Minulla on rahasto, joka sijoittaa myös Venäjälle. Mitä tälle rahastolle käy?
Säästän neljään rahastoon, joista yksi sijoittaa näköjään myös Venäjälle. Tarkistin eilen, että osuuksia on venäläispankeista, Lukoilista ja muista merkittävistä venäläisyhtiöistä.
Rahaston arvo on laskenut, sillä ei ole nyt väliä. Olen hajauttanut sijoitukseni hyvin, joten tällä yksittäisellä rahastolla ei ole niin väliä. Mutta mitä tälle rahastolle nyt käy? En aio lunastaa sitä, koska se on niin pahasti miinuksella, mutten varmaan aio (vai voiko edes?) lisätä siihen enää rahaa.
Tekeekö pankki jotain tässä tilanteessa vai onko vastuu minulla? Eli lopettaako rahastonhoitaja sijoittamisen Venäjälle vai pitäisikö kuluttajan itse huomata, mihin kaikkiin mikroskooppisiin osuuksiin Venäjältä rahansa syytää?
Kommentit (13)
Vähän paha sinne on nyt Suomesta sijoittaa kun kaikki rahaliikenne on lopetettu. Se mitä siellä nyt on, on siellä ja tuskin saat niitä ikinä takaisin...
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä firmalta, älä täältä.
Niinpä,ei hevosmiesten tietotoimisto osaa tässä nyt auttaa,meillä valuutta villasukan varressa ja seslongissa.
Vierailija kirjoitti:
Sen arvo romahtaa
Kuten kirjoitin, tämän tiesin, eikä sillä ole väliä. Kysyinkin, että pitääkö kuluttajan itse tehdä tässä tilanteessa jotain vai pankin? Onko sijoittaminen Venäjälle rahaston kautta minun ongelmani? En voi rahastosta napsia niitä Venäjän yhtiöitä itse pois, vaan se on rahastonhoitajan vastuulla.
Rahanmeno ei ole tässä se kysymys.
Eli mitä tapahtuu rahastolle, josta noin 4% on sijoitettu Venäjälle?
ap
Voi romahtaa esim 1/10 osaan etkä pääse myymään vielä pitkään aikaan. Loppuelämän neuvo: Älä sijoita venäjälle.
Kysy sieltä pankista mitä tekevät.
Arvo romahtaa, MUTTA se noussee kun kriisi on ohi. Voi toki mennä pitkä aika (vuosia) mutta toisaalta nousu voi olla myös nopeaa. Esim. minulla on itä-eurooppa rahasto joka kyykännyt, mutta voisi kuvitella että kun jälleenrakennus alkaa ja pakotteet loppuu se noussee vauhdilla.
+Ikinä ei kannata sijoittaa enempää mikä on vara hävitä, omalla kohdalla puhutaan sijoituksista joita olena ajtellut pitää n. 30 vuotta joista n. 10 takana.
Joudut sotilaaksi Venäjän riveihin. Kutsukirje tulee näinä päivinä postissa, Harkovia kohti on sinulle käsky.
Ei sille rahastolle sinänsä tapahdu mitään miuta kuin sen arvo romahtaa. Sieltä ei saa rahastonhoitaja pois mitään sen enempää kuin sinäkään, joten te ootte jumissa sen kanssa kunnes venäjän markkinat aukeavat.
Vierailija kirjoitti:
Ei sille rahastolle sinänsä tapahdu mitään miuta kuin sen arvo romahtaa. Sieltä ei saa rahastonhoitaja pois mitään sen enempää kuin sinäkään, joten te ootte jumissa sen kanssa kunnes venäjän markkinat aukeavat.
Kiitos. Tätä vastausta kaipasinkin.
On ihan päivänselvä asia, että arvo laskee tai menee jopa nolliin. Ei sen väliä. Mietin vain sitä, että pitääkö minun itse tehdä asialle jotain - olenko itse vastuussa tuosta? Koska kyseessä on rahasto, en oikeasti voi itse päättää, mihin rahasto sijoittaa. Voin päättää mihin rahastoon sijoitan, mutten sitä, mihin rahasto sijoittaa.
Tässä yhdessä rahastossa Venäjän osuus on se noin 4%. Sulkeutuuko rahasto kokonaan sen takia, että siinä on Venäjän osuuksia vai miten tuo menee? 96% on kuitenkin muita maita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Tätä vastausta kaipasinkin.
