. Nyt ruvennut tajuamaan, että kun täyttää 30, niin raskautuminen ja lapsen hankinta hankaloituu ja asialle pitäisi ruveta tekemään jotain.
Miehelle olen yrittänyt asiasta puhua ja hän ei halua aiheesta edes keskustella. Sanoo vaan että ahdistaa ja mitä enemmän yritän asiaa ottaa esille, ni sitä vähemmän kuulemma lasta haluaa. Syitä minkä takia lasta ei voida hankkia kyllä keksii. Ensin oli, että asutaan kerrostalossa --> Nyt sitten on omakotitalo ostettu ja muutettu. Sitten vaihdoin työpaikkaa ja sain kuulla 4 kuukautta, että kun olet koeajalla niin ei nyt ole hyvä hetki. Nyt sitten mun sijotusasunnossa ei ole asukkaita, joten rahat on aika tiukalla, joten lasta ei voida hankkia ennen kuin se on saatu vuokralle. Ikävin kommentti oli se, että mies epäili, että osaisinko mä olla edes äiti, kun työni takia matkustan niin paljon. Osaisinko mä olla kotona muka lapsen kanssa. Eilinen kommentti oli, että ei hän tiedä että osaako hän sitä lasta kasvattaa, kun nykyään nuo lapset ovat niin hankalia.
Kyllä mä uskon, että jossain vaiheessa hankitaan se lapsi, mutta olenko mä enää siinä vaiheessa hedelmällisessä iässä kun toinen näyttää vihreetä valoa :( Mullakin ehkä enemmän tällanen avautuminen, mutta jos jollain olisi jotain vinkkejä miten toiselle sais vauvakuumeen ilman että tulee tunne että painostan.
Mä oon ainaki heitelly kaikkee vauva-vitsii ja sillee et ku yks miehen kaveri on tulos isäks et saatte toisistanne vertaistukea ja sit voitte tehä kaikkee kivaa lapsienne kanssa..
Kyllä me ollaan lasten nimistä ja ulkonäöstä keskusteltu melkein siitä asti kun eka kerran tavattiin, että se on kyllä ollut koko ajan selvää että molemmat lapsia tahtoo. Nyt viikko sitten sain "pienen" itkukohtauksen, oli mielli maassa ja hankala olla. Tuon itkukohtauksen jälkeen ollaan miehen kanssa pariin otteeseen puhuttu tästä asiasta ja hän sanoi, että yksi miksi hän ei ole asian kanssa varsinaisesti kiirettä pitänyt on se ettei hän ei tunne olevansa niin vanha kuin on, toinen asia on se että hänellä on hieman vääristynyt kaveripiiri tämän lapsiasian suhteen (on ikuisia peräkammarin poikia, omasta halustaan lapsettomia, sinkkuja ja sitten sen ikäisiä ihmisiä joiden lapset alkaa olemaan jo täysi-ikäisiä) eli kukaan ei varsinaisesti ole antamassa "esimerkkiä" lapsiasian suhteen.. kolmas asia on se, että häntä pelottaa. Eniten kuulemma pelottaa, että lapsi onkin sairas tai että lapsi vain lopettaa hengittämästä (hänen kummityttönsä on pienenä kertaalleen lopettanut hengittämästä ilman mitään syytä, selvisi hommasta kuitenkin onneksi!).
No nyt sitten hänen yksi kaverinsa oli tuonut ihan muussa keskustelussa esille tämän hänen ikänsä ja netistä kaivoin tietoa siitä, että yli 40 vee miehen sperma ei ole enää niin hedelmällistä yms. niin hänpä nyt tuossa yksi kaunis päivä sanoi keskustelun päätteeksi, että jospa lopetettaisiin ehkäisy nyt syksyllä!!! :) :) :) Syyskuussa on siis tarkoitus nyt ehkäisy lopettaa ja katsoa mitä se tuo tullessaan. hih :)
Hei kato mä stalkkasin sut täältä ku katoin et mäki oon joskus tämmöseen ketjuun jotain kirjotellu.. xD
Hahha xD
mut empä muuten oliskaan yhdistäny tätä ja sit tota kuumeilevat n.3kymppiset..
Hei. Älä huoli ehkä sul onkin aikaa vielä tai sit ei. Itsehän olen semmosta mieltä et kannattaa alottaa se lapsen tekeminen mahd pian. ei mee sit "hukkaan"aikaa jos joutuukin yrittämään pidempään.
Mäki luulin et et tuun raskaaks heti ku lopetan ehkäsyn.. Ni peen marjat.. Mä odottelen täällä mun kuukautisia joita ei oo näkyny 4kuukauyeen. Ja en oo raskaana. Ne vaan luuraa nyt jossain.. Missä lie. Lisäks mul on ollu aina semmonen tunne et en tuu välttämättä raskaaksi ihan helpolla.