Lapsen vahdiksiko?
Yksi tuttavapari lähtee hakemaan yksiä kamoja pitkän matkan takaa kahdestaan. Reissu on välttämätön. Toinen viestitteli, että ovat tosiaan lähdössä ja lapsenvahdit hakusessa. Ei suoraan pyytänyt, mutta pitääkö minun armeliaana ehdottaa itseäni, on vähän vaikea perhetilanne heillä? Minusta vaan reissu on ylimitoitettu, neljä(4) päivää. Asiaan riittäisi yhden yön poissaolo. Minusta tuntuu, että avuliaisuuttani vaikeassa tilanteessa käytetään hyväksi ja reissua yritetään venyttää noin pitkäksi. Pääsisin muutaman tunnin päivässä olemaan, mut en koko aikaa. Olen itse sitä mieltä, että talkooapua pitää reilusti kysellä eikä vihjailla. Toisaalta en ole ollut vastaavassa tilanteessa enkä varmaan heidän näkökulmastaan " ymmärrä" asianlaitaa. Loukkaantuvat sitten jos en vastaa mitään:/ Miten itse vastaisit tuollaiseen viestiin?
Kommentit (4)
Autan kyllä mielelläni enkä laske vuoroja. Nyt vaan risoo kun ei ole akuutti hätätilanne. Tuntuu, että haluavat " lähteä pois" muutamaksi päiväksi , lapsia vaihdetaan sitten lennossa tuttavien ja sukulaisten kesken. Tuntuu, että kuluttavat meidän auttajien voimia epäolennaisuuksiin, oikeatakin apua voidaan vielä tarvita(eräs läheisensä vakavasti sairas).
olet itsekin estynyt.... Eli tee selväksi, että voit auttaa, mutta et koko aikaa vain tiettynä päivänä.
tämä on vaikea asia...ei saisi valittaa, kun itsellä on kaikki hyvin. Hankalaa puhua kenenkään kanssa nokitusten, pitävät kiittämättömänä.
Ehkä sitä eniten kaipaisi huomiota ja palautetta siitä, että olen voinut auttaa tämän asian takia aika usein. Eikä vaan aina yllättävästi - ehkä heidän mielialojenkin mukaan - heilahtelevia tilanteita selkänahasta repimis-fiiliksineen.
Meillä noi auttamiset kavareitten ja sukulaisten kesken on sujunut tasapuolisesti. Sitä itsekin auttaa mielellään kun tietää saavansa vastavuoreisesti tarvittaessa apua.
Mutta jos koet heidät käyttävän sinua hyväksi eivät he ole oikeita ystäviä.