On ihan päivänselvä asia, että arvo laskee tai menee jopa nolliin. Ei sen väliä. Mietin vain sitä, että pitääkö minun itse tehdä asialle jotain - olenko itse vastuussa tuosta? Koska kyseessä on rahasto, en oikeasti voi itse päättää, mihin rahasto sijoittaa. Voin päättää mihin rahastoon sijoitan, mutten sitä, mihin rahasto sijoittaa.
Tässä yhdessä rahastossa Venäjän osuus on se noin 4%. Sulkeutuuko rahasto kokonaan sen takia, että siinä on Venäjän osuuksia vai miten tuo menee? 96% on kuitenkin muita maita.
ap
Rahasto on kuin kori, mihin sen hoitaja kerää eri omistuksia, usein tietyn painotuksen mukaan (esim. Aasia tai Eurooppa tai toimialan mukaan tmv.) ja pyrkii saamaan omistajille tuottoa. Käytännössä annat rahasi toisen sijoitettavaksi, sen sijaan että itse ostaisit suoraan osakkeita tai vaikka kultaa tmv.
Samaan tapaan kun osakkeissa, rahastoissa voi voittaa tai hävitä. Niiden etu on se, että jos ei itse ymmärrä/jaksa seurata markkinoita joku muu tekee sen puolestasi. Lisäksi isoissa rahastoissa varat on yleensä aika hyvin hajautettu, mikä tavallaan pienentää yksittäisen sijoittajan riskiä. Jos on varaa sijoittaa vaikka 1000e, sillä ei kovin montaa osaketta saa --> jos oikeaan aikaan ostanut Harviaa on tehnyt hyvin voittoa, jos taas Norweigiania väärään aikaan on menettänyt kaiken.
Rahasto-osuuksissa nuo voitot/tappiot 'hukkuvat' helpommin massaan koska omistuksia niin paljon enemmän ja laajemmin, eli kun osa laskee niin osa nousee. Lisäksi osa voi olla lyhyemmässä ajassa (myydään nopeammin pois) ja osa pidemmässä omistuksessa (odotellaan tuottoja/osinkoja) joiden ajatellaan tulevaisuudessa tuottavan enemmän.
Rahastoissa on myös riskiluokitukset, kaikissa voi aina hävitä(!) mutta osa tuottaa rahaston sisällöstä johtuen ns. varmemmin (usein pienemmällä tuotolla) ja osassa on isompi riski, mutta jos natsaa hyvin saa hyvän tuoton, mutta jos ei niin häviää enemmän.
Rahasto-osuus voi myös kasvaa, eli jos sijoittaa 1000e ja saa (esimerkkinä!) 1 vuodessa n. 10% tuoton eikä lunasta pois, ja sama toistuu seuraavana vuonna, niin saa 1000e sijasta 1100eurosta sen 10% tuoton, jos 5 vuotta peräkkäin saa 10% tuotan niin kassassa on 5 vuoden jälkeen n.1600e, ja 7 vuodessa 1000e on tuplaantunut, ja 10 vuoden jälkeen koossa on n. 2600e
(Huom, siis _jos_ rahasto olisi tuottanut n.10% per vuosia 10 vuoden ajan, eikä mitään olisi nostanut pois)
Mitä pidempään rahastossa pitää rahojaan (sikäli että se tuottaa (lähes) koko ajan jotain) sitä isommaksi se potti kasvaa, eli "korkoa korolle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen arvo romahtaa
Kuten kirjoitin, tämän tiesin, eikä sillä ole väliä. Kysyinkin, että pitääkö kuluttajan itse tehdä tässä tilanteessa jotain vai pankin? Onko sijoittaminen Venäjälle rahaston kautta minun ongelmani? En voi rahastosta napsia niitä Venäjän yhtiöitä itse pois, vaan se on rahastonhoitajan vastuulla.
Rahanmeno ei ole tässä se kysymys.
Eli mitä tapahtuu rahastolle, josta noin 4% on sijoitettu Venäjälle?
ap
Ei sille tapahdu mitään. Rahastosi voi kirjata tuon 4% tappioksi ja kirjaa alas, tilanteen sitä vaatiessa, ja sen verran rahaston arvo laskee.
Itse et voi tehdä asialle mitään.
Sen arvo romahtaa